[Troubleshooters] Masks of the Troubleshooters beyond the horror on the Orient express of madness

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Varning för låååångt inlägg, men behöver vädra idéer för att se om det är värt att spinna vidare på dem!

Okej, björna med mig här, men jag har av fått något av en idée fixe att köra en av de pulpigare mastodont-globetrotter-kampanjerna till Call of Cthulhu med The Troubleshooters. Det kan vara en dödfödd plan då sådana äventyr egentligen ska vara obehagliga, läskiga och äckliga och inte färgglada och optimistiska, men samtidigt finns det aspekter hos The Troubleshooters som får mig att tro att det på något sätt kan fungera bra;

- Premissen "glada kamrater som söker sig till trubbel och äventyr" är ju en självskriven fördel i sammanhanget.

- Det är uttryckligen gjort för att hantera globetrotting, äventyr och mysterier på exotiska platser.

- Arketyperna för rollpersoner överensstämmer ju rätt väl med de typer som man brukar spela i CoC; forskare, journalister, detektiver, dilettanter m.fl. Fast i Troubleshooters så är de kompetenta inom mer än Spot Hidden och Library Use.

- Det känns betydligt smidigare att köra vilda biljakter- och slå på käften-pulp i The Troubleshooters än med CoC:s egna pulp-regler, som vad jag minns mest bara ger folk mer Hit points och några skumma specialförmågor.

- Reglernas låga dödlighet och uppmuntran till att låta sig bli tillfångatagen (och således placerad på offeraltaret där kultisten kan förklara sina ondskefulla planer) borde göra att en rollperson faktiskt kan överleva från början till slut, så att spelarna slipper hitta på ursäkter till varför gruppen hela tiden får tillskott av nya, allt mer långsökta ersättningsutredare.

- Den generellt låga dödligheten och uppmuntran till att undvika mordiskt psykopatbeteende gör ju också att sagda kultister har en chans att faktiskt avslöja sina planer och föra handlingen framåt de gånger rollpersonerna väl konfronteras med dem, istället för att konflikter hela tiden slutar i blodbad, permanent galenskap och problem med de lokala myndigheterna.

- Lägger man tonläget närmare Blake & Mortimer än Spirou så inbillar jag mig att man kan hitta en bra balans mellan kosmiska obehagligheter och fransk-belgisk situationskomik.

Med allt det sammantaget har jag ju lyckats intala mig själv att det på något sätt är en bra idé, och att det borde gå att lösa utan att göra några allt för stora regelingrepp:

Kunskap om Cthulhu Mythos borde kunna lösas med en eller flera abilities kopplade till Science, Language eller Humanities (ironiskt nog), istället för att slänga in en ny färdighet för ändamålet. Att använda magi och ritualer kan hanteras allteftersom det dyker upp och kokas ner till vanliga challenges. Samma sak med att studera förbjudna böcker, och vilka konsekvenser det får.
Det enda jag inte riktigt är säker på är hur man bäst hanterar galenskap, vilket ju ändå ska vara en faktor i det hela utan att för den delen vara den gamla vanliga dödsspiralen. Även där vill jag slippa införa nya system med att sitta och räkna sanity points m.m, utan tänker mig istället att man bakar in några passande conditions som konsekvenser i olika sammanhang, och i värsta fall någon ny, permanent complication - där finns ju redan användbara fenomen som phobia, drunkard m.fl.
Jag vill ju fortfarande hålla stilen närmare serieförlagorna, tänk galenskapsgiftet i Tintin, så en tanke jag har är en condition motsvarande en "bout of madness" där rollpersonen varken kan få eller spendera några story points förrän den på något sätt spelat ut en complication som den nödvändigtvis inte annars har själv. Är det rimligt i sammanhanget, eller är jag ute och cyklar? Finns det några andra roliga förslag som inte gör för mycket våld på systemet?

Passande effekter för mer långtgående galenskap har jag dock inte kommit på än, men helt omöjligt ska det väl inte vara att lösa, utan att göra avsteg från spelets anda.
Så vad tror ni, kan det fungera, eller borde jag kväva projektet i sin linda då The Troublemakers är ett gladlynt spel som inte borde besudlas med domedagskulter och tentakler från bortom tid och rymd? Har jag förbisett något heeelt uppenbart sätt att hantera galenskap? Är det verkligen rimligt att djupingarna i Innsmouth klubbar ner Tintin bakifrån med en blackjack istället för att slita honom i stycken på fläcken?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker att det låter utmärkt!

