Nekromanti Trudvang Chronicles

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Hej på er!

Är det nån/några här som har erfarenhet av detta spel och kan berätta om det? Jag har sett det, men vet väldigt lite.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
Jag har ingen erfarenhet av Trudvang Chronicles men däremot av DoD 6 samt DoD Retro (även de gjorda av Riotminds) och min uppfattning är att böckerna är mycket snygga men reglerna bristfälliga och innehållet i övrigt av mycket varierande kvalitet. Min känsla är också att rätt många här på forumet instämmer i den bedömningen och föredrar andra spel.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Synd... de verkar ha ett enormt stöd om man kollar på den crowdfounding de gjort.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
ManU77;n280948 said:
Synd... de verkar ha ett enormt stöd om man kollar på den crowdfounding de gjort.
Andra länder verkar ha varit väldigt intresserade av sveriges rollspel på senare år, en våg RM surfade fint på. Jag hoppas bara att Trudvang Chronicles inte kommer sabba det :)

Det sagt så råder det historiskt sett visst "ont blod" mellan många medlemmar på detta forum och RM, och omdömmen du kan tänkas få härifrån kommer sällan vara ofärgade av detta.

Överlag jäkligt snygga bilder, däremot. Hade de släppt en artbook hade jag köat för att köpa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
I väntan på att någon som faktiskt har koll på Trudvang Chronicles skriver här i tråden kan du ju ta en titt på diskussionen som är länkad nedan, där diverse forumiter diskuterar Riotminds DoD Retro.

https://www.rollspel.nu/threads/65421
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Rymdhamster;n280949 said:
Överlag jäkligt snygga bilder, däremot. Hade de släppt en artbook hade jag köat för att köpa.
De släppte väl en som hette The Art of Trudvang? Eller minns jag fel?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Såg det engelska spelet på SFbok häromdan.. bläddrade bara, såg ok ut. Men har inte läst texten, naturligtvis.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Ont blod mot RM är inte enbart här, ska sägas. I Bräd- & Rollspelsforum på facebook (en grupp som heter så, inte såna forum i allmänhet) har frågan "vad har folk emot Riotminds egentligen?" lyfts flera gånger. Svaren tenderar alltid vara desamma, och likaså finns det alltid några stycken som hugger tillbaka och menar på att "det bara är gnäll".

De har otroligt snygga produkter, och en stor fanskara som tycker om det de gör. Sen finns det också många som upplever att det är mycket hype och lite verkstad som är det genomgående temat i deras grejer; att kvaliteten utöver illustrationer är undermålig framförallt i förhållande till vad som lovats (de har en tendens att använda superlativ när de pratar om kommande grejer).

Men det är otroligt snygga grejer, och de har en stor skara fans som antingen inte ser, eller inte bryr sig nämnvärt om sånt som vissa andra klagar över. Vilken kategori du skulle tillhöra är svårt för någon annan att sia om :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Rymdhamster;n280966 said:
Jupp. Missade tyvärr den :(
Jag har den. Den gick på 1200+frakt i begagnat skick. Nog inte värt det priset, men ursprungliga kickstarter-priset hade väl varit okej.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar världsböckerna till Trudvang, det vill säga de tre som släpptes på Svenska och beskrev Vastmark, Osthem och Mittland. Om de har översatt rakt av i de engelska ”Trudvang Chronicles” så lär det vara lika stämningsfulla och intressanta. Dock så är reglerna väldigt sällan/aldrig vidare bra.

Jag ser de svenska Trudvang världsböckerna som min värld att Spelleda när jag villa ha mörk, gritty fantasy som utspelar sig i en folkvandringstidsliknande miljö. Folkslag inspirerade av kelter, germaner, vikingar, ryttarfolk och mycket annat häftigt passar mig utmärkt. Så än en gång, är Trudvang Chronicles samma sak fast på engelska så är det värt att köpa enbart för spelvärlden.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Intressant. Hoppas någon kan beskriva spelmekaniken lite. Det jag fått till mig hittills är att bilderna är riktigt bra och att känslan i spelvärlden är bra. Mekaniken då?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
ManU77;n280985 said:
Intressant. Hoppas någon kan beskriva spelmekaniken lite. Det jag fått till mig hittills är att bilderna är riktigt bra och att känslan i spelvärlden är bra. Mekaniken då?
Den suger. Magi är vansinnigt mäktigt och det finns noll poäng att spela något annat än en magiker. Det är annars ett rulla under d20 system med för många stats där vissa stats är livsviktiga och andra är fluff. Så vill du kunna dansa? Var bered att inte kunna göra något livsviktigt.

Sedan kan du som en magiker mer eller mindre vara immun mot illusioner och illusioner är vad som kommer mörda ditt party i skogen. Såååå....

Jag hade absolut använt systemet om alla är en badass evil wizard och kampanjen handlar om att krossa fantasy vikingarnas riken under fötterna på våra zombie arméer. Fast inte egentligen, jag hade använt ett bra system. Men det är en kampanj som systemet hade backat i alla fall.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Khan;n280967 said:
Jag har den. Den gick på 1200+frakt i begagnat skick. Nog inte värt det priset, men ursprungliga kickstarter-priset hade väl varit okej.
Jo, jag backade den också. Okej pris i kickstartern (350:-?) men 1200 hade jag inte betalt. Förstår inte beslutet att göra en begränsad upplaga men detta var väl när RM var livrädda för tryckta produkter?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Jag har bläddrat i böckerna på Spel & Sånt. Säga vad man vill om RM, men snygga böcker gör de i varje fall. Det ska dock mycket till om jag skulle lägga några pengar på produkterna.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Rangertheman;n280992 said:
Jag har bläddrat i böckerna på Spel & Sånt. Säga vad man vill om RM, men snygga böcker gör de i varje fall. Det ska dock mycket till om jag skulle lägga några pengar på produkterna.
Vad är det som är dealbreaker för dig?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Riotminds gör snygga böcker, men de skriver oerhört dåligt (extra dåligt på engelska!) och de gör oerhört dåliga regler. Det har de ingen som helst insikt i själva heller, så de tar inte in den hjälp de hade behövt. Därför är deras grejer rätt oanvändbara, tyvärr. Numera är allt dessutom taffligt layoutat (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Dimfrost;n280998 said:
Riotminds gör snygga böcker, men de skriver oerhört dåligt (extra dåligt på engelska!) och de gör oerhört dåliga regler. Det har de ingen som helst insikt i själva heller, så de tar inte in den hjälp de hade behövt. Därför är deras grejer rätt oanvändbara, tyvärr. Numera är allt dessutom taffligt layoutat (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).
Detta är sammanfattar ungefär vad jag tycker med. Deras stämningstexter och bilder är det som är värt något, övriga texter och regler är undermåliga.

Jag har inte spelat deras äventyr men har förstått att det är väldigt varierande kvalite, stora delar av Svarta Solen-kampanjen verkar näst intill ospelbara. Dock finns det en hel del fan-material som kan vara värt att titta på.

Det som fick mig att tröttna helt på RM (utöver det ovan) var deras ständiga byte av regler, det känns som de betraktar sina regler som ett ständigt WIP.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag har efter DoD Retro-kickstartern totalt tappat allt förtroende för RM. Det var ett par bra äventyr med, men reglerna var .. ja. Andas djupt och räkna till T20. Eller nåt. Sen var det en del ganska irriterande tryckfel oxå, som det aldrig gjordes något åt. Istället skeppades böcker med saknade / malplacerade sidor. För ytterligare genomgång hänvisar jag till tråden nån länkade till ovan.

Så när nån säger Riotminds, tänker jag typ How About No..
 
Top