Nekromanti Tolkningar av Asgård?

MetaLarsson

Warrior
Jag är sugen på att få höra era tips på bra serier, filmer och/eller TV-serier som kretsar kring den Asgård och nordiska mytologin. Motivera hemskt gärna.

Thor, så klart. ;) Jack Kirbys version..... Asgård har aldrig vart ballare än på 60-talet..

thor-Asgard-jack-kirby.jpg

Kretsar kring är kanske för mycket sagt, men Van Hamme och Rosi?skis Thorgal utspelar sig av och till i Asgård.

Speciellt de senaste albumen har handlat mycket om asgård och gudarna där. Det är en bra och vackert illustrerad serie dessutom.

Valhall-serien av Peter Madsen är utan tvekan den definitiva tolkningen, fullkomligt oslagbar ur typ alla aspekter. Men Thorgal är också väldigt läsvärd, otroligt vältecknad och grymt bra skriven, i synnerhet så länge Van Hamme fortfarande skrev manusen. .

Den malaysiska viking-filmen Vikingdom är inte bra ur någon bemärkelse, men den har scener med asagudarna som innehåller idéer som hade -kunnat- vara asbra om inte filmskaparna var sådana klåpare. Så den kan sägas vara sevärd som lös inspiration.

+1 för Peter Madsens Valhall (och de andra i gänget bakom). De går ju dessutom att få tag på igen i stora härliga samlingsvolymer med massor av behind the scenes material.

Jag är för övrigt övertygad om att det var vid högläsningen av de gamla nordiska gudasagorna sittandes i knät på min farmor vid 5-års ålder som min livslånga vurm för fantasy föddes. Minns dock inte vilken bok hon brukade läsa ur.

Freja av Johanne Hildebrandt, Erik the viking av monthy python gänget.

Arfert;n81629 said:
Thor, så klart. ;) Jack Kirbys version..... Asgård har aldrig vart ballare än på 60-talet..

Efter att nu ha tagit mig till Journey into Mystery #111 så kan jag konstatera (vilket jag egentligen redan anade) att Kirbys estetik mycket riktigt är lysande, men Thor som karaktär är ju alldeles för präktig och urtrist.

Back