Nekromanti Tolkiens Midgård + Amazon = ?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Tänker mest att det behövs lite kött på de där benen innan jag kan säga vilken sorts djur det blir. Just nu vet vi att de planerar att göra en fantasyserie i Midgård, och det kan bli jättebra eller uselt. Vi får se.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Amazons serie The Man in the High Castle var ju idiotiskt bra, också baserad på en bok... Och där fick de lämna böckerna för att gå vidare på sin egen story, och det var fortfarande skitbra.

Högt hopp, klart sugen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag läser just nu 'bilbo' för min dotter, och hyser en liten, tunn och vag förhoppning att någon, någon gång, gör något i samma stil som den boken (eller 'gillis bonde från ham').

Alltså allt det som Peter Jackson inte gjorde med bilbo triologin.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Eller för den delen, att någon tvärt om gör en überepisk bombastisk tolkning av Silmarillion. Gudar! Dunder! Brak! Världen går sönder och lagas igen! Gondolins fall, med en oändlig budget för specialeffekter!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Tant Ragnar;n262181 said:
Jag läser just nu 'bilbo' för min dotter, och hyser en liten, tunn och vag förhoppning att någon, någon gång, gör något i samma stil som den boken (eller 'gillis bonde från ham').

Alltså allt det som Peter Jackson inte gjorde med bilbo triologin.
Det skulle bli den bästa fantasyserien ever,
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Tant Ragnar;n262182 said:
Eller för den delen, att någon tvärt om gör en überepisk bombastisk tolkning av Silmarillion. Gudar! Dunder! Brak! Världen går sönder och lagas igen! Gondolins fall, med en oändlig budget för specialeffekter!
Fast vill vi se Tom Hiddleston spela Feanor... Eller Kit Harrington som Beren?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Med tanke på hur fantastiskt många bra och välgjorda TV-serier, även utanför konventionella genre som deckare och drama, det görs idag kan det nog bli ok. Svårigheten ligger nog främst i att hitta en story som känns "kanon" utan att vara alltför starkt begränsade av böckerna och som ändå säljer. Annars hade man ju kunnat göra en MERP och foka på valfri spännande period i Midgårds historia men frågan är hur det skulle sälja? Har de något att lära av The one ring tro?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tant Ragnar;n262182 said:
Eller för den delen, att någon tvärt om gör en überepisk bombastisk tolkning av Silmarillion. Gudar! Dunder! Brak! Världen går sönder och lagas igen! Gondolins fall, med en oändlig budget för specialeffekter!
Det har förtydligats att de inte har rättigheterna till Silmarillion, bara Hobbit och LotR.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Bolongo;n262269 said:
Det har förtydligats att de inte har rättigheterna till Silmarillion, bara Hobbit och LotR.
Tja, en ny version av Bilbo skulle jag helt klart vara på. De få saker de fick rätt kan jag gärna offra för att få en version med högre lägstanivå.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Jag har svårt att se att det här blir ljummet – tror på att det blir riktigt trevligt eller en väldig flopp. Hoppas att de låter serien vara sitt eget universum, frikopplat från filmerna, även om det är samma värld.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Från pressreleasen säger dom att det ska vara tidigare osedda historier, alltså inte LotR eller Hobbit. Jag hade hoppats på Silmarillion, hade ju kunnat bli precis hur fet som helst.

”Sharon and the team at Amazon Studios have exceptional ideas to bring to the screen previously unexplored stories based on J.R.R. Tolkien’s original writings.”

http://phx.corporate-ir.net/phoenix....ews&id=2316586
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
ceruleanfive;n262276 said:
Jag har svårt att se att det här blir ljummet – tror på att det blir riktigt trevligt eller en väldig flopp. Hoppas att de låter serien vara sitt eget universum, frikopplat från filmerna, även om det är samma värld.
Får erkänna att jag tyckte filmerna misslyckades kapitalt med att fånga det som var fascinerande med Ringen-trilogin - känslan av en uråldrig värld, full av historia, och hur obetydliga ringens brödraskap ofta kändes gentemot världen, och hur maktlösa. Sen är de väl iaf mer välgjorda än Bakshis rotoscope-verra, det får man väl ge dem. Tv-serien har jag nog inga större förhoppningar inför, får jag erkänna.

Hade onekligen varit intressantare att se dem ge sig på Silmarillion, skapelseberättelsen möjligen undantagen..
 
Top