Varulv Tjuvar & Lönnmördare – R1

Anthrox

Jag heter faktiskt Anthrox
Äh va fan, nu kör vi!

Det börjar bli dags att sadla om till en innevånare i den beryktade Tjuvstaden. Inget gott kommer tyvärr från att bo i staden, men mången man har ingen kontroll över sitt öde. Och de som har det har rimligtvis redan tjänat sig en ordentlig hacka på att bo i staden, så oavsett är det egalt.
Men jag ska inte står här och bli långrandig.
De flesta av er har ett litet hus i bostadskvarteret Gården. Ni bor och verkar i staden och gör så gott ni kan för att undvika att påverkas av de kriminella element som staden erbjuder. För att lindra era smärtor har ni lärt er att det hjälper väldigt gott att peka finger på varandra, för stadsvakten, Kopparna, är skoningslösa med att ge sig på de som misstänks för kriminella dåd. För det mesta i alla fall. Ska vi vara helt ärliga så är kopparna antingen rätt värdelösa, eller korrupta långt över öronen. Men samlas ni tillräckligt många för att peka ut en misstänkt så är de faktiskt skyldiga att agera.
En del av er har det bättre ställt. Som del av adelsfamiljer eller högt uppsatta på annat håll bor ni i societetskvarteret Pendelblad. Ni har förmågor över det vanliga (eller bara födda med silversked i rumpan), och vet att stadens myller hänger på ert handlande. Tjuvar och banditer är oftast en kraft att utnyttja för att uppnå era mål, men ni måste se till att de håller sig i leden! Och på ytan åtminstone försöka se ut som att ni handlar i allmänhetens bästa. Invånarnas anseende kan trots allt göra skillnad.
Och slutligen har vi ni fattighjon som bor i kvarteret Sagoslottet. Ni hade aldrig någon chans, vi vet. Ni har haft en taskig uppväxt. Ni har blivit slagna. Ni har svultit. Ni har i desperation tvingats att vända moral och lagar ryggen till. Det är ju faktiskt synd om er. När det passar. Egentligen njuter ni nog rätt rejält över att plocka på er annat folks surt förvärvade slantar, att vara våldsamma och att bedra alla i er närhet. Men se till att ta det kallt, om Kopparna får nys om er hänger er existens på en skör tråd!

REGLER:

§0: Spelet består av två fraktioner: Tjuvstadens bybor och Tjuvligan.
§0a: Tjuvstadens bybor vinner om Tjuvligan är infångad av koppare.
§0b: Tjuvligan vinner om de är fler än byborna.

§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför speltråden.
§1a: Tjuvligan får prata med varandra i den till ändamålet vigda PM-tråden (aka Tjuvligan redo?).
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Screenshotta inte era PM.
§1d: Det är inte tillåtet att ge sina inloggningsuppgifter till en annan spelare, eller att på något sätt ge en annan spelare åtkomst till ens konto på WRNU.
§1e: Stäng av visningsläget/”Last seen:” på forumet innan spelet börjar för att slippa PM-gate igen. Fråga om ni vill ha hjälp med vad detta innebär.
§1f: Kontakta alltid SL om tveksamheter angående regler.

§2: Varje runda kommer alla inblandade peka finger på vem de tycker Kopparna ska ge sig på (en spelare kommer röstas ut varje runda).
§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§2b: Rösterna måste fångas av rösträkningsverktyget för att räknas. Se till att kontrollera damgons rösträknare med jämna mellanrum.
§2c: Skulle två spelare ha lika många röster på sig kommer den äldsta rösten vara utslagsgivande.
§2d: Under nattfasen kommer den spelare som valts till utröstning att fångas av Koppare och transporteras till fängelseön Zarta-cla. En bybo som sitter på Zarta-cla är inte längre med i spel. En medlem i Tjuvligan som sitter på Zarta-cla kan inte längre använda sina förmågor, men kan fortfarande skicka flaskpost till de andra i Tjuvligan (dvs hen är inte med i spel men får fortfarande vara kvar och prata i ulvtråden).

§3: Varje runda har en sluttid som meddelas i rundans startinlägg.
§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden, även om SL ej sagt stopp.
§3b: Då SL har ganska mycket hjärndimma för tillfället är det allas ansvar att se till att tidsgränsen hålls, även om inget formellt sagts i tråden. Andra spelare har dessutom makt att själva skriva ”STOPP!” i tråden när deadline satts in, för att tydliggöra gränsen för när inga poster längre får skrivas.
§3c: Alla utslagna spelares fraktion avslöjas i uppstarten av nästa runda.

