RECENSION Trollbabe

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,982
Location
Uppsala
Min syn på Ron Edwards är minst sagt komplicerad. I sina videos och övriga intervjuer tycker jag han framstår som bufflig och pladdrig. Intressanta poänger begravs under en ordkaskad utan dess like. I skriven text utanför sina rollspel är han ofta precis lika raljant och klär dessutom in sina slutsatser i vad som närmast kan beskrivas som pseudoakademisk gallimattias.

Men när jag köpte Sorcerer-bok av honom var han supertrevlig och generös. Sorcerer tycker jag är ett helt lysande rollspel både som rent spel och som en sorts utbildningstext om rollspel och rollspelande. Så som skapare av rollspel har jag enorm respekt för det han gör (och gjort).

Så varför inte läsa ett Edwardsspel till, helt enkelt?

Introduction
Ni spelar trollbabes. Ni är lätt åtminstone två meter långa, starka, snabba, och tuffa. Ni har mänskliga former och proportioner dock - inga trollformer. Om ni är halvtroll eller det finns någon annan förklaring, vem bryr sig?

Målet med Trollbabe är att spela Story Now, säger spelet, och detta innebär: "A group of people begin with a pile of story-rich components. The most important components are the trollbabe protagonists; what happens typically concerns adversity they face and the decisions they make. These fictional events arise and develop, not from conferencing about a plot, not from one person imposing a plot, but through the rules for how everyone interacts and contributes. The actual story is created through this process, rather than being pre-set". (Min fetstil.)

Med andra ord: återkomsten av att berätta hur spelet inte gör, som en illa dold kritik mot hur andra spel upplevs. Jag tycker det är tröttsamt, men jag förstår poängen. Och till skillnad från andra texter jag läst, i allt från Blades in the Dark till Sorcerer, så är det här inte det minsta raljant utan ganska rakt på sak.

Två regeltekniska saker nämns och får lite utrymme. Det första är Scale, som aldrig kan minskas, alltid gäller lika för alla trollbabes (=rollpersoner), och kan ökas mellan spelomgångar. Scale är en reflektion av hur mycket ni kan påverka, börjar på 1 och kan nå så högt som 7. 1 översätts till "A person's or few persons' immediate well-being", där 7 beskrivs som, "Land: a large area identifiable by similar cultural practices and physical resources, including many communities across diverse geography". Så, era första äventyr kanske handlar om att rädda en person eller bygga relationer med ett fåtal. Era slutgiltiga äventyr kan påverka hela kontinenter.

Stakes nämns bara som saker som står på spel, men sedan är introkapitlet slut.

1637050633481.png
Hittade bara en bild med toklåg upplösning, av någon anledning. Kanske var upplösning helt enkelt lägre anno 2008?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,128
Location
Umeå
Äntligen! På så många sätt är det ett essentiellt spel att läsa, spela och se och förstå. Men framförallt spela, spela spela spela!!! Älskar detta spel!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag vet inte om jag missar något, men jag ser ingen illa dold kritik? Snarare så förklarar ju texten hur spelet fungerar genom att ställa det mot rådande norm. Jag tycker att det är väldigt hjälpsamt att förklara spel på det sättet.
Kanske inte en kritik så mycket som en pik åt ett par olika håll, hur rollspelsäventyr brukar vara komponerade samt hur sk. story-games kom att spelas av en stor grupp människor.

Men tolkar jag ento rätt vill han ha mer positiv förmedling av hur ett spel ska spelas snarare än att det ska tydliggöras genom negationer.
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,982
Location
Uppsala
Getting Started
Det finns tre saker att rulla tärning för och alla rullas med d10 mot ett enda värde mellan 2 och 9. Du väljer själv det här värdet när spelet börjar och får bara inte välja 1 eller 10.
  • För att "do Magic" behöver du slå över. (Om du har 6 lyckas du med magi om du slår 7-10.)
  • För att slåss behöver du slå under. (Om du har 6 lyckas du med slåss om du slår 1-5.)
  • För att göra "Social stuff" behöver du slå det sämsta av dem, men får även inkludera resultat lika med värdet. (Om du har 6 lyckas du socialisera på 6-10.)
Du skapar din egna trollbabe genom att först sätta den här siffran, sedan göra ett antal val. Trollar du med trollmagi eller människomagi? Slåss du obeväpnat, med tillhygge, eller skjutvapen? Och socialt, är du läskig, sexig, frånvarande, insiktsfull - hur är du?

