Traveller MG2E - Trouble in the Trojan Reach

TUDAY 1107-059, 15.00, ION HAWK, JUMPSPACE

Medan Corben tar med Rylan till skeppets lastutrymme och tvingar pojken att göra om hela inventeringen från början, smyger Nomad och Lyra in i lönnrummet och stänger panelen bakom sig.

//RP bestämmer sig för att försöka demontera lådans lock utan att påverka dess innehåll eller störa några viktiga system. Då Nomad är en kompetent mekaniker (Mechanic 1) ger jag Lyra en Boon för hans hjälp.

Int/Edu + Mechanic, Very Difficult (12), 1D x 10 minuter.
Lyra använder Edu och slår 11 (4+1+1+3+3). Hon använder 1 Luck för att lyckas. Det tar 40 minuter.//

Det är mycket svårt att få upp lådan utan att störa några system eller lämna spår, men efter ca 40 minuter har Lyra och Nomad gemensamt lyckas öppna det fastskruvade locket. Innanför möts de av en oroväckande syn. I någon slags halv-kryogenisk stasis, ligger en mycket ung flicka under det frostiga locket till en ovanligt avancerad kryokammare. Hon har brunt, axellångt hår och en spenslig kropp. Hon verkar befinna sig i ett sovande, drömlikt tillstånd med en apparat som styr hennes andning genom en mask över hennes näsa och mun. Maskiner pumpar runt hennes blod i slangar som går in och ut ur kroppen och som på vägen passerar olika slags mätinstrument och indikatorer. Ett tjugotal mekaniska, genomskinliga behållare pumpar oavbrutet in olikfärgade vätskor i slangarna med hennes blod. Elektroder sitter i sladdar från hennes panna. Överallt blinkar dioder i olika och flickans medicinska status återges i realtid på displayer och monitorer som sitter på insidan av det öppnade locket. På sidan av flickans hals står ”S-77” intatuerat med ett tjockt och kvadratiskt typsnitt.

//Int + Investigation, Routine (6). Lyra slår 8 (1+5+2+0).//

Lyra letar noggrant igenom lådan och finner att läckaget kommer från det inbyggda maskineriet till någon mekanisk pump med slangar som går till cryokammaren. En pöl har bildats i lådans botten. Hon finner också ett fack på lådans sida där ett ID-chip ligger tillsammans med viktiga dokument. De berättar att flickan heter Arix Winter, att hon är sex år gammal och att hon kommer från planeten Albe i Sindalsektorn. De berättar också att hon blev adopterad när hon var fyra år av Artemis och Phoebe Winter på planeten Tobia i Tobiasektorn. Det står att hennes första familj dog i en flygolycka och att hennes riktiga efternamn är Dowe. När Lyra granskar fotografierna på flickan ser hon tydliga likheter med Rylan Voss.

Lyra visar dokumenten för Nomad och frågar vad maskinerna gör med flickan. Han berättar att det krävs en noggrann medicinsk undersökning för att få reda på svaret och de bestämmer sig för att tala med Corben.

***​

När Rylan har stängt in sig på sitt rum för natten träffas de övriga i Corbens kaptenshytt. Deras fynd har väckt allas nyfikenhet.

”Kan du laga cryokammaren?” frågar Corben.

”Det tror jag”, säger Lyra och nickar. ”All teknik är mycket avancerad, men själva pumpen verkar vara rätt standard. Det borde gå att ordna på några timmar.”

”Och tror du att du kan ta reda på vad det är som maskinen pumpar in i flickan?” frågar Corben och vänder sig till Nomad. ”Jag tror vi alla känner oss lite obekväma med vad vi har fått med oss i lasten. Vi visste att det var något illegalt, och jag brukar vara hyfsat likgiltig, men det här känns som om det har potential att gå över till och med mina mycket svårkorsade gränser.”

”Jag kan göra ett försök”, säger Nomad. ”Men jag vågar inte röra något eller öppna några behållare, så all undersökning måste ske utifrån. Det är många olika substanser och det kan ta lång tid.”

”Jag vet inte hur mycket längre jag uppehålla Rylan”, säger Corben. ”Han börjar bli misstänksam.”

”Jag kan lägga ett kraftigt sömnmedel i hans mat”, säger Nomad. ”Det borde ge oss lite tid.”
 
THIRDAY 1107-060, 09.30, ION HAWK, JUMPSPACE

”Det är till dig!” kvittrar Lyra när Rylan tittar på den extravaganta frukosten som står uppdukad på hans plats.

”Jag vill be om ursäkt för igår”, säger Corben. ”Jag var lite stressad. Vi vill alla att du ska vara en del utav besättningen. Frukosten är för att vi vill att du ska känna dig som hemma. Jag hoppas du kan förlåta oss.”

//Int + Deception, motståndsslag.

Corben slår 11 (4+4+2+1)

Rylan slår 14 (6+5+1+2)//

Rylan tittar misstänksamt på maten och går sedan för att ta sig ett glas juice ifrån kökets kelvinator.

”Jag bryr mig inte”, säger han. ”Ni kan få ha era möten utan mig. Dessutom käkar jag knappt någon frukost. Ni kan få den.”

De övriga tittar besviket efter pojken när han försvinner med glaset i handen.

”Min hytt nu!” säger Corben till de andra.

***​

Sedan Lyra upptäckte Rylans intrång i Ion Hawk har pojken inte längre kontroll över skeppets dator. Besättningen bestämmer sig för att låsa in honom på sitt rum och stänga ner hela hans tillgång. Dock kommer det att göra så att Rylan förstår att de har genomskådat honom, men Corben tror att han redan har insett att de gjort det ändå.

Lyra tittar på övervakningssystemets monitorer, och när hon ser att Rylan går in på sitt rum låser hon dörren bakom honom från förarhytten. Det tar inte lång tid innan han börjar att skrika inifrån och banka på dörren.

Medan Corben ber honom att lugna ner sig över högtalarsystemet, skyndar sig Lyra och Nomad till lönnrummet.

”Jag har en pistol”, säger Rylan över intercom. ”Om ni inte släpper ut mig skjuter jag sönder dörren!”

”Om du skadar Ion Hawk kastar jag ut dig ur luftslussen”, hotar Corben. ”Ta det bara lugnt så släpper vi ut dig så småningom.”

//Corben försöker skrämma Rylan. Han får använda sin sociala ställning som kapten (Soc) + Deception (då han egentligen inte menar allvar. Average 8. Han slår 8 (3+3+1+1).//

Rylan tystnar medan Nomad börjar skanna vätskorna i cryokammaren och Lyra försöker laga skadan.

//Edu + Mechanic, Average (8). 1D x 10 minuter. Lyra slår: 13 (1+6+3+3). Det tar 40 minuter.

Edu + Medic, Very Difficult (12). 1D x 4 timmar. Det som är i vätskorna har TL 14, men Nomad kan skanna dem med scannern i sitt Medikit (Advanced) som även det har TL 14. Han slår 11 (4+2+1+4).


Nomad inser att om han inte lyckas måste sällskapet leta upp någon som kan hjälpa dem på nästa rymdstation, och då de inte vill dra uppmärksamhet till sin last väljer han att spendera ännu 1 Luck för att lyckas. Han har nu bara kvar 2 för att använda i resten av äventyret. Det tar 8 timmar.//

Efter cirka 40 minuter har Lyra åtgärdat problemet och lyckats så bra med sin reparation att hennes ingrepp inte har lämnat några spår efter sig. Nomad måste dock stanna längre i lönnutrymmet, men efter åtta timmar har han gjort den undersökning han behöver med handscannern från hans Medikit, för att få ett definitivt svar.
 
THIRDAY 1107-060, 18.00, ION HAWK, JUMPSPACE

”Det är olika virus som pumpas in i flickan”, förklarar Nomad när han, Lyra och Corben möts upp i Ion Hawks rec room. ”De bygger på de virusvarianter och virusstammar som finns på Noricum, men är manipulerade och muterade på medicinsk väg för att få extremt lång inkubationstid så att de kan smitta så många möjligt innan sjukdomarna bryter ut.”

”Biologisk krigsföring”, konstaterar Corben.

”En mycket dödlig sådan”, säger Nomad.

”Men hur överlever flickan?” frågar Lyra.

”Jag har inte kunnat ta reda på detaljerna”, säger Nomad, ”men hon tycks vara en dna-manipulerad klon som tillverkats just för det specifika ändamålet att vara immun mot alla de virus som ideligen härjar på Noricum.”

”Hon är Rylans syster”, säger Lyra. ”De är jättelika varandra. Och det stod S-77 på hennes hals. Kan det vara hennes tillverkningsnummer? Hur många barn har de klonat fram där deras experiment har misslyckats?” Lyra får tårar i ögonen.

”Hon har handlingar som säger att hon redan är adopterad av ett par på Tobia”, berättar Nomad, ”planeten där vi ska lämna henne. De innehåller allt som kan låta henne röra sig fritt på Tobias gator. Med den långa inkubationstiden kan hon smitta tusentals innan de i sin tur börjar smitta andra.”

”Sophonticid”, mumlar Lyra.

”Sophonticid”, säger Nomad mekaniskt. ”Substantiv. Maskulinum, neutrum. Systematisk och avsiktlig utrotning av samtliga sophonter (intelligenta och självmedvetna livsformer) inom ett avgränsat område, oftast på planetär eller interplanetär skala.”

