Tradera som rollspelshistorisk orientering

Efter MERP (1982) och före The One Ring (2011) kom det ut tre andra rollspel i Tolkiens värld. Dem pratas det sällan om. Spelet från 2001 är ett förenklat ingångsspel till spelet från 2002.
  • Lord of the Rings Adventure Game (Iron Crown Enterprises 1991)
  • The Lord of the Rings Roleplaying Adventure Game (Decipher 2001)
  • The Lord of the Rings Roleplaying Game (Decipher 2002)
View attachment 26192 View attachment 26194View attachment 26193
Jag minns hur taggad jag var på Deciphers LotR-spel, och hur sjukt besviken jag blev när de berättade att de tänkte använda stillbilder från filmerna snarare än nya illustrationer.

Fattar att de väl sparade en rejäl slant på det, men TILL VILKET PRIS?!?!?

90-talets splat books* är kända för att inte vara speciellt användbara. Hands of the Healer från 1997 till Middle Earth Role-Playing och Rolemaster verkar vara exceptionellt oanvändbar. Boken innehåller:
  • 56 varianter av rollpersonsyrket ”Helare”
  • Färdigheterna Diagnostiker, Kirurg, Apotekare och Barnmorska
  • Slumptabeller för resultaten av dessa färdigheter
  • 296 medikamenter och gifter
  • Två scenarion till Middle-earth Collectible Card Game, d.v.s. inte något rollspelsscenario
* Krigarens bok, Tomtenissens bok, Boken om Sadlar, Boken om Dadlar o.s.v.
1761507298419.png

Last edited:
90-talets splat books* är kända för att inte vara speciellt användbara. Hands of the Healer från 1997 till Middle Earth Role-Playing och Rolemaster verkar vara exceptionellt oanvändbar. Boken innehåller:
  • Två scenarion till Middle-earth Collectible Card Game, d.v.s. inte något rollspelsscenario
View attachment 26404
MERP var före sin tid helt klart. En sjukvårdsinriktad kampanj, det hade varit något. Gandalf the Grey's anatomy.

Långt innan WotC började göra barista-, cirkus-, college-moduler osv till D&D.

Jag minns hur taggad jag var på Deciphers LotR-spel, och hur sjukt besviken jag blev när de berättade att de tänkte använda stillbilder från filmerna snarare än nya illustrationer.

Fattar att de väl sparade en rejäl slant på det, men TILL VILKET PRIS?!?!?
Det slutade med att det var en mix av ritade bilder och foto från filmerna. De ritade bilderna var inte så dumma alls ojmr.

View attachment 26404
MECG, för övrigt ett väldigt underskattat (om än pilligt) samlarkortspel.

Här om året när Pelgrane började ge ut spelen och äventyren i serien Gumshoe One To One, för en spelledare och en enda spelare, trodde jag att det var något nytt. Nu upptäcker jag att TSR gav ut minst sex sådana äventyr i serien AD&D One-On-One åren 1992-1994. Lustigt att de övergav omslagsformatet efter bara två år.

1761663132365.png 1761663153937.png 1761663229859.png1761663177595.png

Här om året när Pelgrane började ge ut spelen och äventyren i serien Gumshoe One To One, för en spelledare och en enda spelare, trodde jag att det var något nytt. Nu upptäcker jag att TSR gav ut minst sex sådana äventyr i serien AD&D One-On-One åren 1992-1994. Lustigt att de övergav omslagsformatet efter bara två år.

View attachment 26428 View attachment 26429 View attachment 26431View attachment 26430

TSR UK gav ut åtminstone en sådan 1-to-1-modul till D&D B/X tidigare, Blade of Vengeance som kom ut 1984. Det verkar ha varit mer av en engångsgrej dock.

Dungeon Crawl Classics (2012) introducerade Trattäventyret, där du får fem nivå-0-rollpersoner och springer runt i en dunge tills bara en är kvar i livet. Vid det laget är det också tydligt vilken D&D-klass gubben skall ha. Påminner om Aaron Allstons AD&D-äventyr från 1986, Treasure Hunt. Där börjar man också på nivå n0ll, fast man har bara en klasslös rollperson.

Back