Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2005 - Omröstning

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Valpträning

"Det är häftigt att Krille har blivit den experimentellt nyskapande snarare än den som säger "Keep it simple!", även om han fortfarande håller en enkel och konkret stil på formen."

Jag har teorin att även om det är experimentellt så måste det vara begripligt för att bli spelat. Så det är fortfarande "Keep it simple, stupid!", speciellt om man gör ett helt vanligt jävla rollspel.

Hårigare blir det om man gör ett rollspel som inte riktigt följer konventionerna, vilket ju Lone Wolf är ett ganska bra exempel på. Hur sjutton ska man kunna göra ett rollspel som handlar om ensamvargen och valpen, och inte bara råkar utspela sig i Japan (precis som alla andra Japan-rollspel)? Det som skiljer Ensamvargen och valpen från allt annat japanskt samurajtjofräs är ju just ensamvargen och valpen, så alla rollspel där man inte har med ensamvargen och valpen är per definition inte ensamvargen och valpen. Så då snodde jag lite idéer från Olympus, fast istället för en rollperson och femtielva spelledare så har man en spelledare men två spelledarpersoner (ensamvargen och valpen), och alla andra är antingen menlösa statister eller rollpersoner.

Så jag är nog fortfarande ingenjören som lever enligt principen "keep it simple", snarare än den kreativa nyskaparen. Jag är experimentell för att det behövs, snarare än för att vara experimentell.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äh..

Det där med KISS är ju inte sant, nä. Det blev lite hårigt. Jag förstår vad du menar, det var ungefär vad jag försökte säga också. För att sammanfatta det lite bättre: Du har väl alltid gått efter målsättningar snarare än konventioner, men nu tycker jag målsättningarna är lite intressantare och nyare än förut.. Även om dom fortfarande är enkla och konkreta.

Och som du ser så recenserade jag bara omslaget på ditt apokalypsspel, för det tyckte jag var kul. :gremgrin: Nu när du ändå svarat på inlägget så kan jag ju säga att jag får intrycket att mycket av handlingsresolutionen handlar om att manövrera sig till situationen på ett sätt som minimerar blockeringar och maximerar öppningar, vilket väl passar rätt bra in på målsättningen med spelet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Rätta mig om jag har fel, men skulle inte den 29/2 vara idag? Fast hos mig är det den 1/3?
Du har fel. 29/2 var i förrgår, den 30/2 var igår. Jag är precis tillbaka efter två dagars ölpimplande och intensiva orgier.

Om du missade det så har jag bara en sak att säga: Så går det om man använder fel kalender!
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Dubbelsidighet

Ni som bidragit, kolla att det blivit rätt med era grejor och att det är det namn ni vill ha och meddela mig snarast så justerar jag inför det skarpa kompendiet.
Om man har en liggande layout som ska vikas till A5, finns det någon konvention beträffande vilken sida (fram- och baksida eller de båda insidorna) som kommer först i kompendiet? Jag fick en kommentar om att ordningen jag har på Skådespelet nu kan vara förvirrande, så borde man vända på dem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dubbelsidighet

"Konventionen" är ungefär att sidan 2+3 hamnar på första arket, och 4+1 på andra arket, i den ordningen.Om sidan 1 är en framsida så hamnar allt annat i rätt ordning.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kommentarer: 3!!1omghasushort

Här kommer de sista kommentarerna, tyvärr är de väldigt korta och har inte så mycket att säga.


Protest!
Jag saknar lite struktur här, (Kolla vem som snackar..) men det kanske bara är för att jag är van vid det kortspelet Witch Trial. Egentligen så är det väl bäst att se spelet som ett retroaktivt samberättande snarare än ett kortspel, a la Baron Münchausen och Pookafiktum, och då känns domstolsmiljön både motiverad och finurlig. Kort ja, snygga, med klockrena små texter och djärvt att använda så mycket yta till dom. Jag skulle nog behöva speltesta spelet för att komma med ett helt rättvist omdöme.

Rollspelsjakten
Lustig slumpmekanik, men jag hade gärna sett mer utförliga scenariobeskrivningar, helst ett helt scenario beskrivet mer i detalj, eftersom jag inte tror att man kommer spela spelet mer än en gång, och om man ändå gör det så kan förstå omgången tjäna som inspiration för Rollspelsjakten II: Det nya försvinnandet.


Santiago
Bra egenskaper, inget fluff. Öht ett trevligt slimmat regelsystem, (Gillar poesibiten) men återigen kanske man måste ha läst boken för att komma in i rätt stämning och få en känsla för världen.


Skådespelet
Schysst att bygga spelet på konflikter mellan rollerna, för att garantera spelarinteraktionen. En sak som jag gillar är att allt sker genom dialoger snarare än handlingar: Det löser fördelningen av berättarmakten bra, eftersom det är ens rollpersoner som fördelar berättarmakten. Um. Ja, eller något. :gremcrazy:
Som ni märkt i mina kommentarer så gillar jag när spel tydligt förklarar hur de ska spelas, och därför borde ju spelexemplen i Skådespelet ge extrapoäng.. Nu är dock Skådespelet så tydligt skrivet ändå, men det blir lite bonus för den sköna stilen i exemplen ändå. :gremsmile:


Solokärlek
Jag fick nördtjejen! På första försöket!