Det påpekas att du inte skall hitta på själv här utan endast välja från listorna. De är inte tänkta att vara betvingande däremot, utan mer som en sorts generalisering av din trollbabe som person.

Hur du ser ut, vad du har för viktiga ägodelar, och sen lite vad som helst som du kan komma på och du är klar med din trollbabe. En viktig sak är att alla trollbabes är på väg någonstans - nu säger du var. Ta någon av kartorna i boken (på ett par av de tidigare sidorna) och peka var du är på väg. Det behöver inte vara samma ställe som någon annan trollbabe.

Kapitlet fortsätter med fyra exempel på färdiga trollbabes.

Nästa del heter "So You're Preparing Adventures" och handlar om att förbereda äventyr. Världen har hittills beskrivits som ett hopkok av fjordar, vikingar (säkert med hornhjälmar!), och magi. Det har inte slängts några klassificeringar på det däremot. Men fantasy är det helt klart. Och det gör att "Adventure" känns som rätt ton. Särskilt med Scale, från tidigare, i åtanke.

Ni kommer ha allt från en plats till lika många platser som det finns trollbabes, baserat på platserna som de är på väg till. Varje plats behöver ett äventyr. Reglerna är extremt specifika med att du inte skall planera mer än exakt de saker som listas.

Så vad planerar du?

1. "Where?" Platserna. Enligt ovan. Hjärnstorma lite kring hur dessa platser ser ut - lite visuell hjärnstorm.
2. "Who?" Vilka finns där? Bönder, banditer, troll? Minst en person att interagera med - man gärna fler.
3. "What?" Välj en person eller plats eller pryl i det där området som någon eller några bestämt vill göra något med.
4. "Who specifically?" Vem är det som vill vad kring era Stakes, och vem eller vad är det som sätter käppar i hjulen?

Efter den överblicken går kapitlet in på varje delmoment med lite mer exempel. En sak som betonas flera gånger är att detta är er fantasi. Kartorna är centrala som verktyg, för att skapa något att prata om, men är inte tänkta att vara någon sorts kanon eller definition. Er sjö kan vara saltdöd och bråddjup, eller lummigt myspysig. Skit i exemplen och skit i att försöka ha några förutfattade tankar - "make it up!"

En sak som påpekas kring Stakes är intressant - detaljerna spelar ingen roll. Det viktiga är Scale, att det finns folk att interagera med (så inget "det är tomt på platsen"), och att de Stakes som sätts upp innebär hårda konflikter på rätt Scale. Liv och död, eller åtminstone radikala förändringar. Inget trams som vem som "äger" något eller så. Rejäla saker. Sätt upp rena dikotomier kring vad som kan ske kring varje Stake. Typ, "hon överlever eller dör", "huset brinner ned eller härbärgerar hemlösa" - vad tusan ni nu kommer på. När ni har detta så fyller ni ut de relevanta SLPs som dykt upp längs vägen. Men inte för mycket - bara en stolpe eller två. Skriv också upp några namn som går att plocka och ge till karaktärer som dyker upp under spel. Det underlättar spontaniteten senare.

Rita enklare relationsdiagram om du vill, eftersom framförallt sexuella relationer och familjerelationer kan leda till intressanta konflikter. Eller, som boken summerar det: "Trollbabe adventures often take place in seething cauldrons of social tension. If they haven't exploded already, then they're about to".

Men sluta preppa sen! Nu får det räcka. Inga missions, inga händelser, ingen plot. Hit men inte längre.

Kapitlet har däremot några fler exempel och avrundas med en text om magi och övernaturliga väsen. Poängen där handlar framförallt om hur de introduceras. Försök inte resonera utifrån någon given setting, eller förbereda någon sådan, utan utgå hela tiden från Stakes. Låt övernaturliga saker uttrycka konkreta fenomen, känslor, eller andra saker som finns i det SL preppat. Undvik terminologi som på olika sätt implikerar setting. Typ "demon" eller "gud" eller dylikt. Ni är inte här för att skriva Silmarillion.

Så ... snabbpreppat spelfokuserat spelande som skiter i setting säger ni? I'm listenin' ...