Lyra nickar. ”Men varför skulle någon vilja döda alla på en hel planet?”

”Invasion”, säger Corben, ”för att ta deras resurser. Eller som hämnd.”

”Men Noricum är en fredlig, förindustriell planet”, säger Lyra, ”och vad kan Elowen göra ensam?”

”Hon kanske inte är ensam”, säger Corben. ”Det är dags att ta reda på vad det här egentligen handlar om och vilka som ligger bakom.” Han greppar sin pistol. ”Kom!”

***​

Corben, Lyra och Nomad överraskar Rylan med att rusa in i hans hytt med dragna vapen.

”Vem är flickan?” vrålar Corben och trycker sin laserpistol mot Rylans bröst.

//Corben försöker skrämma Rylan att tala och får en Boon pga. sitt vapen och de övrigas närvaro. Str + Deception, Routine (6). Han slår 10 (2+4+5+0+1).//

”Flickan?” säger Rylan och ser livrädd ut. ”Vilken flicka?”

”Flickan i lådan!” skriker Corben.

”Jag vet inte vad du pratar om”, säger Rylan med tårar i ögonen. ”Jag har ingen aning om vad som finns i lådan!”

//Lyra försöker se om hon kan upptäcka några tecken som visar på att Rylan ljuger. Edu + Science (Psychology), Difficult (10). Hon slår 12 (4+5+3+0).//

”Jag tror han talar sanning”, säger Lyra efter att ha studerat pojkens reaktion och ansikte.

”Vad är det din mor planerar?” frågar Corben. ”Och varför har du i så fall spionerat på oss?”

”För att se så att ni inte planerar att förråda oss och lämna leveransen till någon annan”, säger Rylan. ”Jag vet ingenting, bara att frakten är viktig. Jag lovar!”

”Jag vill veta exakt vad det här handlar om”, säger Corben till de andra. ”Vi får börja undersöka saken så fort vi kommer fram till Palindrome…”
 
THIRDAY 1107-060, 18.30, ION HAWK, JUMPSPACE

När Corben tar Rylans pistol och letar igenom hans saker i hytten, finner han förutom avancerad spionutrustning en specialtillverkad andningsmask som ska skydda mot sjukdomar. Det får honom att bli misstänksam igen.

”Jag kommer från en planet där virus finns i luften hela tiden”, förklarar Rylan. ”Mor tvingar mig att alltid ha den med mig. Vad handlar det här om? Är det något farligt i lasten?”

Corben och de andra väljer att inte berätta något för Rylan om deras fynd. De tar bara hans saker och säger åt honom att stanna i hytten.

”Har jag rumsarrest?” frågar Rylan.

”Tills vidare”, säger Corben.

***​

”Tror ni tanken var att vi skulle dö tillsammans med alla andra på Tobia när flickan börjar smitta?” frågar Lyra när sällskapet lämnat Rylan. ”Vi har inte fått någon varning.”

”Jag tror inte att de skulle sörja om vi dog”, svarar Corben. ”Det skulle undanröja en hel del bevis.”

”Jag skulle inte ha dött”, konstaterar Nomad. ”Bara ni.”

”Tack för insikten”, säger Corben.

”Om det inte är så att de tänkte skylla smittan på oss?” funderar Lyra.

”Hur som helst kan vi inte utföra uppdraget”, säger Nomad. ”Vi kan inte vara en del i något sådant.”

”Nej”, håller Corben med. ”Men vi kommer att få farliga fiender.”

”Och vad ska vi göra med flickan?” frågar Lyra. ”Hon är extremt smittsam, och vi kan inte lämna tillbaka henne till Elowen.”

”Vi kan inte släppa ut henne, heller”, säger Nomad.

”Vi får se om vi kan hitta någon som kan hjälpa oss”, säger Corben. ”Men först måste vi ha mer kött på benen.”
 
FIDAY 1107-062, 08.30, PALINDROME SYSTEM, SINDAL SUBSECTOR

//Bakgrund: Piratlorden Hayden Jaeger har fiender som ständigt skickar ut spioner för att se vad han har för sig, och dessa har sett honom ha ett hemligt möte med Elowen Voss. Nu vill hans fiender ta reda på vad dessa två har i görningen då det verkar vara något stort, men då ingen av dem går att komma åt är RP den svaga länken, och Haydens fiender kan gå långt för att få svar på sina frågor.

Så fort RP flydde från Theev skickade Haydens fiender ut X-Boats (Express Boats är obemannade, FTL-skepp som färdas mellan stjärnsystem för att överföra meddelanden, högprioriterad data och information snabbare än vanlig kommunikation) till alla närliggande system i Sindalsektorn med Black Contracts för att infånga RP och ta dem levade tillbaka till Theev för förhör. Mottagarna har även fått spårsändarens krypterade signal-id från den tracker som placerades på RPs skepp och som ideligen sänder ut signaler.


I närheten av Palindrome ligger Bloodtrail på lur, en Vargr Corsair Scout med Kzarruk – The Iron Fang och hans bounty hunters, i hopp om att RPs skepp ska dyka upp. Betalningen är så pass diger att de har råd att vänta i några veckor. När RP kommer ut ur jumpspace fångar genast Bloodtrails sensorer upp de krypterade ping som trackern på RPs skepp sänder ut.//

Klockan 08.30 (Standard Imperial Time) lämnar Ion Hawk jumpspace och dyker upp utanför den terra-liknande planeten Palindrome med sina väldiga, torra kontinenter, tunna atmosfär och få oceaner. Planeten ser gulgrön ut och täcks bara av ett tunt molntäcke. Corben har redan gått upp för att förbereda ankomsten, och söker information om Palindrome i Ion Hawks databas.

Palindromes enda bosättning är kupolstaden Astrogo, där alla arbetar för Lady Yemar, en före detta pirat som grundade kolonin med stulna rikedomar. Platsen fungerar som en knutpunkt för stöldgods och resenärer. Yemar använder vinsterna för att finansiera sin dyra livsuppehållande vård, efter att ha skadats svårt i en räd och utsatts för ett biovapen. Alla hennes organ utom hjärnan har ersatts flera gånger, och även hjärnan kräver ständig vård. Hon reser regelbundet till Theev för behandling.

Corben gissar att detta skulle kunna vara en idealisk plats för att få tillgång till hemlig information och söka hjälp av personer som varken är kopplade till Det tredje imperiet eller till Elowen Voss.

//Palindrome Information
UWP: B433334-B
Starport: Good
Size: 6400 km
Atmosphere: V. Thin
Hydrographics: 26-35%
Population: 1000
Govt: Self-perpetuating Oligarchy
Law Level: Light assault weapons, SMG and cloth armour banned
Tech Level: 11
Planetoid Belts: None
Gas Giants: 2

Bases: None//

Plötsligt hör Corben ett ping på radarn och Ion Hawk varnar för ett skepp som närmar sig.

//Eftersom Bloodtrail ligger och väntar i närheten av Palindrome slumpar jag fram avståndet mellan skeppen. Jag slår 2D (+4 för Space) på tabellen för Encounter Distance. Jag slår 9 (3+2+4) och får Long (25 000 km).

Corben gör en detaljerad sensorskanning. Int + Electronics (Sensors), Routine (6). Han slår 12 (4+6+2+0). Med en effekt på 6 får han reda på allt om skeppet.

Bloodtrail (Vargr Corsair Scout)
TL: 12
Hull: 200 tons
Hull Points: 80
Armor: 4 (lightly armored with bonded superdense patches)
Jump Drive: Jump-2
Maneuver Drive: Thrust-3
Fuel: J-2, 4 weeks of operation
Crew: 5 (Kzarruk + 4 Grey Fangs)

Weapons: Puls Laser, Missile Rack (3 Missiles)//

“En Vargr Corsair Scout håller på att närma sig”, meddelar Corben över Ion Hawks högtalarsystem, ”och med tanke på att de håller på att värma upp sina vapen tror jag inte att de vill oss väl. Alle man till cockpit! Även du Rylan. Jag släpper ut dig, ditt liv står också på spel!”

”Kan vi fly?” undrar Nomad när alla samlats i cockpit.

”De har ett snabbare skepp än oss, så jag tror det kan bli svårt. Och jag har ingen lust att riskera våra liv genom att emergency-hoppa till jumpspace.”

//INITIATIV

Båda skeppens piloter slår Dex + Pilot (Spacecraft) + Ship Thrust.

Corben slår 13 (3+1)(+2 för Dex)(+3 för Pilot)(+2 för Thrust)(+2 för Holographic Controls).
Dhuzhurr (Pilot) slår 16 (6+5+1+1+3).

Om man vill kan man här slå Tactics (Naval) och lägga till eller dra ifrån effekten från initiativet, men Corben är rädd att göra saken värre då han bara har 0 på sin Skill.


RUNDA 1 (En runda i rymdstrid är 6 minuter)

Manoeuvre Step


Här spenderar alla parter i striden sin Thrust för att förflytta sig mot eller ifrån varandra, lägga sig i position för att ge sina skyttar ett bättre läge, eller spara Thrust för att senare använda för Evasive Actions.

Dhuzhurr gissar att RP kommer att försöka fly, och gasar därför på med alla sina 3 Thrust. För att förflytta sig från Long Range till Medium Range krävs 10 Thrust, så Bloodtrail har 7 kvar till nästa Range.

