Trobergs arbetsdagbok

En snabb uppdatering, sedan ska jag åka till huvudkommunen för att höra Linkin Park.

Har nu gjort klart prequel-scenariot för en oneshot. Kan spelas före eller efter kampanjen, och jag tror att även om man spelar det före, så kommer man att så många kul "aha" om man tittar tillbaka på bilderna efter kampanjen. Mycket cameos. Den är lite typ Rogue Squadron. Spelarna räddar en skeppsbyggare på uppdrag av samma uppdragsgivare som skickade ut Waverider och Blue Marlin, och skeppsbyggarens projekt är Blue Marlin, som ännu inte fått namn. Sedan försvinner de ur historien, och lämnar (utan att veta det) över till hjältarna som verkligen ändra världen.

Det är en sökning genom Estoria, världens smältdegel, där alla stora aktörer på värdsscenen möts, där handelsvägarna möts. Så, det blir samtidigt en presentation av spelvärlden.

Den spelas med fyra färdiga karaktärer, och är typ ett spelpass.

ChatGPT Image May 28, 2026, 08_43_48 PM.jpg ChatGPT Image May 28, 2026, 08_56_43 PM.jpg ChatGPT Image May 28, 2026, 09_09_19 PM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 07_06_09 AM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 07_26_55 AM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 08_45_54 AM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 09_09_45 AM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 10_18_38 AM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 10_33_34 AM.jpg ChatGPT Image May 29, 2026, 12_50_55 PM.jpg

Först och främst: Vänta en kvart eller så (klockan är 15:20 nu) innan ni prövar länkarna. Upptäckte ett skrivfel och genererar om...

Nästa kampanjarc är klar. Den utspelar sig i det underliga N'gazama, en djungel där vulkanisk aktivitet gör att hallucinogena dimmor driver över landet. Folket där ser drömvärlden i hallucinationerna som verklig, och den verkliga världen som en blek skugga av den. De bär masker, som de ser som sina verkliga ansikten, och de kallar utomstående utan mask för "faceless". Att inte bära en mask är för dem att dölja vem man verkligen är.

Arcen är i sin kärna en "clip-show", med utrymme för karaktärsutveckling. Jag ogillar clip-shows, men den här kommer typ 100 speltillfällen in, så en liten återblick och "re-framing" av vad som hänt är inte helt fel.

Den är dessutom väldigt kort, så man kan leva med att den är relativt linjär.

N'gazama: http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/2. Nations/Ngazama.html
Kampanjarcen: http://troberg.synology.me/generica/gm/Generica/Heroica/2. Nations/Campaign/Ngazama.html

It goes like this (och, som vanligt, happy path):

Blue Marlin seglar sakta uppför en långsam djungelflod, när de hamnar i en blå dimma. En efter en i besättningen kollapsar.

De upplever sedan varsin dröm. Drömmarna är ganska symboliska, och handlar ofta om deras bakgrunder, viktiga händelser, trauman osv. Alla i drömmarna bär masker som beskriver deras personlighet. Det finns egentligen inga rätt eller fel val i drömmarna, utan se det mer som en utforskning av var de kommer från och vart de vill. Vill man hämnas trauman eller lägga dem bakom sig? Hur känner man egentligen inför en speciell person? Klarar kaptenen av att ge allt för sin besättning? Sådana saker.

När de vaknar, så är de förvirrade, illamående, känslomässigt mörbultade och har fått något att tänka på.

Dimman är borta, och bara lite vit dimma återstår.

Då tittar maskklädda ansikten fram ur djungeln på stranden och hälsar dem. De är vänliga, men känns "off", den där känslan av att de antingen är genier eller galna, men det är endera.

De är gästvänliga, och förklarar sin världsbild, De berättar också att Waverider passerat, och vart den planerade att fortsätta. Innan besättningen lämnar dem, så får de varsin mask, då infödingarna tycker synd om dem för att de inte har ett ansikte. Det är samma masker som de hade i drömmarna.