1637064684495.png
Bokens illustrationer är klassiska svart-vita porträtteringar som visar coola trollbabes.
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,982
Location
Uppsala
Men tolkar jag ento rätt vill han ha mer positiv förmedling av hur ett spel ska spelas snarare än att det ska tydliggöras genom negationer.
Ja precis! Tycker inte heller Trollbabe är särskilt farligt på den här punkten. Men den här negativa tonen har jag gnällt på annorstädes också och jag ser det väl mer som en röd tråd än som något annat.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,982
Location
Uppsala
Viktigt att poängtera: har du en trollbabe gör du din trollbabe, inklusive att bestämma var du är på väg. Men det är spelledaren som preppar preppen; som stakear stakesen. Sen börjar vi alltid på Scale 1 när spelet börjar.
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,982
Location
Uppsala
Scenes
Scener i Trollbabe handlar framförallt om var och vem. Var scenen utspelar sig och vilka som är med. Det är upp till spelledaren att sätta och avsluta scener, men spelare får gärna föreslå. De kan exempelvis föreslå, "jag drar till marknaden för att konfrontera slavhandlaren", och spelledaren kan acceptera detta helt, delvis, eller inte alls. För spelledaren är grundriktlinjen att hoppa till en trollbabe som inte var med i den scen som just avslutades och att utgå helt från spelets Stakes och Scale.

I början av spelet, när Scale är 1, kan en trollbabe exempelvis inte stoppa den stora invaderande hären, men hon kan absolut konfrontera härföraren i hens tält. Eftersom Scale 1 är personlig och en här har betydligt större skala än så, men det har inte en härförare.

Varje scen kan innehålla en eller fler konflikter om det spelarna förklarar från sina trollbabes perspektiv krockar med vad SLPs eller andra trollbabes vill. Det som händer i en scen måste utgå från Stakes, Scale, platser, och personer, som ni etablerat. Spelledaren kan plocka in nya saker, exempelvis genom att sätta ett av de förberedda namnen på någon bifigur som figurerat i en scen. Många gånger är det dessa individer som får störst tyngd eller blir mest minnesvärda.

Det betonas flera gångar att det inte får finnas något spel mellan scener utöver spelares förslag på nya scener. Men tidsåtgången för de förslagen bör vara bara några sekunder. Scener bör också avslutas när de liksom gjort sitt - när något hänt. Hellre avsluta tidigare och låta en spelare som inte känner sig färdig protestera än att dra ut på tiden.
 
Last edited:

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,273
Är Trollbabe systemet inspirationen bakom Lasers & Feelings?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,128
Location
Umeå
Är Trollbabe systemet inspirationen bakom Lasers & Feelings?
Om du tänker slå över/under så är det nog helt klart inspirerat. Harper höll väl på själv med ett hack av Trollbabe för länge sedan som jag nu inte minns namnet på, en spelade typ halvdemoner i någon stad, Stranger things kanske det faktiskt hette? Eller något liknande ialf. Slå över/under i Trollbabe tror jag är inspirerat från Zero som är första stället jag sett det på annars. Men, skulle inte säga att L&F är speciellt likt Trollbabe förutom att du har en siffra att titta på.
 

Deodanders

Warrior
Joined
24 Nov 2005
Messages
340
Harper höll väl på själv med ett hack av Trollbabe för länge sedan som jag nu inte minns namnet på, en spelade typ halvdemoner i någon stad, Stranger things kanske det faktiskt hette?
Stranger Things hette det, yes box.

Shock: Social Science Fiction är ett spel jag vet var inspirerat av Trollbabe också.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,245
Location
Umeå
Jag har aldrig spelat Trollbabe och det var säkert mer än tio år sen jag läste det, men jag vågar mig ändå på att föreslå att detta kanske kan vara det bästa Conan-rollspel som gjorts. Omtolka trollbaben som en barbar från Cimmerien, sätt värdet på 8 eller 9 och utgå från Howards hyborienkarta så är du där.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,128
Location
Umeå
Finns en gammal bra diskussion om Trollbabe på The Forge, länk nedan. Det tar upp just spelet utifrån att spela annat med det. Hur flexibelt är ett system och vilka delar hör till det och vilka gör det inte? Vad kan ändras och vad måste behållas på något vis? Hur centralt är halfbreed grejen? Hur centralt är trollgrejen? Brudgrejen? Vart går gränsen för speldesign och något annat? Om något annat ens finns. Högst relevant kring allt ”jag ska bara slita bort systemet och stoppa in ett annat” eller ”ska vara slita bort den töntiga världen och stoppa in en annan”.

[Trollbabe] How versatile is it?
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
37
Coolt! Framförallt Scale gör mig sugen på att spela detta. Jag skulle gärna spela det GM-less eller roterande GM. Några tankar om hur detta kan hanteras på ett bra sätt med Trollbabe?

En bra pod The Farrier's Bellows om Trollbabe.
 
Top