Tradera som rollspelshistorisk orientering

Det är oerhört roligt att de i början ger ut bitar av sina gamla D&D-kampanjer som är helt orelaterade till Tolkien, och bara tejpar fast kampanjkartan någonstans i kanten på hans karta. :D

Folk var mer eklektiskt sinnade förr. Inte alltid på ett dåligt sätt.
 
Korrekt.

ICE midgårdböcker var kompatibla med både RM och MERP, för övrigt.
Och även om de var kompatibla med båda, så var Rolemaster kanske lite mer så, då det dels hade större variation (av allt), men också hade stöd för yrken och besvärjelser på högre "Levlar" än 10. Båda dessa aspekter var såklart Midgårdsmodulerna helt nedlusade med.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 
Och även om de var kompatibla med båda, så var Rolemaster kanske lite mer så, då det dels hade större variation (av allt), men också hade stöd för yrken och besvärjelser på högre "Levlar" än 10. Båda dessa aspekter var såklart Midgårdsmodulerna helt nedlusade med.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Vi köpte en del av de där böckerna mest för att vi ville se vilka grundegenskaper och nivåer och andra spelvärden ICE satt på alla personer i Midgård. Klart man kunde få vet vad Morgoth har i styrka! Och hur många HP Smörblomma har. Viktiga saker.
 
Last edited:
1982. MERP finns inte ännu. Rolemaster finns bara i form av boken Claw Law, som erbjuder ett alternativt stridssystem till AD&D.

Omkring samma tid som ICE nu ger ut en separat bok om hur man gör rollpersoner till Rolemaster, Character Law, ger de ut ett systemagnostiskt eller mångsystemiskt häfte med kampanjbakgrund för rollspel i Tolkiens Midgård: A Campaign and Adventure Guidebook for Middle-earth.

View attachment 25379
De hade redan gett ut Arms Law och Spell Law också vid den tiden.
 
Oavsett vad man tycker om eklecticism så framstår det som udda att de marknadsförde detta specifikt som Tolkien-relaterade produkter.

Om man ser till vad ICE släppt till Midgård så kan man säga att det förvisso finns saker i det som fint passar in i det som Tolkien skrev, men också saker som skär sig totalt med det. Högstanivån är rätt hög, men det finns ingen lägstanivå. Min känsla är att de tyckte andra saker var viktiga än "är det här en bit fluff som Tolkien hade skrivit under på" eller "är det här ett äventyr Tolkien skulle ha kunnat skriva en berättelse om". Och de levde också i en DIY-kultur där folk klippte och klistrade och blandade saker hejvilt. En ärorik tid!

Och illustrationerna alltså ... (Bortsett Angus McBride).
 
Last edited:
För övrigt så växte RM fram ur en DnD-kampanj som var förlagd till Midgård. RM har rötterna i en spelgrupps husregler till DnD.

I efterhand blir det här på ett rent personligt plan hysteriskt roligt och lite pinsamt, eftersom vi (jag och några av de jag spelade rollspel med) när det begav sig avskydde DnD och älskade RM/MERP.
 
För övrigt så växte RM fram ur en DnD-kampanj som var förlagd till Midgård. RM har rötterna i en spelgrupps husregler till DnD.

Och när D&D i och med 3E sent omsider fick ett genomgående spelsystem (som hängt med sen dess, alltså slå över target number med T20 + bonus) var det inte så lite influerat av just Rolemaster. Circle of life...

I efterhand blir det här på ett rent personligt plan hysteriskt roligt och lite pinsamt, eftersom vi (jag och några av de jag spelade rollspel med) när det begav sig avskydde DnD och älskade RM/MERP.

Det här kan man se spår av i gamla Sinkadus-brevspalter också. Det förekom återkommande att folk uttryckte missaktning för att inte säga förakt för D&D med sina klasser och levels och allt men det verkade sällan drabba det trots allt väldigt D&D-liknande SRR.
 
Och när D&D i och med 3E sent omsider fick ett genomgående spelsystem (som hängt med sen dess, alltså slå över target number med T20 + bonus) var det inte så lite influerat av just Rolemaster. Circle of life...



Det här kan man se spår av i gamla Sinkadus-brevspalter också. Det förekom återkommande att folk uttryckte missaktning för att inte säga förakt för D&D med sina klasser och levels och allt men det verkade sällan drabba det trots allt väldigt D&D-liknande SRR.
De kritiska skadetabellerna distanserar det utsökta SRR från det tragiska D&D. Helt begripligt att man gör skillnad på dem.
 
Får det lov att vara en monsterbok till den gotiska skräckfantasymiljön The Hunt: Rise of Evil från 2001? "You will find a new and fantastic land where the dreams and nightmares of our sleeping earth folk find there way into this mystical world. This unique campaign setting will give you new rules, kingdoms, classes, races, magic and much more. ... Become a child of the waking dream and join the hunt today!"

Reglerna är WotC:s kortlivade d20-system från år 2000, d.v.s. D&D 3.0. Tredjepartsutgivningen till detta system avled abrupt redan i augusti 2003 när WotC släppte D&D 3.5 utan att förvarna firmor som givit sig in på d20-marknaden med tillbehör som genast blev spelmekaniskt inaktuella.
1756795086573.png
 
Back
Top