Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Genesis said:Äh, visst. Jag har svårt att se ett världskrig överhuvudtaget. Men en HFT-aktion skulle bli betydligt svårare idag än på 80-talet, med alla internetforum och mikrobloggar. Dessutom är det fortfarande en stor och stark faktion inom röda armén som anser att deras uppdrag inte är avklarat förrän Taiwan "befriats". Så helt tokigt är det kanske inte?Chryckan said:Tror ärligt talat att Kinas regering hellre skulle genomför en intern pogrom a'la Himelska Fridens Torg mot sin egen befolkning än riskera en väpnad konflikt med USA och EU.
Ja, antagligen. USA har ju dock ett avtal som säger att de lovar att komma till Taiwans försvar om de blir attackerade, va? De kan nog mycket väl bryta mot avtalet, men när ett demokratiskt land blir invaderat av en kommuniststat blir nog folkopinionen stark, i alla fall. Sedan skulle de nog snarare stödja Taiwan med "inofficiella" medel än genom fullt krig. Men om Japan ställde sig på Taiwans sida? Skulle EU och USA fortfarande se på?Och jag tror att både EU och USA skulle vara tämligen tysta om det skedde i fall alternativet var en direkt konflikt med Kina.
Men som sagt, jag har svårt att se något eskalera till ett världskrig.
En marin invasion av Taiwan är ett företag som kan jämföras med Overlord i svårighetsgrad, eftersom ön är välbefäst och tungt militariserad. Kina har inte kapacitet för något sådant projekt inom överskådlig framtid.