Triviala skäl att passa på spel

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Då och då händer det åtminstone mig att jag blir avtänd på spel av helt triviala skäl. Det är inget som egentligen säger något negativt om spelet på något vis, det är bara något som inte passar. Några exempel för egen del är:

d6 Space: Nackdelen "Ung" blir inte bättre med tiden, för det förväntade formatet är att man spelar med någon sorts episodisk TV-serietid där det inte verkar förflyta någon riktig tid. Det ligger så pass långt från mina idealkampanjer att jag blev omedelbart avtänd när jag läste det.

Noir: Har två parallella system för nackdelar. Att se dåligt eller ha migrän är en del av det ena, att ha reumatiska händer eller vara halt var en del av det andra. Inkonsekvensen var irriterande.

Har ni några egna? Märk väl att det här inte är en tråd för riktiga problem, utan snarare totala trivialiteter som ni givit orimlig vikt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Under väldigt, väldigt, väldigt många år höll jag mig borta från D&D för att jag inte gillade levels, classes och alignments. Och det kan man väl göra, men såhär i efterhand tycker jag att det var lite töntigt och att jag drog lite för stora växlar på ett sätt att administrera karaktärsförbättring, ett sätt att ha niche protection och ett sätt att ha vägledning i sitt rollspelande. Samtidigt drar jag mig än idag för spel som har D&D som grund, trots att jag egentligen vet att jag borde kunna se bortom just den mekaniken och ha roligt ändå. Rätt SL och rätt kampanj borde vara mycket viktigare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att spelledaren inte får slå tärningar är en major avtändande faktor för mig i alla spel med sådana system, tex Symbaroum, Kult, Apocalype Wörld. Jag vill slå fucking tärningar när jag spelar rollspel, oavsett vilken sida på bordet jag sitter.

Spel som är helt baserade på T6or och/eller T10or är en major avtändande faktor för mig, då de här tärningarna är så sjukt uttjatade. Jag försökte och försökte få Neotech-teamet att basera systemet på T8or eller T12 istället, mycket roligare tärningar som har en mer modernistisk och Neotech-appropriate känsla, men förgäves. Jag vill slå roliga tärningar när jag spelar rollspel.

Jämställda historiska settings är en major avtändande faktor för mig, och hyfsat avtändande även i hård docksåpsfantasy a'la Eon. Jag är okej med det i gladfantasy som D&D, men i övrigt tycker jag det känns sjukt artificiellt och krystat och inte hör hemma i gedigna världsbyggen, av skäl jag redan redogjort för upprepade gånger här på forumet, och inte orkar dra ännu en gång.

Spel med muppar, dvs raser som inte designats enligt Rising-paradigmet (= en bra fantasyras är en vars medlemmar man avlägset ska kunna föreställa sig att ha sex med). Star Wars är by far den mest notoriska förbrytaren här, men det är ännu värre i spel där det bara går att spela muppar, tex Mouse Guard.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Smallville Roleplaying Game: För det är baserat på Smallville, en tv serie jag inte gillar och boken har stillbilder ifrån tv-serien.
Det är synd för jag har länge tyckt att det känns som ett väldigt bra spel. men det är bara så fult och gör att jag aldrig kan sluta tänka på tv-serien
Nu finns som tur är äntligen Cortex Prime ute så man kan bygga egna kampanjer lättare med cortex systemet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag är inte så förtjust i D&D, mycket för jag tycker striderna är omständiga, främst för att man måste hålla reda på så många skills.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Race as Class
Du väljer mellan att vara krigare, magiker eller... Dvärg.

Subsystem med olika regler
I ett subsystem ska du slå t100 under något, i ett annat en t6 över.

HP per kroppsdel
Efter ett spelpass är alla RP enarmade.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vampire... på grund av att när jag var ung och mer korkad än vad jag är idag så var det rustningar och stora svärd och barbarer i pälskalsonger som gällde ett ett rollspel med en röd ros mot grön marmorbakgrund på omslaget fick mig att tänka att detta är ett tjej rollspel . Som sagt jag var ung och mer korkad än vad jag är idag .

Dungeons&Dragons... jag ogillar taktiskt strid ,minis, rutnät , resurs hantering , hack n slash , hålla reda på massa feats and skills .

Dom flesta fria ligan spel ... Jag ogillar basbyggandet och sedan ogillar jag spel med specialtärningar och kort och markörer
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Spel med fula illustrationer där jag måste försöka tänka bort bilden jag fick. Hellre inga bilder alls.

Spel som väldigt aktivt försöker signalera hur nyskapande de är genom ett udda språkbruk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hmm, triviala skäl? Jag gav aldrig Deciphers Lord of the Rings en chans på grund av all konst hämtad direkt från filmerna.

