Nekromanti [Travellers on a Red Road] Hur ska jag hyfsa till formuläret?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Snyggt! Inte mycket mer att göra tycker jag. Jag hade valt att göra skillnad på rubrikerna och texten under dock. Annars ser det bra ut!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Ska vi bli petiga så har täningssymboerna lite väl tunna tunna linjer jämfört med rutorna. Jag hade nog gjort även dem något tunnare. De sticker ut lite mycket. Om något ska vara lite fetare så är det tärningarna tycker jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n322081 said:
Ska vi bli petiga så har täningssymboerna lite väl tunna tunna linjer jämfört med rutorna. Jag hade nog gjort även dem något tunnare. De sticker ut lite mycket. Om något ska vara lite fetare så är det tärningarna tycker jag.
Tror du det hade funkat att göra tärningarna i svart i stället?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n322084 said:
Här är ett exempel på hur jag menar (även med fetstil på rubrikerna, vet inte om det blir så bra):

Formulär med svarta tärningar.
Yes, ser bättre ut! Jag hade nog gjort cirklarna något mindre också. Och kanske lite avstånd mellan tärningarna. Men det är småpill. Jag tycker att det är 98% snyggt!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag gillar't, och jag har gillat tidigare versioner också. De sakerna jag ser som jag skulle testa att ändra är på detaljpillnivå, så de låter sig nog inte göras om du inte sitter med typ InDesign. Har för mig jag hört vad det är för program du suttit med, men minns inte riktigt... var det Excel?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n322106 said:
Jag minskade storleken på cirklarna lite och gjorde dem mörkgrå i stället för svarta, för att göra dem lite visuellt lättare.
Jag hade nog gjort samma med rutorna. Och när vi ändå är inne på småpill så hade jag centrerad cirkelkolumnerna under tärningssymbolerna med :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Ja, rutorna har jag också gjort grå. Med "centrerad", menar du att lägga dem så att de börjar och slutar parallellt med tärningssymbolerna, eller menar du i relation till de kringliggande rubrikerna?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n322127 said:
Med "centrerad", menar du att lägga dem så att de börjar och slutar parallellt med tärningssymbolerna
Ja, precis. Som det är nu så är det en viss förskjutning där bara d8:an tycks centrerad medan övriga förskjuts åt höger eller vänster. EXP-kolumnerna hade jag nog också linjerat. De ligger så nära varandra så det är nästan onödigt att inte göra det :) Antagligen går det att linjera cirklarna med fyrkanterna med, om du vill.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Svarte Faraonen;n322120 said:
Jag har bytt upp mig till Affinity Publisher, så lite mer pill går nog att göra.
Då drar jag mina småsaker också. :)
  • Som Måns sa, se om tärningarna och rutorna går att få snyggt lodrätt centrerade relativt varandra och lägga Exp-rutorna i en fin rad
  • Göra ett litet indrag i vänsterkant på typ all text så att det får vara liiite mer grått längst till vänster i rutorna med rubriker medan allt fortfarande ligger i linje, skulle ge ett lite lugnare och proffsigare intryck
  • Knuffa efter så att rubriken Masteries på i rubrikrutan för Skills ligger i lodrät linje med rubrikerna Personal information och Weapons
  • Skulle eventuellt titta på att göra indrag i början på de kursiva raderna med förklarande text så det ger lite luft under avsnitten de tillhör, eventuellt till och med titta på att ha indrag och blankrad efter så att det mer blir separata block än ett helt tätt formulär.
Ps. noterade owl-cat i utrustningslistan. Nu mer intresserad än någonsin att testa spelet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att tärningarna tjänar en pedagogisk funktion för spelare som inte har den omedelbara känslan för vilken som är vilken. Tror du man skulle kunna ha både bilder och skriftliga koder, en ovanför cirklarna och en under? Vissa spelare lär ju sig visuella koder snabbare, andra lär sig skriftliga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n322135 said:
Jag tänker att tärningarna tjänar en pedagogisk funktion för spelare som inte har den omedelbara känslan för vilken som är vilken. Tror du man skulle kunna ha både bilder och skriftliga koder, en ovanför cirklarna och en under? Vissa spelare lär ju sig visuella koder snabbare, andra lär sig skriftliga.
Jo, jag förstod att det var något sådant. Jag testade med att först skriva tärningskoderna inne i symbolerna men det blev för plottrigt tycker jag. Men både och funkar nog utmärkt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag skulle nog ta bort linjer där man inte behöver skriva något, som under attributes etc. Annars ser det rent och funktionellt ut!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Det ser snyggt ut!

Enda jag kan komma på är att jag skulle vilja ha större utrymme vid Secrets och Flaws så att det går att skriva ut regelteknisk hjälp, förutsatt att det är såpass komplicerade egenskaper.
 
Top