Traveller MG2E - Trouble in the Trojan Reach

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
172
TUDAY 1107-059, 15.00, ION HAWK, JUMPSPACE

Medan Corben tar med Rylan till skeppets lastutrymme och tvingar pojken att göra om hela inventeringen från början, smyger Nomad och Lyra in i lönnrummet och stänger panelen bakom sig.

//RP bestämmer sig för att försöka demontera lådans lock utan att påverka dess innehåll eller störa några viktiga system. Då Nomad är en kompetent mekaniker (Mechanic 1) ger jag Lyra en Boon för hans hjälp.

Int/Edu + Mechanic, Very Difficult (12), 1D x 10 minuter.
Lyra använder Edu och slår 11 (4+1+1+3+3). Hon använder 1 Luck för att lyckas. Det tar 40 minuter.//

Det är mycket svårt att få upp lådan utan att störa några system eller lämna spår, men efter ca 40 minuter har Lyra och Nomad gemensamt lyckas öppna det fastskruvade locket. Innanför möts de av en oroväckande syn. I någon slags halv-kryogenisk stasis, ligger en mycket ung flicka under det frostiga locket till en ovanligt avancerad kryokammare. Hon har brunt, axellångt hår och en spenslig kropp. Hon verkar befinna sig i ett sovande, drömlikt tillstånd med en apparat som styr hennes andning genom en mask över hennes näsa och mun. Maskiner pumpar runt hennes blod i slangar som går in och ut ur kroppen och som på vägen passerar olika slags mätinstrument och indikatorer. Ett tjugotal mekaniska, genomskinliga behållare pumpar oavbrutet in olikfärgade vätskor i slangarna med hennes blod. Elektroder sitter i sladdar från hennes panna. Överallt blinkar dioder i olika och flickans medicinska status återges i realtid på displayer och monitorer som sitter på insidan av det öppnade locket. På sidan av flickans hals står ”S-77” intatuerat med ett tjockt och kvadratiskt typsnitt.

//Int + Investigation, Routine (6). Lyra slår 8 (1+5+2+0).//

Lyra letar noggrant igenom lådan och finner att läckaget kommer från det inbyggda maskineriet till någon mekanisk pump med slangar som går till cryokammaren. En pöl har bildats i lådans botten. Hon finner också ett fack på lådans sida där ett ID-chip ligger tillsammans med viktiga dokument. De berättar att flickan heter Arix Winter, att hon är sex år gammal och att hon kommer från planeten Albe i Sindalsektorn. De berättar också att hon blev adopterad när hon var fyra år av Artemis och Phoebe Winter på planeten Tobia i Tobiasektorn. Det står att hennes första familj dog i en flygolycka och att hennes riktiga efternamn är Dowe. När Lyra granskar fotografierna på flickan ser hon tydliga likheter med Rylan Voss.

Lyra visar dokumenten för Nomad och frågar vad maskinerna gör med flickan. Han berättar att det krävs en noggrann medicinsk undersökning för att få reda på svaret och de bestämmer sig för att tala med Corben.

***​

När Rylan har stängt in sig på sitt rum för natten träffas de övriga i Corbens kaptenshytt. Deras fynd har väckt allas nyfikenhet.

”Kan du laga cryokammaren?” frågar Corben.

”Det tror jag”, säger Lyra och nickar. ”All teknik är mycket avancerad, men själva pumpen verkar vara rätt standard. Det borde gå att ordna på några timmar.”

”Och tror du att du kan ta reda på vad det är som maskinen pumpar in i flickan?” frågar Corben och vänder sig till Nomad. ”Jag tror vi alla känner oss lite obekväma med vad vi har fått med oss i lasten. Vi visste att det var något illegalt, och jag brukar vara hyfsat likgiltig, men det här känns som om det har potential att gå över till och med mina mycket svårkorsade gränser.”

”Jag kan göra ett försök”, säger Nomad. ”Men jag vågar inte röra något eller öppna några behållare, så all undersökning måste ske utifrån. Det är många olika substanser och det kan ta lång tid.”

