Tradera som rollspelshistorisk orientering

Det kom ut en hel del obskyra soloäventyr i mitten på 80-talet. Datorns Hämnd ser ut att vara ovanligt ostigt och hade kanske inte imponerat så mycket på kräsna, 12/13-åriga mig när Carlsen/if gav ut det 1985. Originaltiteln från 1983 är märkligt nog The Video Avenger, och spelkonstruktören hette Douglas Colligan.

Enligt Worldcat och Goodreads hade Colligan en kort, produktiv och ämnesmässigt brokig författarkarriär åren 1978-83. Han skrev då förutom soloäventyr även fackböcker: om psioniska förmågor, cyklar, kung-fu, studieteknik, artificiella organ och märkliga sammanträffanden! Kanske var det en synonym för någon eller några som skrivit både före och efter Colligans tid.

The Video Avenger kom även ut på danska, tyska och spanska. Abenteuer im Videoland!
1776372910341.png 1776373058667.png

Det kom ut en hel del obskyra soloäventyr i mitten på 80-talet. Datorns Hämnd ser ut att vara ovanligt ostigt och hade kanske inte imponerat så mycket på kräsna, 12/13-åriga mig när Carlsen/if gav ut det 1985. Originaltiteln från 1983 är märkligt nog The Video Avenger, och spelkonstruktören hette Douglas Colligan.

Enligt Worldcat och Goodreads hade Colligan en kort, produktiv och ämnesmässigt brokig författarkarriär åren 1978-83. Han skrev då förutom soloäventyr även fackböcker: om psioniska förmågor, cyklar, kung-fu, studieteknik, artificiella organ och märkliga sammanträffanden! Kanske var det en synonym för någon eller några som skrivit både före och efter Colligans tid.

The Video Avenger kom även ut på danska, tyska och spanska. Abenteuer im Videoland!
View attachment 29931 View attachment 29932
Den har jag ägt, men jag verkar inte ha kvar den.

Blue Planet är ett miljöengagerat science-fiction-spel som utspelar sig på en vattentäckt planet. Sedan 1997 har fyra versioner av grundreglerna kommit ut, senast alldeles nyligen i november 2025. År 2002 gavs dessutom världsbygget ut som en kampanjbok till GURPS. Det verkar inte finnas några tryckta scenarier, men däremot en expansionsbok om hur man spelar cyborg-valar!

View attachment 27739View attachment 27740View attachment 27741
Stod och stirrade och vände och vred på dwr gär så mycket hos tradition, men slutade alltid med att jag köpte ett nytt rolemastersupplement.

Jag visste att Iron Crown Enterprises gav ut det tidiga MERP-äventyret Court of Ardor (1982) som inte har någonting med Tolkiens Midgård att göra. Det är bara någons D&D-kampanj fasttejpad i kanten av Tolkiens karta.

Men jag visste inte att de gjorde samma sak ännu 1989! Det året kom Forest of Tears ut, som handlar om Honnin-folket i regnskogen Suza Sumar. Nej just det, detta folk och denna trakt har man ju inte läst om hos Tolkien.

1776711488574.png

Jag visste att Iron Crown Enterprises gav ut det tidiga MERP-äventyret Court of Ardor (1982) som inte har någonting med Tolkiens Midgård att göra. Det är bara någons D&D-kampanj fasttejpad i kanten av Tolkiens karta.

Men jag visste inte att de gjorde samma sak ännu 1989! Det året kom Forest of Tears ut, som handlar om Honnin-folket i regnskogen Suza Sumar. Nej just det, detta folk och denna trakt har man ju inte läst om hos Tolkien.

View attachment 30020
Det fanns dessutom ganska många moduler och äventyr som utspelade sig i det av I.C.E expanderade midgård.

pic502253.jpg

pic513901.jpg

pic521178.jpg

pic513993.jpg

pic513905.jpg

pic514008.jpg

pic513962.jpg

Och flera av dem är förvånansvärt väl integrerade för att vara "fan fiction".
Dock inte Court of Ardor.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Ja titta ja, det är ju faktiskt massor av moduler som handlar om Harad.
Undrar hur de sålde. Det verkar jättekonstigt, om man nu älskar Tolkiens Midgård, att vilja spela rollspel i en miljö där all den kanoniska loren är helt irrelevant. "Fan vad coolt! Vi träffade en köpman från Gondor! Han berättade att han hade besökt Edoras en gång!!!"

Man blev j***ligt besviken när de inte refererade till Forest of Tears i Hobbitfilmerna ...
Fast i Halls of the Elven King modulen (1988) finns en Taurion som påstås vara farfar till Tauriel.
(Fanfiction explained)
Taurion (S. "Forest-son") was one of King Thranduil's high councillors in the Woodland Realm. As the King had favoured Argaldor and promoted him to the chief of his Guard, Taurion had grown bitter and led to conspiring behind his king,planning to abolish the rule of a Sindarin-elite and return to the old kingless and more egalitarian Nando-ways.He grew devastated when his son Tauressar proved trustworthy and gave his own life for the king in a deadly Orc ambush at he southern Borders on the Woodland Realm. Consequently Thranduil forgave Taurion and his family and eventually raised his orphaned granddaughter Tauriel.
Så nog verkar LotR rollspels-fanfiction ha lite påverkan på filmadaptionerna?
Lite som Star Wars (fast LotR-filmerna såklart inte är riktig kanon).

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Undrar hur de sålde. Det verkar jättekonstigt, om man nu älskar Tolkiens Midgård, att vilja spela rollspel i en miljö där all den kanoniska loren är helt irrelevant. "Fan vad coolt! Vi träffade en köpman från Gondor! Han berättade att han hade besökt Edoras en gång!!!"
Vilket ju ger en mer frihet på sätt och vis, du kan kasta in hot o monster utan att behöva undra över hur de passar in i vad som redant är etablerat, o RP:na kan göra stordåd utan att det känns konstigt att de inte finns omnämnda.

Vilket ju ger en mer frihet på sätt och vis, du kan kasta in hot o monster utan att behöva undra över hur de passar in i vad som redant är etablerat, o RP:na kan göra stordåd utan att det känns konstigt att de inte finns omnämnda.
What if I told you... Att det kan du göra i alla rollspel som inte har något med några älskade romaner att göra?

Back