FIDAY 1107-062, 08.30, PALINDROME SYSTEM, SINDAL SUBSECTOR
//Bakgrund: Piratlorden Hayden Jaeger har fiender som ständigt skickar ut spioner för att se vad han har för sig, och dessa har sett honom ha ett hemligt möte med Elowen Voss. Nu vill hans fiender ta reda på vad dessa två har i görningen då det verkar vara något stort, men då ingen av dem går att komma åt är RP den svaga länken, och Haydens fiender kan gå långt för att få svar på sina frågor.
Så fort RP flydde från Theev skickade Haydens fiender ut X-Boats (Express Boats är obemannade, FTL-skepp som färdas mellan stjärnsystem för att överföra meddelanden, högprioriterad data och information snabbare än vanlig kommunikation) till alla närliggande system i Sindalsektorn med Black Contracts för att infånga RP och ta dem levade tillbaka till Theev för förhör. Mottagarna har även fått spårsändarens krypterade signal-id från den tracker som placerades på RPs skepp och som ideligen sänder ut signaler.
I närheten av Palindrome ligger Bloodtrail på lur, en Vargr Corsair Scout med Kzarruk – The Iron Fang och hans bounty hunters, i hopp om att RPs skepp ska dyka upp. Betalningen är så pass diger att de har råd att vänta i några veckor. När RP kommer ut ur jumpspace fångar genast Bloodtrails sensorer upp de krypterade ping som trackern på RPs skepp sänder ut.//
Klockan 08.30 (Standard Imperial Time) lämnar Ion Hawk jumpspace och dyker upp utanför den terra-liknande planeten Palindrome med sina väldiga, torra kontinenter, tunna atmosfär och få oceaner. Planeten ser gulgrön ut och täcks bara av ett tunt molntäcke. Corben har redan gått upp för att förbereda ankomsten, och söker information om Palindrome i Ion Hawks databas.
Palindromes enda bosättning är kupolstaden Astrogo, där alla arbetar för Lady Yemar, en före detta pirat som grundade kolonin med stulna rikedomar. Platsen fungerar som en knutpunkt för stöldgods och resenärer. Yemar använder vinsterna för att finansiera sin dyra livsuppehållande vård, efter att ha skadats svårt i en räd och utsatts för ett biovapen. Alla hennes organ utom hjärnan har ersatts flera gånger, och även hjärnan kräver ständig vård. Hon reser regelbundet till Theev för behandling.
Corben gissar att detta skulle kunna vara en idealisk plats för att få tillgång till hemlig information och söka hjälp av personer som varken är kopplade till Det tredje imperiet eller till Elowen Voss.
//Palindrome Information
UWP: B433334-B
Starport: Good
Size: 6400 km
Atmosphere: V. Thin
Hydrographics: 26-35%
Population: 1000
Govt: Self-perpetuating Oligarchy
Law Level: Light assault weapons, SMG and cloth armour banned
Tech Level: 11
Planetoid Belts: None
Gas Giants: 2
Bases: None//
Plötsligt hör Corben ett ping på radarn och Ion Hawk varnar för ett skepp som närmar sig.
//Eftersom Bloodtrail ligger och väntar i närheten av Palindrome slumpar jag fram avståndet mellan skeppen. Jag slår 2D (+4 för Space) på tabellen för Encounter Distance. Jag slår 9 (3+2+4) och får Long (25 000 km).
Corben gör en detaljerad sensorskanning. Int + Electronics (Sensors), Routine (6). Han slår 12 (4+6+2+0). Med en effekt på 6 får han reda på allt om skeppet.
Bloodtrail (Vargr Corsair Scout)
TL: 12
Hull: 200 tons
Hull Points: 80
Armor: 4 (lightly armored with bonded superdense patches)
Jump Drive: Jump-2
Maneuver Drive: Thrust-3
Fuel: J-2, 4 weeks of operation
Crew: 5 (Kzarruk + 4 Grey Fangs)
Weapons: Puls Laser, Missile Rack (3 Missiles)//
“En Vargr Corsair Scout håller på att närma sig”, meddelar Corben över Ion Hawks högtalarsystem, ”och med tanke på att de håller på att värma upp sina vapen tror jag inte att de vill oss väl. Alle man till cockpit! Även du Rylan. Jag släpper ut dig, ditt liv står också på spel!”
”Kan vi fly?” undrar Nomad när alla samlats i cockpit.
”De har ett snabbare skepp än oss, så jag tror det kan bli svårt. Och jag har ingen lust att riskera våra liv genom att emergency-hoppa till jumpspace.”
//INITIATIV
Båda skeppens piloter slår Dex + Pilot (Spacecraft) + Ship Thrust.
Corben slår 13 (3+1)(+2 för Dex)(+3 för Pilot)(+2 för Thrust)(+2 för Holographic Controls).