Annars tycker jag att de flesta av mina preferenser inom rollspel är välunderbyggda och relevanta. So much for självinsikt ;)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det här med att parera/blockera i D&D inte var en aktiv handling, utan räknades in i rustningsvärde på något sätt. Kändes helt orimligt i mitt BRP/KSR huvud där man såklart måste slå ett slag för att aktivt försöka parera.

Jag har inte en aning om det här verkligen stämde då det begav sig (det var så en polare förklarade det för mig), eller om det stämmer nu i senare utgåvor av D&D. Ej heller skulle jag uppleva det som en tröskel för att testa D&D om tillfälle gavs.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Att spelledaren inte får slå tärningar är en major avtändande faktor för mig i alla spel med sådana system, tex Symbaroum, Kult, Apocalype Wörld. Jag vill slå fucking tärningar när jag spelar rollspel, oavsett vilken sida på bordet jag sitter.
Gör detta att du även avstår från spel som bygger på kort istället för tärningar, tex Falkenstein?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sorcerer: Bilderna är så fula att jag får migrän!
Player skill: Att förflytta de intressanta valen från min RP till mig själv är helt kontraproduktivt. DET ÄR JU INTE ROLLSPEL DÅ! ;)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Det här med att parera/blockera i D&D inte var en aktiv handling, utan räknades in i rustningsvärde på något sätt. Kändes helt orimligt i mitt BRP/KSR huvud där man såklart måste slå ett slag för att aktivt försöka parera.

Jag har inte en aning om det här verkligen stämde då det begav sig (det var så en polare förklarade det för mig), eller om det stämmer nu i senare utgåvor av D&D. Ej heller skulle jag uppleva det som en tröskel för att testa D&D om tillfälle gavs.
I 1st och 2nd AD&D är det så och mekaniken är liknande i senare versioner om man inte använder variantregler som från Fighter's Handbook och liknande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Snygga rollspel: Om ett rollspel har en massa snygga illustrationer eller överhuvudtaget ser snyggt och väl layoutat ut så gör det mig rätt avtänd, då jag tänker att spelskaparna har lagt en massa möda på skit som inte används vid bordet, istället för att lägga den energin på att göra ett bra spel. Inte helt trivialt, då nästan alla snygga rollspel är dåliga, men det går ju att göra snygga och bra spel, som Nobilis 2E. (Fast även där är ju 3E fulare och bättre, så det känns som att 2E är bra trots att det är snyggt).

Arbiträra gränser i tärningsmekanismer: Jag stör mig på AW:s ineleganta tärningsmekanism. Att sätta specifika gränser vid 7 och 10 är så fult och inelegant, men sabbar ju inte spelet på något sätt. Nu kan jag spela AW i alla fall, men det stör mig hur ful mekaniken är.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Snygga rollspel: Om ett rollspel har en massa snygga illustrationer eller överhuvudtaget ser snyggt och väl layoutat ut så gör det mig rätt avtänd, då jag tänker att spelskaparna har lagt en massa möda på skit som inte används vid bordet, istället för att lägga den energin på att göra ett bra spel. Inte helt trivialt, då nästan alla snygga rollspel är dåliga, men det går ju att göra snygga och bra spel, som Nobilis 2E. (Fast även där är ju 3E fulare och bättre, så det känns som att 2E är bra trots att det är snyggt).
Spännande. För de spel som har höga produktionsvärden är det ju olika personer som gör varje del så tiden som lagts på bilder påverkar inte tiden det tagit att skriva och speltesta, till skillnad från ett enpersonsspel exempelvis.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Förr hade jag även en aversion mot mindre speltillverkare , om spelet inte kom från nån av dom större väl etablerade speltillverkarna så antog jag att spelet var skit helt enkelt .
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
En anledning, som väl får sägas vara trivial, till att jag inte gillar År noll-baserade spel är att jag tycker det tar för lång tid att plocka ihop och använda tärningspölarna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är inte så förtjust i D&D, mycket för jag tycker striderna är omständiga, främst för att man måste hålla reda på så många skills.
Dungeons&Dragons... jag ogillar taktiskt strid ,minis, rutnät , resurs hantering , hack n slash , hålla reda på massa feats and skills .
Det här med att parera/blockera i D&D inte var en aktiv handling, utan räknades in i rustningsvärde på något sätt. Kändes helt orimligt i mitt BRP/KSR huvud där man såklart måste slå ett slag för att aktivt försöka parera.
Haha! Det är inte lätt att göra alla glada samtidigt!

De två första kommentarerna gäller nog främst 5e, och jag håller med.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har aldrig blivit helt avtänd på nåt spel, men jag har starkt ogillat:
Målade och tecknade bilder i spel som har riktiga bilder i massor att ta av som senaste Star Trek-rollspelet.
Hela estetiken i D&D 3.0, från omslagen till illustrationerna.
Försök att låta cool i speltexten.
Illustrationer som jag skulle kunna göra bättre själv.
Specialtermer för sånt som är etablerat.
Specialspråk som i Planescape och Shadowrun. Ey cutter!
 
Top