§4: Tjuvligan har varsin unik förmåga som de kan utföra.
§4a: Om någon i Tjuvligan inte skickat in en förmågeanvändning under rundan kommer dennes förmågeanvändning att slumpas. Förmågorna måste användas varje runda.
§4b: Tjuven har: Varje runda kan du välja att antingen göra ett inbrott, eller ficktjuva en annan spelare. Varje vanlig bybo har ett guldmynt, och varje powerroll har två. Ett inbrott har 50 % chans att lyckas, och ger tre guldmynt. En spelare som förlorat sina pengar får inte tillbaka dem igen. Mynt kan spenderas redan under den nattfas då de erhålls, men kan även sparas till senare rundor.
§4c: Lönnmördaren har: Med din sikadolk kan du göra ett nattmord per runda.
§4d: Stråtrövaren har: Varje natt måste du välja en av förmågorna nedan och använda, men du kan inte välja en förmåga som redan valts innan alla förmågor har använts:
• Plundra en handelskaravan – Du rånar en valfri bybo.
• Terrorisera landsbygden – Både siaren Edwîn von Kraakel och väktaren Auriel Rödmane förlorar sina förmågor nästa runda (de kommer inte få veta om det).
• Överfall i skogen – Du utför ett nattmord på valfri spelare.
• Låt landsbygden koka över – Du hindrar tre bybor från att rösta nästa runda.
• Rövarstolthet före fall – Din fraktionstillhörighet blir allmänt känd.
§4e: Efter att Stråtrövaren använt fyra förmågor kommer denne alltså automatiskt att tvingas använda ”Rövarstolthet före fall” och få sin fraktionstillhörighet känd.
§4f: En medlem i Tjuvligan som blivit inspärrad på Zarta-cla (dvs utröstad) kan inte använda sin förmåga längre. Exv, ifall Lönnmördaren blivit utröstad har Tjuvligan inte längre något traditionellt nattmord kvar.
§4g: Tjuvligan har även en gemensam förmåga, som finns kvar så länge spelet är igång:
Under varje natt kan ni besöka en hälare, och handla (och direkt använda) utrustning från följande tabell:
• Nådblad – Nattmördar en spelare, som heller inte kan väktas, 3 guld
• Förfalskade dokument – Låter en i tjuvligan bli siad grönt för resten av spelet, 1 guld*
• Krimskrams – Stoppa en spelare från att rösta, utan att denne vet om det. Kan användas när som helst under dagfasen, 1 guld
• Utklädnad – Valfri ulv får en extra röst kommande dagfas, ingen kommer att veta vem det är, 1 guld
• Gift: Den strimmiga paddans slem – Nästa nattmord Lönnmördaren eller Stråtrövaren utför kan inte väktas, 1 guld
• Irriterande pulver – Väktarens och siarens mål slumpas nästa runda, 1 guld
* Ändrad från anmälningstråden

§5: Tjuvstadens bybor har allihop mynt på sig när spelet startar.
§5a: Dessa mynt används av Tjuvligan, och har inget syfte för byn.
§5b: Vanliga bybor har 1 mynt och powerroller har 2.
§5c: Om en spelare får sina mynt stulna kommer denne att få reda på det under nattfasen.
§5d: En spelare som fått sina mynt stulna kommer inte att få några nya under spelets gång.

§6: Tjuvstadens bybor har följande powerroller på sin sida:
§6a: Väktare: Varje runda kan du skicka ut koppare för att skydda en annan spelare från att bli mördad eller rånad.
§6b: Väktningen har inga begränsningar. Väktaren kan både väkta sig själv och väkta samma spelare flera rundor i rad.
§6c: Siare: Varje runda kan du skicka ditt spionnätverk av tiggare mot en annan spelare för att se vilken fraktionstillhörighet denne har.
§6d: Det enda tillfället då ett felaktigt svar ges till siaren är ifall Tjuvligan köpt Förfalskade dokument och gett till den ulv som sias.
§6e: Enbart fraktionstillhörighet kommer avslöjas för siaren, inte något eventuellt yrke.
§6f: Rikemansslyngel: Du har två guldmynt i din börs, istället för 1.
§6g: Rikemansslyngeln har egentligen ingen förmåga, utan dennes syfte är snarare att vara lockbete för ulvarna. Då ulvarna annars skulle vara 100 % säkra på att de hittat en av byns powerroller ifall de stjäl 2 guldmynt från en spelare.
§6h: Om någon av powerrollerna inte skickat in sin förmågeanvändning under rundan kommer den slumpas. Förmågorna måste användas varje runda.