Dhuzhurr (Pilot) slår 16 (6+5+1+1+3).
Om man vill kan man här slå Tactics (Naval) och lägga till eller dra ifrån effekten från initiativet, men Corben är rädd att göra saken värre då han bara har 0 på sin Skill.
RUNDA 1 (En runda i rymdstrid är 6 minuter)
Manoeuvre Step
Här spenderar alla parter i striden sin Thrust för att förflytta sig mot eller ifrån varandra, lägga sig i position för att ge sina skyttar ett bättre läge, eller spara Thrust för att senare använda för Evasive Actions.
Dhuzhurr gissar att RP kommer att försöka fly, och gasar därför på med alla sina 3 Thrust. För att förflytta sig från Long Range till Medium Range krävs 10 Thrust, så Bloodtrail har 7 kvar till nästa Range.
Corben tänker dock inte fly, och då Bloodtrail hela tiden kommer närmare bestämmer han sig för att spara 1 Thrust och använda den andra för att hjälpa sin skytt (Aid Gunner). Han startar en Task Chain och slår Dex + Pilot (Spacecraft), Average (8). Han får 17 (6+6+2+3) vilket ger en Effekt på +3.
Attack Step
För att skrämma RP till lydnad, och för att neutralisera RPs skepp, avlossar Vhurrgar, Bloodtrails skytt, en salva missiler. Missiler sköter sig själva och inget slag måste slås för att avlossa dem. Vhurrgar skjuter iväg alla tre. På Long Range kommer missilerna att vara framme i nästa runda. Det är då man slår för att se om de träffar. Bara en sorts vapen får avfyras i samma runda, så Bloodtrail kan inte göra några fler attacker.
Ion Hawks bästa skytt är Corben, men då han är upptagen med att styra skeppet och inte vill få alldeles för mycket negativa modifikationer, sätter han Rylan på att skjuta. Rylan har inget i Gunner (Turret), men han har färdigheten Jack of All Trades 2, vilket gör att han endast får -1.
Han slår Dex + Gunner (Jack of All Trades), Average (8). Pulse laser ger +2, Long Range ger -2 och Ion Hawks Fire Control (Computer Program) ger +1. Dessutom får han +3 från effekten på Corbens Task Chain. Rylan får 12 (3+6+0-1+2-2+1+3).
(Reactions: Om Dhuzhurr hade sparat en Thrust hade han här kunna använda den för att göra en Evade och öka attackens svårighetsgrad med sin Pilot Skill.)
Laser Damage: Weapon Damage + Effect (- Ships Armor)
En Pulse Laser gör 2D i skada och eftersom Ion Hawk har ett Triple Turret gör den 2D+4 (varje nytt tillägg av samma vapen i tornet ger en positiv modifikation på det antalet tärningar som vapnet gör i skada). Till det läggs +4 i effekt eftersom Rylan slog 12 (12-8=4) på attackslaget.
Rylan slår 15 (4+3+4+4) men gör bara 11 i skada eftersom Bloodtrail har 4 i Armor. Deras Hull går ner från 80 till 69.
Sustained Damage: När ett skepp går ner 10% eller mer av sin Starting Hull (eller om träffen har en effekt på 6+ och skadan går igenom Armor) i en och samma träff, sker en Critical Hit. I detta fall en Critical Hit med Severity 1 eftersom det gäller Sustained Damage. Jag slår för Location och får 8, Manouvre Drive. Sedan läser jag av på tabellen för Critical Hits vad detta gör för skada. Bloodtrail får Pilot Checks -1.
Besättningen på Vargrskeppet blir skakade när Ion Hawk inte väljer att fly och när de plötsligt fäller upp sitt dolda kanontorn och attackerar. Informationen om Ion Hawks beväpning kände ingen till.
Actions Step
Nomad sitter vid sensorerna och försöker ge Rylan +2 på alla attacker genom att använda Sensor Lock på Bloodtrail. Det blir ett motståndsslag mot Bloodtrails sensoroperatör. Int + Electronics (Sensors).
Nomad slår 6 (3+1+1+1).
Rraggka slår 2 (4+1+0-3). Rraggka har ingen färdighet i Electronics (Sensors).//
”Tre missiler på väg!” meddelar Nomad när han sätter sig vid sensorstationen.
Corben slänger sig mot Ion Hawks styrspakar och gör allt vad han kan för att lägga skeppet i en bra position.
”Kan du skjuta?” frågar han Rylan.
”Inte jättebra”, meddelar pojken.
”Vi hjälper dig”, säger Corben och vinklar skeppet för att Rylan lättare ska kunna träffa. ”Nomad, se om du kan få ett sensor lock på skeppet.”
