Nekromanti Tror du på gud?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

<I>Jag skrev det till Total biscuit därför att jag överlag gillar hans inlägg och därmed bryr mej om vad han tror.
Vad du tror eller tycker skiter jag högaktningsfult i och tycker inte om din jämförelse det var en förklarig inte en anklagelse.
Föresten det där med utvekligsstörd behöver du inte ha med i din underskrift alla förstår det nog ändå.</I>


Vad?

Jag föreslog att du skriver ut att du är dyslektisk så att folk vet om det innan de börjar klaga på hur du skriver. Kort och gott.  Exemplet var ingen "jämförelse" utan just ett exempel; jag har sett liknande konversationer äga rum på riktigt, och de låter alltid likadant oavsett <I>orsaken</I> till att en person skriver konstigt - Han kan ju ha tappat sina glasögon eller skadat sig i handen också.

Och såvitt jag kan se såg min underskrift ut som den alltid har gjort.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jo, visst. det är ju upp till karaktären hur man ska spela den.</I>

Notera att svag/låg tro inte behöver innebära tvivel och gudsförnekan, bara att man inte är så brydd om såna där höga och avlägsna grejor.
För att jämföra med en annan genre; många cowboys i vilda västern gick aldrig i kyrkan och visste mycket väl att det var syndigt att supa och spela kort och gå på bordell, vilket de alltid gjorde så fort de fick löning. Ändå var de allra flesta helt övertygade om att Gud fanns, han var bara inget som de gick och bekymrade sig för.

--
Åke
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

Låter ändå onödigt att smutskasta varandra. Dyslektiker är inte sinnesförvirrade oavsett stavningsförmåga. Det är dessutom rätt så många "icke-dyslektiker" som stavar fel titt som tätt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

<I>Låter ändå onödigt att smutskasta varandra.</I>

Instämmer, men tycker fortfarande att jag är den enda som blivit smutskastad här.

<I>Dyslektiker är inte sinnesförvirrade oavsett stavningsförmåga.</I>

Vilket jag <B>aldrig</B> har påstått heller!

<I>Det är dessutom rätt så många "icke-dyslektiker" som stavar fel titt som tätt.</I>

Just. Det är de som saknar <I>anledning</I> att skriva fel, så de kan gott få ta emot kritik för det.  Om den där Moonshadow inte vill att folk ska veta att han är dyslektiker innan de börjar irritera sig på hans stavning så ok, men då får han vackert tåla pikar från dem också.

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, så kan man ju åxå se på saken. Har bara inte tänkt på det.


[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

Tyckte det lät rätt så farligt mellan er bara, det är allt, och jag beskyller inte dig. Det var han som öppnade käften och släppte ut grodorna, inte du. Jag vet. Och visst är det kul att pika folk ibland?
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Ganska vanligt. Att inte man tänker på det, alltså.
I synnerhet vi svenskar är grymmen-fixerade vid att religiösa människor är _frälsta_; är man kristen så måste man ju gå runt och prata om Jesus hela tiden, eller hur, annars kan man ju inte vara kristen eller?
Det här har antagligen att göra med att religion =religiöst liv är ganska frånvarande hos svenskar allmänhet - svenskar kan mycket väl ha en "tro" på Gud eller whatever, men det är sällsynt att man är "aktivt religiös", sas.

Åke har rätt - de flesta människor som funnits i historien har haft en religiös _världsbild_, där att ifrågasätta guds existens är ungefär som att ifrågasätta gravitationen eller att bilar går på bensin - alla vet det, få bryr sig.

Erik
 
Top