Corben tänker dock inte fly, och då Bloodtrail hela tiden kommer närmare bestämmer han sig för att spara 1 Thrust och använda den andra för att hjälpa sin skytt (Aid Gunner). Han startar en Task Chain och slår Dex + Pilot (Spacecraft), Average (8). Han får 17 (6+6+2+3) vilket ger en Effekt på +3.


Attack Step

För att skrämma RP till lydnad, och för att neutralisera RPs skepp, avlossar Vhurrgar, Bloodtrails skytt, en salva missiler. Missiler sköter sig själva och inget slag måste slås för att avlossa dem. Vhurrgar skjuter iväg alla tre. På Long Range kommer missilerna att vara framme i nästa runda. Det är då man slår för att se om de träffar. Bara en sorts vapen får avfyras i samma runda, så Bloodtrail kan inte göra några fler attacker.

Ion Hawks bästa skytt är Corben, men då han är upptagen med att styra skeppet och inte vill få alldeles för mycket negativa modifikationer, sätter han Rylan på att skjuta. Rylan har inget i Gunner (Turret), men han har färdigheten Jack of All Trades 2, vilket gör att han endast får -1.

Han slår Dex + Gunner (Jack of All Trades), Average (8). Pulse laser ger +2, Long Range ger -2 och Ion Hawks Fire Control (Computer Program) ger +1. Dessutom får han +3 från effekten på Corbens Task Chain. Rylan får 12 (3+6+0-1+2-2+1+3).

(Reactions: Om Dhuzhurr hade sparat en Thrust hade han här kunna använda den för att göra en Evade och öka attackens svårighetsgrad med sin Pilot Skill.)


Laser Damage: Weapon Damage + Effect (- Ships Armor)

En Pulse Laser gör 2D i skada och eftersom Ion Hawk har ett Triple Turret gör den 2D+4 (varje nytt tillägg av samma vapen i tornet ger en positiv modifikation på det antalet tärningar som vapnet gör i skada). Till det läggs +4 i effekt eftersom Rylan slog 12 (12-8=4) på attackslaget.

Rylan slår 15 (4+3+4+4) men gör bara 11 i skada eftersom Bloodtrail har 4 i Armor. Deras Hull går ner från 80 till 69.


Sustained Damage: När ett skepp går ner 10% eller mer av sin Starting Hull (eller om träffen har en effekt på 6+ och skadan går igenom Armor) i en och samma träff, sker en Critical Hit. I detta fall en Critical Hit med Severity 1 eftersom det gäller Sustained Damage. Jag slår för Location och får 8, Manouvre Drive. Sedan läser jag av på tabellen för Critical Hits vad detta gör för skada. Bloodtrail får Pilot Checks -1.

Besättningen på Vargrskeppet blir skakade när Ion Hawk inte väljer att fly och när de plötsligt fäller upp sitt dolda kanontorn och attackerar. Informationen om Ion Hawks beväpning kände ingen till.


Actions Step

Nomad sitter vid sensorerna och försöker ge Rylan +2 på alla attacker genom att använda Sensor Lock på Bloodtrail. Det blir ett motståndsslag mot Bloodtrails sensoroperatör. Int + Electronics (Sensors).

Nomad slår 6 (3+1+1+1).

Rraggka slår 2 (4+1+0-3). Rraggka har ingen färdighet i Electronics (Sensors).//

”Tre missiler på väg!” meddelar Nomad när han sätter sig vid sensorstationen.

Corben slänger sig mot Ion Hawks styrspakar och gör allt vad han kan för att lägga skeppet i en bra position.

”Kan du skjuta?” frågar han Rylan.

”Inte jättebra”, meddelar pojken.

”Vi hjälper dig”, säger Corben och vinklar skeppet för att Rylan lättare ska kunna träffa. ”Nomad, se om du kan få ett sensor lock på skeppet.”

Rylan sätter sitt vid skyttestationen och fäller upp Ion Hawks gömda kanontorn efter Corbens instruktioner.

”Gör bara precis som jag säger så kommer allt att gå bra”, säger Corben, och när Rylan skjuter av Ion Hawks tre pulslasrar visar det sig att pojken är en naturbegåvning.

Lysande, röda streck flyger snabbt i kaskader genom den svarta rymden och slår in i en av Bloodtrails manövermotorer. En explosion syns på långt håll och rymdskeppets vinkel ändras när motorn inte längre gör sitt fulla jobb.

”Träff!” skriker Rylan glatt.

”Bli inte kaxig”, säger Corben. ”Vi har fortfarande tre missiler som närmar sig.”

”Vad vill du att jag ska göra?” frågar Lyra.

”Gå bak i skeppet”, säger Corben. ”Vi kan behöva dig för reparationer om vi blir träffade, eller kanske för att klämma ut lite extra kraft ur våra motorer.”

”Aj, aj, kapten”, säger Lyra och springer för att hämta sina verktyg.

”Jag har ett sensor lock”, meddelar Nomad.

”Perfekt!” säger Corben. ”Bra jobbat. Kan du försöka öppna en kanal och se vad våra anfallare vill?”

//RUNDA 2

Manoeuvre Step

Bloodtrail vill närma sig för att kunna borda Ion Hawk, men denna gång sparar Dhuzhurr 1 Thrust och Bloodtrail kommer bara 2 närmare. Det är 5 Thrust kvar till Medium Range.

Corben sparar återigen 1 Thrust och använder den andra för att hjälpa Rylan. Han får 13 (2+6+2+3) vilket ger en effekt på +2.


Attack Step

Missilerna är nu framme. Missiler är smarta och får skillnaden mellan deras Tech Level (ofta samma som skeppets) och målets Tech Level som bonus att lägga till på slaget (min +1 och max +6). Båda skeppen har TL 12, så det blir +1.

Precis innan missilerna når sitt mål använder Rylan sin Reaction till att göra en Point Defense och försöka skjuta ner så många missiler med Ion Hawks pulslasrar som möjligt. Han slår Dex + Gunner (Turret), Average (8), med en bonus på +2 för Corbens effekt, och +2 för att kanontornet har tre lasrar. Han slår 10 (5+2+0-1+2+2), vilket ger en effekt på 2. Det betyder att han skjuter ner två av tre missiler.

Den kvarvarande missilen får slå för att träffa med 2D + 1 per missil + 1 för TL, Average (8). Den får 10 (5+3+1+1) och träffar. Skadan är 4D gånger effekten (från träffen). Den gör 26 ([3+2+3+5] x 2), och minus Ion Hawks Armor på 4 blir skadan 22. Ion Hawk har Hull 80 och det går ner till 58. Dessutom tar skeppet Critical Damage Severity 1 för Sustained Damage. Jag slår Location och får 7, Hull, vilket ger ytterligare 1D6 skada. Jag slår 3 och Ion Hawk går ner till 55.

Vhurrgar skjuter med Bloodtrails pulslaser, och som en Reaction spenderar Corben sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Det gör att Vhurrgar får en negativ modifikation på sitt slag lika med Corbens Pilot Skill, vilken är 3. Vhurrgar slår 6 (6+1+1+1
+2-2-3) och missar.

Då Rylan redan har avfyrat Ion Hawks vapen för att skjuta på missilerna, kan han inte attackera Bloodtrail denna runda.


Actions Step

Rraggka försöker bryta Ion Hawks Sensor Lock, Han slår 6 (3+6+0-3) och misslyckas.//

Medan Nomad anropar Bloodtrail, kommer missilerna snabbt närmare och svänger in mot Ion Hawk i en snäv bana.

”Skjut ner dem!” skriker Corben, och i sista stund lyckas Rylan låsa deras positioner på skärmen framför sig.

Pojken trycker av och skeppets pulslasrar träffar några av missilerna. De sprängs i våldsamma explosioner, men när ljuset lägger sig inser Corben att en av missilerna har klarat sig och kommer att nå sitt mål vilket ögonblick som helst.

”Förbered er för en kollision!” skriker han. ”Håll i er!”

Skeppet skakar våldsamt när missilen träffar Ion Hawks undersida, och Lyra flyger hjälplöst in i en vägg. Det mullrar högt och skeppet gnisslar och knakar metalliskt. Överallt blinkar lampor och system, och sedan blir allt svart för en liten stund innan elen kommer tillbaka. Varningssignaler tjuter och skeppet luktar rök.

”Skaderapport?” säger Corben.

”Bara skrovet”, meddelar Nomad. ”Med det var en hård träff.”

Gröna laserskott från Bloodtrail viner utanför förarhyttens viewports, men Corben girar undan och lyckas tack och lov hindra fienden från att göra ytterligare skada.

”Bloodtrail. Kom in Bloodtrail”, säger Nomad över radion. ”Kan ni höra mig? Bloodtrail?”

”Stäng av och fäll in era vapen”, säger en morrande röst på bruten galanglic över en skrapande kanal. ”Det här är Kzarruk och mina bounty hunters i The Grey Fangs. Det ligger ett Black Contract på era huvuden. Överlämna er frivilligt så behöver ingen av er komma till skada.”

Corben börjar svara något, men Nomad meddelar att Kzarruk redan har stängt ner kanalen.

”Vad gör vi?” frågar Rylan.

”Jag tänker inte ge mig utan en strid”, säger Corben. ”Vi kämpar så länge Ion Hawk håller ihop, och om hon inte klarar mer så låter vi dem borda oss och tar dem man mot man.

//RUNDA 3

Manoeuvre Step

Bloodtrail fortsätter att närma sig. Dhuzhurr sparar 1 Thrust och flyttar skeppet 2 Thrust närmare. Det är 3 Thrust kvar till Medium Range.