I mina ögon finns verkligen ingen motsättning mellan lovecraftsk skräck och Tintin/Spirou/Linda & Valentin. Allt är inte Gaston, Marsupilami och en Skeletorskrattande Z, liksom. De kan vara allvarliga när de vill – framför allt Tintin.

Jag skulle 100% vilja vara spelare i en sådan kampanj!

1674648711230.png
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jo jag tänker ju lite så också. Stämningen i Tintin och den mystiska stjärnan är ju något av ett riktmärke; spännande gladäventyr blandat med underliggande domedagskänsla.

Det svider för övrigt lite inombords varje gång jag ser de där och inser att illustratören inte löpt linan ut och faktiskt producerat serier till sina omslag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Så vad tror ni, kan det fungera, eller borde jag kväva projektet i sin linda då The Troublemakers är ett gladlynt spel som inte borde besudlas med domedagskulter och tentakler från bortom tid och rymd? Har jag förbisett något heeelt uppenbart sätt att hantera galenskap? Är det verkligen rimligt att djupingarna i Innsmouth klubbar ner Tintin bakifrån med en blackjack istället för att slita honom i stycken på fläcken?
Nu är jag ju bara spelets skapare, så jag kan ju vara en liten smula jävig.

Det sagt: GÖR DET! Det låter fullkomligt skitcoolt! Besudla mer, med mer tentakler och kulter!

Jag tror att du åtminstone är på rätt spår med en condition för galenskap, och att inte få spela story points var ju faktiskt en lysande idé.

Och det är fullkomligt rimligt att djupingar i Innsmouth klubbar ner Tintin bakifrån och drar iväg honom för att offra honom till Fader Dagon.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Och skulle det nu vara någon mer bestialisk varelse som anfaller Tintin, så kanske den bara spinner in honom i en kokong eller liknande för att äta honom senare när varelsen är tillbaka i vad den tycker är en säker miljö.. Dvs, Tintin hinner kvickna till, få mer storypoints, så han kan smita därifrån..
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jag tror att du åtminstone är på rätt spår med en condition för galenskap, och att inte få spela story points var ju faktiskt en lysande idé.
Det jag har så här långt på den punkten är några frön till idéer, åtminstone;
Nämnda condition för galenskap, som gör att man inte får spendera story points förrän man i princip gjort något lagom irrationellt som försätter en i en knipa tillräckligt stor för att motsvara en mild complication. Behöver finslipas, men det börjar likna något.

En annan condition jag fnulat på är ”unhinged” som är en mildare variant av att vara utmattad, men som främst påverkar sociala färdigheter och willpower negativt, och som stackar och försvinner på samma sätt som exhausted. Tanken är väl att det ska vara hög risk att få den när man gräver i mythosböcker och slikt. Har man dock inte tid att vila bort den, eller känner att man får feeling, så är tanken att man kan bli av med alla sina Unhinged-conditions genom att helt sonika försätta sig i Cthulhu-varianten av att vara Out Cold: Ta en Bout of madness. Du är ute ur scenen och kommer tillbaka i spel enligt samma premisser, men spelledar’n har mer eller mindre fritt fram att härja runt med din rollperson under tiden.

Sist men inte minst så slipar jag på en variant av mortal peril (ja ja, jag plagierar hejvilt), fast på steroider; Edge of sanity. Tanken är väl att man kan ta den i ungefär samma situationer, men att man måste vara unhinged och/eller insane för att kunna göra det. Man blir ännu vassare än av mortal peril, men går det åt pipsvängen så är det dårhuset och game over för den rollpersonen.

Med andra ord är det mycket kvar att fila på, och framför allt definiera i vilka lägen man ådrar sig eländigheterna, men jag tror att det kan bli kul!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Jag har i något system kört med att psykisk och fysisk skada räknar ner på samma mätare. The body cannot live without the mind.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Jag har i något system kört med att psykisk och fysisk skada räknar ner på samma mätare. The body cannot live without the mind.
Som jag förstått det så gäller ju samma sak i grund och botten i The Troubleshooters, då motståndare kan göra attacker med egenskapen Terror, och all skada går på Vitality oavsett; är ju mest en fråga om vilka conditions man kan välja att ta för att slippa bli utslagen.

