Nekromanti Tråden för frågor angående Eon IV

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Någon som vet mer om hur läget ligger med den saken?
Poseur said:
Vi får nog en uppdatering någon gång idag allt. Kl är ändå bara två på eftermiddagen än, dagen har ju knappt börjat.
Cieylor said:
Ni får också tänka på tidsskillnaden till Halea Teren där alvteknikerna sitter uppflugna i sitt glastorn och överblickar hela webben.

Men det finns ju tennis att titta på så länge, om man är lagd åt det hållet...
MachinaDeus said:
Senaste uppdatering säger att pdfen inte kommer idag och imorgon får vi en ny ETA.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Det här är verkligen så fruktansvärt dåligt skött av Helmgast. Varför säger de inte vad de gör och exakt vad det är som de har problem med? Varje gång är det bara "ojojoj, våra alvar och dvägar kämpar på med tekniken". Det var gulligt den första gången....
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Jo, riktigt dålig stil.
Kanske dags att släppa det där med personligt namngivna pdf'er och helt enkelt bara skicka ut den som den är.
Att behöva två veckor på sig för att skicka en pdf är inte riktigt ok.
 

Anaraky

Veteran
Joined
30 May 2014
Messages
2
Håller med folket ovan, var tänkt att vi skulle få PDFerna cirka 12 veckor innan den fysiska utgåvan kommer. Cirka en sjättedel av den tiden har nu gått och i princip det enda vi har fått höra är "Kommer bli (mer) försenat då tekniken strular, ursäkta!". Med tanke på att de drog in nästan €70,000 håller detta inte riktigt, och det ger ju en inte ett jättestort förtroende i företaget som ger ett väldigt amatörmässigt intryck. Kan inte annat säga än att man är besviken.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Litt strange det her. De fleste crowdfounderne jeg har deltatt på (mange), så pleier de fleste ike å bruke egne servere men laste opp filen til en fildelingsserver og sende lenken til backere. Swoooph og alle fikk tilgang.
Jaja, da har de lært å oppgradere teknologien til privat serveren før crowdfounderen er ferdig til neste gang ;)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är mäkta besviken på helmgast. Mest för att de inte faktiskt berättar exakt varför allt är sent. Personligen tror jag inte att det finns någon pdf att skicka ut och att de arbetar med att skriva klart den. Och under tiden kommer vi få höra om alver och annat knytt som sägs jobba med pdf-filen.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Minimoni;n27827 said:
Är mäkta besviken på helmgast. Mest för att de inte faktiskt berättar exakt varför allt är sent. Personligen tror jag inte att det finns någon pdf att skicka ut och att de arbetar med att skriva klart den. Och under tiden kommer vi få höra om alver och annat knytt som sägs jobba med pdf-filen.
Tror faktist du inte har helt fel där. En viss användare nämnde här på forumet att man hade en massa jobb framför sig med alla dessa extramål - flera artiklar som måste skrivas fram till Juni(tror jag det var).