§7: Efter att rundan avslutats inleds nattfasen. Under den här perioden sker inget spel från spelarna, utan det är då SL verkställer allas förmågor och förbereder för nästa runda.
§7a: Nattfasen sker i följande ordning:
  1. Den utröstade spelaren lämnar spelet.
  2. Väktaren skyddar en spelar från att bli mördad eller rånad.
  3. Tjuven försöker stjäla från någon, eller göra inbrott.
  4. En eventuell spelare som blir bestulen får ett meddelande om att denne nu har 0 mynt i sin börs/penningpung och Tjuvligan får ett meddelande om hur mycket guld de har.
  5. Lönnmördaren försöker mörda någon.
  6. Stråtrövaren gör det deras förmågeval säger.
  7. Siaren får reda på fraktionstillhörigheten från en annan spelare.
  8. Tjuvligan ges möjlighet att spendera eventuella guldmynt hos en hälare.
§7b: När alla delar av nattfasen har utförts och alla berörda parter meddelats om vad som har hänt påbörjas nästa runda.

Alla vanliga bybor har fått ett PM som ser ut så här:

Vanlig bybo:

Ack och ve, livet i Tjuvstaden är ett hårt sådant. I varenda gatuhörn tycks något nytt illaluktande skumrask hålla till, och staden är översvämmad av bedragare, ficktjuvar och allehanda slödder. Lyckligtvis håller de mestadels till i kvarteret Sagoslottet, och inte i Gården där ni vanliga invånare bor. Olyckligtvis är de en pest för alla, och stadsvakten gör ju inget åt saken. Peka finger åt de du tycker är misstänkta tjuvar, och se till att de hängs vid gryningen, oavsett om de är skyldiga eller inte! Tjuvstadens framtid hänger på det. Du får själv välja vilket värv du har, så länge det ligger i mellanskiktet mellan rännstenspatrask och adelsfolk. Det har ingen påverkan på spelet.

Du har ett guldmynt i din penningpung.

Anmälda rännstensungar:
@Hägerstrand
@StradhLestat
@Vimes
@Brynolf
@Sysp
@Sidd
@Basenanji
@damogn
@BiobunkerVII
@Octagonal
@Impetigo
@Big Mama
@Sömniga Isaac

Röstverktyg: Rundan slutar Måndag kl. 21.00
Och glöm inte:
Riktiga vänner hugger dig i bröstet.

Last edited:
Siddisbar den nobla: en koppare, dvärg, 36 år👍
På plats för att reda ut varulvarnas dumheter!

Huka er ni slödder i tjuvataden.
(Ska försöka läsa reglerna då…)
😇

Tjofräs och Tjoflöjt! Jag är siare och Basse är rödsiad etc.
En eventuell spelare som blir bestulen får ett meddelande om att denne nu har 0 mynt i sin börs/penningpung och Tjuvligan får ett meddelande om hur mycket guld de har.
Det här blir ett rätt kul pussel! Om man går ut med att man blivit rånad så är det lite farligt för ulvarna att motclaima, men två bybor KAN bli rånade samma runda. Om ulvarna är smarta så nattmördar de samma spelare som de rånar, så man inte kan gröna sig på det sättet. I så fall kan en ulv också gröna sig genom att hävda att den blivit rånad.

Hög risk för långt spel om vi lyckas hänga lönnmördaren också.

Tusentals regler @Anthrox 😇

Första fråga att reda ut i samförstånd:
Det verkar ju senaste tiden vara så hett med att outa allt hit å dit. Innan alla trampar fel i rännstensskiten med detta så kan vi väl i sansade former diskutera saken👍

Så inget görs förhastat.
Kommer scunnisarna motclaima eller dra kortet först?

Lite besviken på att mitt rollspelsnamn Bobby McPowerroll saknas i fluffet.

Var det någon annan som också var en kul jävel eller kan jag ensam ta åt mig äran för att @Anthrox gick ut med att han antagligen skulle få ångra att han lät oss välja namn?

