Tråden där det är OK att inte gilla Cyberpunk 2077

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag vill inte vara negativ i tråden om bästa tv- och dataspelet, för den handlar absolut om glada och bra saker.
Men jag måste också skrika "Fuck Johnny Silverhand!" för att vädra hur mycket jag avskyr honom.

1643628580245.png

Manusförfattarens största framgång i CP2077 var att visa vilket rövhål han är. Jag härdade ut en genomspelning, försökte välja saker som minimerade interaktionerna med honom. Men på andra varvet så fick alla obligatoriska scener med honom mig att tappa sugen.

Jag fattar inte varför folk hypar spelet, ja, det är rätt fint, men JS ligger som en blöt och kliande filt över hela upplevelsen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Det finns en kärna av ett bra spel där nere under JS.

Typ göra lite uppdrag, köra lite bil, gå på technoklubb, skjuta på gatugäng. En mod som bara tar bort alla bitar med JS hade varit något för mig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Och det JÄVLA SLUTET. All investering i man gjort i V under resans gång, helt bortkastat.

I RDR2 så fick man iofs slaget i magen att Arthur Morgan dog mitt i spelet. Men det var mitt i spelet, berättelsen fortsatte och man fick läka med den fina John Marston epilogen. Saker och ting fick komma på plats.

Kanske var det "genremässigt" att slutet var hopplöst, skitgenre isf.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag älskar karaktären Johnny Silverhand personligen. Han är ett rövhål på ytan, men i slutänden något av en sentimental fjant som inte klarar att komma över sin "Sanna Kärlek", ytterst för att han ser det som sitt egna fel att hon dör. (Never Fade Away handlar ju om det.) En människa helt enkelt - mer än bara en arketyp. Hans beteende mot dig påverkas ganska mycket av hur du förhåller dig till honom också, och hans egna ending visar väl framförallt på att han aldrig lär sig någonting utan i slutänden påverkar hela sin omgivning på ganska dåliga sätt - precis som V.

Något som jag tycker går som en röd tråd genom hela persongalleriet. Det är få spel som har "sidemissions" om att bli gammal eller att inte leva upp till sina idoler. Eller romansplots som är personliga och inte bara taffliga belöningar. Eller där du kan grundlura dina vänner för lite mer pengar, för att du spelar på din Corpo-arketyp.

Men som med all underhållning är det ju en smaksak i slutänden.

Det jag älskar med CP'77 är i slutänden att det är ett rollspel som inte är epic. Vad tusan du än gör så kommer världen gå vidare och antagligen glömma dig. Ju mer impact du forcerar, ju mer förstör du för dem du lär känna längs vägen, och det har ändå ingen betydelse för maktspelarna i Night City - eller för Night City.

Så, jag tycker typ tvärtom mot vad du tycker. (Även om RDR2, som gav mig noll personligt engagemang.)

Det absolut bästa slutet i CP'77, för alla andra i storyn, är ju om du väljer att skjuta dig själv på balkongen och inte drar in någon alls i din skit.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
JS är verkligen en manipulativ skithög. Otroligt självisk. Jag älskar honom (eller kanske snarare; "Jag älskar att hata honom"). Beroende på genomspelning tycker jag han kan få en liten personlig redemption arc, men man får kämpa hårt för det och i grund och botten känns det som att om han gör något snällt, så är det enbart för att manipulera en till att göra något han vill senare.

Men jag gillar det. Passar spelet, där typ alla är ute efter att använda dig för sina egna ändamål. Till och med Jackie, i viss utsträckning. Även om han är lite schysstare än andra i hur han gör det. Samtidigt har jag lätt att fatta varför en del inte gillar det. I synnerhet inte JS, och det hade varit nice att ha en funktion att "stänga av honom" lite mer permanent genom de där pillrena man får. Jag tyckte det var tråkigt att pillrens funktion var knuta till dialog istället för något man kunde knapra lite när som helst.

Men sluten suger verkligen. De gjorde mig nästan lite förbannad. Men i min headkanon tillbringar man de där sex månaderna med att raida Arasaka-depåer med Aldecados, och får slutligen tag på ett liknande biochip som man lägger in V's personlighet på och jackar in, som alltså i princip börjar skriva över V på V och därmed backar de genetiska förändringar som JSs chip orsakade, och sen lever man alla sina dar lyckligt med Panam.