Till deras försvar kan man ju nämna att Neogames/Helmgast inte är SF Bio/Nestlé eller Microsoft - deras personal med mera är begränsad.
Kärlekscraft said:
Samt att de inte väntade sig så mycket pengar - varav de fick massa planerade extramål på bordet iallafall - på gott och ont.
Minimoni said:
Helt ok, om de bara ville kommunicera det till oss istället för att prata om tomtar och troll.
Anaraky said:
Med tanke på att de länge har vetat att crowdfundern skulle slå alla förväntningar, är det verkligen omöjligt att planera i förväg och ta in de antal personer som behövs för att få det gjort? Och om de inte kan få det gjort, lova då inte något. I grund och botten är Helmgast ett företag, om de är få personer är (eller bör vara) för oss kunder irrelevant. Kan de inte hålla sina åtaganden är det klart det reflekterar mycket dåligt på dem.
Minimoni said:
Jag håller med om att de är ett företag och de borde också vara proffsigare på det de gör. Jag köper inte att detta är något de gör på fritiden, inte när de fått in 70 000 euro
Kärlekscraft said:
Kanske inte på fritiden, men som deltidsjobb. Sen får företaget ses som genomförandet av skolprojekt av studenter - ibland blir det förseningar. Det nämndes att Meon-Aun skrevs klart på en helg, och på måndagen var det deadline.
Ymir said:
@Minimoni: det spelar ingen roll om du "köper det" eller inte, faktum kvarstår att alla på Helmgast som kan teknik har heltidsjobb, vilket effektivt gör Eon IV till ett fritidsprojekt, som de för tillfället jobbat med så att ögonen blöder. Och hade man typ anställt en teknikkunnig på heltid hade de där 70000€ försvunnit jääävligt fort, och då hade det inte funnits överskott till att bekosta tryck av monster som Spelpaketet och betala skribenterna...eller ens tecknarna, för den delen. Så det är lite en "damned if you do, damned if you don't"-situation.
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Otroligt respektlöst att inte släppa i alla fall grundreglerna, jag begärde semester enbart för att kunna få tid att läsa detta och nu när veckan är över har jag fortfarande inte fått tillfälle att läsa genom reglerna. Tveksamt om jag kommer stödja nästa släpp om det sköts såhär dåligt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
bozar;n27886 said:
Otroligt respektlöst att inte släppa i alla fall grundreglerna, jag begärde semester enbart för att kunna få tid att läsa detta och nu när veckan är över har jag fortfarande inte fått tillfälle att läsa genom reglerna. Tveksamt om jag kommer stödja nästa släpp om det sköts såhär dåligt.
Låter väldigt tråkigt att höra. Är väl som med SJ och deras ersättningar - för inte att tala om att hela järnvägsnätet nu ligger nere.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
okej, låt mig reda ut situationen lite:

Helmgasts primära kodslav Martin Fröjd har de senaste veckorna lagt i snitt 5-6 timmar per dag på det här, -utöver- sitt 9 timmars heltidsjobb. Och Martin har en nyfödd unge. Niklas Fröjd har lagt ned nästan lika mycket tid den senaste veckan, och de är båda helt utmattade vid det här laget. Detta är alltså nivån av ansträngning som gjorts för att få det här att funka för er så fort som möjligt. Visserligen gjorde man det lite svårare för sig än man tänkt, och sedan kom alltså en del oförutsedda problem, men basically så vill jag med det här inlägget demonstrera att Helmgast tar detta på största allvar och förstår er frustration, och alltså gjort allt de kunnat och mer därtill för att få det fixat.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n27917 said:
okej, låt mig reda ut situationen lite:

Helmgasts primära kodslav Martin Fröjd har de senaste veckorna lagt i snitt 5-6 timmar per dag på det här, -utöver- sitt 9 timmars heltidsjobb. Och Martin har en nyfödd unge. Niklas Fröjd har lagt ned nästan lika mycket tid den senaste veckan, och de är båda helt utmattade vid det här laget. Detta är alltså nivån av ansträngning som gjorts för att få det här att funka för er så fort som möjligt. Visserligen gjorde man det lite svårare för sig än man tänkt, och sedan kom alltså en del oförutsedda problem, men basically så vill jag med det här inlägget demonstrera att Helmgast tar detta på största allvar och förstår er frustration, och alltså gjort allt de kunnat och mer därtill för att få det fixat.
Kan mildra situationen något. Men man vet aldrig, stött på många griniga kunder i mina jobb[serviceyrke], och en sak är klar: produkten/varan/tjänsten ska fram till vilket pris som helst - så fort som möjligt, även om en handfull medarbetare stryker med.
Krille said:
Den regeln verkar inte DHL eller UPS ha hört.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag kan tänka mig vad som skulle hänt om helmgast släppt loss alla på samma stackars server och lina samma dag som kampanjen tog slut. Allt krashar och ingen får hem något. Alla stormar forumet och klagar. "Fruktansvärt dåligt av Helmgast att inte förbereda allt innan de skickar ut länken".

