Re: Var då?
Här:
Tyvärr är "andlig" en eufemism för "hittar på dåliga fantasyberättelser och tror att de är på riktigt".
Osakligt guilt by association-argument. Fullkomligt ovetenskapligt. Ett logiskt felslut.
Den kombineras ofta med en olustig von oben-attityd:
Osakligt guilt by association-argument. Det är som att säga att vetenskapen ofta kombineras med ett hänsynslöst förhållande till djur (eller judar, i Mengeles tappning). Det har inget i en diskussion om andlighet i sig att göra. Dessutom är det en oförnuftig självmotsägelse, eftersom det du själv skriver knappast kan kallas för ödmjukt.
"Eftersom jag inte bara har hittat på det här flummet, utan dessutom brister så i självkritik att jag tror att mina påhitt är på riktigt, är jag en lite bättre och 'andligare' människa än ni andra. Just nu befinner ni er på en annan 'andlig' nivå än jag, men en dag kanske ni kan lura er själva lika grovt som jag och vi kan alla förenas i den kosmiska knuten."
Halmdocka. Att argumentera mot påhittade meningsmotståndare har inget i en verkligt vetenskaplig diskussion att göra.
Det enda "andlighet" har tillfört samhället är ett antal dåliga tv-program där "andliga" personer vallas runt av okritiska journalister och misslyckas med att lösa mordfall och/eller förutsäga framtiden.
Det här är faktiskt ett helt ovetenskapligt uttalande. Dels är det bevisligen fel, och det finns hur mycket belägg som helst som kan vittna om hur andlighet haft positiv påverkan på massor av människors liv. Inte bara runt enskilda individer, utan också kring en hel del allmän forskning, såsom exempelvis kryptografin (där muslimernas bokstav-för-bokstav-analys av koranen inledningsvis var ett helt ovetenskapligt företag, och där man inte hade minsta lilla vetenskapliga anledning att påbörja insamlandet av data - utan strikt andliga drivkrafter)
På många sätt kan man argumentera för att delar av andlighet bidragit med ycket mer än exempelvis forskningen kring svarta hål, M-teorier och supersträngar, som inte ens givit oss några roliga TV-program att göra narr av.
Sådana småsaker står sig ju ganska slätt jämfört med förmågan att lista ut att jag vill ha kontakt med en manlig släkting vars namn börjar på J och som verkligen saknar mig...
Von Oben, som sagt...
Den
vetenskapliga metoden har inget utrymme för dylikt raljerande, så nu är det allt din vetenskapsreligion som talar.
Kort sagt, så finns det inget vetenskapligt alls med någonting du skrivit. Ord för ord så är det blott idel fundamentalism, lögner, logiska felslut och villfarelser.