”Jag vet inte hur mycket längre jag uppehålla Rylan”, säger Corben. ”Han börjar bli misstänksam.”

”Jag kan lägga ett kraftigt sömnmedel i hans mat”, säger Nomad. ”Det borde ge oss lite tid.”
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
172
THIRDAY 1107-060, 09.30, ION HAWK, JUMPSPACE

”Det är till dig!” kvittrar Lyra när Rylan tittar på den extravaganta frukosten som står uppdukad på hans plats.

”Jag vill be om ursäkt för igår”, säger Corben. ”Jag var lite stressad. Vi vill alla att du ska vara en del utav besättningen. Frukosten är för att vi vill att du ska känna dig som hemma. Jag hoppas du kan förlåta oss.”

//Int + Deception, motståndsslag.

Corben slår 11 (4+4+2+1)

Rylan slår 14 (6+5+1+2)//

Rylan tittar misstänksamt på maten och går sedan för att ta sig ett glas juice ifrån kökets kelvinator.

”Jag bryr mig inte”, säger han. ”Ni kan få ha era möten utan mig. Dessutom käkar jag knappt någon frukost. Ni kan få den.”

De övriga tittar besviket efter pojken när han försvinner med glaset i handen.

”Min hytt nu!” säger Corben till de andra.

***​

Sedan Lyra upptäckte Rylans intrång i Ion Hawk har pojken inte längre kontroll över skeppets dator. Besättningen bestämmer sig för att låsa in honom på sitt rum och stänga ner hela hans tillgång. Dock kommer det att göra så att Rylan förstår att de har genomskådat honom, men Corben tror att han redan har insett att de gjort det ändå.

Lyra tittar på övervakningssystemets monitorer, och när hon ser att Rylan går in på sitt rum låser hon dörren bakom honom från förarhytten. Det tar inte lång tid innan han börjar att skrika inifrån och banka på dörren.

Medan Corben ber honom att lugna ner sig över högtalarsystemet, skyndar sig Lyra och Nomad till lönnrummet.

”Jag har en pistol”, säger Rylan över intercom. ”Om ni inte släpper ut mig skjuter jag sönder dörren!”

”Om du skadar Ion Hawk kastar jag ut dig ur luftslussen”, hotar Corben. ”Ta det bara lugnt så släpper vi ut dig så småningom.”

//Corben försöker skrämma Rylan. Han får använda sin sociala ställning som kapten (Soc) + Deception (då han egentligen inte menar allvar. Average 8. Han slår 8 (3+3+1+1).//

Rylan tystnar medan Nomad börjar skanna vätskorna i cryokammaren och Lyra försöker laga skadan.

//Edu + Mechanic, Average (8). 1D x 10 minuter. Lyra slår: 13 (1+6+3+3). Det tar 40 minuter.

Edu + Medic, Very Difficult (12). 1D x 4 timmar. Det som är i vätskorna har TL 14, men Nomad kan skanna dem med scannern i sitt Medikit (Advanced) som även det har TL 14. Han slår 11 (4+2+1+4).


Nomad inser att om han inte lyckas måste sällskapet leta upp någon som kan hjälpa dem på nästa rymdstation, och då de inte vill dra uppmärksamhet till sin last väljer han att spendera ännu 1 Luck för att lyckas. Han har nu bara kvar 2 för att använda i resten av äventyret. Det tar 8 timmar.//

Efter cirka 40 minuter har Lyra åtgärdat problemet och lyckats så bra med sin reparation att hennes ingrepp inte har lämnat några spår efter sig. Nomad måste dock stanna längre i lönnutrymmet, men efter åtta timmar har han gjort den undersökning han behöver med handscannern från hans Medikit, för att få ett definitivt svar.
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
172
THIRDAY 1107-060, 18.00, ION HAWK, JUMPSPACE

”Det är olika virus som pumpas in i flickan”, förklarar Nomad när han, Lyra och Corben möts upp i Ion Hawks rec room. ”De bygger på de virusvarianter och virusstammar som finns på Noricum, men är manipulerade och muterade på medicinsk väg för att få extremt lång inkubationstid så att de kan smitta så många möjligt innan sjukdomarna bryter ut.”