Nu tror jag för övrigt att jag fått ordning på allt regelmässigt pillande och alla halvknackiga försök till att formulera reglerna i samma form som regelboken. Kan fortfarande behöva justeras för spelbalans och sånt där skoj:

Abilities
Eldritch Lore
Tier 1: Requires Science 65% or Humanities 65%
Learning: Science, Language or Humanities
Cost: 5
You have correlated all the contents of the human mind and left that placid island of ignorance to voyage far amidst the black seas of infinity. Or, more likely, you’re just nuts. Either way, you have access to the ancient and forbidden knowledge of the mythos.
Story points: Spend 1 Story Point to flip a Language, Humanities or Science task check if you are attempting to comprehend or research mythos subjects.
Spend 1 Story Point and take the Unhinged condition to automatically succeed at a task check regarding mythos-related dealings.

Conditions

Bout of Madness
When you have a Bout of Madness, you hand control of your cast member over to the director for the duration of the scene.
Drop the Bout of Madness Condition at the start of the next scene if another character makes a successful Medicine task check. Drop the Condition at the start of the scene after that if the task check failed or if there was no Medicine task check.

Edge of Sanity
Take the Edge of Sanity Condition instead of Vitality loss. You can only take the Edge of Sanity Condition while you are Unhinged or Insane, and if you do not already have the Edge of Sanity or the Mortal Peril Condition.
- Flip any task check for the remainder of the fight.
- If Vitality runs out in the current fight, you will have a Bout of Madness, after which you will go irreparably insane and will live out the rest of your days in a padded cell.
You choose when to take the Edge of Sanity Condition; you never have to. Drop the Edge of Sanity Condition once the fight scene is over.

Unhinged (Stacks)
All Willpower, social and investigation checks are at -2 pips.
Drop all of your Unhinged conditions by having a Bout of Madness. If you have the Insane condition, you only drop one of your Unhinged conditions by having a Bout of Madness. Drop one Unhinged condition after a good night’s sleep and a successful Willpower check.

Insane
Take the Insane condition instead of Vitality loss from a Terror attack, or if you’re Out Cold while being Unhinged. You cannot take the condition if you’re already insane.
You are unable to spend Story Points during a scene, until you have performed an obviously irrational action with consequences at least on par with initiating a Complication. The Director has final say whether the action can be deemed “insane enough”.
Drop the Insane Condition after a two-day recuperating scene and a successful Medicine, Credits or Contacts task check, or by spending downtime on Mend and Recuperate.


Nu återstår "bara" att bestämma mig för en kampanj, bearbeta den och få med spelgruppen på det bildliga och/eller bokstavliga tåget!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jo jag tänker ju lite så också. Stämningen i Tintin och den mystiska stjärnan är ju något av ett riktmärke; spännande gladäventyr blandat med underliggande domedagskänsla.

Det svider för övrigt lite inombords varje gång jag ser de där och inser att illustratören inte löpt linan ut och faktiskt producerat serier till sina omslag.
Det närmaste man kommer de där Tintin-mot-Cthulhu-serierna i sinnevärlden vad jag vet är seriealbumen om Viktor Kasparsson. https://www.albumforlaget.se/suite/kasparsson/

De är definitivt mer CoC (eller kanske Chill/Chock?) än Troubleshooters dock. :)

* * *

F ö: briljant kampanjidé! Blir den av hoppas jag TS dokumenterar den. :D
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Troubleshooters funkar till det mesta (Bond, kalla kriget, pulp & Indiana Jones, lost worlds, Atlantis, deckare, Scooby Doo o läskigare saker, SF med någon enstaka SF-pryl, typ ett raketskepp, tidsmaskin etc), tycker jag. Men som ngn skrev, man bör inte blanda flera (serie)genrer på samma gång. Kör man ett mysskräck-scenario, passar det sämre med wacky & weird science samtidigt osv. Inte sällan är seriesviterna uppbyggda så dessutom, med vissa genrevariationer. Med det sagt så är det inte så svårt att lyfta över färdiga äventyr från andra rpg-settings till Troubleshooters. Funderar själv på att porta över Basker Blå.