Rylan sätter sitt vid skyttestationen och fäller upp Ion Hawks gömda kanontorn efter Corbens instruktioner.
”Gör bara precis som jag säger så kommer allt att gå bra”, säger Corben, och när Rylan skjuter av Ion Hawks tre pulslasrar visar det sig att pojken är en naturbegåvning.
Lysande, röda streck flyger snabbt i kaskader genom den svarta rymden och slår in i en av Bloodtrails manövermotorer. En explosion syns på långt håll och rymdskeppets vinkel ändras när motorn inte längre gör sitt fulla jobb.
”Träff!” skriker Rylan glatt.
”Bli inte kaxig”, säger Corben. ”Vi har fortfarande tre missiler som närmar sig.”
”Vad vill du att jag ska göra?” frågar Lyra.
”Gå bak i skeppet”, säger Corben. ”Vi kan behöva dig för reparationer om vi blir träffade, eller kanske för att klämma ut lite extra kraft ur våra motorer.”
”Aj, aj, kapten”, säger Lyra och springer för att hämta sina verktyg.
”Jag har ett sensor lock”, meddelar Nomad.
”Perfekt!” säger Corben. ”Bra jobbat. Kan du försöka öppna en kanal och se vad våra anfallare vill?”
//RUNDA 2
Manoeuvre Step
Bloodtrail vill närma sig för att kunna borda Ion Hawk, men denna gång sparar Dhuzhurr 1 Thrust och Bloodtrail kommer bara 2 närmare. Det är 5 Thrust kvar till Medium Range.
Corben sparar återigen 1 Thrust och använder den andra för att hjälpa Rylan. Han får 13 (2+6+2+3) vilket ger en effekt på +2.
Attack Step
Missilerna är nu framme. Missiler är smarta och får skillnaden mellan deras Tech Level (ofta samma som skeppets) och målets Tech Level som bonus att lägga till på slaget (min +1 och max +6). Båda skeppen har TL 12, så det blir +1.
Precis innan missilerna når sitt mål använder Rylan sin Reaction till att göra en Point Defense och försöka skjuta ner så många missiler med Ion Hawks pulslasrar som möjligt. Han slår Dex + Gunner (Turret), Average (8), med en bonus på +2 för Corbens effekt, och +2 för att kanontornet har tre lasrar. Han slår 10 (5+2+0-1+2+2), vilket ger en effekt på 2. Det betyder att han skjuter ner två av tre missiler.
Den kvarvarande missilen får slå för att träffa med 2D + 1 per missil + 1 för TL, Average (8). Den får 10 (5+3+1+1) och träffar. Skadan är 4D gånger effekten (från träffen). Den gör 26 ([3+2+3+5] x 2), och minus Ion Hawks Armor på 4 blir skadan 22. Ion Hawk har Hull 80 och det går ner till 58. Dessutom tar skeppet Critical Damage Severity 1 för Sustained Damage. Jag slår Location och får 7, Hull, vilket ger ytterligare 1D6 skada. Jag slår 3 och Ion Hawk går ner till 55.
Vhurrgar skjuter med Bloodtrails pulslaser, och som en Reaction spenderar Corben sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Det gör att Vhurrgar får en negativ modifikation på sitt slag lika med Corbens Pilot Skill, vilken är 3. Vhurrgar slår 6 (6+1+1+1+2-2-3) och missar.
Då Rylan redan har avfyrat Ion Hawks vapen för att skjuta på missilerna, kan han inte attackera Bloodtrail denna runda.
Actions Step
Rraggka försöker bryta Ion Hawks Sensor Lock, Han slår 6 (3+6+0-3) och misslyckas.//
Medan Nomad anropar Bloodtrail, kommer missilerna snabbt närmare och svänger in mot Ion Hawk i en snäv bana.
”Skjut ner dem!” skriker Corben, och i sista stund lyckas Rylan låsa deras positioner på skärmen framför sig.
Pojken trycker av och skeppets pulslasrar träffar några av missilerna. De sprängs i våldsamma explosioner, men när ljuset lägger sig inser Corben att en av missilerna har klarat sig och kommer att nå sitt mål vilket ögonblick som helst.
”Förbered er för en kollision!” skriker han. ”Håll i er!”
Skeppet skakar våldsamt när missilen träffar Ion Hawks undersida, och Lyra flyger hjälplöst in i en vägg. Det mullrar högt och skeppet gnisslar och knakar metalliskt. Överallt blinkar lampor och system, och sedan blir allt svart för en liten stund innan elen kommer tillbaka. Varningssignaler tjuter och skeppet luktar rök.
”Skaderapport?” säger Corben.
”Bara skrovet”, meddelar Nomad. ”Med det var en hård träff.”
