Nekromanti Tranströmer fick Nobelprajset!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jaggernaut said:
Hade inte hört talas om honom innan han vann Nobels litteraturpris och kommer troligtvis inte att kolla upp honom närmare nu heller.
För mig är det så här:

Fick snubben nobelpris? = inte så intresserad

Skrev snubben en mäktig dikt som känns rollspelig? = måste kolla!

/M
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Sämre pristagare kan man ju föreställa sig.

Det najsa med Transformer är att oavsett vad han skriver om så låter han ana något kosmiskt och storslaget i det. Många poeter, allt för många, tycks anse att deras uppgift enbart är att leka runt med språket i jakt på nya märkliga ordkombinationer som andra poeter kan förtjusas över. Mycket modern poesi måste man nästan själv vara poet för att kunna uppskatta. Men Tranströmer kan sätta fantasin i gungning på vem som helst som inte är autist.

Jag undrar dock vad det är för fascination karln har för hästar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
För en gångs skull kan man utbrista "ÄNTLIGEN!" och faktiskt mena det. Tranströmer förtjänar priset. Karln har varit nominerad till det varje år sedan 1993.

Jag tar tillfället i akt att återbekanta mig med honom, för jag har inte alls läst så mycket av honom som jag skulle vilja.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag gillar inte/förstår inte poesi, och avskyr metaforer.
Det var kul att kulturprogrammet lyfte fram "uppvaknandet är som ett fallskärmshopp från drömmen" som något helt fantastiskt. Just den raden är det enda jag hade läst innan, och jag skrattade åt den när jag läste den. Vad som är bra med sån poesi är mig helt främmande. Är kejsaren naken?

Herr och fru Tranströmmer var väldigt söta dock. :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Ganska likgiltig. Menar det är det pris som det pratas mest om, men som egentligen betyder minst anser jag (ok, fredspriset ligger på samma nivå)...

Att läsa poesi, är defintiivt inte min kopp te. Möjligtvis att skriva det.

Får se om jag lyckas komma längre på min plan att läsa alla nobelpristagare. Senast jag försökte så gick det inte att få tag i författarens verk via biblioteket. Inte för att det var utlånat, utan för att de hade gallrat ut alla verk. Så det fansn helt enkelt inget (åtminstone inte på ett språk som jag kunde läsa).

/Ulfgeir
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
Att Tranströmer fick priset är verkligen värt att firas.

Och angående allt snack om poesi här så har jag tagit det till mig att njuta av alla människans själsyttringar, livet blir så mycket mer spännande då.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Hm. Ambivalent. Alltså, trevligt att han får priset. Är dock inte lika beläst som jag skulle vilja vara, så hans namn säger mig inte så mycket. Får kolla upp honom, kanske.
 
Top