Nekromanti Tranströmer fick Nobelprajset!

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Nu har det gått ett par dagar sedan det avslöjades att Tomas Tranströmer är årets vinnare av Nobels litteraturpris. Är det bra? Är det dåligt? Är du likgiltig?

Personligen tycker jag det var välförtjänt, och kul att det var en poet som valdes ut (även om jag hellre hade sett Adonis som vinnare i sådana fall).

/Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Var väl på tiden, de kunde ju inte skjuta upp det hur länge som helst.

Sen gillar jag personligen inte poesi, men det är ett personligt tillkortakommande och har egentligen inte med saken att göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag är tämligen likgiltig, eftersom jag inte brukar engagera mig så mycket i Nobelpriset (utom när Doris Lessing fick det, då tyckte jag att det var roligt att prata om hennes scifiproduktion). Däremot är det jätteroligt att jag alltid läser namnet som "Transformer". Typ "Transformer fick Nobelpriset"...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag är likgiltig till priset som sådant egentligen. Däremot gillar jag Tranströmmer (äntligen en författare som jag faktiskt läst en del av), så lite glad är jag eventuellt. Dock är jag osäker på vad det innebär att få priset. Innebär det att man får stämpeln "Utmärkt fötfattarskap" av den västerländska kultureliten? Innebär det att man blir mer läst - i så fall hur länge håller en sådan uppsving i sig? Innebär det att typ Tegnér och annat gammalt bös rensas ur svenska kanon tillförmån för Tranströmmer (i så fall är jag glad, för det vore en bra sak.)

Så alltså. Jag gillar författaren, förstår mig inte riktigt på prisets konsekvenser. Så helt likgiltig är jag ju inte, men jag vet inte om jag är gladare nu än innan Tranströmmer fick priset. Det är nog tveksamt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag är aningen förvånad.

Med något undantag, Lessing det mest uppenbara, har litteraturpristagarna jag kommer ihåg från säg de senaste 6-8 åren varit för mig okända författare från smått okända delar av världen. Inget konstigt med det om man som jag inte läser så mycket som man borde och dessutom inte riktigt läser nobelprisvinnande böcker.

Nu blev det en svensk. En från Södermalm dessutom. Och jag har ändå aldrig hört talas om karln. Är det jag eller svenska akademin som är världsfrånvänd?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Möller said:
Är det jag eller svenska akademin som är världsfrånvänd?
Ja, alltså. Det är nog du. Tranströmmer borde du känna till egentligen.

Eller rättare: i och med den här utnämningen kan man inte beskylla akademin för de tagit någon obskyr författare som ingen känner till. Tranströmmer är välkänd i Sverige, och rätt så känd internationellt också (tror jag mig).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Organ said:
Nu har det gått ett par dagar sedan det avslöjades att Tomas Tranströmer är årets vinnare av Nobels litteraturpris. Är det bra? Är det dåligt? Är du likgiltig?
Har han skrivit några bra äventyr?

/M
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Magnus Seter said:
Har han skrivit några bra äventyr?
Okej. Varför har inte rollspelscommunityn en motsvarande akademi, som varje år väljer ut spelskapare vilkas gärning är väl värda att hyllas och lyftas fram?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Vimes said:
Okej. Varför har inte rollspelscommunityn en motsvarande akademi, som varje år väljer ut spelskapare vilkas gärning är väl värda att hyllas och lyftas fram?
Det ska vi på rollspel.nu göra!

Jag startar en tråd på det!

/Magnus
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Magnus Seter said:
Har han skrivit några bra äventyr?
Han har skrivit ett helt sjuuukt bra intro till en dungeon. GnomviD postade den på G+ så jag är ful och gör en copypasta. Varsågoda, här har ni Palatset:


Vi steg in. En enda väldig sal,
tyst och tom, där golvets yta låg
som en övergiven skridskois.
Alla dörrar stängda. Luften grå.

Målningar på väggarna. Man såg
bilder livlöst myllra: sköldar, våg-
skålar, fiskar, kämpande gestalter
i en dövstum värld på andra sidan.

En skulptur var utställd i det tomma:
ensam mitt i salen stod en häst,
men vi märkte honom inte först
när vi fångades av allt det tomma.

Svagare än suset i en snäcka
hördes ljud och röster ifrån staden
kretsande i detta öde rum,
sorlande och sökande en makt.

Också något annat. Något mörkt
ställde sig vid våra sinnens fem
trösklar utan att gå över dem.
Sanden rann i alla tysta glas.

Det var dags att röra sig. Vi gick
bort mot hästen. Den var jättelik,
svart som järn. En bild av makten själv
som blev kvar när furstarna gått bort.

Hästen talade: »Jag är den Ende.
Tomheten som red mig har jag kastat.
Detta är mitt stall. Jag växer sakta.
Och jag äter tystnaden härinne.«
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Eksem said:
Är det inte det ENnies är?
Det kanske blir åt det hållet, de har ju en Hall of Fame-grej. Strikt amerikanskt fokus, dock.

Och den USA:iska branschen har Hall of Fame för spel och spelskapare också.

Jag fastnade i den svenska vinkeln. :gremblush:

/M
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
DeBracy said:
Magnus Seter said:
Har han skrivit några bra äventyr?
Han har skrivit ett helt sjuuukt bra intro till en dungeon. GnomviD postade den på G+ så jag är ful och gör en copypasta. Varsågoda, här har ni Palatset:

[Mästerlig dikt]
Mäktigt. :zeppelinare: :t6b-6: :t6b-6: :t6r-6: :t6b-6:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Var likgiltig och är egentligen fortfarande det även om det var en grym dikt han knåpat ihop. Hade inte hört talas om honom innan han vann Nobels litteraturpris och kommer troligtvis inte att kolla upp honom närmare nu heller. Vilket gör att han sällar sig till skaran av författare som vunnit ett Nobelpris för litteratur sedan jag blev medveten om att det överhuvudtaget fanns något sådant.

Dock tycker jag det är häftigt att en Transformer vunnit priset.

/Jaggernaut - har således samma form av selektiv dyslexi som Krank
 
Top