Nekromanti Tjuvar, lönnmördare & undre världen

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Blasphemy said:
Jag har känt ett behov att gotta ned mig i skumma gränder, tjuvar, rouges, lönnmördare, brottslingar, skökor och hemliga sällskap.
Är du ute efter hur sådana strukturer faktiskt ser ut i verkligheten, eller är du ute efter hur spelskapare föreställer sig att sådana strukturer ser ut? För dessa två har tyvärr ganska lite med varandra att göra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Inte rollspelsböcker men jag kan rekomendera Taltos-serien av Steven Brust. Den handlar om Baronett Taltos som är lönnmördare och driver sitt eget lilla brottssyndikat i en fantasystad.

Jag gillar den skarpt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Arfert said:
En av mina favoriter var Thieves' World-boxen (1981)... Fortfarande ett bra köp, mycket bra.



Sen var Thieves' World d20-böckerna från Green Ronin bra. De är från ca 2005-2007 tror jag.


SHIT vad mycket snyggare och coolare det gamla omslaget var. Och då menar jag inte enbart illustrationen, utan i dess helhet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vitulv said:
Arfert said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">En av mina favoriter var Thieves' World-boxen (1981)... Fortfarande ett bra köp, mycket bra.



Sen var Thieves' World d20-böckerna från Green Ronin bra. De är från ca 2005-2007 tror jag.

</div>

SHIT vad mycket snyggare och coolare det gamla omslaget var. Och då menar jag inte enbart illustrationen, utan i dess helhet. </div></div>

Ja jag vet, det är sjukt bra. Känsla för feeling.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Arfert said:
Ja jag vet, det är sjukt bra. Känsla för feeling.
Fast den nyare bilden får bonuspoäng för tolkningen av "Den vulgära enhörningen" (skölden på väggen i bakgrunden). :gremgrin:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Är du ute efter hur sådana strukturer faktiskt ser ut i verkligheten, eller är du ute efter hur spelskapare föreställer sig att sådana strukturer ser ut? För dessa två har tyvärr ganska lite med varandra att göra.
Jag är inte alls ute efter verkligheten utan vill bara ha fantasykänslan.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Night Caste boken för Exalted har ju en del fuffens, men är ju Exalted.

The Gilded Cage för Vampire innehåller ett ganska bra kapitel om att skaffa och använda inflytande i den undre världen.

eh, Chronopias Svärd och Svartkonst...
 
Top