Klart jag gärna vill ha grejorna men jag är inte en småunge som inte klarar att vänta några dagar. Jag betalde neotech offensiv och väntade sedan ett antal år på att få det. Vad kan man säga, det var värt att vänta på.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag håller med dig Snow, men med tanke på att filen endast var 25 MB kunde man skickat den med e-post. Men å andra sidan vet man ju inte vad för teknikaliteter som ligger bakom och måste has i åtanke.

/j
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Osbjer;n28015 said:
Jag håller med dig Snow, men med tanke på att filen endast var 25 MB kunde man skickat den med e-post. Men å andra sidan vet man ju inte vad för teknikaliteter som ligger bakom och måste has i åtanke.
Det finns fortfarande en klase mailservrar som har begränsningar på mail-storlek. Man kan fortfarande inte lita på att mottagaren har en gräns på 5 eller 10 mb/mail.
Osbjer said:
Ah.. well, teknikaliteter man inte har koll på med andra ord :)
Rymdhamster said:
Saknas det ett "inte" i den sista meningen?
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Först och främst vill jag säga att jag är riktigt nöjd med reglerna efter att ha läst igenom det. Nu återstår det bara att testa det under en spelträff. Roligt att ni har lagt in Fokus!
För det andra blir jag nästan mörkrädd av vad folk har för konspirationer/tankar/hat mot utförandet av utgivandet av PDF-filen. Att det inte finns någon pdf, att det inte skulle genomföras på fritiden, jag menar, det krävs inte någon rocket sience för att förstå att man inte kan säga upp sig från sitt fasta jobb och jobba fullt ut med ett >>projekt<< som kommer få pengar genom en CF.
Jag tror folk måste förstå att det inte är någon Wizards of the Coast eller Games Workshop bolag vi pratar om. Det har trots allt bara tagit lite mer än två veckor att få det klart efter CF var klar. Det är riktigt bra!

Med det sagt så är jag inte blind. Jag kan också se att det finns utrymme för förbättringar. Till nästa CF som Helmgast drar igång tror jag att det kan vara bra att det finns en person som inte jobbar med att göra klart saker men som kan se hur jobbet går och vara medveten om de svårigheter som finns och sedan fungera som en sorts talesman för hur det går, allt för att det som håller på att fixa med det praktiska ska få lägga fullt fokus på det (och kanske ha lite tid över till sin familj).
Komma ihåg att om en PDF skulle släppas en månad efter CF är klar så kommer folk vara nöjda med det, bara de är inställda från början att det kommer ta lite längre tid. And hey, om det blir klart tidigare, kommer ni bli upphöjda som Daak själv.

Återigen, bra jobbat!
marsa_87 said:
Jag tycker om folks tilltro till pengar "dom fick 70 000 € dom borde vara klara, allt går inte fortare bara för att man slänger mer pengar på det.

Själv är jag hel nöjd med hur det sköttes, två veckor hit två veckor dit det är inte så nogrant
kjetilkverndokken said:
Synes dette var en rask leverans så langt Crowfundngs går.