Jag körde helt och hållet på Nomad-slutet min första genomspelning, och har inte avslutat en andra än. Men det känns som att typ alla slut suger, och övriga slut suger typ ännu mer än det.

Sen ogillar jag verkligen den manliga röstskådesspelaren för V. Han var okej första gången, men det är en så jäkla distinkt röst att jag tycker det är svårt att göra en annan karaktär med samma röst. Den kvinnliga röster känns mycket bättre på den fronten, och håller då och då på med en corp-genomspelningen med henne.

Men ja... även om jag överlag gillade Cyberpunk så finns det väldigt mycket att kritisera och ogilla.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag är mitt i spelet, så jag törs inte läsa alla inlägg här supernoga då jag inte vill bli spoilad. Men generellt tycker jag att spelet som sådant hittills inte är så dåligt som många på nätet påstått. Med det sagt är det inte mitt typ av spel, men det kan man ju inte klandra spelet för. Sen är inte spelet utan tekniska tillkortakommanden, framförallt inte för mig som spelar på PS4, men samtidigt tycker jag att många glömmer att de gör många tekniska saker otroligt bra också.

Nåja, med allt det sagt. Jag har som sagt inte klarat spelet än, men vad gäller Johnny Silverhand så förstår jag kritiken mot honom. Dock måste jag säga att han för mig hittills är den absolut bästa ingrediensen i spelet! Detta av anledningen att fram till att han dyker upp så finns det ingenting cyberpunk med spelet alls förutom på ytan. Man hade kunnat göra i princip samma handling i en vanlig Grand Theft Autoklon som utspelar sig i nutiden och hade inte behövt ändra så mycket mer än själva ytan. Men det som händer i anslutning till Johnny Silverhand är verkligen något som bara skulle kunna funka i en sci fi miljö och passar bra till en cyberpunksetting :)

Men vi får se vart det leder såklart. Jag har inte kommit särskilt långt i spelet än, så jag kanske ändrar åsikt efterhand.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Och det JÄVLA SLUTET.
Vilket av dem? ;) Själv tycker jag att nomad-bakgrunden , där jag valde nomad-klanen att storma Arasaka-byggnaden tillsammans med Panam-romansen var klart den bästa, där slutet blev mer bitterljuvt. Jag spelade då mot att Johnny Silverhand var ett rövhål och det var allt jag fick ut av det. Jag laddade om och körde nomad mer försonligt med Silverhand och fick en förståelse för honom och körde på hans spår. Inte lika tillfredsställande, eftersom jag blev rörd av epilogen i min första save.

Ska testa en kvinnlig corp nästa genomspelning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Detta av anledningen att fram till att han dyker upp så finns det ingenting cyberpunk med spelet alls förutom på ytan
Det här är jättevanlig kritik spelet får, som jag tycker mest känns som folk behöver läsa fler böcker. :)

Hur som helst. Jag älskar sluten (spelat alla). De passar settingen, de passar storyn, och de skiter i allt folk förväntar sig av dylika spel. Saker blir mer personliga och mindre "epic". Och du slipper fucking rädda världen för åttiomiljonte gången i ett RPG. Men i gengäld - och säkert till stor del just för att det inte gör vad folk förväntar sig - så blir de säkert antiklimaktiska för den som har specifika förväntningar.

Som upplevelse däremot? Amazing.

