Det här är en intressant sekvens igår:
View attachment 29824
Det är alltså när Sidd-drevet startar på riktigt inför slutspurten. Med tanke på ulvlagets individuella förmågor håller jag det för osannolikt att ulvarna är villiga att offra sina egna - jag tror det är rimligt att anta att de bör försöka styra mot bybor mer än de gör i andra spel.
De som grönas här är alltså Sysp, Basse, Isaac och BB7. De senare i listan kan vara ulvar som gett upp på Sidd förstås, men i det här spelet menar jag alltså att det är mindre sannolikt. Vi kan dock notera Sidd/BB7:s tillbakakaka. Har man gett upp på Sidd så är interaktionen i slutet ovan alibiröstning 101.
Stradh kommer inte grön ur detta. Istället för att rösta på ulven väljer han att mata Hägerdrevet (som är det starkaste drevet vid tillfället).
View attachment 29825
Slutet på rundan är också lite spännande. Big Mamas röster på Basse och Häger tolkar jag huvudsakligen som grönande för dem.
Vi noterar också att Brynolf - när han ska ta ställning till Sidd eller Häger - väljer Hägerdrevet. Rödande. Brynolf faller sedan mot slutet tillbaka på en damognröst - vill han att vi ska defaulta till att rösta ut någon som är AFK istället för Sidd?
Stradh försöker dra igång ett Vimes-drev. Jag har svårt att se att detta är en vettig strategi. Detta är den första rösten som landar på mig under rundan, och chanserna att det ska bli utröstning av mig (sådär 15 minuter innan deadline) lär vara små. Spontant är det förstås grönande av Stradh att han går på sin övertygelse ("Vimes och Häger är ulvar för att de i början av spelet inte hade lika bra koll på reglerna som jag hade") istället för på (ulv-)taktiska röster.
Om vi ska ha kvar Stradh i ulvkategorin kan vi ju tänka oss att han vet att ulvarna kommer försöka nattmörda mig och alltså bara alibiröstar ("vadå? jag visste inte att Vimes skulle nattmördas, jag röstade ju på honom alltså kan jag inte va ulv!"). Det är lite långsökt, för det verkar fortfarande vettigare att försöka rösta ut Häger i så fall. Men man kan ju tänka sig att firma Sidd/Stradh tänkt ut "vi röstar på Vimes på slutet och så nattmördar vi honom istället, det blir kAoZ!" - eller nått sånt.
En dark horse i diskussionen är Octagonal som ligger med en röst på Häger från söndagkväll hela vägen fram till deadline. Rödande, inte minst när han säger sig misstänka Sidd.
Hur som helst -
Bekräftade ulvar: Sidd, Big Mama
Tredje ulven utifrån röstningen - i ordning från mest misstänkt till minst: 1. Brynolf, 2. Octa, 3. Stradh 4. BB7 (nb att t.ex. damogn inte syns alls i röstningen).
Ytterligare en grej som kan stöka till det är ju om Häger är ulv. Om ulvarna är Sidd, BM och Häger ser vi att Häger försöker stampa upp ett drev mot Impetigo som alternativ till Sidd och honom. Han hakar även på Sidds BB7-drev, och försöker med Stradh på slutet. Så många försök till att skapa alternativ till Sidd. Å andra sidan: Häger är en av de drevade och det är byborationellt att försöka röra om i grytan och hitta andra alternativ, BM:s röst på Häger är klart grönande. Och slutligen: jag tror inte ett ulv-lag med Hägerstrand i skulle släppa igenom att claima väktare i det här läget. Även om BM:s claim leder till att jag blir utröstad så kommer det ju innebära att hon blir utröstad rundan efter. Och då sitter en ensam tjyv/lönnis mot jättemånga bybor för resten av spelet. Det är en enorm uppförsbacke och inte så det här spelupplägget bäst spelas av ulvarna, imo.