Jeg backet Werewolf the Apocalypse 20th og Exalted 3e - sammenlign leveringstid der ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
WhiteWolf;n27665 said:
Det här är verkligen så fruktansvärt dåligt skött av Helmgast. Varför säger de inte vad de gör och exakt vad det är som de har problem med? Varje gång är det bara "ojojoj, våra alvar och dvägar kämpar på med tekniken". Det var gulligt den första gången....
smulgul said:
Jo, riktigt dålig stil.
Kanske dags att släppa det där med personligt namngivna pdf'er och helt enkelt bara skicka ut den som den är.
Att behöva två veckor på sig för att skicka en pdf är inte riktigt ok.
Anarky said:
Håller med folket ovan, var tänkt att vi skulle få PDFerna cirka 12 veckor innan den fysiska utgåvan kommer. Cirka en sjättedel av den tiden har nu gått och i princip det enda vi har fått höra är "Kommer bli (mer) försenat då tekniken strular, ursäkta!". Med tanke på att de drog in nästan €70,000 håller detta inte riktigt, och det ger ju en inte ett jättestort förtroende i företaget som ger ett väldigt amatörmässigt intryck. Kan inte annat säga än att man är besviken.
Minimoni said:
Är mäkta besviken på helmgast. Mest för att de inte faktiskt berättar exakt varför allt är sent. Personligen tror jag inte att det finns någon pdf att skicka ut och att de arbetar med att skriva klart den. Och under tiden kommer vi få höra om alver och annat knytt som sägs jobba med pdf-filen.
bozar said:
Otroligt respektlöst att inte släppa i alla fall grundreglerna, jag begärde semester enbart för att kunna få tid att läsa detta och nu när veckan är över har jag fortfarande inte fått tillfälle att läsa genom reglerna. Tveksamt om jag kommer stödja nästa släpp om det sköts såhär dåligt.


Ni pojkar och flickor är ju för sköna. "Förtroende i företaget som ger ett väldigt amatörmässigt intryck" kan ju vara bäst hitintills, herre gud...
kloptok said:
+1!

Om vi lägger åt sidan värderingen i ordet så är ju Helmgast dessutom bokstavligen amatörer.
marsa_87 said:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Anaraky;n27680 said:
Håller med folket ovan, var tänkt att vi skulle få PDFerna cirka 12 veckor innan den fysiska utgåvan kommer. Cirka en sjättedel av den tiden har nu gått och i princip det enda vi har fått höra är "Kommer bli (mer) försenat då tekniken strular, ursäkta!". Med tanke på att de drog in nästan €70,000 håller detta inte riktigt, och det ger ju en inte ett jättestort förtroende i företaget som ger ett väldigt amatörmässigt intryck. Kan inte annat säga än att man är besviken.
Seriöst, gnäller du över en försening på 2 veckor för en kickstarter-produktion gjord av ett gäng amatörer på kammaren? o_O

Jag avslutade precis en leverans till ett tv-bolag som de hade betalat 700.000€ för. Den var tre månader försenad och påverkade direkt deras möjlighet att sända tv. För att citera deras tekniska chef när jag bad om ursäkt: "The delay is regrettable but it's stuff that happens, don't worry about it". Jag tänker inte nämna företagets namn (pga. NDA:er) men ni har hört talas om det.

Två veckor är ingenting. 70.000€ är ingenting. En utbränt person är någonting.
Skaffa lite perspektiv. Helt ärligt så ser jag hellre att Fröjd och co. tar en vecka ledigt än sliter ut sig totalt för att jag ska få min pdf i tid...
Anaraky said:
För min del handlade det inte så mycket om tiden i sig som hur det hanterades. Det viktigaste är att man kan ha tillit till företaget. Hade de kommit ut från början och sagt att det kommer ta ett par veckor att få ut allt p.g.a. förhållandena Ymir klargjorde tidigare hade det inte varit något problem, klart man sympatiserar med det. Det är de kontinuerliga uppskjutningarna jag har lite svårt för.
Anaraky said:
Vill även påpeka att de ha all cred att de faktiskt fick ut det på Söndagen trots att det blev både eftermiddag och kväll. Det är starkt gjort, man vet ju själv hur det är att sitta på helgen och dona. Har även skummat igenom regelboken och den ser väldigt bra ut, så är inte så att man sitter och spottar på allt som är Helmgast. Bara släppet som hade kunnat skötts något bättre.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Ok, ska försöka leda in tråden på ett mer relevant spår. Hur konverterar vi smidigast från III till IV? Jag har läst igenom boken och det verkar inte finnas några konverteringsregler?
 
Top