Gröna laserskott från Bloodtrail viner utanför förarhyttens viewports, men Corben girar undan och lyckas tack och lov hindra fienden från att göra ytterligare skada.
”Bloodtrail. Kom in Bloodtrail”, säger Nomad över radion. ”Kan ni höra mig? Bloodtrail?”
”Stäng av och fäll in era vapen”, säger en morrande röst på bruten galanglic över en skrapande kanal. ”Det här är Kzarruk och mina bounty hunters i The Grey Fangs. Det ligger ett Black Contract på era huvuden. Överlämna er frivilligt så behöver ingen av er komma till skada.”
Corben börjar svara något, men Nomad meddelar att Kzarruk redan har stängt ner kanalen.
”Vad gör vi?” frågar Rylan.
”Jag tänker inte ge mig utan en strid”, säger Corben. ”Vi kämpar så länge Ion Hawk håller ihop, och om hon inte klarar mer så låter vi dem borda oss och tar dem man mot man.
//RUNDA 3
Manoeuvre Step
Bloodtrail fortsätter att närma sig. Dhuzhurr sparar 1 Thrust och flyttar skeppet 2 Thrust närmare. Det är 3 Thrust kvar till Medium Range.
Corben sparar 1 Thrust och använder den andra för att hjälpa Rylan. Han får 12 (2+5+2+3) vilket ger en effekt på +2.
Attack Step
Vhurrgar skjuter och Corben spenderar sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Vhurrgar slår 6 (4+3+1+1+2-2-3) och missar.
Rylan skjuter och Dhuzhurr spenderar sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Dhuzhurrs Pilot Skill är 1.
Rylan slår 2D + Dex (0) -1 (Jack of All Trades) +2 (Pulse laser), -2 (Long Range) +1 (Fire Control) +2 (Corbens effekt) -1 (Dhuzhurrs Evade) +2 (Sensor Lock). Han får 12 (5+4+0-1+2-2+1+2-1+2).
Rylan slår 16 (6+6+4+4-4) i skada och Bloodtrail går ner från 69 till 53. Sustained Damage blir 5, Weapon, och deras pulslaser får -1 på alla attacker.
Actions Step
Rraggka försöker bryta Ion Hawks Sensor Lock, Han slår 4 (5+2+0-3) och misslyckas.//
Nya laserskott kommer flygande mot Ion Hawk, men Corben är en skicklig pilot och sätter skeppet i spinn så att de lysande strecken missar och försvinner bort i rymden.
”Skjut!” uppmanar han Rylan, och när pojken trycker av lägger sig Corben i perfekt position och fortsätter att spinna med skeppet.
Laserskotten kommer flygande i en spiralformation, och manövern är så pass komplicerad att även då Bloodtrails pilot gör sitt bästa för att undvika dem, så slår flera in i skeppets pulslasertorn. Elektriska blixtar spelar över vapnet och det ryker kraftigt.
”Anropa dem igen!” säger Corben.
Nomad öppnar kanalen och denna gång svarar Kzarruk.
”Ni har en skicklig pilot”, säger han med bruten dialekt över de skrapiga radiovågorna. ”Respekt. Och ni överraskade oss med ert kanontorn. Men ert skrov håller inte länge till, och ni kan inte hinna undan.”
”Det här är Corben Monroe”, meddelar Corben. ”Kapten över Ion Hawk. Även ni ligger illa till. En av era missiler fick in en lyckoträff, men er skytt klarar inte av att skada oss, och då ni inte avfyrar fler missiler gissar jag att ni inte har några kvar. Ert kanontorn är illa skadat och vi har ett sensor lock på ert skepp som ni inte klarar av att bryta. Det hela är en enkel ekvation. Om vi fortsätter att strida kommer ni förmodligen att förlora, och även om ni vinner i slutändan kommer skadorna på ert skepp vara så stora att kontraktet knappast kommer att löna sig. Vad säger du kapten Kzarruk, ska vi kalla det oavgjort och lämna varandras liv?”
//Int + Leadership, Difficult (10). Corben får en Boon då det han säger inte går att förneka. Han slår 14 (6+5+2+2+1) och får 6 i effekt, ett fantastiskt slag.//
”Jag bugar inför er visdom”, säger Kzarruk. ”Ni talar sant och har varit en värdig motståndare. Era fiender har underskattat er. Jag och min flock lämnar er ifred, och kommer aldrig att besvära er igen. Far i frid.”
”Kan ni avslöja vilka som har lejt er”, frågar Corben.
”Tyvärr inte”, säger Kzarruk. ”Det skulle förstöra mitt rykte. Ni förstår säkert.”
”Jag förstår”, säger Corben. ”Tack för en underhållande strid. Far i frid.”
Och med de orden svänger Ion Hawk av mot Palindromes starport och Bloodtrail försvinner bort i rymdens svarta tomrum…