Nekromanti Tjuvar, lönnmördare & undre världen

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har känt ett behov att gotta ned mig i skumma gränder, tjuvar, rouges, lönnmördare, brottslingar, skökor och hemliga sällskap.

Så! Finns det några bra rollspelsböcker som kretsar kring dessa företeelser? Regelsystem är inte så viktigt då jag främst vill bli inspirerad.

Tjuvar och Lönnmördare finns ju till Drakar och Demoner, The Ashen thief (Zzzzz) till Vampire Dark Ages, Scum and villany till Star Wars saga. Men vad mer kan man hitta?
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag skulle också vilja hitta bra material på ämnet.

Jag kan för övrigt rekommendera bokserien The Gentlemen Bastards av Scott Lynch när det kommer till ämnet tjuvar, lönnmördare och undre världen.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Tjuvstaden novellerna i den gamla Drakar och Demoner serien var inspirerande. Novellserien hölls ihop av Robert Asprin och heter Thieves' World på engelska. Kanske inte några litterära storverk men inspirerande.

Fanns även ett rollspel baserat på novellerna om jag minns rätt, men jag har ingen aning om den var bra eller inte.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Jag känner igen bilden från bokserien, men jag hade för mig att rollspelet hade en annan bild.

Men jag börjar misstänka att jag blandar ihop det med något annat för jag har en minnesbild om att det fanns någon bevingad ras i spelet och det fanns det inte i böckerna (vad jag kan minnas). Det var nog för många år och spel sedan...
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Vill man få en mer oromantisk bild kan man kolla in denna dokumentär från P3, om MC-infiltratören Peter Rätz. Veckans Brott på SVT get väl en ganska realistisk bild över hur kriminalitet kan se ut.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
I Dogtown spelar man brottslingar som just kommit ut ur finkan och ska samla ihop en viss summa pengar på en viss tid, detta i sjuttiotalets New York. Kommer komplett med ett vansinnigt regelsystem. Haven: City of Violence är baserat på att man ska spela coola brottslingar, men läs det aldrig för din hjärna kommer att vilja krypa ut ur dina öron i ett desperat försök att undkomma all idioti du utsätter den för när du öppnar boken eller filen.


Storuggla, Thieves World finns också
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En av mina favoriter var Thieves' World-boxen (1981)... Fortfarande ett bra köp, mycket bra.



Sen var Thieves' World d20-böckerna från Green Ronin bra. De är från ca 2005-2007 tror jag.

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Arfert said:
En av mina favoriter var Thieves' World-boxen (1981)... Fortfarande ett bra köp, mycket bra.
Håller med. Den är dessutom en av de absolut bästa stadsmodulerna någonsin.

/Anders
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Merchant's guide to Rokugan om du vill ha en brottsguide till fantasy Japan. Boken låtsas handla om köpmän och säger att den gör det på fram och baksidan och typ första sidan handlar om handelspriser. Resten av boken handlar om brottsyndikat. För man kan ju inte ha något så hederslöst som en bok om brottslingar! :gremwink:

Är du nyfiken på Thives World så har Spoony grymma gamingstorys om det spelet här:

Del 1

Del 2
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
StreetBushido said:
Kan man få tag på dem på något relativt enkelt vis nuförtiden? Finns de digitalt?
Alla Äventyrsspels moduler finns som en megagigantisk torrent någonstans. Där kan du nog hitta "Tjuvar och lönnmördare" på svenska. Inte för att jag uppmanar till brott...

Men det kanske inte är samma bok? Samma bild, i alla fall :gremtongue:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
stenhöna said:
Alla Äventyrsspels moduler finns som en megagigantisk torrent någonstans. Där kan du nog hitta "Tjuvar och lönnmördare" på svenska. Inte för att jag uppmanar till brott...
Lade inte Riotminds ut hela DoD-samlingen gratis någon gång, i och med att de ägde rättigheterna? Eller har jag drömt det?

@OP: Den finns inte ute förrän om 20 dagar, men Project Dark kanske är vad du letar efter?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
stenhöna said:
StreetBushido said:
Kan man få tag på dem på något relativt enkelt vis nuförtiden? Finns de digitalt?
Alla Äventyrsspels moduler finns som en megagigantisk torrent någonstans. Där kan du nog hitta "Tjuvar och lönnmördare" på svenska. Inte för att jag uppmanar till brott...

Men det kanske inte är samma bok? Samma bild, i alla fall :gremtongue:
Inte samma bok. Samma omslag, i övrigt helt olika.


Storuggla, dags att sengångarhylla
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Om du har vägarna förbi Sthlm:

www.medeltidsmuseet.stockholm.se

SKUGGSIDAN
En utställning om gatans brott
1 februari 2014–11 januari 2015

Stockholm har i alla tider förknippats med brottslighet, med fara och med spänning. Hur gränsen har dragits mot stadens skuggsida har förändrats genom historien. Det som är kriminellt i en tid är lagligt i en annan.

Stockholm har kallats både Mälardrottningen och Den sköna synderskan. Århundraden igenom har människor varnats för att flytta till en plats där missbruk, hemlöshet, brott och prostitution frodas. Ändå har människor kommit hit med hopp om arbete, gemenskap och ett bättre liv.

Utställningen handlar om gatans brott. Historia och nutid, förövare och offer ställs inför varandra. Besök stadens farliga platser i myt och verklighet. Här möter du häxor, mördare, tjuvar, offer, kopplerskor och ex-kriminella. Kanske möter du också dig själv.

En utställning på två museer
Skuggsidan visas samtidigt på Stadsmuseet där du bland annat hittar stadens farliga platser, synen på brottslingen över tid, men också berättelser om vägen ur kriminalitet.

På Medeltidsmuseet berättas om brott, straff och om hur rättsväsendet har utvecklats i Stockholm från medeltiden och fram till idag. Välkommen till Skuggsidan!

Vandra mellan museerna med vår karta och upptäck historiska och nutida brottsplatser i Gamla stan.
 
Top