När de lämnat N'gazama bakom sig, så frågan Thaleia om hon får bli en del av besättningen, vilket skapar förvirring, då många antagit att hon redan är det. Hon välkomnas.

Frågan om Nephyla uppkommer också. Nasheems tidigare möte med djinnen, och hans dröm, får honom övertygad om att hon är viktigt. Det känns dessutom som om de har passerat stadiet "dumpa henne i första lämpliga hamn", så hon blir också inbjuden att bli en del av besättningen. Detta ger en positiv känslomässig krasch för henne. Det är första gången någon velat ha henne för att hon är hon, inte för hennes makt eller rikedom.

De seglar vidare och lämnar drömvärlden bakom sig. Eller så seglar de vidare i drömvärlden och lämnar verkligheten bakom sig, om N'gazama har rätt.

Erfarenheter:

Den här var ganska enkel att göra, även om det var mycket text med en dröm för var för 22 besättningsmedlemmar. Allt som behövdes fanns liksom, så det var bara att göra.

Jag gör dock inte 22 bilder för drömmarna, åtminstone inte nu. För mycket jobb, och symboliska drömmar är svåra att få bra. Om någon är sugen på att bidra så säg till...

Jag är rätt nöjd med resultatet. Det känns som om jag fångade varje karaktärs kärna i deras dröm, som om drömmen är viktig, och deras val säger något om dem.

ChatGPT Image Jun 2, 2026, 01_10_07 PM.jpg ChatGPT Image Jun 2, 2026, 01_27_13 PM.jpg ChatGPT Image Jun 2, 2026, 01_43_26 PM.jpg ChatGPT Image Jun 2, 2026, 01_53_38 PM.jpg ChatGPT Image Jun 2, 2026, 02_11_36 PM.jpg ChatGPT Image Jun 2, 2026, 02_40_16 PM.jpg

OK, I've done some things. Sorry för att det var ett tag sedan, verkligheten kom emellan. Jag tycker inte om verkligheten.

Först den lilla grejen: Lade till lite stuff i kampanjintron när det gäller antaganden som gäller i kampanjen, och organiserade upp den lite bättre. Det är fortfarande lite av en placeholder, jag kommer att fylla på mer efterhand.

Den större grejen: Kai'ono-arcen är klar!

Den här arcen är lite linjärare, med en rejäl fight på slutet. Den har dock gott om utrymme för sociall interaktion på ett öppet sätt.

Kai'ono är typ min rip-off på polynesien och maorier. Tropiska öbor.

Handlingen (och, som vanligt, happy path):

Innan de kommer dit får Meyrha en vision där hon drunknar, och ovanför sig ser hon ett sjömonster som har ett spår av blod efter sig.

De har en ledtråd som leder dem till en by. När de kommer dit, så är den raidad av slavjägare, bara några har lyckats gömma sig. Strax efter kommer fiskarna/krigarna tillbaka från fiske.

Man vet att slavjägarnas skepp är på väg mot nästa by, och bestämmer sig för att utnyttja att man har ett mycket snabbare skepp och lokala guider för att komma dit först, med byborna från den här byn, för att genom ett samlat försvar så ut slavjägarna och frita de fångade.

På vägen dit ser man slavjägarnas skepp, en gammal bekant (Prowler, från Zverilov och pirates-arcarna). Meyrhas vision var en referens till piratkapten på fartyget, Vexar Bloodwake. De är på varsin sida om en ö, och har solen i ryggen, så Prowler kan inte se dem. Men, problemet är att de vet Prowlers styrka.

När de kommer fram till nästa by så står det klart att de inte kan matcha Prowler med de resurser de har. Efter diskussioner så lastar man ombord byborna och sätter fart mot nästa, större by. Med bland byborna finns också en väldigt gravid kvinna.

Det blir några dagar med ett överfullt skepp och lite smådraman. Ivy blir vän med en lokal kvinna, Nalea, som får henne att se sina tatueringar i ett annat ljus.