En idé som jag fortfarande tycker är cool: berätta inte för spelarna vad som är tanken :) utan kör som traditionellt Troubleshooters, men glid över i CoC/annan skräck i spelet (om än pulpigare). Vi körde en sådan kampanj för tusen år sedan (Daredevils Inc. som mötte Mythosen) utan att vi spelare visste om det från start. Blev riktigt bra och överraskande!

PS i tråden om Franko-Belgiska serier här på forumet skrev Gabrielle de Bourg så här som svar på Lightshys:

Lightshy;n349045 said:
"Vågar man gissa att dessa album/serier varit en ganska stor influens på det svenska rollspelen vi ser idag?
Hur vi ser på vad ett äventyr är och hur mysterielösande ska gå till?
Och då tänker jag inte specifikt på Troubleshooters."

"Onekligen. Kan intyga att jag, Gunilla Jonsson och Michael Petersén ofta pratade om Tintin som referenspunkt till det vi skrivit till Call of Cthulhu Sverige."
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Det är ju ett mysskräcksäventyr på gång under året till Troubleshooters, "The Ghost Knight" - "a spooky mystery in an old castle in the small Central European principality Arenwald".
Misstänker dock att det är mer Scooby Doo än Hellraiser, men det vore kul om det fanns skräckregler + möjlighet att köra äventyret som ett "riktigt" ockult mysterium.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
En idé som jag fortfarande tycker är cool: berätta inte för spelarna vad som är tanken :) utan kör som traditionellt Troubleshooters, men glid över i CoC/annan skräck i spelet (om än pulpigare). Vi körde en sådan kampanj för tusen år sedan (Daredevils Inc. som mötte Mythosen) utan att vi spelare visste om det från start. Blev riktigt bra och överraskande!
Så här i efterhand så är det så klart så jag borde ha gjort, men tyvärr har jag ju redan sålt in det som Call of Cthulhu med betoning på pulpiga äventyr. :rolleyes:
Bollen är dock i rullning och folk verkar peppade på idén, även de som till en början lät skeptiska och lutade mer åt att köra lite råare standard-CoC.

Någon sorts spelrapport lär det bli, antingen i textform eller om vi går fullt ut och spelar in åbäket. Hur som helst är siktet inställt på att bränna av en kortare one-shot först för att se om hela grejen ens klickar för oss, men jag är optimistisk!

Jag håller ögonen på just The Ghost Knight-scenariot i hopp om att kunna, ähum, "låna" några idéer därifrån, så det inväntar jag med spänning.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Så här i efterhand så är det så klart så jag borde ha gjort, men tyvärr har jag ju redan sålt in det som Call of Cthulhu med betoning på pulpiga äventyr. :rolleyes:
Bollen är dock i rullning och folk verkar peppade på idén, även de som till en början lät skeptiska och lutade mer åt att köra lite råare standard-CoC.
Att lura spelarna om vad de ska spela är en mycket stor chansning då många reagerar extremt dåligt på det. Så jag tycker du gjorde helt rätt som var ärlig.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Att lura spelarna om vad de ska spela är en mycket stor chansning då många reagerar extremt dåligt på det. Så jag tycker du gjorde helt rätt som var ärlig.
I 99 fall av 100 skulle jag hålla med dig, men det här är det där hundrade fallet där alla inblandade känner varandra så pass väl att de mer eller mindre skulle förvänta sig att jag fuckade med dem på något dylikt sätt. :sneaky:
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
I 99 fall av 100 skulle jag hålla med dig, men det här är det där hundrade fallet där alla inblandade känner varandra så pass väl att de mer eller mindre skulle förvänta sig att jag fuckade med dem på något dylikt sätt. :sneaky:
Då får du twista det åt andra hållet! Mythosen finns inte på riktigt. Kulten vill bara väl... Allt som pekar på foul play är rena tillfälligheter med naturliga förklaringar.

Ser framför mig hur karaktärerna försöker förklara diverse inbrott, förstörelse och mord på oskyldiga, med ockulta anklagelser etc, när rättsapparaten väl fått stopp på deras framfart. Livstid på något fängelse eller sanatorium.