South Park
Många spel baserade på litterära/TV-serieförlagor i år.
Eftersom spelet vilar till stor del på att man sett serien så skulle jag vilja föreslå att man faktiskt spelar de fyra huvudpersonerna i South Park-serien, alternativt redigerade bort dom i rollspelet. Det känns lite knepigt att hitta på äventyr i South Park-stil som inte huvudpersonerna redan pysslar med. Så var är äventyrsförslagen?!
Kul skadesystem, kanske går att göra något riktigt intressant med det, synd bara att det brakar ihop i masstrider. Å andra sidan så är det ju inte så svårt att dela in masstrider i mindre strider.


Storebror
Ha ha!! Orättvist och bra. Förmodligen riktigt kul och engagerande om man kan få till den rätta desperata popularitetstävlingen, vilket reglerna verkar stödja. (Såklart, då det är det som spelet handlar om) En rollpersonsgenerator som hobbyn har väntat på!


Tempora
Intressant! Att koppla resenärerna fria från tidsflödet, i det att de minns tiden före förändringar, och återvänder en viss tid efter sin inresa, gör tidsresor plötsligt mycket mer vettiga. Tidsresor har aldrig varit så enkla förut! Eller lämpade för samberättande. :gremwink: Och.. äh. Jag vill spela det här, helt enkelt.


Tärningarna protesterar, tärningarna har fått nog, tärningarna vill ha frihet, här på sitt egna bord - rollspelet med det kanske längsta namnet
Kul koncept, men jag hade gärna velat ha spelet mer konkret - Som det är nu hade jag själv kunnat skriva det kortare än titeln, nämligen "Tänk om tärningarna fick för sig att strejka? Ni spelar tärningar och människor under en strejkförhandling!". Det var ju inte direkt ont om plats över. :gremsmile:


Zonkpop Light
Jag gillar Zonkpop, men det är svårt att bedömma det här dogmaspelet i sin egen rätt, när det är en sammanfattning av ett större koncept jag är bekant med. Jag kan iallafall säga att konceptet är ballt, men reglerna är läbbiga. Antingen så är alla loosers i ZonkPop-världen, eller så behövs en ny definition av "lyckas".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer: 2!!!

"Man kan vara objektivt bra på rollspel i det här spelet! Guldstjärna:
"
Öh, det tänkte jag inte på.. Jag listade mest en massa Egenskapsförslag och tyckte det var roligt om "rollspel" skulle vara med.. Sedan är det mest erfarenhetsmässigt som Egenskapsnivåerna visar.. Amatör, tränad, erfaren och så vidare.. Jag antar att de flesta dogmakreatörer med rätt avvikande idéer kan klassas som mästare..

av Arvidos said:
Men vad är detta? "Att upphäva gravitationen i 3 sekunder kanske en Tränad kan göra, medan en Mästare exempelvis kan undgå att bli upptäckt av en stor massa mitt ute i det öppna"
Två olika egenskaper i samma exempel? Vad är det för pajasar som korrläst egentligen?
Jag skyller inte på korrläsarna, utan på platsbristen.. Dock så har ett "kan" fallit bort mellan "sekunder" och "kanske".. Inte bra..

"Kul att man inte kan vara bra på att dela ut stryk, men däremot på att ta stryk. :gremsmile:"
Hmm.. Alla lyckas ju automagiskt med sina attackslag så det är ju snarare så att alla är otroligt bästiga på att attackera.. Faktiskt så dör man lite för lätt i rollspelet.. Det var ännu lättare innan jag skapade "entärningsregeln" som gjorde att personer kunde komma tillbaka.. Fast den regeln kan ju få motsatt effekt, eftersom man verkligen vill döda folk, för annars finns risken att de kommer tillbaka och dödar dig.. Jag borde egentligen ha skrivit om hela stridssystemet, men orkade inte (hade inte tid att) klura..

"Skön luftig layout, "
Ja, det är ju bara kolumnena ute i kanten som är regler.. Det i mitten är exempel och världsbeskrivning.. Jag ville dessutom experimentera med att bara förklara världen med utdrag ur en historia som tilllsammans bildade en helhet.. Det gick inte så bra, för korrekturläsarna ville att jag skulle förklara allting närmare, vilket gjorde att jag fick skriva avsnittet "En djupare dykning?".. Ursprungsversionen var ännu luftigare, men stelare i sin formgivning, men det nya kapitlet med förklaringar gjorde att jag fick göra om allting..

"Spelexemplet och förslagen ger mig lust att spela detta,"
Egentligen hade jag velat utöka stridsexemplet, men det fanns inte plats.. Förslagen skrevs efter jag sett White Wolfs Kindred: The Embraced och gjort en snabb hobbyanalys.. :gremsmile:

"...och kroppar av kompakt mörker som tar mänsklig skepnad!"
Intressant tolkning.. Men som jag skriver i dogmat.. Det är din uppfattning som gäller, så kör på det..

/Han som tackar så hjärtligt för kommentarerna
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Dubbelsidighet

Okej, då är Skådespelet "felsidigt". Troberg, om det är enkelt får du gärna kasta om sidorna, eller säga åt mig att göra det. Om det är besvärligt kan det få vara som det är nu.

Själv tycker jag att det naturliga vore att få framsidan först så att man ser spelets titel, men det är såklart fint om man är konsekvent i dogmahäftet.
 
Top