Nekromanti Trudvang Chronicles

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Khan;n282704 said:
Det där låter väldigt mycket som deras sista regelmotor på svenska, DoDT i lådan. Jag spelade med den ett halvår eller så och tyckte det var alldeles för mycket micro management i förhållande till vad man fick ut av det. Har du någon koll på äldre versioner av Trudvang och kan kommentera skillnaden mellan dem och TC?
Som jag skrev längre upp i tråden har jag bara spelat DoDT och TC, och att det är praktiskt taget samma system. Kan inte säga hur det skiljer sig från DoD6. Sättet man ökar sin SP är nu baserat på TC:s Skills/Disciplines/Specialities-träd istället för DoDT:s Färdighet/Fördjupning.

Tycker som sagt själv inte det är för mycket micro-management, speciellt inte om man redan har färdiga sekvenser för hur man disponerar SP nedskrivet. T20 för att lyckas med attacken, målet kan slå T20 för att parera, sen T20 och T10 för att se var och hur hårt man träffar. Tycker man inte om att slå flera tärningar är detta förståss inte så kul, men jag tycker personligen att de olika stridsaspekterna attack-parera-kritiska skador gör strid mycket mera tillfredsställande än t.ex D&D5E.
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
illspecko;n282487 said:
Öh, eftersom trådskaparen faktiskt efterfrågade erfarenheter av TC och ingen annan verkar ha gjort annat än att bläddra i böckerna och irriterat sig på andra versioner av RM:s rollspel så kanske det är dags för någon som faktiskt har spelat TC att kommentera.
Verkligen! Det var väldigt mycket åsikter från folk som aldrig spelat TC!
Hade någon frågat efter tips till Coriolis och bara fått svar från folk som har bläddrat lite i Må0 så hade folk irriterat sig på alla oväsentliga kommentarer. Men nu är det Riotminds så fritt fram att sparka. typ. Jag tycker det är konstigt. Folk får helt klart tycka vad de vill om RM men jag tycker det är osjysst mot personen som frågar i OP...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Drelis;n283284 said:
Men nu är det Riotminds så fritt fram att sparka. typ. Jag tycker det är konstigt. Folk får helt klart tycka vad de vill om RM men jag tycker det är osjysst mot personen som frågar i OP...
Det har varit en relativt lugn och hjälpsam tråd annars, just för att röra RMs produkter och vara på det här forumet =)
 

Drelis

Veteran
Joined
26 Jul 2017
Messages
45
Rymdhamster;n283288 said:
Det har varit en relativt lugn och hjälpsam tråd annars, just för att röra RMs produkter och vara på det här forumet =)
avd "Allt är relativt", eller ;-)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Drelis;n283616 said:
avd "Allt är relativt", eller ;-)
Ja precis. Det var därför jag använde ordet "relativt" =)

Det här forumet innehåller flera av RMs största kritiker, och inte särskilt många fans (om ens några). Att fråga vad folk tycker om RMs produkter på det här forumet är lite som att gå in på en av republikanernas kampanjmöten och fråga vad de egentligen tycker om obamacare.

Det här är gammalt groll som går typ, femton år tillbaka i tiden. Om inte ännu mer.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen älskar jag allt som Riotminds skrev i bokform till sin värld Trudvang. Äger allt som är släppt till den spelvärlden inklusive jubileumsutgåvan. Det är deras online-tjänster som suger och köpet av Götterdämerung 2 via deras online-tjänst, är den enda gången jag verkligen ångrat ett rollspelsköp.
 

träskpadda

Veteran
Joined
26 Jul 2018
Messages
2
Jag har spelat Trudvang Chronicles nu i sommar och haft sjukt kul (har också en fantastisk spelledare så är väl mest hans förtjänst...)! Men är inte alls en erfaren rollspelare så har väl inte så mycket att jämföra med, och har definitivt inte hunnit utveckla några åsikter om vad som utgör en "bra spelmekanik" - varning för att mitt omdöme inte är det bästa alltså.

