Nekromanti Tolkningar av Asgård?

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Jag är sugen på att få höra era tips på bra serier, filmer och/eller TV-serier som kretsar kring den Asgård och nordiska mytologin. Motivera hemskt gärna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Thor, så klart. ;) Jack Kirbys version..... Asgård har aldrig vart ballare än på 60-talet..

 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Kretsar kring är kanske för mycket sagt, men Van Hamme och Rosi?skis Thorgal utspelar sig av och till i Asgård.

Speciellt de senaste albumen har handlat mycket om asgård och gudarna där. Det är en bra och vackert illustrerad serie dessutom.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Valhall-serien av Peter Madsen är utan tvekan den definitiva tolkningen, fullkomligt oslagbar ur typ alla aspekter. Men Thorgal är också väldigt läsvärd, otroligt vältecknad och grymt bra skriven, i synnerhet så länge Van Hamme fortfarande skrev manusen. .

Den malaysiska viking-filmen Vikingdom är inte bra ur någon bemärkelse, men den har scener med asagudarna som innehåller idéer som hade -kunnat- vara asbra om inte filmskaparna var sådana klåpare. Så den kan sägas vara sevärd som lös inspiration.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
+1 för Peter Madsens Valhall (och de andra i gänget bakom). De går ju dessutom att få tag på igen i stora härliga samlingsvolymer med massor av behind the scenes material.

Jag är för övrigt övertygad om att det var vid högläsningen av de gamla nordiska gudasagorna sittandes i knät på min farmor vid 5-års ålder som min livslånga vurm för fantasy föddes. Minns dock inte vilken bok hon brukade läsa ur.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Freja av Johanne Hildebrandt, Erik the viking av monthy python gänget.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Arfert;n81629 said:
Thor, så klart. ;) Jack Kirbys version..... Asgård har aldrig vart ballare än på 60-talet..
Efter att nu ha tagit mig till Journey into Mystery #111 så kan jag konstatera (vilket jag egentligen redan anade) att Kirbys estetik mycket riktigt är lysande, men Thor som karaktär är ju alldeles för präktig och urtrist.
 
Top