Nekromanti Troberg, ge oss en övning i sannolikhetslära

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Övningsförslag?

Hur många har du? Jag tror att jag har 10-12 st...
Jag får väl masa mig ut i förrådet och rota idenom Titan-lådorna med prylar. Vi köpte i alla fall in flera hundra, så det borde ha blivit ett gäng över. Fler än 10-12 stycken lär det säkert vara.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Övningsförslag?

Jag får väl masa mig ut i förrådet och rota idenom Titan-lådorna med prylar. Vi köpte i alla fall in flera hundra, så det borde ha blivit ett gäng över. Fler än 10-12 stycken lär det säkert vara.
Hmm, vi sitter kanske i en monopolställning... Vad säger du, ska vi ta över världen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Övningsförslag?

Å andra sidan är en längd en längd, oavsett hur man mäter den. Jag tycker att man bör använda moderna enheter. Varför har man annars använt modern amerikansk engelska med modern stavning?
För mig är det fråga om stämning.
DnD utspelar sig i "medeltidsmiljö" där en meter passar lika dåligt in som glödlampor och telefoner.
När jag spelar d20Modern så tycker jag nog att man kan använda meter-systemet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Övningsförslag?

DnD utspelar sig i "medeltidsmiljö" där en meter passar lika dåligt in som glödlampor och telefoner.
Här måste jag protestera. Det finns inget som säger att länderna i en fantasyvärld skulle använda sig av (vissa av) våra medeltida mått. Och skall du vara noga med stämningen förstår jag inte att du inte översätter till aln, kappor, skäppor, färdingsvägar, etc. Det finns ju massor av gamla fina enheter som ingen känner igen längre. Och språket runt spelbordet bör ju vara medeltidssvenska...

Nej, D&D är fantasy. Viktigare än att försöka efterlikna "medeltid" är ju förståelsen bland spelarna. Och svenskar förstår metriska enheter betydligt bättre, helt enkelt.

/Mikael
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Intressant men problematiskt

The Legendary Hero: You're just really great.
Prerequisites: Str 16+, Dex 16+, Con 16+, Int 16+, Wis 16+, Cha 16+
Benefits: On any occasion where you would roll a 20-sided dice (such as for attacks, saving throws and skill rolls) you can instead roll a 30-sided dice.
A roll of 1 counts as a critical failure, as with a 1 on a 20-sided dice.
Where a roll of 20 on a 20-sided dice is a critical success, then a roll of 30 will count as a critical success.
Where a roll of 19 or 20 on a 20-sided dice is a critical success, then a roll of 29 or 30 will count as a critical success.
Taget från http://www.criticalmiss.com/issue8/d20shagged2.html
Då blir man ju bara generellt bättre på allt, men chansen att få crits minskar... :gremfrown:

Om jag har fattat det rätt.

Man kanske kan ha en anti-feat också:

The Legendary Loser: You suck!
Prerequisites: Str 8-, Dex 8-, Con 8-, Int 8-, Wis 8-, Cha 8-
Disadvantage: On any occasion where you would roll a 20-sided dice (such as for attacks, saving throws and skill rolls) you mustinstead roll a 10-sided dice.
A roll of 1 counts as a critical failure, as with a 1 on a 20-sided dice.
No result will count as a critical.

M. :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Övningsförslag?

Nej, D&D är fantasy. Viktigare än att försöka efterlikna "medeltid" är ju förståelsen bland spelarna. Och svenskar förstår metriska enheter betydligt bättre, helt enkelt.
Precis. Jag kan för övrigt inte minnas en enda cool D&D-kampanj jag spelat, oavsett version, som varit 'medeltida'. (Folk har haft svärd, men det har de i MC också).

Anledningen till att man använder fötter och tummar för att mäta allting är att det är fullständigt moderna mått för amerikaner, som är vana vid det och spelens främsta målgrupp. Om det gör det kuligare för vissa svenskar att spela är det iofs en trevlig bonus!

Erik, har sett sin amerikanske fästman försökt räkna om miles till kilometer. It aint pretty!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Realistiska fötter

Betänk även att man kanske inte ska eftersträva realistiska "fötter" så som de fungerade på medeltiden eller kanske det var tidigare. Där varierade måtten från tid till otid, och från land till land, kanske till och med inom ett land.