När de kommer fram, så planerar man ett bakhåll. Det är ett rev, så Prowler måste stanna ganska långt ut, och gå iland med småbåtar (vad heter "skiff" på svenska?). Där kommer de att mötas av lokala krigare, som låtsas retirera, men sedan kommer krigarna från de två andra byarna från sidan och omringar dem.

Under tiden har Blue Marlin väntat bakom en närliggande ö, och får en signal när det är dags. Man angriper Prowler och bordar den, med hjälp av några kanoter med krigare, när nästan hela besättningen är på land. Man fritar slavarna.

Under tiden har Bloodwake på stranden insett sin tabbe, och gör en ordnad reträtt. De ror mot Prowler, trakasserade av krigare i kanoter. De är för många för en fight, så det är signalen för Blue Marlin att dra sig tillbaka.

Hela den fight sker under ett massivt monsunregn, med dålig sikt, svårt att höra, och framför allt så är det svårt att sätta fyr på Prowler.

Prowler flyr, saker lugnar sig.

Alla är glada, de får nästa destination av helaren som skötte om Selene från Waverider när hon flöt iland efter en storm.

Den gravida kvinnan föder utan komplikationer (apropå diskussionen om tropes, så bröt jag mot tropen "gravid kvinna behöver föda vid sämsta tänkbara tillfället"). Barnet, en pojke, döps till Maru'maka, det lokala namnet på fisken blå marlin.

Ivy får en scen till med Nalea, där Nalea frågar om hon får kopiera en av Ivy's tatueringar. Ivy förstår inte, för Kai'ono så har tatueringar innebörd, den här är bara en dekoration som hon inte ens fått välja. Nalea säger att för henne så betyder den att hon kämpade tillsammans med folket som räddade tre byar. Ivy säger att om hon kopierar den så betyder den något för Ivy också. Här antyder jag romans, utan att egentligen säga varken att det händer eller att det inte händer. Kanske är de bara nära varandra.

Skeppet lämnar, medvetna om att Bloodwake hatar dem ännu mer nu. Nästa gång de möter honom blir sista.

Tankar om arcen:

Den här är ganska linjär på ytan, men jag har ansträngt mig för att skapa "öar av social öppen interaktion" i det linjära narrativet.

Den var ganska lätt att skriva, när jag väl hade huvudaktörerna klara, så bara flödade texten.

Härnäst:

Jag ska göra ett program för att räkna på sannolikheterna på ett tärningssystem, för att se om de är vettiga, och för att se om det funkar bra med "mindre" tärningar.

Sedan bär det av mot nästa Waverider-destination: Sylvaranith. Det blir första gången besättningen stöter på alver, och de kommer att se landets annorlunda begravningstradition.

ChatGPT Image Jun 9, 2026, 10_53_41 AM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 11_20_25 AM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 11_33_12 AM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 11_38_41 AM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 11_51_25 AM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 12_34_57 PM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 12_16_07 PM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 12_50_10 PM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 01_30_55 PM.jpg ChatGPT Image Jun 9, 2026, 01_55_20 PM.jpg

En liten not: Även om jag lånar vilt från verkliga kulturer, så är det inte något som ska ses som en representation av hur kulturerna är/var i verkligheten. Jag lånar vissa bitar, men lägger också till, och lånar även ibland fördomar, för att de ger ett intressant spel. Det är inte menat som brist på respekt, tvärtom, jag lånar bitar för att jag finner dem fascinerande, det är mer som en hyllning (utom Srel, såklart).

En heads up: Länkarna kan vara döda till och från några dagar, kanske en vecka. Jag håller på och byter ut min gamla SmoothWall-brandvägg som jag inte uppdaterat sedan 2006 och som bara tickat och gått på en gammal Pentium 1 mot en skinande ny pfSense. Så, mitt nätverk kan komma att bugga ur tidvis medan jag micklar.

Men, i slutänden blir det bättre.

Back