”Biologisk krigsföring”, konstaterar Corben.

”En mycket dödlig sådan”, säger Nomad.

”Men hur överlever flickan?” frågar Lyra.

”Jag har inte kunnat ta reda på detaljerna”, säger Nomad, ”men hon tycks vara en dna-manipulerad klon som tillverkats just för det specifika ändamålet att vara immun mot alla de virus som ideligen härjar på Noricum.”

”Hon är Rylans syster”, säger Lyra. ”De är jättelika varandra. Och det stod S-77 på hennes hals. Kan det vara hennes tillverkningsnummer? Hur många barn har de klonat fram där deras experiment har misslyckats?” Lyra får tårar i ögonen.

”Hon har handlingar som säger att hon redan är adopterad av ett par på Tobia”, berättar Nomad, ”planeten där vi ska lämna henne. De innehåller allt som kan låta henne röra sig fritt på Tobias gator. Med den långa inkubationstiden kan hon smitta tusentals innan de i sin tur börjar smitta andra.”

”Sophonticid”, mumlar Lyra.

”Sophonticid”, säger Nomad mekaniskt. ”Substantiv. Maskulinum, neutrum. Systematisk och avsiktlig utrotning av samtliga sophonter (intelligenta och självmedvetna livsformer) inom ett avgränsat område, oftast på planetär eller interplanetär skala.”

Lyra nickar. ”Men varför skulle någon vilja döda alla på en hel planet?”

”Invasion”, säger Corben, ”för att ta deras resurser. Eller som hämnd.”

”Men Noricum är en fredlig, förindustriell planet”, säger Lyra, ”och vad kan Elowen göra ensam?”

”Hon kanske inte är ensam”, säger Corben. ”Det är dags att ta reda på vad det här egentligen handlar om och vilka som ligger bakom.” Han greppar sin pistol. ”Kom!”

***​

Corben, Lyra och Nomad överraskar Rylan med att rusa in i hans hytt med dragna vapen.

”Vem är flickan?” vrålar Corben och trycker sin laserpistol mot Rylans bröst.

//Corben försöker skrämma Rylan att tala och får en Boon pga. sitt vapen och de övrigas närvaro. Str + Deception, Routine (6). Han slår 10 (2+4+5+0+1).//

”Flickan?” säger Rylan och ser livrädd ut. ”Vilken flicka?”

”Flickan i lådan!” skriker Corben.

”Jag vet inte vad du pratar om”, säger Rylan med tårar i ögonen. ”Jag har ingen aning om vad som finns i lådan!”

//Lyra försöker se om hon kan upptäcka några tecken som visar på att Rylan ljuger. Edu + Science (Psychology), Difficult (10). Hon slår 12 (4+5+3+0).//

”Jag tror han talar sanning”, säger Lyra efter att ha studerat pojkens reaktion och ansikte.

”Vad är det din mor planerar?” frågar Corben. ”Och varför har du i så fall spionerat på oss?”

”För att se så att ni inte planerar att förråda oss och lämna leveransen till någon annan”, säger Rylan. ”Jag vet ingenting, bara att frakten är viktig. Jag lovar!”

”Jag vill veta exakt vad det här handlar om”, säger Corben till de andra. ”Vi får börja undersöka saken så fort vi kommer fram till Palindrome…”
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
172
THIRDAY 1107-060, 18.30, ION HAWK, JUMPSPACE

När Corben tar Rylans pistol och letar igenom hans saker i hytten, finner han förutom avancerad spionutrustning en specialtillverkad andningsmask som ska skydda mot sjukdomar. Det får honom att bli misstänksam igen.

”Jag kommer från en planet där virus finns i luften hela tiden”, förklarar Rylan. ”Mor tvingar mig att alltid ha den med mig. Vad handlar det här om? Är det något farligt i lasten?”

Corben och de andra väljer att inte berätta något för Rylan om deras fynd. De tar bara hans saker och säger åt honom att stanna i hytten.

