Nekromanti Tror du på gud?

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Tänkte lite på mundanas religioner...är det inte så att de flesta länder har en statsreligion...och att det flesta går i kyrkan på söndagar eller nåt? Men rollpersoner då? Många har inte så högt i tro? Går dom i kyrkan?

//en liten groda
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Beror sej väl väldeigt på vert när och vilken religon.
bor du i tibara och inte besöker kyrkan så kan mycket väl farbror inqisition komma och undra varför.

Förövrigt kan det om tro liger så lågt vara ett tips att blanda in lite präster och quadorsh i äventyren för religon kan skapa roliga intriger.
Se bara på sorgernas brunn eller armandes testamente.

( Det intresant är inte om du tror på gudar utan om dom tror på dej )


-Moonshadow
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Beror sej väl väldeigt på vert när och vilken religon.

Den här meningen förstod jag inte ett ord av =)

Men jaja... För första gången har vi nu en troende Rp i vår grupp, en dvärgapräst t.o.m. Det har varit lite krystat tidigare, asharier med Tro 7 är inte så vanligt förekommande, men hej presto, här är plötsligt fem stycken på samma ställe... Hmm... ;)
Det där med prästen kan ha att göra med att jag som SL börjat ställa vissa "krav", ingen Tro under 10 på nya RPs och liknande. Frihet är väl bra, men om det leder till helt orealistiska förhållanden så får SL gripa in =)
Gudarnas Kamp är för övrigt en av de bättre modulerna, även om "illustrationerna" suger stock. Och i viss mån namnet...

- Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Oj det där var inte så väl formulerat kanske, Men det får du faktiskt ursäkta då jag faktiskt har dyslexi (av grek. dys-, dålig och lexis, ord).

Roligt att du fått någon med tro, Själv är jag religös fanatiker ungefär varannan gång.

-Moonshadow
 
G

Guest

Guest
Tänkte lite på mundanas religioner...är det inte så att de flesta länder har en statsreligion...och att det flesta går i kyrkan på söndagar eller nåt?

Jo, naturligtvis.

Men rollpersoner då? Många har inte så högt i tro?

De flesta i vår grupp har någorlunda högt i tro. Iaf har de ungefär 10 om de kommer från ett land som är någorlunda religiöst. Religion är en viktig del av Mundana. Från början ville jag inte spela religiös men nu börjar jag gilla det mer och mer. För det första så bidrar det till ett jätteroligt intrigskapande och för det andra så får rp lite mer personlighet.

Går dom i kyrkan?

Har man typ 10 eller mer i tro så bör man gå i kyrkan. Det är ju inte hela världen om man missar en gång men man vill nog gå i kyrkan någon gång i veckan. Sen så ska man ju be lite dåd och då också.

/Tiamel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle tro att de inte går i skyrkan om de inte av ren nödvändighet måste gå dit.....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag skulle tro att de inte går i skyrkan om de inte av ren nödvändighet måste gå dit....."

Frågan är vilken nödvändighet som tvingar dem dit. Är det nödvändigheten som kommer av att de bli piskade offentligt och satta i stupstock om de bryter mot kyrkoplikten, eller är det nödvändigheten som kommer av att de kastas ned i Helvetet och lider där som kättare om de bryter mot Guds ord? I väldigt många fall så tror jag faktiskt att det är den senare nödvändigheten som tvingar folk till kyrkan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

Det beror pa vad de har för värde pa tro men jag skulle tro att sa fort de inte har ett värde pa lägre än 7 och mindre sa skulle man väl säga att de "gar till kyrkan" men det beror väl pa omständigheterna som sagt,det är lite svatr att springa till en exempelvis DAAk kyrka om man befinner sig om man befînner sig mitt i Kragg bergen, eller? men det är en annan diskussion,
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

Det gör inget men jag har lite fobi för att få dumstämpel på grund av min stavning.

Jag har mina egna områden då jag är pedant.