Så en fot är inte alltid en fot, så att säga.

En diskussion om detta en gång fick min klasskompis och dåvarande kollega på Falu-Kuriren (tror jag det var) att lyfta sitt ben i vädret och peka på sin skoförsedda fot, samtidigt som han högt och tydligt deklamerade:

"Det här, det är inte en fot!".

Resten av våra fikande kollegor tyckte vi var lite knasiga. Och då var inte ens min kollega rollspelare, utan blivande rymdingenjör.

troberg, du minns Walter Puccio, eller hur? Han var det! Tror jag mig minnas i alla fall.

M. :gremgrin:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Menar du d20 (systemet) eller t20 (tärningen)? I den följande diskussionen verkar lite av båda ha diskuterats. (Jag gillar inte benämningen d20 för ett system. Det leder till förvirring av det här slaget. På svenska kan vi åtminstone klara oss undan enkelt genom att tala om t20 när vi avser tärningen.)

Jag gillar t20. Alla rollspel borde vara baserade på en kombination av t20 och t6. (Tyvärr har inte Neogames insett det än.) Ibland vill man ha en jämn fördelning och ibland en kurva. Ibland vill man ha både och; 1t20 och 3t6 är en sällsynt väl lämpad kombination för det sistnämnda ändamålet.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Övningsförslag?

Vad gäller enheterna är det bara att hålla med. Särskilt när man läser beskrivningen av "Create water" i PH. Jag är väl lite av fanatiker i sammanhanget och anser även att vapenkalibrar alltid bör specificeras i millimeter (inklusive hagelvapen). (Inte för att det har så mycket med D&D att göra, men spel, film, datorer och vapen är väl de områden som USA är väldigt dominant inom.)

Sedan tycker jag att sidnumreringen borde stå i hexadecimal notation, men det är kanske bara jag som tycker det är enklare.
*grgl* Ja, det är du nog rätt ensam om. Varför i all världen då?
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Enhetsdumheter

De är inte "amerikanska", de är "gamla".
DnD är i princip ett medeltidsspel med magi - då passar det bättre att en fot är en fot än att man använder en längdenhet som är en fyrtiotusendel av världens omkrets, speciellt då det inte ens är säkert att världen är rund.
Det finns ingen åsikt inom rollspel jag har i närheten av så svårt att förstås som den där. Det verkar ju dessutom vara ganska vanlig. Enheter måste rimligen anpassas efter den verkliga världen och inte efter spelvärlden, precis som språk. Rollpersonerna kanske talar gurkorkiska och mäter i zonk och huloner, men spelarna talar svenska (eller engelska i vissa fall) och mäter i meter och kilogram. Alltså är det vad spelet ska använda. Att ha utrustningslistor i något annat är som att författa regelboken på ett annat språk. Det enda det åstadkommer är att komplicera saker och ting oerhört mycket helt i onödan. Nu använder ju amerikanerna tyvärr fortfarande sina gamla härken så de må väl vara ursäktade, men Neogames bör mangrant spikas upp på varsitt kors. Eon har verkligen valt det sämsta av alla möjliga alternativ. De blandar svenska och brittiska enheter, vilket gör att resultatet varken blir enkelt och smidigt, ger en känsla av en fantasyvärld eller är historiskt korrekt på något sätt ö h t.

Det är ju fantasy f ö för alla småjävlar (imps)! Det är inte en historisk skildring i Storbritannien för några hundra år sedan. Varför i all världen skulle gamla brittiska enheter passa bättre? Om du inte vill blanda in jordens omkrets så se en meter som avståndet från bröstkorgens mitt till en fingerspets. Det stämmer avsevärt mycket bättre än en "fot". Kalla det en "armslängd" istället för "meter" om du vill och tycker att det ger mer känsla, men håll alla dessa jämrans meningslösa omräkningar borta, åtminstone från svenska spel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Menar du d20 (systemet) eller t20 (tärningen)?
Systemet.

Jag vet inte hur andra gör, men jag använder konsekvent d20 (litet d) för systemet, D20 (stort d) för tärningen (har alltid stort D för tärningar).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Övningsförslag?

