Nekromanti [Travellers on a Red Road] Hur ska jag hyfsa till formuläret?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Jag tycker att det verkar bra informationsdesignsmässigt! Men det jag saknar är känslan från din spelvärld. Rollformuläret är ju lite av en UI för spelet och din värld är ju ganska särpräglad, så jag hade gärna sett något av det i själva formuläret också. Kanske något med typsnittsvalet, eller någon bård, eller något. :)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker det ser väldigt bra ut överlag! Tycker det känns rätt luftigt även fast där är mycket info. Jag Håller med ceruleanfive om att lite mer feeling vore önskvärt och jag håller också med Måns att du borde slopa symbolerna för tärningarna. De är lite för små för att vara tydliga och dX är redan superingrott hos din målgrupp (rollspelare).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det ser trevligt ut men jag stör mig på att Masteries bryter kolumnmönstret och på att Armour inte är i nivå med Deeds. Sedan tycker jag generellt att skrivytor utan linjer är ondska.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
ceruleanfive;n323332 said:
Jag tycker att det verkar bra informationsdesignsmässigt! Men det jag saknar är känslan från din spelvärld. Rollformuläret är ju lite av en UI för spelet och din värld är ju ganska särpräglad, så jag hade gärna sett något av det i själva formuläret också. Kanske något med typsnittsvalet, eller någon bård, eller något. :)
Jag har tyvärr inte kunnat hitta något vettigt typsnitt som passar spelvärlden (däremot ett som var både fult och ogratis). Så går det när man jobbar med skriftlösa kulturer! Bårder och liknande har jag funderat på, men jag måste erkänna att jag är helt renons på hur jag skulle börja göra en sådan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Angående tärningarna tänker jag så här: även bland folk som spelat en hel del rollspel har jag stött på folk som är ovana vid tanken på att spelvärden uttrycks i tärningskoder snarare än fasta värden. Likaså har jag spelat med en del personer som hummar och svävar med handen mellan T8, T10 och T12 när de blir ombedda att plocka upp en från spelbordet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Här har jag nu en ny version, där dåd och rustningar ligger på samma nivå (något jag själv började irritera mig på) och där rubrikerna har fått ett tämligen subtilt mönster. Dock kommer jag nog behöva skriva ut det för att se hur mönstret ter sig, om det är allt för subtilt eller allt för störande.
 
Top