Corben sparar 1 Thrust och använder den andra för att hjälpa Rylan. Han får 12 (2+5+2+3) vilket ger en effekt på +2.


Attack Step

Vhurrgar skjuter och Corben spenderar sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Vhurrgar slår 6 (4+3+1+1+2-2-3) och missar.

Rylan skjuter och Dhuzhurr spenderar sin sparade Thrust för att göra en Evasive Action. Dhuzhurrs Pilot Skill är 1.

Rylan slår 2D + Dex (0) -1 (Jack of All Trades) +2 (Pulse laser), -2 (Long Range) +1 (Fire Control) +2 (Corbens effekt) -1 (Dhuzhurrs Evade) +2 (Sensor Lock). Han får 12 (5+4+0-1+2-2+1+2-1+2).

Rylan slår 16 (6+6+4+4-4) i skada och Bloodtrail går ner från 69 till 53. Sustained Damage blir 5, Weapon, och deras pulslaser får -1 på alla attacker.


Actions Step

Rraggka försöker bryta Ion Hawks Sensor Lock, Han slår 4 (5+2+0-3) och misslyckas.//

Nya laserskott kommer flygande mot Ion Hawk, men Corben är en skicklig pilot och sätter skeppet i spinn så att de lysande strecken missar och försvinner bort i rymden.

”Skjut!” uppmanar han Rylan, och när pojken trycker av lägger sig Corben i perfekt position och fortsätter att spinna med skeppet.

Laserskotten kommer flygande i en spiralformation, och manövern är så pass komplicerad att även då Bloodtrails pilot gör sitt bästa för att undvika dem, så slår flera in i skeppets pulslasertorn. Elektriska blixtar spelar över vapnet och det ryker kraftigt.

”Anropa dem igen!” säger Corben.

Nomad öppnar kanalen och denna gång svarar Kzarruk.

”Ni har en skicklig pilot”, säger han med bruten dialekt över de skrapiga radiovågorna. ”Respekt. Och ni överraskade oss med ert kanontorn. Men ert skrov håller inte länge till, och ni kan inte hinna undan.”

”Det här är Corben Monroe”, meddelar Corben. ”Kapten över Ion Hawk. Även ni ligger illa till. En av era missiler fick in en lyckoträff, men er skytt klarar inte av att skada oss, och då ni inte avfyrar fler missiler gissar jag att ni inte har några kvar. Ert kanontorn är illa skadat och vi har ett sensor lock på ert skepp som ni inte klarar av att bryta. Det hela är en enkel ekvation. Om vi fortsätter att strida kommer ni förmodligen att förlora, och även om ni vinner i slutändan kommer skadorna på ert skepp vara så stora att kontraktet knappast kommer att löna sig. Vad säger du kapten Kzarruk, ska vi kalla det oavgjort och lämna varandras liv?”

//Int + Leadership, Difficult (10). Corben får en Boon då det han säger inte går att förneka. Han slår 14 (6+5+2+2+1) och får 6 i effekt, ett fantastiskt slag.//

”Jag bugar inför er visdom”, säger Kzarruk. ”Ni talar sant och har varit en värdig motståndare. Era fiender har underskattat er. Jag och min flock lämnar er ifred, och kommer aldrig att besvära er igen. Far i frid.”

”Kan ni avslöja vilka som har lejt er”, frågar Corben.

”Tyvärr inte”, säger Kzarruk. ”Det skulle förstöra mitt rykte. Ni förstår säkert.”

”Jag förstår”, säger Corben. ”Tack för en underhållande strid. Far i frid.”

Och med de orden svänger Ion Hawk av mot Palindromes starport och Bloodtrail försvinner bort i rymdens svarta tomrum…
 
FIDAY 1107-062, 12.00, HANGAR SA-R01, PALINDROME HIGHPORT, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

Efter att Ion Hawk har fått landningstillstånd, och bett om assistans med reparationer, lägger Corben Monroe sig i position under den stora hangarluckan som öppnas i rymdstationens skrov. Palindrome highport är en cirkulär station, formad som en leksakssnurra med en centrerad stad i mitten av det övre ”hjulets” ovansida, och med avsmalnande byggnadsformationer och långa antenner som sträcker sig ner från mitten av det undre. Ion Hawk ligger mellan de två hjulen och när den väldiga luckan glider upp dränks skeppet av ljus från hangarens insida.

//Att landa i en starport kräver en rutinmässig (6) Dex, Pilot check (1D x 10 sekunder), men de flesta piloter tar 1D minuter istället för att få DM+2. Corben slår 11 (2+2+2+3+2) och det tar 1 minut.//

Corben stiger försiktigt och när har kommit in i den gigantiska hangaren stängs luckan under skeppet. Markdirigenter med lysande stavar, och blinkande lampor i hangarens golv, visar vart Corben ska landa. Han hänvisas till en reparationsdocka där han fäller ut Ion Hawks landningsställ och landar. Rök bolmar kring skeppet och skrovet är svårt sargat av skador.

Hangaren är modern, ljus och välbyggd med mycket av den senaste tekniken. Den är designad med platåer för dess olika avdelningar, och så stor att den rymmer ett halvt dussin större skepp och två dussin mindre. Överallt finns kranar, maskiner och robotar. Hundratals personer springer omkring.

Då tyngre vapen och rustning är förbjudna på Palindromes highport tar sällskapet bara med sig mindre handeldvapen. Corbens laserpistol hänger innanför hans rock, Lyras stunner ligger i hennes verktygsväska och Nomad stoppar in sitt skjutvapen i en av hans tomma förvaringsfack på kroppen.

När sällskapet stiger av skeppet möts de av en välkammad man i 50-årsåldern med hårt struken uniform och grånande skägg. Han kliver ur en svävare och presenterar sig som hamnkapten Hollen Vesk. Han brukar inte personligen hälsa nya gäster välkomna, men då sällskapets skepp är i det skick det är vill han veta mer. Pirater är ett problem i de närmaste systemen och Hollen vill hålla sig uppdaterad.

//Int + Deception, motståndsslag.
Corben slår 9 (4+2+2+1)
Hollen slår 8 (4+3+1+0)//

Corben ljuger och säger att de blev anfallna av pirater, men att de var på så långt avstånd att Ion Hawk hann komma undan efter att ha träffats av en av deras missiler. Skadorna på skeppet bekräftar hans berättelse och Hollen säger att de har haft tur.

//Berthing Cost: 1D x Cr500. Jag slår 2 och det blir Cr1000 för en vecka, Cr143 om dagen.

Hull Damage Repair
: Varje 10 förlorade poäng av Hull kan ersättas med ett slag för Int/Edu + Mechanic, Routine (6), och förbrukar ett ton reservdelar. Reservdelar kostar Cr100 000/ton. Ion Hawk har förlorat 25 poäng Hull och kostnaden blir Cr250 000. Corben tar dessa från RPs gemensamma kassa. Lyra sköter lagningen av skeppet, så någon mekaniker behöver inte hyras.//

Corben betalar för hamnkostnaden och skickar efter det material som krävs för att laga skeppet, men säger att deras mekaniker Lyra Nox kan sköta arbetet själv och att inga mekaniker behövs. Hollen berättar var allt finns på rymdstationen och säger att det bara är att komma till hans kontor om de behöver någon mer hjälp.

***
”Hur kunde Kzarruk veta att vi skulle vara där?” frågar Lyra när Hollen har gått. ”Inte ens vi visste att vi skulle till Palindrome innan vi lämnade Noricum, och även om någon där hade lyckats läsa av vår jumpsignatur eller hacka våra astrogationsuträkningar, så borde informationen inte ha kunnat komma hit före oss.

//Alla får slå Int + Electronics (Sensors), Difficult (10).

Corben slår 14 (6+6+2+0)
Nomad slår 9 (4+3+1+1)

Lyra slår 8 (4+2+2+0)//

”En tracker”, säger Corben efter att de alla har funderat en stund. ”Någon måste ha satt en tracker på vårt skepp!”

”Ja”, säger Nomad. ”Det är det enda som verkar vettigt. De satte en tracker på Ion Hawk i Theev och sedan sände de ut sitt svarta kontrakt.”

”Vi måste hitta den!” säger Lyra och börjar leta.

//Int + Recon, Routine (6). Lyra slår 9 (6+5+2-3).//

Hon finner sändaren monterad vid ett av landningsställens luckor. Den är kamouflerad för att se ut som en del av ett vanligt skepp.

”Ska vi förstöra den?” frågar Nomad.

”Nej”, säger Lyra och ler. ”Jag sätter den på ett annat skepp.”

”Först måste vi se om det finns något namn på företaget som har tillverkat den eller något serienummer”, säger Corben. ”Vi kanske kan spåra var den är köpt någonstans.”

De går alla tillbaks in i skeppet och Lyra dissekerar trackern.

”Tyvärr”, meddelar hon de andra. ”Det är ett hemmabygge. Går inte att spåra. Den sänder på en hemlig frekvens som man måste ställa in för att plocka upp. Det var därför våra sensorer missade den.”

”Fan”, svär Corben. ”Okej, Lyra. Du stannar här och reparerar Ion Hawk medan jag och Nomad åker ner till Astrogo på Palindromes yta och ser om det går att få en audiens med Lady Yemar. Om det finns någon här som har koll på vad som händer i systemen i Sindalsektorn, så borde det vara hon. Ta Rylan till hjälp med reparationerna och håll honom sysselsatt. Se till att han inte försvinner och försöker kontakta sin mor. Och om du får ett tillfälle så sätt sändaren på ett annat skepp.”