”Har jag rumsarrest?” frågar Rylan.

”Tills vidare”, säger Corben.

***​

”Tror ni tanken var att vi skulle dö tillsammans med alla andra på Tobia när flickan börjar smitta?” frågar Lyra när sällskapet lämnat Rylan. ”Vi har inte fått någon varning.”

”Jag tror inte att de skulle sörja om vi dog”, svarar Corben. ”Det skulle undanröja en hel del bevis.”

”Jag skulle inte ha dött”, konstaterar Nomad. ”Bara ni.”

”Tack för insikten”, säger Corben.

”Om det inte är så att de tänkte skylla smittan på oss?” funderar Lyra.

”Hur som helst kan vi inte utföra uppdraget”, säger Nomad. ”Vi kan inte vara en del i något sådant.”

”Nej”, håller Corben med. ”Men vi kommer att få farliga fiender.”

”Och vad ska vi göra med flickan?” frågar Lyra. ”Hon är extremt smittsam, och vi kan inte lämna tillbaka henne till Elowen.”

”Vi kan inte släppa ut henne, heller”, säger Nomad.

”Vi får se om vi kan hitta någon som kan hjälpa oss”, säger Corben. ”Men först måste vi ha mer kött på benen.”
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
172
FIDAY 1107-062, 08.30, PALINDROME SYSTEM, SINDAL SUBSECTOR

//Bakgrund: Piratlorden Hayden Jaeger har fiender som ständigt skickar ut spioner för att se vad han har för sig, och dessa har sett honom ha ett hemligt möte med Elowen Voss. Nu vill hans fiender ta reda på vad dessa två har i görningen då det verkar vara något stort, men då ingen av dem går att komma åt är RP den svaga länken, och Haydens fiender kan gå långt för att få svar på sina frågor.

Så fort RP flydde från Theev skickade Haydens fiender ut X-Boats (Express Boats är obemannade, FTL-skepp som färdas mellan stjärnsystem för att överföra meddelanden, högprioriterad data och information snabbare än vanlig kommunikation) till alla närliggande system i Sindalsektorn med Black Contracts för att infånga RP och ta dem levade tillbaka till Theev för förhör. Mottagarna har även fått spårsändarens krypterade signal-id från den tracker som placerades på RPs skepp och som ideligen sänder ut signaler.


I närheten av Palindrome ligger Bloodtrail på lur, en Vargr Corsair Scout med Kzarruk – The Iron Fang och hans bounty hunters, i hopp om att RPs skepp ska dyka upp. Betalningen är så pass diger att de har råd att vänta i några veckor. När RP kommer ut ur jumpspace fångar genast Bloodtrails sensorer upp de krypterade ping som trackern på RPs skepp sänder ut.//

Klockan 08.30 (Standard Imperial Time) lämnar Ion Hawk jumpspace och dyker upp utanför den terra-liknande planeten Palindrome med sina väldiga, torra kontinenter, tunna atmosfär och få oceaner. Planeten ser gulgrön ut och täcks bara av ett tunt molntäcke. Corben har redan gått upp för att förbereda ankomsten, och söker information om Palindrome i Ion Hawks databas.

Palindromes enda bosättning är kupolstaden Astrogo, där alla arbetar för Lady Yemar, en före detta pirat som grundade kolonin med stulna rikedomar. Platsen fungerar som en knutpunkt för stöldgods och resenärer. Yemar använder vinsterna för att finansiera sin dyra livsuppehållande vård, efter att ha skadats svårt i en räd och utsatts för ett biovapen. Alla hennes organ utom hjärnan har ersatts flera gånger, och även hjärnan kräver ständig vård. Hon reser regelbundet till Theev för behandling.

Corben gissar att detta skulle kunna vara en idealisk plats för att få tillgång till hemlig information och söka hjälp av personer som varken är kopplade till Det tredje imperiet eller till Elowen Voss.