Men jag skall sluta försvara spelet! Tråden handlar om att klaga. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Det här är jättevanlig kritik spelet får, som jag tycker mest känns som folk behöver läsa fler böcker. :)
Nja, jag måste nog hävda att jag är en ganska hyfsad konnässör av cyberpunklitteratur. Men med det sagt så har jag inte kommit så långt i spelet, det kan mycket väl tänkas att jag ändrar åsikt när jag kommit lite längre i spelet :) Hittills har spelet hursomhelst varit mer bra än vad det inte är bra:)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Nja, jag måste nog hävda att jag är en ganska hyfsad konnässör av cyberpunklitteratur.
Då blir jag i så fall ännu mer nyfiken på hur Silverhandplotten är "mer" cyberpunk än något av det som händer innan dess. Men det är såklart våldsamt Off-Topic.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Då blir jag i så fall ännu mer nyfiken på hur Silverhandplotten är "mer" cyberpunk än något av det som händer innan dess. Men det är såklart våldsamt Off-Topic.
Det beror kanske på hur man väljer att börja spelet. Jag började som streetkid och då handlade spelet om att man var en småkriminell kille som drömmer om att göra den stora stöten med sin bästa polare och äntligen får ett erbjudande de inte kan säga nej till. Därefter följer en heist på ett hotell och resten ska jag inte spoila. Men det finns inget i detta som känns specifikt cyberpunk för mig. Det kanske handlar om vilka böcker man läst, eller vad man som läsare lägger fokus på i de böckerna, men jag har aldrig sett det som den viktigaste delen i cyberpunken. Kanske för att jag personligen är ruskigt ointresserad av den kriminella världen, men det innebär nog att om det hade varit en bärande del i böckerna som jag läst så borde jag varit ointresserad av böckerna, och så är det ju inte :) Men detta är ju bara en kritik mot spelet just om man inte är intresserad av den kriminella världen, om man är det får man ju en spännande gänghistoria i en snygg cyberpunkförpackning :) Hoppas att jag kunde besvara frågan utan att det blev en för rörig förklaring? :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Jag har börjat spela också! Akt 1 avklarad! En fråga, helst med så få spoilers som möjligt:

Visst är det så att spelet fram till och med slutet av akt 1 är väldigt linjärt? Det här med en massa historier att utforska har jag sett exakt noll av. Än så länge är det mest en walking simulator?

Jag gissar att spelet öppnar upp sig lite nu i akt 2 - men jag vill gärna kolla så att jag inte missat något och "spelar fel".
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Mina intryck av JS än så länge: narcissistisk psykopat som *dessutom* är en blandning av aggressiv hjärntumör och bin ladin? Nä, den jäveln åker ut så fort jag fått upp tillräckligt med eddies för att Vik ska skära bort honom. Fram tills dess blir det 100% av de där blockerar-pillerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag har börjat spela också! Akt 1 avklarad! En fråga, helst med så få spoilers som möjligt:

Visst är det så att spelet fram till och med slutet av akt 1 är väldigt linjärt? Det här med en massa historier att utforska har jag sett exakt noll av. Än så länge är det mest en walking simulator?

Jag gissar att spelet öppnar upp sig lite nu i akt 2 - men jag vill gärna kolla så att jag inte missat något och "spelar fel".
Näh det stämmer. Det öppnar upp sig lite mer i och med akt 2.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Näh det stämmer. Det öppnar upp sig lite mer i och med akt 2.
Många av besluten en fattar längs vägen har betydelse (i ett par fall flera timmar senare, in-game), men Akt 1 är helt klart lite av en prolog. Jackie dör ju lite för att du inte längre behöver stödhjulen och för att, likt RR Martin gör med Eddard Stark, markera att det inte går bra för personer med hjärtat på rätt ställe i den här världen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Kommer systemen att förklaras mer ingående längs vägen, eller borde jag hugga tag i en wiki?

specifikt: jag är en corp med en massa bakgrund i tech, men fattar nada av hur crafting fungerar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Kommer systemen att förklaras mer ingående längs vägen, eller borde jag hugga tag i en wiki?

specifikt: jag är en corp med en massa bakgrund i tech, men fattar nada av hur crafting fungerar.
Jag rekommenderar en wiki eller nån youtubefilm som förklarar grunderna. Det är möjligt att någon som är mer uppmärksam och klurig än mig (inte så svårt) klarar sig på de enstaka popups som dyker upp, men jag tror man får ut mer av spelet om man kollar upp det på egen hand i förväg =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag rekommenderar en wiki eller nån youtubefilm som förklarar grunderna. Det är möjligt att någon som är mer uppmärksam och klurig än mig (inte så svårt) klarar sig på de enstaka popups som dyker upp, men jag tror man får ut mer av spelet om man kollar upp det på egen hand i förväg =)
Jag har exakt inget tålamod till vare sig wikis eller YouTube, så för mig blir det trial and error. :D
 
Top