[Troubleshooters] Masks of the Troubleshooters beyond the horror on the Orient express of madness

Doktor Laser

Veteran
Joined
9 Feb 2015
Messages
170
Varning för låååångt inlägg, men behöver vädra idéer för att se om det är värt att spinna vidare på dem!

Okej, björna med mig här, men jag har av fått något av en idée fixe att köra en av de pulpigare mastodont-globetrotter-kampanjerna till Call of Cthulhu med The Troubleshooters. Det kan vara en dödfödd plan då sådana äventyr egentligen ska vara obehagliga, läskiga och äckliga och inte färgglada och optimistiska, men samtidigt finns det aspekter hos The Troubleshooters som får mig att tro att det på något sätt kan fungera bra;

- Premissen "glada kamrater som söker sig till trubbel och äventyr" är ju en självskriven fördel i sammanhanget.

- Det är uttryckligen gjort för att hantera globetrotting, äventyr och mysterier på exotiska platser.

- Arketyperna för rollpersoner överensstämmer ju rätt väl med de typer som man brukar spela i CoC; forskare, journalister, detektiver, dilettanter m.fl. Fast i Troubleshooters så är de kompetenta inom mer än Spot Hidden och Library Use.

- Det känns betydligt smidigare att köra vilda biljakter- och slå på käften-pulp i The Troubleshooters än med CoC:s egna pulp-regler, som vad jag minns mest bara ger folk mer Hit points och några skumma specialförmågor.

- Reglernas låga dödlighet och uppmuntran till att låta sig bli tillfångatagen (och således placerad på offeraltaret där kultisten kan förklara sina ondskefulla planer) borde göra att en rollperson faktiskt kan överleva från början till slut, så att spelarna slipper hitta på ursäkter till varför gruppen hela tiden får tillskott av nya, allt mer långsökta ersättningsutredare.

- Den generellt låga dödligheten och uppmuntran till att undvika mordiskt psykopatbeteende gör ju också att sagda kultister har en chans att faktiskt avslöja sina planer och föra handlingen framåt de gånger rollpersonerna väl konfronteras med dem, istället för att konflikter hela tiden slutar i blodbad, permanent galenskap och problem med de lokala myndigheterna.

- Lägger man tonläget närmare Blake & Mortimer än Spirou så inbillar jag mig att man kan hitta en bra balans mellan kosmiska obehagligheter och fransk-belgisk situationskomik.

Med allt det sammantaget har jag ju lyckats intala mig själv att det på något sätt är en bra idé, och att det borde gå att lösa utan att göra några allt för stora regelingrepp:

Kunskap om Cthulhu Mythos borde kunna lösas med en eller flera abilities kopplade till Science, Language eller Humanities (ironiskt nog), istället för att slänga in en ny färdighet för ändamålet. Att använda magi och ritualer kan hanteras allteftersom det dyker upp och kokas ner till vanliga challenges. Samma sak med att studera förbjudna böcker, och vilka konsekvenser det får.
Det enda jag inte riktigt är säker på är hur man bäst hanterar galenskap, vilket ju ändå ska vara en faktor i det hela utan att för den delen vara den gamla vanliga dödsspiralen. Även där vill jag slippa införa nya system med att sitta och räkna sanity points m.m, utan tänker mig istället att man bakar in några passande conditions som konsekvenser i olika sammanhang, och i värsta fall någon ny, permanent complication - där finns ju redan användbara fenomen som phobia, drunkard m.fl.
Jag vill ju fortfarande hålla stilen närmare serieförlagorna, tänk galenskapsgiftet i Tintin, så en tanke jag har är en condition motsvarande en "bout of madness" där rollpersonen varken kan få eller spendera några story points förrän den på något sätt spelat ut en complication som den nödvändigtvis inte annars har själv. Är det rimligt i sammanhanget, eller är jag ute och cyklar? Finns det några andra roliga förslag som inte gör för mycket våld på systemet?