Lite besviken på att mitt rollspelsnamn Bobby McPowerroll saknas i fluffet.

Var det någon annan som också var en kul jävel eller kan jag ensam ta åt mig äran för att @Anthrox gick ut med att han antagligen skulle få ångra att han lät oss välja namn?
Hur har Bobby det med hälsan egentligen?
Som Koppare så har Siddisbar lite lugnande örter och om du trilskas så kanske jag tar fram mina praktiska kirurgiska verktyg…

närå…jag är en snel töntig bybo, tyvärr inga Sikadolkar här.

I alla spejsiga (det här är ett roligt och lyxigt upplägg @Anthrox yay! 🙌) så blir jag oftast en tråkmåns, eftersom alla förmågor mm gör mig distraherad. Och då är det ju lätt att propsa på VJVS.

Men också lite tråkigt. Så för att försöka komma ut gamla hjulspår kommer jag med följande idé:

Är det vettigt att diskutera hur guldmyntrn borde följas i spel?

närå…jag är en snel töntig bybo, tyvärr inga Sikadolkar här.

I alla spejsiga (det här är ett roligt och lyxigt upplägg @Anthrox yay! 🙌) så blir jag oftast en tråkmåns, eftersom alla förmågor mm gör mig distraherad. Och då är det ju lätt att propsa på VJVS.

Men också lite tråkigt. Så för att försöka komma ut gamla hjulspår kommer jag med följande idé:

Är det vettigt att diskutera hur guldmyntrn borde följas i spel?
Just GM ska vi väl ändå inte fiska runt efter!

Kör nån fyrfältare på det här upplägget med möjliga ulvkandidater för att få igång nån ingång till att jaga ulv👍

Så då var det fixat med anmälan till Muncon6.

Här var det livat eller…?
Vi behöver få igång lite ruljans på det här.

13 rännstensungar till start.
Hur många bus då tror vi?
Jag utgår från minst 3-4.

In å gör er röst hörda nu gott folk.

Eller kommer vi ha ett till spel (med denna gång Hägern, Sidd, Basse) som senast där typ endast de 3 vaniljbyborna (Brynolf, Sidd, Vimes) tjafsade sönder sig själva i ett par dagar 😱

Javisst? Eller vad menar du med att vi har att förlora på det?
Frågan borde även var vad vi tjänar på det.

Vad förlorar vi på det, ingen aning.

Vad vinner vi på det, ingen aning.

Jag är lite för seg för att tänka på det här just nu. Eller så här. Jag hade någon spontan tanke, men så sköt jag ned den lika snabbt så jag blev nollställd.

Hade även helt missat att spelet startat, såg det först nu. Taggningarna i början av varulvspel biter helt enkelt inte på spolformade varelser.

Vänligen,
Utter Butter.

Frågan borde även var vad vi tjänar på det.

Vad förlorar vi på det, ingen aning.

Vad vinner vi på det, ingen aning.
Ja, alltså det beror ju på vad Basse menar med att ”diskutera hur guldmynten borde följas”.

Hur tolkar du hans mening, när du skrev citatet ovan?

Ja, alltså det beror ju på vad Basse menar med att ”diskutera hur guldmynten borde följas”.

Hur tolkar du hans mening, när du skrev citatet ovan?
Jag tror spontant jag tänkte mängd och därifrån dök någon tanke upp att om att det ger information om läget för GM, vilket sen går att följa upp senare rundor. Sen kom jag samtidigt på hur kass den ingången är, då det är något som går att dribbla bort och ljuga om, samtidigt som jag antar (har inte läst reglerna ordentligt) det ger ett övertag för tjuvarna i staden.

Så att säga, min hjärna är i söndagsläge och det kommer märkas.

Jag tror spontant jag tänkte mängd och därifrån dök någon tanke upp att om att det ger information om läget för GM, vilket sen går att följa upp senare rundor. Sen kom jag samtidigt på hur kass den ingången är, då det är något som går att dribbla bort och ljuga om, samtidigt som jag antar (har inte läst reglerna ordentligt) det ger ett övertag för tjuvarna i staden.

Så att säga, min hjärna är i söndagsläge och det kommer märkas.
Nu läste jag reglerna ordentligt och så hur korkad min tanke var... Cirkulera, Butter Utter är tydligen Trött Utter och läste inte ens ordentligt i reglerna... Mitt förslag hade ju varit haveri och avslöjande av alla roller som avviker från normen.

Back