Tradera som rollspelshistorisk orientering

Det kom ut en hel del obskyra soloäventyr i mitten på 80-talet. Datorns Hämnd ser ut att vara ovanligt ostigt och hade kanske inte imponerat så mycket på kräsna, 12/13-åriga mig när Carlsen/if gav ut det 1985. Originaltiteln från 1983 är märkligt nog The Video Avenger, och spelkonstruktören hette Douglas Colligan.

Enligt Worldcat och Goodreads hade Colligan en kort, produktiv och ämnesmässigt brokig författarkarriär åren 1978-83. Han skrev då förutom soloäventyr även fackböcker: om psioniska förmågor, cyklar, kung-fu, studieteknik, artificiella organ och märkliga sammanträffanden! Kanske var det en synonym för någon eller några som skrivit både före och efter Colligans tid.

The Video Avenger kom även ut på danska, tyska och spanska. Abenteuer im Videoland!
1776372910341.png 1776373058667.png

Det kom ut en hel del obskyra soloäventyr i mitten på 80-talet. Datorns Hämnd ser ut att vara ovanligt ostigt och hade kanske inte imponerat så mycket på kräsna, 12/13-åriga mig när Carlsen/if gav ut det 1985. Originaltiteln från 1983 är märkligt nog The Video Avenger, och spelkonstruktören hette Douglas Colligan.

Enligt Worldcat och Goodreads hade Colligan en kort, produktiv och ämnesmässigt brokig författarkarriär åren 1978-83. Han skrev då förutom soloäventyr även fackböcker: om psioniska förmågor, cyklar, kung-fu, studieteknik, artificiella organ och märkliga sammanträffanden! Kanske var det en synonym för någon eller några som skrivit både före och efter Colligans tid.

The Video Avenger kom även ut på danska, tyska och spanska. Abenteuer im Videoland!
View attachment 29931 View attachment 29932
Den har jag ägt, men jag verkar inte ha kvar den.

Blue Planet är ett miljöengagerat science-fiction-spel som utspelar sig på en vattentäckt planet. Sedan 1997 har fyra versioner av grundreglerna kommit ut, senast alldeles nyligen i november 2025. År 2002 gavs dessutom världsbygget ut som en kampanjbok till GURPS. Det verkar inte finnas några tryckta scenarier, men däremot en expansionsbok om hur man spelar cyborg-valar!

View attachment 27739View attachment 27740View attachment 27741
Stod och stirrade och vände och vred på dwr gär så mycket hos tradition, men slutade alltid med att jag köpte ett nytt rolemastersupplement.

Back