-Moonshadow
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Försök att motivera dem till hög tro, det ger faktiskt fördelar av typen quadors eller/och religösa artefakter.
Dessutom så är hängivenhet åt religonen krav i många av de intresantare ordnarna typ Cirzacelanin, klockringare och svartasvärdet. Religösa dvärgmagiker slipper riskera negativ quadors vid fummel.

Det största skälet är dock fortfarande att det är djävulskt kul eller gudomligt kul kanske är mer passande.

-Moonshadow
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Hur går förresten magin ihop med religionen generellt? Om man nu förlorar Qadosh efter magifummel så borde väl det tyda på att gudarna bestraffar de som försöker hantera krafter de inte klarar? I så fall kan man ju undra vad gudarna tycker om att behöva se dem i sin kyrka var söndag...
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

Man får väl upprätta en provisorisk "kyrka" och be på en plats man strött ut lite heliga symboler på. Sen ber man en stund och har sitt lilla roliga. Angående Jargien undrar jag dock hur agnostiker beter sig: Går de i kyrkan av...
öhum... hälsoskäl, eller går de inte alls?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

<I>Det gör inget men jag har lite fobi för att få dumstämpel på grund av min stavning.</I>

Tips: Skriv i så fall att du är dyslektiker i din signatur eller nåt, så att folk vet det på en gång. Ute på nätet vet man inget annat om folk än det de själva skriver, och det är lite tröttande att (inte här då, men på andra håll) se diskussioner av typen

Skribent 1 (ny på listan/forumet): "tjäna hur e de ä nån som vet vaman kan kupa nya kort ja ha en hund tjäna"
Skribent 2 (har aldrig hört talas om skribent 1 förr): "Vad fan är du för en idiot? Skriv så man förstår!"
Skribent 3 (råkar känna skribent 1): "Det var det värsta, hur VÅGAR du!! Han som är UTVECKLINGSSTÖRD och allt! SKÄMS du inte ens att skriva nåt sånt???"

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japps, det är 2 MYCKET tunga skäl som du nämner. Fast jag tror nog att det är det först som väger in tyngst.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tron kan förflytta fläskberg

Min och Lycans teori är att det inte finns "gudar" på Mundana egentligen, de passar inte in i pusslet. De verkar snarare vara en annan slags demoner. Qadosh däremot, verkar mer som "existens". Ju mer qadosh du har, desto mer existerar du, och vice versa. En alv eller magiker som tonar bort har således mycket låg qadosh, dvs existerar inte lika mykcet som andra. En religiös man, å andra sidan, har däremot mer qadosh, och existerar mer. Gudarna har således inget emot magiker, det är existensen som har det. (noteras bör att vi inte kör med borttoning pga okontrollerad dissipation i vår kampanjvärld). Det stora mysteriet i pusslet är isåfall dock varför religiösa personer blir verkligare än andra. Det är en nöt vi fortfarande inte knäckt. Gudarna är bara patetiska demoner, ju... :)
Kan det kanske vara så att man blir verkligare om man verkligen tror STARKT på något? Vem vet?

- Ymir, 2:e mundanateoretiker på akademin vid Värnhemstorget
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Fast jag tror nog att det är det först som väger in tyngst.

Ja, om de har lågt i tro. Om de är religiösa (borde vara normalvärde och uppåt i tro) är det lite dåligt rollspelande imho om de bara går dit för att de inte vill att deras rp ska råka illa ut. En människa i en sådan värld är ju rimligtvis väldigt rädd för gudarnas vrede som Krille påpekade.

C
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, visst. det är ju upp till karaktären hur man ska spela den. Där så får jag väll ge mig.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Tror du på gud? (väldigt OT)

Jag skrev det till Total biscuit därför att jag överlag gillar hans inlägg och därmed bryr mej om vad han tror.
Vad du tror eller tycker skiter jag högaktningsfult i och tycker inte om din jämförelse det var en förklarig inte en anklagelse.

Föresten det där med utvekligsstörd behöver du inte ha med i din underskrift alla förstår det nog ändå.



-Moonshadow
 
Top