*grgl* Ja, det är du nog rätt ensam om. Varför i all världen då?
För att det är enklare och naturligare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Realistiska fötter

Så en fot är inte alltid en fot, så att säga.
Japp. Dessutom kan en näsa inte bli längre än 11 tum, för då blir den en fot.

Har man en gång blivit indragen i en diskussion med två lantmätare om vad det är för skillnad på hur lång en meter är och hur långt en meter är så inser man att ingenting är lätt om man tittar noga på det...

troberg, du minns Walter Puccio, eller hur?
Jajamensan, har dock inte sett honom på ett tag. Synd, han skulle säkert vara intresserad av pulsjetsexperiment!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Övningsförslag?

Familiari fanns redan i edd, är rätt säker på att något amerikanskt lir hade det innan.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Talbaser

Det är varken enklare eller naturligare.

Datavetaren i mig kan kanske till viss del hålla med dig, i o m att det hade underlättat hanteringen av datorer något. Matematikern i mig håller däremot inte med, och i det här fallet är jag rädd att matematikern vinner. Vi kan inte i första hand ta hänsyn till vad som passar datorer. Om jag nu hade fått önsketänka lite och välja fritt hade jag valt 30. Det hade inte alls varit fel som talbas, men bland tal mindre än 30 är det bara 6 som kan konkurrera med 10 vad gäller lämplighet och naturlighet.

Nu är dock folk alldeles för inkörda på 10 för att det ska vara tänkbart att ändra. Och det är som sagt inte så illa. Vi kunde gjort betydligt sämre val. 5, 7 eller 9 hade t ex varit rätt horribelt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Övningsförslag?

Familiars nämndes i ADnD innan DoD gavs ut.
Men i DnD3E har alla magiker nästan automatiskt en familiar och i Tome&Blood får familiars flera sidor.
Detta, påstår jag, beror på Harry Potter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Enhetsdumheter

Jag fortsätter hävda att tum osv är gamla mått, inte engelska. Om du inte tror mig gå och köp lite plank och spik får du se:
"Jag skulle vilja ha 15 löpmeter 2tum4 och en ask 3tums galvade"
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Enhetsdumheter

Öh? Menar du att du tror att det var samma sorts tum och samma mått som användes över hela världen förr? De tum som finns i D&D är rimligen engelska (25,4 mm) och inte gamla svenska (24,74 mm) eller svensk nytum (29,69 mm). På samma sätt var ett svenskt skålpund 425,1 g till skillnad från det brittiska pundet på 453,6 g. Anledningen till att metersystemet infördes var att varje land hade en egen uppsättning enheter. Ibland hade de flera olika.

Som exempel kan vi ta ounce som är tre olika enheter beroende på om det är fasta varor (avoirdupois), flytande varor (fluid ounce) eller ädelmetaller (troy) som vägs. (Det leder till att svaret på "What weighs more, one ounce of led or one ounce of gold?" faktiskt är "Gold.", i o m att det är olika sorters enheter som används. En avoirdupois ounce är 28,35 g medan en troy ounce är 31,1 g.) Eller att en amerikansk gallon inte är lika stor som en brittisk, och att det är skillnad på ett amerikanskt "fluid ounce" (29,57 ml) och ett brittiskt (28,4 ml). Och då har vi inte ens gått in på de fantastiskt sjuka amerikanska systemen för pappersvikt (de gör det ju inte i närheten av så enkelt för sig som i Europa där vi använder g/m2) eller vapenkalibrar.

Visste ni f ö att en 3.5"-diskett inte är 3,5 tum (varken svensk eller engelsk)? Den är exakt 90 mm. 3,5 tum är en avrundad siffra för den amerikanska marknaden, och benämningen har sedan tagits över i Sverige.

Dessutom har även byggnadsbranschen faktiskt börjat frångå tum numera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Talbaser

Det är varken enklare eller naturligare.
Just det förslaget var inte seriöst menat. Jag har en image att leva upp till.

Om jag nu hade fått önsketänka lite och välja fritt hade jag valt 30. Det hade inte alls varit fel som talbas, men bland tal mindre än 30 är det bara 6 som kan konkurrera med 10 vad gäller lämplighet och naturlighet.
12 är också rätt trevligt.


"Det finns 10 sorters människor. De som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det."
 
Top