TOR - Spel i första åldern

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,991
Location
Karlstad
Tänkte att vi kan göra en klassisk TOR med When, Where, Who etc för kampanjidéer till första åldern. De gamla TOR-kampanjerna och äventyren har alla en sådan här lista så att man snabbt får en överblick över saker, något jag gillar!
Det vore enormt skoj om alla följer samma mall här.

Det blir på engelska då det mesta jag skriver till TOR blir på engleska.
Ja, jag vet, alverna i Ossiriand vill hålla sig utanför kriget med Morgoth, men vad om Morgoth vid sidan om att kämpa emot sina främsta fiender, ändå vill försöka korrumpera eller hålla undan alverna i Ossiriand från att ansluta sig till kampen? De strider ju till trots i Dagor-nuin-Giliath, striden under stjärnorna, och även om Denethor faller där och det beskrivs som att de inte vill delta i kriget mot Morgoth så kanske de inte fullt har något val på hemmaplan?


Campaign: Shadows over Ossiriand

  • When:
    First Age 455 — after the Dagor Bragollach, Morgoth’s shadow creeps south into Ossiriand.
  • Where:
    The deep woods between Thalos and Brilthor in Ossiriand — remote, sacred, and vulnerable.
  • Who:
    Laiquendi protectors, Sindar refugees, Dwarven wanderers — reluctant allies against invading orcs and darker things.
  • Why:
    Morgoth seeks secret routes through the east; Ossiriand’s fall would open the way to Doriath.
  • What:
    Unite the scattered peoples of Ossiriand and hold a strategic place in the forest against a growing enemy forces. Defend the land or see it lost.
  • How:
    Track enemy scouts, awaken forest spirits, forge ancient alliances, and stand together in the defense of Ossiriand.

Vad sitter ni och ruvar på för idéer?
Jag funderade länge över vart jag kan klämma in mest frihet för mig som SL och där man även kan, om man vill, ha med Sindar (Doriath är relativt nära), människor, kanske någon förvisad Noldor, samt dvägar.

Jag förställer mig att hela Beleriand är mer eller mindre påverkat av de större skeendena och att oavsett om man försöker undvika krig, så kanske kriget kommer till dig, eller åtminstone andra faror.
 
Last edited:
Coolt. Ska fnula lite.

Människor borde passa in. Och är inte ett vad eller pass mer strategiskt än en glänta?
 
Coolt. Ska fnula lite.

Människor borde passa in. Och är inte ett vad eller pass mer strategiskt än en glänta?

Man kan nog hitta på nästan vad som helst, men en del platser och heroiska kulturer blir svårare än andra.

En glänta var en "fornlämning", ändrat till "forest" nu.
 
Jag kör en till för att se om det går att sparka liv i tråden.


Adventure: In the ashes of War

  • When:
    F.A. 462 — in the aftermath of the Dagor Bragollach, the northern defenses lie broken and overrun.
  • Where:
    The scorched wasteland of Ard-galen, near the collapsed Elven outposts at the edges of Morgoth’s growing reach.
  • Who:
    Noldor survivors, Edain scouts from the House of Bëor, and a former thrall of Angband who carries vital secrets.
  • Why:
    A buried Elven vault — hidden since before the Siege — has resurfaced in the shifting ash. It may hold ancient weapons, maps, or lore forgotten by time.
  • What:
    Reach the vault before Morgoth’s scouts. Uncover its contents. Decide whether to use them, hide them, move them and risk the enemy capturing it, or maybe even try and destroy them?
  • How:
    By moving swiftly and unseen across a worn torn land, overrun by enemies, facing both orcs and ancient defenses, and making hard choices with lives and legacies at stake.
 
Last edited:
Fortsätter och hoppas någon mer hoppar på.


Echoes from Taur-en-Faroth

-When:
F.A. 495 — in the aftermath of Nargothrond’s fall, as Glaurung's presence poisons the land.
-Where:
Taur-en-Faroth — the high, wooded hills above the River Narog, once used by Finrod’s scouts. The ruins of a hidden watchpost stir with forgotten memory.
-Who:
Elves of Mithrim or Doriath, Haladin from Brethil, and a Dwarf-smith tracing old bonds with the House of Finrod.
-Why:
A remnant of Finrod’s craft — a song-bound memory stone — lies hidden in the tower. It may reveal lost wisdom, Glaurung’s schemes, or truths meant to die with Nargothrond.
-What:
Reach the tower before it’s consumed by enemy patrols. Awaken the stone. Interpret what it shows — and decide what should be done with it.
-How:
By moving through a forest heavy with dread, avoiding the eyes of Glaurung’s servants, solving riddles woven into Elven songcraft, and facing the cost of memory in a broken world.
 
