Tradera som rollspelshistorisk orientering

Gemini (1998). Flaggskeppet i Johan Sjöbergs kortlivade soloutgivning efter hans extremt långa svit av produkter för Target.

"Rollspelet Gemini utspelas i en mörk fantasyvärld som till stort befolkas av människor, dvärgar och alver där en evig solförmörkelse sänkt världen i en evig skymning under vilket pågår en episk kamp mellan den mäktiga kyrkan och det så kallade Mörkret."

Screenshot_20250809_121803_Tradera.jpg

Teknochock från 2011 har sloganen "Rollspel i en snabb och brutal framtid". Nu upptäcker jag att Neotech från 1993 har "Rollspel i högteknologisk och brutal värld".

Obs., inte en värld. Bara värld i största allmänhet. Och brutal, då.
Haha det där är ju bara för charmigt

Visst är det bökigt att man inte kan gallra bort figurslagsspelen. Men jag får bort en hel del ovidkommande genom att söka på

-warhammer -40k -dungeons -workshop -wfb -necromunda -tärningar -figurer -sigmar -citadel -epic

Varför inte bara ta underkategorin Rollspel och sortera efter Senast inlagda?

Och för er som precis upptäckt Alternity så även om jag inte är en fan av systemet så gillar jag hur böckerna är skrivna med många alternativ, förklaringar kring vissa tänk/speldesign och hjälp för spelare som ska skapa sina första rollpersoner. Spelet var tänkt att vara som AD&D var för fantasy så skulle Alternity vara för scifi. Det kom tre spelvärldar. Dark*Matter, en version av Gamma World (en bok) och scifimiljön Star*Drive. Skulle man fastna för nån av dem så är det lätt och billigt att få tag i allt som gavs ut fysiskt.

Swordbearer, andra utgåvan (1985). Samma år kom det enda supplementet ut, om en dal där det bor dvärgar. Denna brist på material tillsammans med spelets invecklade regler blev tydligen dess död. En kritiker skrev "Swords and sorcery for grad students ... a sophisticated alternative for those bored with Advanced Dungeons & Dragons and RuneQuest." Dennis Sustare har annars lämnat avtryck som skapare av Bunnies & Burrows och yrket druid till AD&D.

1755150587826.png 1755150707590.png

Tribe 8 (1998), ett kanadensiskt fantasyspel som utspelar sig i Montreals ruiner efter en magisk katastrof. Åren 1998-2004 kom det ut 22 böcker till Tribe 8. Sedan dess har det varit tyst.

View attachment 25206
En väldigt egen spelvärld som blandar animism och bodyhorror mot en post-apokalyptisk bakgrund. Det mesta setting- och äventyrsmaterial presenterades i form av fiktion och även om det faktiskt var rätt välskriven sådan så är det kanske inte det mest effektiva sättet att förmedla information för spel.

Kampanjen kretsar kring hur de som stötts ut från Gudinnans sju stammar formar en självständig åttonde stam och återupptar kampen mot de demoniska Z'bri. Den är fortfarande det mest omfattande, episka, tragiska och gripande jag spelat.

Det startar strax en kickstarter för en ny utgåva (tyvärr baserad på Blades in the dark).

Här är en bild på min rollperson, Marynne, utkastad från Evas stam, medlem av cellen Korpens vingar, en av grundarna av Liliths Barn.127.jpg

Last edited:
Trinity Continuum: Æon (1997). Framtida superhjältar. "Characters take the roles of psionic individuals, working for one of the many organizations in the gaming world ... a number of supplements, allows for a variety of styles, from cyberpunk-like corporate espionage to Mad Max-style post-holocaust frontier adventure, to space exploration." Det finns massor av tilläggsböcker till spelet. Senaste versionen av grundreglerna kom ut 2019.

1755324885823.png

Fading Suns. Fem utgåvor 1996-2013. "It is a hard science-fiction game, but much of the universe has fallen back to Medieval technology: noble houses, guilds and a monolithic church control most of the power in the universe. Many people compare the universe to that of Frank Herbert's Dune, though Bridges points to Gene Wolfe's The Book of the New Sun, Isaac Asimov's Foundation and others as his inspiration."

1755409428579.png

Antagligen. Släkten som gör halt, arv som slarvas bort, förväntningar som inte levs upp till … på temat av döende emperier.
Jag föreställer mig att spelet handlar om att man försöker genomföra diverse dödsdöma projekt. Allt man ger sig på kommer såklart att misslyckas, kampen handlar istället om att undvika självinsikt så att man kan fortsätta leva i förnekelse och tro att snart så kommer det vända.

Back