Nekromanti Tråden för frågor angående Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Rhodryn;n65793 said:
Har en liten ovanlig fråga, mest till Helmgastarna, men även till möjligen andra som kanske vet så klart.

Min karaktär som jag ska spela snart (och har ägnat över 1 vecka på med att försöka skapa, och sen mixtra och putsa och få den precis som jag vill) fick kunskaps händelsen "Historisk förebild". Och eftersom min karaktär kommer vara lite av en Utforskare/Artefakt jägare/liknande så tänkte jag ju då att min karaktärs förebild också borde vara något liknande.

Och eftersom jag inte ville köra med en förebild som heter typ " Indiaximus Jonicus" eller något (även om det kan vara rätt roligt det också :p), så tog jag till Eon grundboken och PDF'erna för att leta efter något lämpligt... eftersom där är en mängd citat och liknande i dem.

Och jag hittade faktiskt en som kan passa. På sida 118 i Grundboken (sida 70 i crowdfund versionen) är där ett citat från en person, som kommenterar om lärda som sitter i sinna rum och studerar istället för att vara ute i världen.

Personen i fråga är benämnd som: "Hazamia, lärd kvinna och utforskare."

Så vad jag undrar är om där är någon som vet något om henne, om där faktiskt finns någon information om henne alls, antingen i de gamla Eon böckerna eller på gång bland Helmgastarna. Eller om den som kom på namnet kanske har en tanke själv om vem Hazamia kanske är. Till viss del antar jag att det är ett namn och person bara tagen ur luften när citatet skrevs till att börja med, men tänkte jag kunde ju fråga i alla fall ändå. :)
Hej på dig.

De flesta av dessa citat är karaktärer som är skapade just till grundboken då Jargien inte har haft så mycket fokus i tidigare versioner av Eon. Så Hazamia är inte en etablerad karaktär sedan tidigare. Men om du skapar en intressant bakgrundshistoria till henne så får du gärna posta den här :)

Och lycka till med spelet :D
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
  • Uppdaterade folkslag: I Eon IV så får vardera folkslag en sida och detaljerade beskrivningar. Det gör att vi inte kan presentera alla de folkslag som fanns med i Eon III. Men i denna PDF som är tillgängligt för alla gör vi en regeluppdatering för samtliga så att de ska kunna konverteras och användas i spel.
Detta var ett av crowdfundermålen. I den korta boken som man fick hemskickade (äventyrarens tjosan eller vad den hette) så beskrivs många av folken mycket kortfattat och trist. Är det detta som åsyftas? Anser man sig ha uppfyllt detta mål eller kommer vi att få en PDF med intressantare och mer utförliga beskrivningar av folken och dess olikheter? Om det kommer att komma mer material, är det just då konverteringar som är fokus eller lika fina och härliga beskrivningar som finns i grundboken?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Med informationen i Äventyrarens handbok är crowdfundermålet uppnått, eftersom det i alla fall är möjligt att spela alla folk från Eon 3 utan att behöva husregla. Det är dock högst sannolikt att det kommer mer utförliga beskrivningar av många folk i kommande material.
 

fabianbom

Veteran
Joined
6 Feb 2015
Messages
9
I dagsläget är det lika lätt att försvara sig mot tre angripare som mot en och man får försvara sig mot allihop. Hur har det tänkts där? Jag tänker mig att det kanske i rimlighetens namn skulle vara svårare att försvara sig mot fler, t ex -1t6 på försvarsslaget om det är flera angripare. Åsikter?
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
fabianbom;n68092 said:
I dagsläget är det lika lätt att försvara sig mot tre angripare som mot en och man får försvara sig mot allihop. Hur har det tänkts där? Jag tänker mig att det kanske i rimlighetens namn skulle vara svårare att försvara sig mot fler, t ex -1t6 på försvarsslaget om det är flera angripare. Åsikter?

Fast det är det ju inte.

"Om två eller fler kämpar befinner sig i närstrid mot en ensam kämpe får de en bonus på +1T6 på alla Reaktions- och färdighetsslag på grund av sitt numerära överläge" (Eon IV Crowdfunderversionen s.158).