//Palindrome Information
UWP: B433334-B
Starport: Good
Size: 6400 km
Atmosphere: V. Thin
Hydrographics: 26-35%
Population: 1000
Govt: Self-perpetuating Oligarchy
Law Level: Light assault weapons, SMG and cloth armour banned
Tech Level: 11
Planetoid Belts: None
Gas Giants: 2

Bases: None//

Plötsligt hör Corben ett ping på radarn och Ion Hawk varnar för ett skepp som närmar sig.

//Eftersom Bloodtrail ligger och väntar i närheten av Palindrome slumpar jag fram avståndet mellan skeppen. Jag slår 2D (+4 för Space) på tabellen för Encounter Distance. Jag slår 9 (3+2+4) och får Long (25 000 km).

Corben gör en detaljerad sensorskanning. Int + Electronics (Sensors), Routine (6). Han slår 12 (4+6+2+0). Med en effekt på 6 får han reda på allt om skeppet.

Bloodtrail (Vargr Corsair Scout)
TL: 12
Hull: 200 tons
Hull Points: 80
Armor: 4 (lightly armored with bonded superdense patches)
Jump Drive: Jump-2
Maneuver Drive: Thrust-3
Fuel: J-2, 4 weeks of operation
Crew: 5 (Kzarruk + 4 Grey Fangs)

Weapons: Puls Laser, Missile Rack (3 Missiles)//

“En Vargr Corsair Scout håller på att närma sig”, meddelar Corben över Ion Hawks högtalarsystem, ”och med tanke på att de håller på att värma upp sina vapen tror jag inte att de vill oss väl. Alle man till cockpit! Även du Rylan. Jag släpper ut dig, ditt liv står också på spel!”

”Kan vi fly?” undrar Nomad när alla samlats i cockpit.

”De har ett snabbare skepp än oss, så jag tror det kan bli svårt. Och jag har ingen lust att riskera våra liv genom att emergency-hoppa till jumpspace.”

//INITIATIV

Båda skeppens piloter slår Dex + Pilot (Spacecraft) + Ship Thrust.

Corben slår 13 (3+1)(+2 för Dex)(+3 för Pilot)(+2 för Thrust)(+2 för Holographic Controls).
Dhuzhurr (Pilot) slår 16 (6+5+1+1+3).

Om man vill kan man här slå Tactics (Naval) och lägga till eller dra ifrån effekten från initiativet, men Corben är rädd att göra saken värre då han bara har 0 på sin Skill.


RUNDA 1 (En runda i rymdstrid är 6 minuter)

Manoeuvre Step


Här spenderar alla parter i striden sin Thrust för att förflytta sig mot eller ifrån varandra, lägga sig i position för att ge sina skyttar ett bättre läge, eller spara Thrust för att senare använda för Evasive Actions.

Dhuzhurr gissar att RP kommer att försöka fly, och gasar därför på med alla sina 3 Thrust. För att förflytta sig från Long Range till Medium Range krävs 10 Thrust, så Bloodtrail har 7 kvar till nästa Range.

Corben tänker dock inte fly, och då Bloodtrail hela tiden kommer närmare bestämmer han sig för att spara 1 Thrust och använda den andra för att hjälpa sin skytt (Aid Gunner). Han startar en Task Chain och slår Dex + Pilot (Spacecraft), Average (8). Han får 17 (6+6+2+3) vilket ger en Effekt på +3.


Attack Step

För att skrämma RP till lydnad, och för att neutralisera RPs skepp, avlossar Vhurrgar, Bloodtrails skytt, en salva missiler. Missiler sköter sig själva och inget slag måste slås för att avlossa dem. Vhurrgar skjuter iväg alla tre. På Long Range kommer missilerna att vara framme i nästa runda. Det är då man slår för att se om de träffar. Bara en sorts vapen får avfyras i samma runda, så Bloodtrail kan inte göra några fler attacker.

Ion Hawks bästa skytt är Corben, men då han är upptagen med att styra skeppet och inte vill få alldeles för mycket negativa modifikationer, sätter han Rylan på att skjuta. Rylan har inget i Gunner (Turret), men han har färdigheten Jack of All Trades 2, vilket gör att han endast får -1.