Passande effekter för mer långtgående galenskap har jag dock inte kommit på än, men helt omöjligt ska det väl inte vara att lösa, utan att göra avsteg från spelets anda.
Så vad tror ni, kan det fungera, eller borde jag kväva projektet i sin linda då The Troublemakers är ett gladlynt spel som inte borde besudlas med domedagskulter och tentakler från bortom tid och rymd? Har jag förbisett något heeelt uppenbart sätt att hantera galenskap? Är det verkligen rimligt att djupingarna i Innsmouth klubbar ner Tintin bakifrån med en blackjack istället för att slita honom i stycken på fläcken?
 

krank

Fan av M-She-U och ödleman från ε Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
33,538
Location
Nynäshamn
Jag tycker att det låter utmärkt!

I mina ögon finns verkligen ingen motsättning mellan lovecraftsk skräck och Tintin/Spirou/Linda & Valentin. Allt är inte Gaston, Marsupilami och en Skeletorskrattande Z, liksom. De kan vara allvarliga när de vill – framför allt Tintin.

Jag skulle 100% vilja vara spelare i en sådan kampanj!

1674648711230.png
 

Doktor Laser

Veteran
Joined
9 Feb 2015
Messages
170
Jo jag tänker ju lite så också. Stämningen i Tintin och den mystiska stjärnan är ju något av ett riktmärke; spännande gladäventyr blandat med underliggande domedagskänsla.

Det svider för övrigt lite inombords varje gång jag ser de där och inser att illustratören inte löpt linan ut och faktiskt producerat serier till sina omslag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,538
Location
Mölndal, Sverige
Så vad tror ni, kan det fungera, eller borde jag kväva projektet i sin linda då The Troublemakers är ett gladlynt spel som inte borde besudlas med domedagskulter och tentakler från bortom tid och rymd? Har jag förbisett något heeelt uppenbart sätt att hantera galenskap? Är det verkligen rimligt att djupingarna i Innsmouth klubbar ner Tintin bakifrån med en blackjack istället för att slita honom i stycken på fläcken?
Nu är jag ju bara spelets skapare, så jag kan ju vara en liten smula jävig.

Det sagt: GÖR DET! Det låter fullkomligt skitcoolt! Besudla mer, med mer tentakler och kulter!

Jag tror att du åtminstone är på rätt spår med en condition för galenskap, och att inte få spela story points var ju faktiskt en lysande idé.

Och det är fullkomligt rimligt att djupingar i Innsmouth klubbar ner Tintin bakifrån och drar iväg honom för att offra honom till Fader Dagon.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
2,917
Location
Borås, Sverige
Och skulle det nu vara någon mer bestialisk varelse som anfaller Tintin, så kanske den bara spinner in honom i en kokong eller liknande för att äta honom senare när varelsen är tillbaka i vad den tycker är en säker miljö.. Dvs, Tintin hinner kvickna till, få mer storypoints, så han kan smita därifrån..
 

Doktor Laser

Veteran
Joined
9 Feb 2015
Messages
170
Jag tror att du åtminstone är på rätt spår med en condition för galenskap, och att inte få spela story points var ju faktiskt en lysande idé.
Det jag har så här långt på den punkten är några frön till idéer, åtminstone;
Nämnda condition för galenskap, som gör att man inte får spendera story points förrän man i princip gjort något lagom irrationellt som försätter en i en knipa tillräckligt stor för att motsvara en mild complication. Behöver finslipas, men det börjar likna något.

En annan condition jag fnulat på är ”unhinged” som är en mildare variant av att vara utmattad, men som främst påverkar sociala färdigheter och willpower negativt, och som stackar och försvinner på samma sätt som exhausted. Tanken är väl att det ska vara hög risk att få den när man gräver i mythosböcker och slikt. Har man dock inte tid att vila bort den, eller känner att man får feeling, så är tanken att man kan bli av med alla sina Unhinged-conditions genom att helt sonika försätta sig i Cthulhu-varianten av att vara Out Cold: Ta en Bout of madness. Du är ute ur scenen och kommer tillbaka i spel enligt samma premisser, men spelledar’n har mer eller mindre fritt fram att härja runt med din rollperson under tiden.