Kan hålla med om att vissa av färdigheterna kändes rätt ovärda att skaffa i efterhand, i jämförelse med att t.ex kunna slåss. Men vi har också spelat med mer fokus på story än på strider och då kommer många lite mer onödiga färdigheter till användning. Annars tycker jag systemet funkar bra hittills, gillade karaktärsmakandet med färdighetsträden och tycker mängden färdigheter är lagom specifika. Det går smidigt att spela i alla fall och hittills har vi inte råkat ut för att mekaniken sabbat för flowet.

?Har inget emot stridssystemet heller, det går relativt fort att slåss och det håller sig spännande. Måste dock erkänna att för mig är det fortfarande inte särskilt intuitivt hur man ska fördela sina stridspoäng hehe, men det gör ju inget när man har en duktig spelledare och smartare personer i gruppen som hjälper.

Men det som gör det mest värt att spela är ju själva världen, den är så jäkla mysig fantasy. Det känns mystiskt och spännande vart man än går, och de olika religionerna/kulturerna är tillräckligt distinkta och välutvecklade för att kännas realistiska typ. Svårt att beskriva vad som gör det så nice, men det är verkligen en härlig äventyrskänsla att spela (vilket förstås är mycket min spelledares förtjänst också).

Ett problem kan jag tänka mig är att själva players handbook och spelledarguiden inte har så mycket information om världen, har fått bläddra mycket i min spelledares gamla dyra rariteter till världsböcker för att få lära mig om min egen religion t.ex. Har fått intrycket att det är för att TC riktar sig till gamla fans som redan känner till världen? Men i min grupp är det många som är just det så för mig är det inget problem, men skulle jag köra med folk som inte redan har någon relation till Trudvang skulle det nog bli rätt svårt.
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
Som jag skrivit tidigare i tråden (och som förstagångs-SL i TC) föreslår jag att du skriver ut flera färdiga "stridssekvenser" där du redan planerat ut hur du fördelat din SP, t.ex "säker attack, svag parering", "två snabba osäkra attacker", "säker parering, osäker attack" osv osv, det sparar dig massa tid :)

Håller även med dig i det mesta. Jag reflekterade själv inte så mkt på att det inte fanns så mkt lore i grundböckerna eftersom jag var ganska insatt i världen sedan förr tack vare min SL:s gedigna samling världsböcker, men jag har läst på andra ställen att det är fler som känt så, vilket är ganska förståeligt eftersom det är Trudvangs världsbygge som man älskar! Sen har ju tidigare versioner varit disponerade på liknande sätt, ett par 30-40 sidor lore i grundböckerna och resten i världsböckerna.

Det ska även bli spännande att se hur framtida kickstarters kommer att se ut! Först ut blev ju Stormlands+Snösaga, men vad kommer sen?
Mittland känns ju ganska troligt, men med vilket äventyr(tror jag läst någonstans att ambitionen är att varje bok ska ha ett tillhörande äventyr)? Spontant känns ju Likstorm rimligt eftersom det är nästa del(?) i Svarta solen-kampanjen, men eftersom den inte utspelar sig i Mittland kanske Skymningsgäld blir utgivet i bokform för första gången? Vad tror ni?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
En fråga jag inte riktigt fått klarhet i är om Trudvang i fortsättningen bara finns som chronicles och inte på svenska?
Nyfiken på världen men tycker svenska passar bättre till "fornnordisk" mytologi än anglosaxiska.

/C
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
crilloan;n290136 said:
En fråga jag inte riktigt fått klarhet i är om Trudvang i fortsättningen bara finns som chronicles och inte på svenska?
Nyfiken på världen men tycker svenska passar bättre till "fornnordisk" mytologi än anglosaxiska.

/C
Helt korrekt. Det finns bara på engelska än så länge. Tror inte Riot har några planer på att trycka mer svenska produkter alls.

Personligen hållet jag också med om svenska > engelska. Men det gäller de flesta spel, inte bara Trudvang i min bok.
 
Top