Trail of Cthulhu: Eternal Lies

mrund

Kummelgast
På fredag börjar vi köra kampanjen Eternal Lies (2011) till spelet Trail of Cthulhu (2007). I den här tråden kommer jag att diskutera våra erfarenheter. En noggrann genomgång av en annan spelledare av vad som funkar och inte funkar i kampanjen hittar ni här:

Min första åtgärd var att göra uppdragsgivaren i introduktionen till en av RP:na. Det medför visserligen risken att hon dör varvid sällskapet får slut på respengar. Men å andra sidan är det mycket lättare att motivera att sällskapet kuskar runt tillsammans om de sammanhållande relationerna gäller en som faktiskt är med på resan, snarare än någon som sitter hemma i Boston och målar tånaglarna. Som kampanjen är skriven gör den här kvinnan absolut ingenting efter introscenens slut, hon bara pröjsar för sällskapets kringtramsande. Det är inte fråga om någon intressant, opålitlig uppdragsgivare som senare visar sig vara skurk. Nästan varenda gång hennes namn nämns i texten handlar det om hennes utlånade flygplan, inte om henne!

Vår sittning kommer nu att börja med att RP:na ringer på dörren till hispan i Savannah, enligt principen "börja spela vid den första meningsfulla valsituationen". Jag brukar göra allting innan dess till en handout som spelarna får läsa högt för varandra. Då har de all viktig startinfo på papper, vilket är väldigt bra för fokus i ett utredningsscenario.

Last edited:
Back