Last edited:
På 1990-talet spelade mitt gäng kampanjen Winter in Ladros. Läs mer på min blogg.

 
På 1990-talet spelade mitt gäng kampanjen Winter in Ladros. Läs mer på min blogg.


Har läst den tidigare med stor behållning!
 
Den här tråden blev väl inte så lyckad som jag hade önskat, men efter att ha sett en intervju med Francesco Nepitello där han säger att han hade behövt göra helt andra regler för att fånga upp första åldern bättre så har jag tänkt en del om hur regelverket skulle behöva ändras. Han pratade mycket om detta och det var en intressant approach till att lyfta fram de bitar ur böckerna och de teman de har via regler som jag inte alltid tänker på.

Är det någon som sett någon på tuben prata om spela med TOR i första åldern eller någon annan ålder/period än den satta i spelet? Behövs andra regler för att spela under Arnors fall? Vad skulle behövas för ändring för andra åldern?
Jag skulle gärna vilja utforska det och se om jag kan göra det rättvisa. Första åldern det vill säga!
 
Aldrig funderat över reglerna, men det finns ju dem för Elf Lords i Three Rings som start.

Jag är lite kluven till Första åldern, som spelplats. I princip helt för, men det känns ännu nördigare - och TOR är i sig, i mina kretsar, ett tillräckligt svårt spel att sälja in. I praktiken skulle jag nog fokusera hårt på äventyret, alltså verkligen jobba med koncepten kring hur blir det här intressant i spel (vilket nog är anledningen till att jag inte gått igång på tråden), och först därefter ge mig i kast med reglerna.

Men visst har @Leon skissat på ett system någon gång? Vill minnas det från tidigare trådar.
 
Ja, jag fattar helt vad du menar. TOR är redan ett spel som kräver lite extra engagemang, och att lägga till Första Åldern ovanpå det gör det ju inte direkt mer lättsålt. Har en liten grupp med starkt intresse och delvis intresse från enstaka spelare i andra grupper. Så får se hur det utvecklar sig gällande spel framöver.

För mig handlar det mycket om att hitta en plats där konflikten är konkret, men ändå laddad med större teman. Ossiriand är perfekt för det i mitt tycke, Laiquendi vill hålla sig utanför, men Morgoth är deras fiende oavsett. Skogen är helig för dem, och hans skuggor kryper in ändå. Det blir en kamp om vad som ska göras, där spelarna måste göra svåra val, och att inse att kriget kommer till dem oavsett vad de vill.

Morgoth bryr sig inte om att de försöker hålla sig utanför. Han vill hitta en väg in genom Ered Luin och Ossiriand är i vägen så att han kan skicka en större styrka den vägen och flankera sina fiender. Det här gör att den här kampanjen handlar om något stort, vilket gör det intressant. De övriga alverna är upptagna på annat håll och kan inte sända hjälp då de är ansatta av Morgoth´s styrkor från norr.

Jag försöker bygga kampanjen kring idéer som att få olika folk att samarbeta trots historiska spänningar. Någon Sindar från Doriath, dvärgar från de närliggande fästena, kanske någon människa från öst, eventuellt en noldor. Det ger utrymme för rollspel och moraliska val snarare än bara strid. Skogen är inte bara en plats, utan något levande. Och även om Laiquendi vill gömma sig, så är de ändå i vägen för Morgoth. Det blir en kamp om att försvara det heliga, inte bara överleva.

Jag har försökt tänka på att jag vill ge mycket frihet till spelarna samtidigt som att jag kan skruva på ton och innehåll. Kanske är det inte reglerna som är problemet, utan hur man ramar in spelet?

Så ja, jag är helt med på att det måste börja med ett riktigt bra äventyr. Och för mig är det just de här koncepten som gör att jag tror det kan funka, att man inte försöker simulera hela Silmarillion, utan berättar en "liten" historia i skuggan av något mycket större. Sedan kanske de dras i större skeenden senare? Vem vet?
 
Aldrig funderat över reglerna, men det finns ju dem för Elf Lords i Three Rings som start.