”Aj, aj, kapten!” säger Lyra väntar på att materialet ska levereras.
 
FIDAY 1107-062, 13.00, HANGAR SA-R01, PALINDROME HIGHPORT, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

//Jag slår för en slumphändelse och får 6. Något händer. Jag slår för Starport Encounters och får 41: ” En handlare erbjuder reservdelar och förnödenheter till rabatterade priser.”//

När reservdelarna kommer i stora lastvagnar med gummiklädda larvfötter, hoppar Lyra upp i en Powered Cargo Exosuit och hjälper till att lassa av dem. Hon hinner knappt börja innan en kvinna i 40-årsåldern, med kort, svart, ostyrigt hår och en elegant läderjacka över sitt tunna, taktiska body armour, självsäkert går fram mot Lyra. Hon håller en datapad i sin ena hand och i hennes ena öra sitter en communicator. Lite undanstoppat under jackan sitter en pistol i sitt hölster i bältet.

”Jag kan erbjuda samma reservdelar till två tredjedelar av priset ni betalar för det här skräpet”, säger hon till Lyra och knackar mot en av lastvagnarnas sidor.

”För fan, Shess”, säger en av arbetarna. ”Måste du försöka paja vartenda deal? De har redan gjort upp med hamnkapten Vesk.” Han vänder sig till Lyra. ”Lita inte på Shess. Hennes lager är fullt av insmugglat skit från länsade skeppskadaver.”

”Shess Larra”, säger kvinnan och räcker fram handen till Lyra. ”Har ni hunnit betala?”

”Nej”, säger Lyra och sträcker ner sin hand för att kunna skaka kvinnans.

”Bra!” säger Shess. ”Mina reservdelar är visserligen begagnade, men till två tredjedelar av priset kan ni väl knappast tacka nej.” Hon tittar på skadorna och skrattar till. ”Med de här skadorna måste verkligen reparationskostnaderna bränna hål i credsticket! Inte har väl ni några moraliska skrupler om vart materialet kommer ifrån?”

//Jag startar en Task Chain. Lyra vill spela orolig för de moraliskt diskutabla reservdelarna för att få ett bättre pris, men i slutändan är det Corben som bestämmer och som måste förhandla. Hon får slå Int + Deception, Difficult (10), då Shess är en slipad förhandlare. Lyra får 10 (6+1+2+1) och en effekt på +1.//

”Jag vet inte”, säger Lyra tveksamt och ser orolig ut. ”Det låter inte helt okej. Jag måste kolla med kapten.”

Hon kontaktar Corben via sin earpiece och förklarar läget. Han förhandlar med Shess via Lyra.

//Måtståndsslag. Int + Broker.

Corben slår 14 (4+6+2+1+1)

Shess slår 11 (5+3+1+2)//

”Femtio procent av priset”, säger Corben. ”Jag måste bränna mina broar med Hollen och dessutom vet vi inte vad det är för kvalitet på Shess prylar eller vart de kommer ifrån. I värsta fall kan vi åka dit för olaglig bärgning eller svartskrotning.”

Lyra förmedlar vad Corben har sagt till Shess.

Shess ler och rycker på axlarna. ”Okej, femtio procent”, säger hon. ”Och hälsa din kapten att jag gillar hans stil. Jag brukar hänga på Orbital Dawn. Hälsa honom att jag gärna bjuder på en Starburn Ale framför panoramafönstret. Det finns inget vackrare än en solnedgång bakom Palindrome!” Shess går fram till arbetarna. ”Bara att packa ihop, gubbar!” säger hon med ett elakt smil innan hon lämnar Lyra för att ordna med sin egen leverans.
 
FIDAY 1107-062, 13.30, MODULAR CUTTER (DESCENT LINE ALPHA-3), PALINDROME ATMOSPHERE, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

”Ska vi höra av oss till Jaeger?” frågar Nomad medan han och Corben åker med en skytteltransport ner till Palindromes yta och kupolstaden Astrogo.

Kontinenterna nedanför är gulbruna och torra, och det går inte att se mycket vatten från farkosten. Under skytteln ligger en väldig kupolstad uppe på en sandig platå med torra vägar runtomkring som sträcker sig så långt ögat kan nå. Själva kupolen är formad som en stålgrå glob, med utskjutande, lutande byggnader som börjar under globens mitt och sträcker sig ut en bit likt strålarna på en stiliserad sol.

”Jag vet inte”, säger Corben. ”Eftersom Ava Pheloxi hänvisade oss till Jaeger, vill jag tro att vi kan lita på honom. Jag hoppas verkligen att han bara är en mellanhand, men i värsta fall så skulle han kunna vara inblandad.”

”Kanske bäst att låta bli, då”, säger Nomad.

”Vi kan förlora en viktig allierad om han är oskyldig”, säger Corben. ”Jag tror vi väntar tills vi vet lite mer.”

”Och vad gör vi med Rylan?”

”Jag antar att vi måste fortsätta hålla honom fången”, säger Corben. ”Han har visat sig mer välvillig sedan han fick hjälpa till i striden mot Kzarruk, men vi kan fortfarande inte lita på honom. Även om han inte vet vad hans mor planerar, så följde han med för att hålla ett öga på oss. Jag är rädd att han kommer att berätta för henne om han får chansen.”
 
FIDAY 1107-062, 14.00, ASTROGO, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

//Astrogo Information
Type: Dome City / Smuggler's Hub
Atmosphere: V. Thin

Population: 1000
Govt: Self-Perpetuating Oligarchy
Law Level: 4
Tech Level: 11//


Taket på en av kupolstadens sidobyggnader öppnas och släpper in skytteln, vid namn Decent Line Alpha-3, som resenärerna till Palindromes yta färdas i. Atmosfären på planeten är mycket tunn, så boende och besökare är beroende av Astrogos kupol för att kunna överleva.

Skytteln landar mjukt i ett moln av rök i den stationsanpassade hangaren medan taket åter stängs ovanför. Passagerarna få genomgå en rigorös säkerhetskontroll innan de släpps in i staden. Dock är mindre, icke synliga vapen tillåtna och både Corben och Nomad släpps igenom med sina pistoler.

Astrogo är den enda permanenta bosättningen på Palindrome, en värld med tunn atmosfär, låg gravitation och ogästvänliga yttre förhållanden. Sektorer på den enorma kupolen kan öppnas till ett undre lager av självreglerande smartmaterial, som anpassar ljusinsläpp, värme och filtrering i realtid.

Kupolstaden innehåller flera nivåer där de övre nivåerna är tekniska zoner med atmosfärsystem, kommunikationsnav och Yemars privata sfär, där de mittersta hyser bostäder, marknader och barer, och där de nedre nivåerna rymmer smugglarlager, hangarer och underjordiska tillgångstunnlar.

Astrogo fungerar som en clearingsplats för smuggelgods, stulna artefakter och piratbyte. Fartyg anlöper i skift och byter last mot anonyma, digitala krediter. Staden har även en omkodningsverkstad för transpondrar och skeppssignaturer, och en svart marknad för vapen, medicin och teknologi. Lady Yemar styr Astrogo med järnhand.

Hela staden tycks vibrera svagt och det surrar och ryker överallt. En skarp kemisk doft ligger i luften. När Corben ber om att få tala med Lady Yemar tillkallas T4-LIS, hennes personliga butler och assistent. Talis är en elegant, människolik android med blek syntethud och en stilla, kall uppsyn. Han bär en skräddarsydd uniform med diskret lysande tekniska detaljer. Hans vänstra öga glöder svagt blått från ett inbyggt gränssnitt. Talis bakhuvud och händer är helt tillverkade i krom. Bakom hans putsade fasad anar man något kallt och kalkylerande.

”Lady Yemar tar inte emot några oannonserade besökare”, säger Talis på ett sätt som gör att alla förstår att det handlar om att hon inte tar emot vilket pack som helst.

”Jag ber om ursäkt”, säger Corben artigt, ”men hälsa Lady Yemar att Corben Monroe från familjen Monroe på Tobia och högra hand till The Crimson Queen söker hennes audiens.”

//Det är ett svårt slag men jag ger Corben en Boon för att han brer på ordentligt. Han får välja mellan Carouse och Diplomat, och väljer Carouse där han har 0. Soc + Carouse, Difficult (10). Han slår 9 (6+1+2+1+0).//

”Ett ögonblick”, säger Talis och ler medan text strömmar över hans vänstra öga. ”Lady Yemar tar emot. Var vänlig och följ mig.”
 
FIDAY 1107-062, 14.15, HANGAR SA-R01, PALINDROME HIGHPORT, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

Medan Rylan, efter Lyras instruktioner, hoppar in i en Powered Cargo Exosuit och tränar på att lassa av Shess reservdelar som kommit med en AutoHauler, börjar Lyra reparera Ion Hawk.

//För att reparera krävs Int/Edu + Mechanic, Routine (6). Lyra slår 9 (2+1+3+3) och lyckas.//

När hon är upptagen med att svetsa fast ett stort metallsjok på skeppet, passar Rylan på att anfalla henne med cargo liftern.