Han slår Dex + Gunner (Jack of All Trades), Average (8). Pulse laser ger +2, Long Range ger -2 och Ion Hawks Fire Control (Computer Program) ger +1. Dessutom får han +3 från effekten på Corbens Task Chain. Rylan får 12 (3+6+0-1+2-2+1+3).

(Reactions: Om Dhuzhurr hade sparat en Thrust hade han här kunna använda den för att göra en Evade och öka attackens svårighetsgrad med sin Pilot Skill.)


Laser Damage: Weapon Damage + Effect (- Ships Armor)

En Pulse Laser gör 2D i skada och eftersom Ion Hawk har ett Triple Turret gör den 2D+4 (varje nytt tillägg av samma vapen i tornet ger en positiv modifikation på det antalet tärningar som vapnet gör i skada). Till det läggs +4 i effekt eftersom Rylan slog 12 (12-8=4) på attackslaget.

Rylan slår 15 (4+3+4+4) men gör bara 11 i skada eftersom Bloodtrail har 4 i Armor. Deras Hull går ner från 80 till 69.


Sustained Damage: När ett skepp går ner 10% eller mer av sin Starting Hull (eller om träffen har en effekt på 6+ och skadan går igenom Armor) i en och samma träff, sker en Critical Hit. I detta fall en Critical Hit med Severity 1 eftersom det gäller Sustained Damage. Jag slår för Location och får 8, Manouvre Drive. Sedan läser jag av på tabellen för Critical Hits vad detta gör för skada. Bloodtrail får Pilot Checks -1.

Besättningen på Vargrskeppet blir skakade när Ion Hawk inte väljer att fly och när de plötsligt fäller upp sitt dolda kanontorn och attackerar. Informationen om Ion Hawks beväpning kände ingen till.


Actions Step

Nomad sitter vid sensorerna och försöker ge Rylan +2 på alla attacker genom att använda Sensor Lock på Bloodtrail. Det blir ett motståndsslag mot Bloodtrails sensoroperatör. Int + Electronics (Sensors).

Nomad slår 6 (3+1+1+1).

Rraggka slår 2 (4+1+0-3). Rraggka har ingen färdighet i Electronics (Sensors).//

”Tre missiler på väg!” meddelar Nomad när han sätter sig vid sensorstationen.

Corben slänger sig mot Ion Hawks styrspakar och gör allt vad han kan för att lägga skeppet i en bra position.

”Kan du skjuta?” frågar han Rylan.

”Inte jättebra”, meddelar pojken.

”Vi hjälper dig”, säger Corben och vinklar skeppet för att Rylan lättare ska kunna träffa. ”Nomad, se om du kan få ett sensor lock på skeppet.”

Rylan sätter sitt vid skyttestationen och fäller upp Ion Hawks gömda kanontorn efter Corbens instruktioner.

”Gör bara precis som jag säger så kommer allt att gå bra”, säger Corben, och när Rylan skjuter av Ion Hawks tre pulslasrar visar det sig att pojken är en naturbegåvning.

Lysande, röda streck flyger snabbt i kaskader genom den svarta rymden och slår in i en av Bloodtrails manövermotorer. En explosion syns på långt håll och rymdskeppets vinkel ändras när motorn inte längre gör sitt fulla jobb.

”Träff!” skriker Rylan glatt.

”Bli inte kaxig”, säger Corben. ”Vi har fortfarande tre missiler som närmar sig.”

”Vad vill du att jag ska göra?” frågar Lyra.

”Gå bak i skeppet”, säger Corben. ”Vi kan behöva dig för reparationer om vi blir träffade, eller kanske för att klämma ut lite extra kraft ur våra motorer.”

”Aj, aj, kapten”, säger Lyra och springer för att hämta sina verktyg.

”Jag har ett sensor lock”, meddelar Nomad.

”Perfekt!” säger Corben. ”Bra jobbat. Kan du försöka öppna en kanal och se vad våra anfallare vill?”

//RUNDA 2

Manoeuvre Step

Bloodtrail vill närma sig för att kunna borda Ion Hawk, men denna gång sparar Dhuzhurr 1 Thrust och Bloodtrail kommer bara 2 närmare. Det är 5 Thrust kvar till Medium Range.