Jag är lite kluven till Första åldern, som spelplats. I princip helt för, men det känns ännu nördigare - och TOR är i sig, i mina kretsar, ett tillräckligt svårt spel att sälja in. I praktiken skulle jag nog fokusera hårt på äventyret, alltså verkligen jobba med koncepten kring hur blir det här intressant i spel (vilket nog är anledningen till att jag inte gått igång på tråden), och först därefter ge mig i kast med reglerna.

Men visst har @Leon skissat på ett system någon gång? Vill minnas det från tidigare trådar.

Det var mest ett tankeexperiment, men finns här om det skulle vara till nytta: https://www.rollspel.nu/threads/pitch-tolkienspel-i-första-Åldern-gondolin.75501/
 
Med utgångspunkten att min egen kunskap om första åldern är ohemult låg, så har jag uppfattat att det är en helt annan powerlevel på grejer. Det är stora världsomdanande makter som slåss. Breda och ibland fragila allianser.

Det jag tänker man skulle ta inspiration av, och som jag också tycker man kan läsa in av exemplen ovan, är att tänka på det som WW1/WW2-scenarion. Alltså att plocka krigsscenarion eller historiska förlopp och Midgårdifiera dem. Går det att göra Rädda Meninge Ryan eller Telemarkens Hjältar klädda i ny skrud? Det tror jag kan vara ett sätt att i alla fall locka en viss typ av spelare till bordet.
 
Med utgångspunkten att min egen kunskap om första åldern är ohemult låg, så har jag uppfattat att det är en helt annan powerlevel på grejer. Det är stora världsomdanande makter som slåss. Breda och ibland fragila allianser.

Det jag tänker man skulle ta inspiration av, och som jag också tycker man kan läsa in av exemplen ovan, är att tänka på det som WW1/WW2-scenarion. Alltså att plocka krigsscenarion eller historiska förlopp och Midgårdifiera dem. Går det att göra Rädda Meninge Ryan eller Telemarkens Hjältar klädda i ny skrud? Det tror jag kan vara ett sätt att i alla fall locka en viss typ av spelare till bordet.
Första världskriget känna ju som väldigt passande inspiration.

I de tididga versionerna av Gondolins fall är drakarna mekaniska - en sorts pansarvagnar.
 
Kanske off topic men jag föredrar att själv/ ännu hellre Free League fortsätta på 2nd ed och expandera österut hela vägen till Rhun, Gondor och gärna Harad, gärna med samma år i tanke... 2965 TÅ om jag minns rätt.
 
Kanske off topic men jag föredrar att själv/ ännu hellre Free League fortsätta på 2nd ed och expandera österut hela vägen till Rhun, Gondor och gärna Harad, gärna med samma år i tanke... 2965 TÅ om jag minns rärätt.
Så klart ingen motsättning. Men inte heller något som gör diskussioner om 1a åldern onödiga. FL (eller någon annan) kommer oavsett inte producera något sådant spel på många år.
 
Kanske off topic men jag föredrar att själv/ ännu hellre Free League fortsätta på 2nd ed och expandera österut hela vägen till Rhun, Gondor och gärna Harad, gärna med samma år i tanke... 2965 TÅ om jag minns rätt.

Det här är enbart en tråd om att spela i första åldern. Jag gillar TÅ och spelet är skapat därefter, men som tidigare nämnt hindrar det ju inte diskussioner om att spela i andra tidsåldrar.
Tror dessutom att om första åldern någonsin blir aktuellt att ett helt nytt spel kommer produceras baserat på vad Fransesco Nepitello sagt i intervjuer nyligen.
 
Tror dessutom att om första åldern någonsin blir aktuellt
Det finns i nuläget ingen licens för det. Nu uttalar jag mig om saker jag inte vet något om givetvis, men det är nog extremt osannolikt att det blir aktuellt i närtid. Släpps det rättigheter för 1a åldern lär det gå till mycket större marknader först (film/tv) och gissningsvis inom fasta ramar (inte alls det carte blanche ett rollspel behöver). Först ganska långt därefter lär det bli aktuellt med analoga spel.
 
Det finns i nuläget ingen licens för det. Nu uttalar jag mig om saker jag inte vet något om givetvis, men det är nog extremt osannolikt att det blir aktuellt i närtid. Släpps det rättigheter för 1a åldern lär det gå till mycket större marknader först (film/tv) och gissningsvis inom fasta ramar (inte alls det carte blanche ett rollspel behöver). Först ganska långt därefter lär det bli aktuellt med analoga spel.

Därav "någonsin".
 
Back
Top