//För att se om Lyra upptäcker att han närmar sig i tid får hon slå ett Int + Recon, Average (8) Då exosuiten låter mycket ger jag henne en Boon. Hon slår 8 (6+3+2+2-3) och upptäcker honom i tid.

Powered Cargo Exosuit (Cargo Lifter)
TL: 8
Skill: Drive (Walker)
Agility: +0
Speed (Cruise): Slow (Very Slow)
Range (Cruise): 150 (225)
Crew: 1
Passengers: -
Cargo: 0.25 Ton
Hull: 12
Shipping 3 Tons
Cost: Cr70000
Armour: Front 2, Rear 2, Sides 2


INITIATIV

Lyra slår 6 (3+1+2)
Rylan slår 10 (4+5+1)


RUNDA 1

Rylan använder sin Minor Action för att kontrollera fordonet, Dex + Driver (Walker), Average 8. Han slår 2 (1+1+0+0). Det går så illa att cargo liftern välter.

I en runda får man göra en Significant Action och en Minor Action, eller upp till tre Minor Actions. Rylan använder en till Minor Action för att hoppa ur fordonet och ännu en för att plocka upp en metallstav från marken.

Lyras verktygsväska står bredvid henne och hon använder sin Minor Action för att plocka upp sin Stunner, och sin Significant Action till att skjuta. Dex + Gun Combat (Energy), Average (8). Hennes Stunner når 10 meter och Rylan står 3 meter bort, därför får hon inte någon bonus för Short Range (en fjärdedel av Weapon Range). Hon slår 11 (5+3+2+1), och får en effekt på +2.


Stun: Dessa vapen är designade för att ge icke-dödlig skada och göra levande mål oförmögna att agera, snarare än att döda. Skadan dras endast från End, med hänsyn till eventuellt skydd. Om målets End reduceras till 0 blir målet Incapacitated och kan inte utföra några handlingar under ett antal Rounds motsvarande hur mycket skadan översteg deras End. Skada från Stun-vapen läks helt efter en timmes vila.

Lyra Stunner gör 3D (+2 för effekt) i skada. Hon slår 11 (5+2+2+2). Rylan har 7 i End och slås ut i 4 rundor.//


Lyra reagerar när hon plötsligt hör de tunga, mekaniska stegen fort närma sig bakifrån.

”Vad gör du?!” säger hon förskräckt när hon vänder sig om och ser hur Rylan lyfter cargo lifterns ena gripklo för att göra något slags utfall. Det surrar i lifterns hydraulik.

Rylan fortsätter några steg framåt, men är så ovan vid att styra det klumpiga fordonet att det faller över när han försöker pressa det snabbare framåt.

”Fan!” skriker pojken upprört när cargo liftern dundrar i golvet med en smäll.

Medan Rylan kvickt kryper ut mellan stängerna i fordonets skyddande metallkaross, slänger sig Lyra mot sin verktygsväska. Hon får tag i sin stunner och drar upp den samtidigt som Rylan greppar en gul stång som lossnat från cargo liftern i fallet.

”Ni har ingen rätt att hålla mig fången!” fräser han och tar sats för att anfalla, men kommer inte mer än några steg innan Lyra har hunnit avlossa sin stunner och fått Rylan att falla oskadliggjord till marken.

Hon rycker skyndsamt upp en rulle med PolyBond-Tape™ och surrar fast Rylands händer bakom hans rygg medan pojken ligger och dreglar på marken. Sedan binder hon hans ben.

”Din skit!” säger hon och slår honom med stunnerns handtag. ”Du hade fan kunnat döda mig med den där!”

Hon tittar sig snabbt omkring sig för att se om någon har upptäckt vad som skett, men reparationsdockan är så stor att ingen annan är i närheten. Dessutom skymmer de stora reservdelscontainrarna sikten och ljudnivån är mycket hög.

//Str + Athletics (Strength), Average (8). Lyra slår 9 (6+6+0-3).//

Det är tungt, men Lyra lyckas dra Rylan uppför rampen till Ion Hawks lastutrymme och surra fast honom i ett metallhandtag. Efter ett tag vaknar han till liv, men när han börjar skrika och svära håller Lyra redan på att stänga porten.

//Rylan försöker slita sig loss. Str + Athletics (Strength), Very Difficult (12). Han slår 10 (5+6+0-1). När inte det fungerar försöker han att lirka sig fri från tejpen. Dex + Athletics (Dexterity), Difficult (10). Han slår 9 (6+4+0-1).//
 
FIDAY 1107-062, 14.30, LADY YEMARS TRONRUM, ASTROGO, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

Talis leder Corben och Nomad upp till Astrogos övre våningar där Lady Yemar har sin privata svär. Två krigare i combat armour och med laserkarbiner står utanför och vaktar. Tunga dörrar glider upp och blottar en mörk, domformad, luftreglerad sal mitt i kupolens kärna. Domen är täckt av tusentals ledningar, rör och halvt nedsläckta ljuspaneler. Väggarna pryds av värdefullt stöldgods, vapendelar och skrotad imperieteknik. I mitten står en upphöjd tron, mer en medicinsk stol än ett kungligt högsäte, med kablar och livsstöd kopplade direkt in i Lady Yemars kropp. Luften luktar ozon, olja och desinfektionsmedel. En svävande display projicerar inkommande fraktdata och övervakning från hela Palindrome och dess highport.

Lady Yemar är en slående gestalt, både fängslande och skrämmande. Hennes kropp är nästan helt utbytt mot avancerad cybernetik efter en våldsam incident med ett biovapen, men Yemar bär sina förbättringar som en kejsarinna bär sin krona. Endast hennes delvis rekonstruerade ansikte återstår från hennes mänskliga liv. Det är vackert, men stelt.

Yemar bär en praktfull, men funktionell livsstödsrustning som är en blandning av ceremoniell rustning och medicinsk apparatur. Smala slangar slingrar sig från hennes nacke ner under kappan, och från hennes rygg löper kablar till ett bärbart energipaket som sitter på sidan av hennes tron. Bröstkorgen rör sig mekaniskt i takt med hennes andning, ett ljudligt klickande i tystnaden.

Lady Yemars kläder kombinerar piratestetik med teknologisk överlevnad. Hennes slitna piratkappa bär trasiga insignier från gamla skepp, och ornament i ben och metall från forna rivaler. Hon rör sig med pondus, men aldrig utan hjälp. Varje rörelse regleras av interna servos och dämpare som ger svaga ljud åt hennes gester. Trots sin trasiga kropp utstrålar hon auktoritet och intelligens, en varelse som överlevt döden, förvandlad till något nytt.

”Corben Moroe, förmodar jag”, säger Lady Yemar när han och Nomad visats fram till tronen. ”Den förlorade sonen till Baron Harlan Monroe av Tobia och Ava Pheloxis lilla guldgosse.” Hennes röst är mjuk med en metallisk underton.

”Densamme”, säger Corben och ler.

”Det ligger ett black contact på dig”, säger Yemar. ”Ett litet samtal och jag blir en rikare kvinna.”

”Du hade kunnat sätta dit oss så fort vi landade på Palindromes highport”, säger Corben. ”Jag är säker på att du vet allt om vad som försiggår i det här systemet. Så varför är vi inte redan i bojor?”

”Jag är nyfiken av naturen. Men vi behöver inte stressa. Ni kommer aldrig lämna den här planeten utan mitt godkännande.” Yemar ler tillbaka. ”Så, mina nya vänner, vad har ni på hjärtat?”

Utan att avslöja Elowens planer för Tobia berättar Corben och Nomad att de söker information om vem Elowen Voss är och om vem som har lagt det svarta kontraktet på dem. Dessutom säger de att de behöver hjälp med ett medicinskt problem, en flicka i en cryokammare. När Lady Yemar undrar varför Corben vill ha information om Elowen säger han att han inte vill avslöja det, men att många liv kan stå på spel om han inte får reda på svaret.

”Jag kan inte avslöja vem som lade det svarta kontraktet på er”, säger Yemar, ”piratheder. Men jag håller mig uppdaterad och kan hjälpa er med Elowen Voss och flickan. Med tanke på min situation är min medical droid bland det mest avancerade som går att hitta i den här sektorn. Jag kan be Stitch att ta en titt på flickan. Information väger tungt som betalning, men eftersom ni vägrar att avslöja något får jag försöka dra mina egna slutsatser av de få pusselbitar jag fått. Krediter har jag så det räcker, så då återstår bara att ni blir skyldiga mig en tjänst. Det kan vara vad som helst och ni har inte rätt att tacka nej. Godtar ni avtalet?”

Corben tittar mot Nomad som nickar till svar. ”Vi har väl knappast mycket till val?” säger han. ”Vi godtar avtalet.”

Lady Yemar berättar att Voss är Elowens flicknamn och att hon egentligen heter Elowen Varrikan, och är fru till Noricums kejsare. Kejsare Kaelus Varrikan IV av Domus Varrikan är den sista krönte härskaren av Noricum och bär titeln Imperator Solis, om så bara av tradition. Under hans förfäders välde sträckte sig dynastins inflytande över hundratals världar och Domus Varrikan var ett av de äldsta och mest fruktade av de stora kejsarhusen. Yemar berättar att det går rykten om att Elowen inte längre är nöjd med familjens situation på den lågteknologiska planeten, eller med att hennes man nöjer sig med att påta i deras lilla trädgård. Det sägs att hon har börjat ta kontakt med inflytelserika personer för att försöka ändra på situationen.