Corben sparar återigen 1 Thrust och använder den andra för att hjälpa Rylan. Han får 13 (2+6+2+3) vilket ger en effekt på +2.


Attack Step

Missilerna är nu framme. Missiler är smarta och får skillnaden mellan deras Tech Level (ofta samma som skeppets) och målets Tech Level som bonus att lägga till på slaget (min +1 och max +6). Båda skeppen har TL 12, så det blir +1.

Precis innan missilerna når sitt mål använder Rylan sin Reaction till att göra en Point Defense och försöka skjuta ner så många missiler med Ion Hawks pulslasrar som möjligt. Han slår Dex + Gunner (Turret), Average (8), med en bonus på +2 för Corbens effekt, och +2 för att kanontornet har tre lasrar. Han slår 10 (5+2+0-1+2+2), vilket ger en effekt på 2. Det betyder att han skjuter ner två av tre missiler.

Den kvarvarande missilen får slå för att träffa med 2D + 1 per missil + 1 för TL, Average (8). Den får 10 (5+3+1+1) och träffar. Skadan är 4D gånger effekten (från träffen). Den gör 26 ([3+2+3+5] x 2), och minus Ion Hawks Armor på 4 blir skadan 22. Ion Hawk har Hull 80 och det går ner till 58. Dessutom tar skeppet Critical Damage Severity 1 för Sustained Damage. Jag slår Location och får 7, Hull, vilket ger ytterligare 1D6 skada. Jag slår 3 och Ion Hawk går ner till 55.

Vhurrgar skjuter med Bloodtrails pulslaser, och som en Reaction spenderar Corben sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Det gör att Vhurrgar får en negativ modifikation på sitt slag lika med Corbens Pilot Skill, vilken är 3. Vhurrgar slår 6 (6+1+1+1
+2-2-3) och missar.

Då Rylan redan har avfyrat Ion Hawks vapen för att skjuta på missilerna, kan han inte attackera Bloodtrail denna runda.


Actions Step

Rraggka försöker bryta Ion Hawks Sensor Lock, Han slår 6 (3+6+0-3) och misslyckas.//

Medan Nomad anropar Bloodtrail, kommer missilerna snabbt närmare och svänger in mot Ion Hawk i en snäv bana.

”Skjut ner dem!” skriker Corben, och i sista stund lyckas Rylan låsa deras positioner på skärmen framför sig.

Pojken trycker av och skeppets pulslasrar träffar några av missilerna. De sprängs i våldsamma explosioner, men när ljuset lägger sig inser Corben att en av missilerna har klarat sig och kommer att nå sitt mål vilket ögonblick som helst.

”Förbered er för en kollision!” skriker han. ”Håll i er!”

Skeppet skakar våldsamt när missilen träffar Ion Hawks undersida, och Lyra flyger hjälplöst in i en vägg. Det mullrar högt och skeppet gnisslar och knakar metalliskt. Överallt blinkar lampor och system, och sedan blir allt svart för en liten stund innan elen kommer tillbaka. Varningssignaler tjuter och skeppet luktar rök.

”Skaderapport?” säger Corben.

”Bara skrovet”, meddelar Nomad. ”Med det var en hård träff.”

Gröna laserskott från Bloodtrail viner utanför förarhyttens viewports, men Corben girar undan och lyckas tack och lov hindra fienden från att göra ytterligare skada.

”Bloodtrail. Kom in Bloodtrail”, säger Nomad över radion. ”Kan ni höra mig? Bloodtrail?”

”Stäng av och fäll in era vapen”, säger en morrande röst på bruten galanglic över en skrapande kanal. ”Det här är Kzarruk och mina bounty hunters i The Grey Fangs. Det ligger ett Black Contract på era huvuden. Överlämna er frivilligt så behöver ingen av er komma till skada.”

Corben börjar svara något, men Nomad meddelar att Kzarruk redan har stängt ner kanalen.

”Vad gör vi?” frågar Rylan.