(tänkte göra en variant i ett Väsen-scenario ngn gång, dvs en skurk som skyller på ngt väsen för att dölja sina mord = ingen inblandning av "den andra sidan" - plottinspirerat av den historiska deckaren Strömkarlen).
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Utöver mastodontkampanjerna till CoC som nämns i rubriken, vad finns det för mindre omfattande CoC-scenarion som skulle passa för Troubleshooters, dvs där man kan tona ned mythosen men hitta bra plotter?

Skulle gärna hitta något lämpligt med:
1. Egyptien: pyramider, arkeologi, museer, mumiers hämnd (ja, känner till deläventyret i Masks),
2. Arktis: polarexpedition, Svalbard, Who goes there, polarvidder (ja, koll på Trail of Tsaathogghua)
3. Sydamerika/Afrika: djungelexpedition, pulp, förlorad dal med t ex dinosaurier(!).
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Utöver mastodontkampanjerna till CoC som nämns i rubriken, vad finns det för mindre omfattande CoC-scenarion som skulle passa för Troubleshooters, dvs där man kan tona ned mythosen men hitta bra plotter?

Skulle gärna hitta något lämpligt med:
1. Egyptiska pyramider, arkeologi, mumiers hämnd, museer (ja, känner till deläventyret i Masks),
2. Arktisk expedition, Svalbard, Who goes there, polarvidder, (ja, koll på Trail of Tsaathogghua)
3. Sydamerika; djungelexpedition, pulp, förlorad dal med t ex dinosaurier(!),
Det jag spontant kommer att tänka på till CoC är de två ganska lättsamma icke-mythos-antologierna Blood Brothers och Blood Brothers 2. De består av varsitt gäng one-shots med inspiration från olika skräckfilmsgenrer, ofta med ett (mer eller mindre) lätt parodiskt anslag. I första antologin har du t ex de här (plus några till, som kändes mer långsökta att använda sig av):

"Nemesis Strikes!" - teatralisk galning á la Fantomen på Operan och Dr. Phibes
"The Land That Time Ignored" - lost valley med lagom orealistiska dinosaurier
"The Mummy's Bride" - lite drag av Ravenloft fast med en mumie i st f vampyr som letar reinkarnerat ex-ragg
"Ancient Midget Nazi Shamans" - Gremlins-liknande urtidshumanoider i ohelig allians med nazistiska forskare
"Honeymoon in Hell" - galen vetenskapsman, muterade superalligatorer och intet ont anande smekmånadspar krockar
"Dead on Arrival" - zombie survival horror i landsortshåla
"The Swarming" - typ 'Salem's Lot fast med varulvar i stället för vampyrer
"Horror Planet" - Alien-inspirerat i nära framtid, men borde gå att Månen Tur & Retur-isera!


Edit: Jag vet inte om de går att köpa längre, men om inte så är nog inte pdf-er så svåra att hitta.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Det jag spontant kommer att tänka på till CoC är de två ganska lättsamma icke-mythos-antologierna Blood Brothers och Blood Brothers 2. De består av varsitt gäng one-shots med inspiration från olika skräckfilmsgenrer, ofta med ett (mer eller mindre) lätt parodiskt anslag. I första antologin har du t ex de här (plus några till, som kändes mer långsökta att använda sig av):

"Nemesis Strikes!" - teatralisk galning á la Fantomen på Operan och Dr. Phibes
"The Land That Time Ignored" - lost valley med lagom orealistiska dinosaurier
"The Mummy's Bride" - lite drag av Ravenloft fast med en mumie i st f vampyr som letar reinkarnerat ex-ragg
"Ancient Midget Nazi Shamans" - Gremlins-liknande urtidshumanoider i ohelig allians med nazistiska forskare
"Honeymoon in Hell" - galen vetenskapsman, muterade superalligatorer och intet ont anande smekmånadspar krockar
"Dead on Arrival" - zombie survival horror i landsortshåla
"The Swarming" - typ 'Salem's Lot fast med varulvar i stället för vampyrer
"Horror Planet" - Alien-inspirerat i nära framtid, men borde gå att Månen Tur & Retur-isera!


Edit: Jag vet inte om de går att köpa längre, men om inte så är nog inte pdf-er så svåra att hitta.
Bägge finns på DriveThruRPG.com för en billig peng
 
Top