Corben tackar och undrar ifall han kan få tillgång till Astrogos svarta marknad då han vill göra några inköp. Lady Yemar säger att hon ska sätta honom i kontakt med sin personliga hälare, sedan kallar hon på sin medical droid S-TC1H. Stitch är en vit, fyrbent, medicinsk serviceenhet med delvis humanoid överkropp. Huvudet har en integrerad optisk sensorcentral med flera linsenheter. Roboten är huvudsakligen konstruerad i metalliserade kompositmaterial med exponerade leder, hydraulik och kablage. Den har fyra ben med kloliknande fotmoduler för stabilitet på varierande underlag. Stitch är utrustad med flera manipulationsarmar. Två av dessa är monterade med kirurgiska instrument såsom injektorer, gripverktyg och precisionsborrar. På ryggsektionen sitter en trycksatt cylinderbehållare märkt ”Medical Unit”. Robotens delar visar tecken på modifiering och återanvändning, och vissa element verkar vara eftermonterade eller ersatta med mer högteknologiska komponenter. Stitch får sina order av Lady Yemar och följer sedan med Corben och Nomad till Ion Hawk.
 
FIDAY 1107-062, 15.10, ION HAWK, HANGAR SA-R01, PALINDROME HIGHPORT, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

”Kommer det här att innebära ett problem för Lady Yemars vidare välbefinnande?” undrar Stitch känslolöst när roboten hör Rylans vansinniga skrik och svordomar från lastutrymmet då sällskapet bordar Ion Hawk. ”Ladyn måste noga passa sitt blodtryck.”

”Inte alls”, försäkrar Corben. ”Det är bara en något missbelåten besättningsmedlem som uttrycker sitt missnöje. Det är snart åtgärdat.”

”Något missbelåten?” säger Stitch. ”Jag har gjort några snabba sensorskanningar och enligt dem är individen fastbunden i ert lastutrymme. Hans andningsmönster och de höga halterna av adrenalin, noradrenalin och kortisol tyder på att han är mycket…”

”Jag går och kontrollerar vad fan det är som händer medan du visar doktorn till flickan”, säger Corben till Nomad.

”Ja, kapten”, säger Nomad medan Corben viker av mot lastutrymmet.

”Den här vägen doktorn”, säger Nomad och föser bestämt Stitch mot en annan korridor. ”Corben är en hejare på att lösa interna konflikter…”

***​

”Om du inte slutar skrika sätter jag munkavle på dig och ber Nomad att söva dig”, säger Corben när han kommer in till lastutrymmet och hittar Rylan fastsurrad vid ett metallhandtag i väggen. ”Vad är det som har skett här?” frågar han sedan Lyra som berättar allt.

”Ni har inget rätt att hålla mig fången!” fräser Rylan.

”Du ska vara glad att jag inte avrättar dig på fläcken efter vad du försökte göra mot Lyra!” skäller Corben. ”Enligt The Pirate’s Creed är det min rätt, och du visste vilka vi var när du bestämde dig för att komma ombord. Jag sätter dig i rumsarrest igen, men ett enda felsteg till och…” Corben drar sitt pekfinger över halsen.

Medan Corben tar pojken till sin hytt och låser in honom går Lyra ut ur skeppet och fortsätter laga skrovet.

***​

”Flickan är en klon, genetisk framavlad för att tåla de virus som pumpas in i hennes kropp”, berättar Stitch efter att ha genomfört en grundlig studie av barnet i kryokammaren. ”Ett mycket ovärdigt och omänskligt öde. Jag bedömer hennes faktiska ålder till några få månader trots att hennes fysiska utseende ligger närmare en typisk sexåring.”

”Jag är utbildad till combat medic”, förklarar Nomad, ”och kom fram till ungefär samma slutsats även fast det tog mig många timmar till skillnad från din undersökning. Däremot kunde jag inte se hur jag ska kunna hjälpa flickan. Det ligger långt utanför min blygsamma kompetens.”

Nomad är mycket imponerad av Stitchs långt bättre kunskaper och avancerade programvara.

”Det mest humanitära vore förmodligen att avliva flickan”, förklarar Stitch. ”Även om hon möjligtvis skulle kunna bli hjälpt kan jag inte föreställa mig att hon kommer få ett normalt och tillfredsställande liv efteråt.”

”Enligt den hippokratiska eden…”

”Den hippokratiska eden är något för vanliga, dödliga läkare”, säger Stitch, ”och inget som jag, i min egenskap av en piratsdrottnings personliga doktor, är särskilt intresserad av. Och jag gissar att ni befinner er i en liknande sits.”

”Visserligen”, håller Nomad med, ”men jag har lovat min kapten att göra allt för att rädda flickan.”

”Och din kaptens ord är lag”, säger Stitch, ”precis som Lady Yemars ord är min lag och även hon har gett mig instruktioner att hjälpa er efter bästa förmåga. Tyvärr finns det inte mycket jag kan göra. Den teknik som har används för att göra flickan till det monster hon är, är synnerligen specifik. Och för att reversera processen krävs både samma unika maskiner och specialkompetens inom området. Jag ber om ursäkt för min begränsade förmåga, men fallet är mycket intressant och jag tackar för chansen att få ha tagit del av det.”

”Det är jag som ska tacka”, säger Nomad till sin nya hjälte. ”Informationen du gav kommer att hjälpa oss mycket. Om du är intresserad kan jag logga flickans vidare utveckling och skicka dig rapporten.”

”Det var allt för vänligt”, säger Stitch. ”Jag hade inte tänkt att säga något, men jag tycker mig ha funnit en like i dig, Nomad, och som tack för ditt vänliga erbjudande kan jag avslöja att när jag gjorde min sensorscanning av den skrikande pojken, så upptäckte jag illegal, minneshämmande cyberteknik inbäddad i hans hjärna.”

”Intressant…” säger Nomad.
 
FIDAY 1107-062, 18.30, FRAKTZON D-3, ASTROGO, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

Under en till synes bortglömd underhållslucka i en övergiven del av Astrogos fraktzon D-3, leder en rostig spiraltrappa ner till ett avskilt lager som de flesta i kupolstaden inte känner till. Svag belysning kommer från bleka ljuspaneler som flimrar svagt i taket och från blinkande dioder längs väggarna kring sprakande kablar som hänger som trasiga blodkärl.

Utrymmet är lågt i tak, kvadratiskt och fuktigt av den dåliga luftcirkulationen. Några gamla lastcontainrar är ombyggda till arbetsstationer och verkstäder, och i några andra står staplar av lårar med smuggelgods märkta som "agrokemikalier" eller "teknisk reservutrustning". Det luktar ozon, damm och bränd plast.

I ett hörn brummar en gammal generator. Dämpat ljud från stationens övre sektioner hörs genom plåtväggarna. En förstärkt dörr leder till vad som kan vara ett privat arkiv eller kassaskåp.

Vid en överfull arbetsbänk står Silas "Spindle" Venn, Lady Yemars personliga hälare, tillsammans med sin assistent; en orange SED (Standard Engineer Droid) som sett bättre dagar. Silas är smal, lätt kutryggig, med bleka ögon och ett beräknande uttryck. Han bär en mörk skjorta och väst under en sliten industrirock prydd med verktygsbälten och datakablar. Hans huvud är rakat, nästan blankt, och han har en gammal flimrande datapad fastspänd på underarmen.

Corben, Nomad och Lyra har samtalat över en Roughback Stew på restaurangen The Radiant Plate, som ligger inklämd mellan två luftfilterstationer i sektor B-6 i ett av Astrogos mellanskikt, och kommit fram till att de vill hjälpa flickan i kryokammaren. För att göra detta måste de ta sig tillbaka till Noricum och tvinga Elowen Voss att hjälpa dem. För att ha en chans att lyckas med detta gör de upp en plan och bestämmer sig för att köpa avancerade Boarding Vacc Suits, som ger både bra skydd mot virus och fysiska attacker, och en sprängladdning som sitter på något slags halsfängsel och som går att utlösa trådlöst. De vill även hitta en apparat som de kan skanna Rylands hjärna med och få reda på mer om cybertekniken han fått inopererad. För att kunna söva honom inför kontrollen vill de även ha Tranq Gas.

//Availability: För att se om det finns tillgång till ovanliga föremål måste man lyckas med ett Broker eller Streetwise, Average (8). Jag bestämmer att rymddräkterna och Tranq Gas finns att tillgå med tanke på vad det här är för ett slags ställe, men att halsfängslet och cyberscannern blir svårare att få tag på.

Corben slår Int + Streetwise två gånger och jag ger honom Boons med tanke på att Lady Yemar har bett Spindle att hjälpa karaktärerna och att hälaren gör sitt bästa och använder sina kontakter i staden. Starport B ger +1, att halsfängslet är specialiserat ger -1, och att populationen ligger på 3 ger -1.

Halsfängsel: 12 (3+5+5+2+1+1-1-1)

Cyberscanner: 14 (6+5+5+2+1+1-1)//

”Spindle kan fixa det mesta”, säger Silas hest viskande efter att Corben har berättat vad han behöver. ”Med lite tid och ett gäng krediter ska jag nog kunna uppfylla era önskemål.” Hälaren studerar noggrant sina besökare som om han försöker läsa deras inre tankar. ”100 000 för två Vacc Suits, 500 för halssmycket, 100 för Tranq Gas, och 4000 för en cyberscanner. Ni kan betala direkt till Fuse här.” Spindle pekar på roboten. ”Den har en C-pay port inbyggd i handen. Fuse tar hand om alla mina transaktioner. Han levererar allt till ert skepp så fort jag lyckats få tag i grejerna.”