”Jag tänker inte ge mig utan en strid”, säger Corben. ”Vi kämpar så länge Ion Hawk håller ihop, och om hon inte klarar mer så låter vi dem borda oss och tar dem man mot man.

//RUNDA 3

Manoeuvre Step

Bloodtrail fortsätter att närma sig. Dhuzhurr sparar 1 Thrust och flyttar skeppet 2 Thrust närmare. Det är 3 Thrust kvar till Medium Range.

Corben sparar 1 Thrust och använder den andra för att hjälpa Rylan. Han får 12 (2+5+2+3) vilket ger en effekt på +2.


Attack Step

Vhurrgar skjuter och Corben spenderar sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Vhurrgar slår 6 (4+3+1+1+2-2-3) och missar.

Rylan skjuter och Dhuzhurr spenderar sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Dhuzhurrs Pilot Skill är 1.

Rylan slår 2D + Dex (0) -1 (Jack of All Trades) +2 (Pulse laser), -2 (Long Range) +1 (Fire Control) +2 (Corbens effekt) -1 (Dhuzhurrs Evade) +2 (Sensor Lock). Han får 12 (5+4+0-1+2-2+1+2-1+2).

Rylan slår 16 (6+6+4+4-4) i skada och Bloodtrail går ner från 69 till 53. Sustained Damage blir 5, Weapon, och deras pulslaser får -1 på alla attacker.


Actions Step

Rraggka försöker bryta Ion Hawks Sensor Lock, Han slår 4 (5+2+0-3) och misslyckas.//

Nya laserskott kommer flygande mot Ion Hawk, men Corben är en skicklig pilot och sätter skeppet i spinn så att de lysande strecken missar och försvinner bort i rymden.

”Skjut!” uppmanar han Rylan, och när pojken trycker av lägger sig Corben i perfekt position och fortsätter att spinna med skeppet.

Laserskotten kommer flygande i en spiralformation, och manövern är så pass komplicerad att även då Bloodtrails pilot gör sitt bästa för att undvika dem, så slår flera in i skeppets pulslasertorn. Elektriska blixtar spelar över vapnet och det ryker kraftigt.

”Anropa dem igen!” säger Corben.

Nomad öppnar kanalen och denna gång svarar Kzarruk.

”Ni har en skicklig pilot”, säger han med bruten dialekt över de skrapiga radiovågorna. ”Respekt. Och ni överraskade oss med ert kanontorn. Men ert skrov håller inte länge till, och ni kan inte hinna undan.”

”Det här är Corben Monroe”, meddelar Corben. ”Kapten över Ion Hawk. Även ni ligger illa till. En av era missiler fick in en lyckoträff, men er skytt klarar inte av att skada oss, och då ni inte avfyrar fler missiler gissar jag att ni inte har några kvar. Ert kanontorn är illa skadat och vi har ett sensor lock på ert skepp som ni inte klarar av att bryta. Det hela är en enkel ekvation. Om vi fortsätter att strida kommer ni förmodligen att förlora, och även om ni vinner i slutändan kommer skadorna på ert skepp vara så stora att kontraktet knappast kommer att löna sig. Vad säger du kapten Kzarruk, ska vi kalla det oavgjort och lämna varandras liv?”

//Int + Leadership, Difficult (10). Corben får en Boon då det han säger inte går att förneka. Han slår 14 (6+5+2+2+1) och får 6 i effekt, ett fantastiskt slag.//

”Jag bugar inför er visdom”, säger Kzarruk. ”Ni talar sant och har varit en värdig motståndare. Era fiender har underskattat er. Jag och min flock lämnar er ifred, och kommer aldrig att besvära er igen. Far i frid.”

”Kan ni avslöja vilka som har lejt er”, frågar Corben.

”Tyvärr inte”, säger Kzarruk. ”Det skulle förstöra mitt rykte. Ni förstår säkert.”

”Jag förstår”, säger Corben. ”Tack för en underhållande strid. Far i frid.”

Och med de orden svänger Ion Hawk av mot Palindromes starport och Bloodtrail försvinner bort i rymdens svarta tomrum…
 
Top