Sist men inte minst så slipar jag på en variant av mortal peril (ja ja, jag plagierar hejvilt), fast på steroider; Edge of sanity. Tanken är väl att man kan ta den i ungefär samma situationer, men att man måste vara unhinged och/eller insane för att kunna göra det. Man blir ännu vassare än av mortal peril, men går det åt pipsvängen så är det dårhuset och game over för den rollpersonen.

Med andra ord är det mycket kvar att fila på, och framför allt definiera i vilka lägen man ådrar sig eländigheterna, men jag tror att det kan bli kul!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,293
Jag har i något system kört med att psykisk och fysisk skada räknar ner på samma mätare. The body cannot live without the mind.
 

Doktor Laser

Veteran
Joined
9 Feb 2015
Messages
170
Jag har i något system kört med att psykisk och fysisk skada räknar ner på samma mätare. The body cannot live without the mind.
Som jag förstått det så gäller ju samma sak i grund och botten i The Troubleshooters, då motståndare kan göra attacker med egenskapen Terror, och all skada går på Vitality oavsett; är ju mest en fråga om vilka conditions man kan välja att ta för att slippa bli utslagen.

Nu tror jag för övrigt att jag fått ordning på allt regelmässigt pillande och alla halvknackiga försök till att formulera reglerna i samma form som regelboken. Kan fortfarande behöva justeras för spelbalans och sånt där skoj:

Abilities
Eldritch Lore
Tier 1: Requires Science 65% or Humanities 65%
Learning: Science, Language or Humanities
Cost: 5
You have correlated all the contents of the human mind and left that placid island of ignorance to voyage far amidst the black seas of infinity. Or, more likely, you’re just nuts. Either way, you have access to the ancient and forbidden knowledge of the mythos.
Story points: Spend 1 Story Point to flip a Language, Humanities or Science task check if you are attempting to comprehend or research mythos subjects.
Spend 1 Story Point and take the Unhinged condition to automatically succeed at a task check regarding mythos-related dealings.

Conditions

Bout of Madness
When you have a Bout of Madness, you hand control of your cast member over to the director for the duration of the scene.
Drop the Bout of Madness Condition at the start of the next scene if another character makes a successful Medicine task check. Drop the Condition at the start of the scene after that if the task check failed or if there was no Medicine task check.

Edge of Sanity
Take the Edge of Sanity Condition instead of Vitality loss. You can only take the Edge of Sanity Condition while you are Unhinged or Insane, and if you do not already have the Edge of Sanity or the Mortal Peril Condition.
- Flip any task check for the remainder of the fight.
- If Vitality runs out in the current fight, you will have a Bout of Madness, after which you will go irreparably insane and will live out the rest of your days in a padded cell.
You choose when to take the Edge of Sanity Condition; you never have to. Drop the Edge of Sanity Condition once the fight scene is over.

Unhinged (Stacks)
All Willpower, social and investigation checks are at -2 pips.
Drop all of your Unhinged conditions by having a Bout of Madness. If you have the Insane condition, you only drop one of your Unhinged conditions by having a Bout of Madness. Drop one Unhinged condition after a good night’s sleep and a successful Willpower check.

Insane
Take the Insane condition instead of Vitality loss from a Terror attack, or if you’re Out Cold while being Unhinged. You cannot take the condition if you’re already insane.
You are unable to spend Story Points during a scene, until you have performed an obviously irrational action with consequences at least on par with initiating a Complication. The Director has final say whether the action can be deemed “insane enough”.
Drop the Insane Condition after a two-day recuperating scene and a successful Medicine, Credits or Contacts task check, or by spending downtime on Mend and Recuperate.


Nu återstår "bara" att bestämma mig för en kampanj, bearbeta den och få med spelgruppen på det bildliga och/eller bokstavliga tåget!
 
Top