Beställningen är förmodligen dyrare än vanligt, men med tanke på omständigheterna bestämmer sig Corben för att ta kostnaden och betalar utan att försöka förhandla.
 
WONDAY 1107-065, 23.30, ION HAWK, HANGAR SA-R01, PALINDROME HIGHPORT, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

//Jag slår 1T6 för hur många dagar det tar för Spindle att ordna RPs beställning och får 3. Sedan slår jag för slumphändelser och får 1 (inget händer).//

Under de kommande dagarna ligger besättningen på Ion Hawk lågt och gör inget väsen av sig varken på Palindromes highport eller i Astrogo. Om Lady Yemar har lyckats komma fram till något mer med de nya pusselbitar hon fått efter rapporter från både Stitch och Spindle, så är det inget som någon på Ion Hawk får vetskap om, och hon kontaktar dem inte mer. Skeppet är reparerat, och förutom att Rylan får några utbrott under sin rumsarrest så sker inte mycket under dagarna som går.

När hangaren ligger öde sent på kvällen tre dagar senare, kommer Fuse med en låda innehållande två Advanced Boarding Vacc Suits till Corben och Lyra, en cyberscanner med hög teknologisk nivå till Nomad, En tub Tranq Gas, och ett låsbart halsfängsel med en sprängladdning på. Det sista ser ut att vara något slags hemmabygge, men Fuse bedyrar att det kommer att fungera trots att både Corben och Nomad är tveksamma. Halsbandet går av förklarliga skäl inte att testa, men alla lampor lyser där de ska när Corben aktiverar sprängladdningen och halsbandet ska tydligen även utlösas om man mixtrar med låsfunktionen eller om man försöker avaktivera det.

//Berthing Cost: Cr143 x 4 = 572//

Då sällskapet tänker lämna Palindrome tidigt nästa morgon, Tuday, betalar Corben hamnavgiften över rymdstationens digitala nätverk. Sedan, så sent att all rörelse har avstannat i hangaren och de flesta gått och lagt sig, smyger Lyra ut för att fästa spårsändaren på ett annat skepp för att lura Ion Hawks förföljare. Hon hittar en passande Free Tader, Beowulf-klass, vid namn Midsummer Drift som står lämpligt till i närheten av Ion Hawk och som verkar vara både nedsläckt och obevakad.

//Midsummer Drift är inte bevakad, men på grund av rymdstationens säkerhetskameror ger jag Lyra en högre svårighetsgrad. Dex + Stealth, Difficult (10). Hon slår 7 (3+1+2+1). Lyra tycker det är viktigt att hon lyckas och spenderar 3 Luck. Hon har 3 kvar.//

Utan större problem undviker Lyra alla hangarens kameror och smyger fram till det grönmålade och slitna fraktskeppet. Snabbt sätter hon fast trackern med den magnetiska fästanordningen på skeppets undersida och går sedan fnittrande tillbaka till Ion Hawk.
 
TUDAY 1107-066, 01.30, ION HAWK, HANGAR SA-R01, PALINDROME HIGHPORT, PALINDROME, SINDAL SUBSECTOR

//Edu + Electronics (Comms), Routine (6). Lyra slår 9 (5+1+3+0).//

För att försäkra sig om att Rylan har gått och lagt sig går Lyra in i Ion Hawks Comm-system, kopplar upp sig mot hans hytt och höjer mikrofonens ljud så pass mycket att hon hör honom snarka.

//Int + Engineer (Life Support), Average (8). Nomad slår 10 (2+6+1+1).//

Sedan skruvar Nomad av en panel till Life Support-systemet i korridoren utanför Rylans hytt och injicerar tuben med Tranq Gas i det rör som går in till pojkens rum.

Corben, Nomad och Lyra väntar några minuter tills gasen har verkat och går sedan in i Rylans hytt. Pojken sover som en stock och Nomad går genast fram till sängen och börjar scanna hans huvud.

//För att få svar på hur Rylans inopererade cyberteknik fungerar måste Nomad klara en Task Chain. Först Edu + Electronics (Sensors), Routine (6) för att lyckas använda cyberscannern, sedan Int + Medic, Average (8) för att avläsa och förstå resultaten.

Han slår 9 (2+5+1+1). 3 över ger effekten +2 på nästa slag som blir 16 (4+5+1+4+2). Nomad får ett fantastiskt resultat och svaren på alla sina frågor.//


Gröna laserprickar från scannern glider över Rylans skalle och en bild av hans hjärna ritas upp på displayen. Man kan tydligt se flera inopererade cyberimplantat. Nomad zoomar in på ett i taget och mängder med kod börjar fylla skärmen. Han läser av den med sina optiska sensorer och börjar snabbt processa koden i sin robothjärna.

”Rylan har inte ljugit för oss”, förklarar Nomad. ”Allt han känner till om sin syster och sin moders planer är blockerat av hans cyberimplantat. Förmodligen för att vi inte skulle kunna genomskåda deras planer. Jag har däremot hittat en utlösare för att ge honom minnena tillbaka. Den är inställd på ankomsten till Tobia, då han åter kommer att minnas allt igen och kunna hjälpa till att sätta deras planer i verket.” Nomad klickar på scannern och visar en bild från pojkens hals. ”Jag råkade få med Rylans hals med scannern av misstag och upptäckte då att han även har cyberteknik inopererad där. Hela hans andningssystem är utbytt mot mekaniska delar för att hindra honom från att själv insjukna av de virus hans syster kommer att släppa lösa. Han är uppenbarligen en central del i sin moders planer.”

“Jag visste hela tiden att han var skum”, säger Lyra.
 
THIRDAY 1107-067, 04.30, ION HAWK, VELTRUUN, PALINDROME SYSTEM, SINDAL SUBSECTOR

Ion Hawk lämnar Palindrome på Tudays morgon för att cirka 20 timmar senare anlända vid gasjätten Veltruun där de planerar att fylla på sitt bränsle innan de hoppar vidare till Noricum. Veltruun är en kall, massiv gasplanet med virvlande band av blågrönt och jade. Gasjättens gravitation är mycket hög, och dess övre atmosfär skimrar av laddade partiklar som stör navigeringen. Planeten kretsas av över ett dussin månar i olika storlekar.

//Refueling. Dex + Pilot (Sapcecraft) -2 för de störande partiklarna, Difficult (10). Corben slår 5 (1+1+2+3-2). 1D timmar. Corben slår 3.

Försöket misslyckas och för att inte Ion Hawk ska ska ta skada behöver Corben lyckas med ett slag igen med samma svårighetsgrad. Han slår 10 (5+2+2+3-2).


Skakad gör Corben om försöket men tar längre tid på sig för att få en lättare svårighetsgrad. Dex + Pilot (Sapcecraft) -2 för de störande partiklarna, Average (8). Corben slår 10 (6+1+2+3-2). 1D x 4 timmar. Han slår 6 och får 24 timmar.//

Corben styr Ion Hawk mot Veltruuns yta och sedan ner genom de översta gaslagren och vidare genom de virvlande vindarna mot de djupare. De laddade partiklarna stör ut skeppets sensorer och alla förarhyttens skärmar brusar av störningar och gör navigeringen nästan omöjlig. Utanför virvlar gasmoln mot skeppets viewports och de starka stormvindarna kastar Ion Hawk fram och tillbaka. Corben gör ett försök att fälla ut skeppets fuel scoops, men han har för dålig kontroll över styrningen och vindarna håller nästan på att slita av skoporna. Ion Hawk flyger runt som ett avslitet löv i en höststorm och Corben måste använda alla tricks han känner till för att få skeppet på rätt köl igen och flyga upp till de lugnare gaslagren vid ytan.

Besättningen kastas runt men klarar sig med mindre blessyrer. Corben vågar sig på ett nytt försök, men denna gång är han beredd på farorna och tar det mycket lugnare och försiktigare. Det får ta den tid det tar och ett dygn senare har den utmattade kaptenen lyckats fylla Ion Hawks tankar. Medan han går och lägger sig för att vila upp sig inför det kommande hoppet, startar Nomad Ion Hawks fuel processors och påbörjar raffineringen.

//Edu + Astrogation, Easy (4) – 3 (3 parsecs). Corben väljer att ta längre tid på sig för en lättare svårighetsnivå. Svårighetsgraden blir då istället Simple (2) och tidsåtgången 1D timmar. Corben slår 5 (4+3+0+1-3) och tiden blir 2 timmar. En effekt på 2 ger enligt tabellen i reglerna +2 på nästa slag som kommer att vara för själva hoppet.

Nomad slår för hoppet som har svårighetsgraden Easy (4) och som utförs med Edu + Engineer (J-Drive) +2 för Corbens slag och tar 1D x 10 minuter. Han slår 11 (6+1+1+1+2) och tiden blir 60 minuter.

Hoppet tar 148 + 6D timmar och det blir 6 dagar och 22 timmar (148+6+3+1+4+2+2).//

Efter att Corben fått sova några timmar gör han uträkningarna som krävs för att ta sig tillbaka till Noricum och sedan initierar Nomad hoppet. Medan Corben, Nomad och Lyra finslipar sina planer, försvinner Ion Hawk in i jump space för att ta dem mot sitt nästa mål...
 
Back
Top