Om du inte menar att det är ett problem att modifikationen ligger på anfallssidan snarare än försvarssidan. Om så är fallet undrar jag varför detta är ett problem? Vidare så finns det ytterligare regler som gör det riktigt jävligt att få och kanske framför allt behålla initiativet i numerärt underläge.

"För att avgöra om försvararen blir anfallare så jämförs försvarsslaget mot det högsta anfallsslaget" (ibid.)

" I nästa när stridsfas växlar rollerna anfallare och försvarare automatiskt" (ibid.)

Och rörande det senare fallet diskuteras vad som gäller om man anfaller en motståndare som initiativhavande kämpe i underläge.
Jag kan personligen tycka att man ofta är ordentligt pressad (så som det skall vara) i numerärt underläge och det enda man göra för att behålla sin status som anfallare är att göra gruppanfall och därmed börja plocka på sig utmattning.

Du har som sagt helt rätt i att man faktiskt inte får den där -1t6, men å andra sidan ligger det en +-tärning hos anfallaren, och det allmänna läget vad gäller anfallare/försvarare är riktigt grymt mot den ensamma. Personligen tycker jag att reglerna i det här fallet är balanserade, enkla, snabba och väl överensstämmande med vad jag uppfattar som "realistiskt".

Tillägg: Första striderna hade jag lite problem att som SL komma ihåg vad exakt som gällde för att överta anfallarrollen, det tog dock en strid att lära sig och nu flyter det bra mycket bättre än vad Eon III någonsin gjorde. Om nu detta är relevant för diskussionen.
 

fabianbom

Veteran
Joined
6 Feb 2015
Messages
9
Jag tackar för denna input. Som du säger. Det är svårt att hålla reda på allt första gången, nästan oavsett hur många gånger man läst igenom reglerna. Men nu vet jag bättre och tar detta till mig när jag nu håller på att sammanfatta stridsreglerna för mig för lättare åtkomst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
konami_code;n68098 said:
Fast det är det ju inte
Här saknas det ett skiljetecken. Kolon är mitt förslag, men både punkt och utropstecken kan funka. Lycka till!
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Ett fel på den texten? Om du inte kan hitta fler är jag stolt över mig själv. Men jag korrigerar, fortsätt du så rättar jag efter hand.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
MODERERING

Välkommen till forumet, serenity. Se till att dina följande inlägg är mer konstruktiva än det första!

/tobias
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
serenity;n68899 said:
Väx upp.
Jag tycker att det vore mer riktigt med ett utropstecken där, med tanke på att det handlar om en uppmaning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Ni har bättre saker att göra på det här forumet än att anmärka på stavning och att kräva att folk växer upp!

Till exempel borde ni ägna er åt att inte reta upp moderatorer med att anmärka på stavning och kräva att folk växer upp!

Och denna aktivitet borde ta minst en heltid, helst fem!
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Stridsstaven i äventyrarens handbok har en egenskap som heter "kontring", Jag kan inte hitta denna i grundboken eller i äventyrarens handbok. Vad gör den egenskapen?
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Vad kostar en vagn? (Alltså en häst-och-vagn-vagn. Eller en kärra. Eller gigg. Täckt eller öppen ...)
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
I Eon III kostade en fyrhjulig vagn 400 silver och en tvåhjulig kärra 250 silver.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Cieylor;n73742 said:
I Eon III kostade en fyrhjulig vagn 400 silver och en tvåhjulig kärra 250 silver.
Tack, men det vet jag. Eftersom saker och ting har andra inbördes värdeförhållanden i Eon IV än i Eon III tänker jag att det inte nödvändigtvis är så att just vagnar har samma pris i de två spelen.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Glork;n73730 said:
Vad kostar en vagn? (Alltså en häst-och-vagn-vagn. Eller en kärra. Eller gigg. Täckt eller öppen ...)
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga halva priset jämfört med innan, dvs 200 respekive 125. Torde vara jämförbart med roddbåtens och segelbåtens kostnader på 150 och 300.
 
Top