Nekromanti Tjena Blixten

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Då tycker jag du ska se: Crouching Tiger Hidden Dragon (mycket bättre fighting scener)
Ghost in the Shell (som måste agerat som en enrorm inspirations källa om inte annat)
Någon film med lite mer logik...
Matrix är en otroligt överskattad film (förvisso bra men inte mer än en stark 3:a som någon sa längre ner på forumet)
det finns inget nytt i den tycker jag...

Och det är skam att den vann special effekts priset på oscars galan... Linor har Hong Kong använt länge och Bullet Capturing har jag sett bättre i en gammal Korn video...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Isac?

<I>Är inte (var inte?) Lem polack?</I>

Ingen aning.

<I>Nevermind, LÄS honom! Cyberiaden är en bra start, men Solaris är klassikern!
Rymdpiloten Pirx och Memoirs Found in a Bathtub (vet inte vad den heter på svenska) är också höjdare!</I>

Liksom 'Den stora framtidskongressen' (satir; weirdo men lysande) och novellsamlingen 'Mögelmörkret' (där han också petar lite i skräck-genren). Den sistnämnda innehåller en av mina all-time favoritnoveller, som jag tyvärr inte minns titeln på...

Bröderna Strugatskij heter nog Arkadij och Boris, när jag tänker efter.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Isac?

Asimov var nyss fylda 2 år gammal när hans föräldrar kom till USA från ryssland....

Så han var FÖDD ryss men uppfostrad i USA.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Isac?

Han bodde ju i USA hela sitt liv så han får väl räknas som amerikan. Dessutom har jag plöjt det mesta av honom. Men tack ändå, det går aldrig att propsa nog på hans böcker. Dom är helt enkelt OUTSTANDING.

Jo men visst...

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Isac?

Tack för tipsen jag fick från er. Jag skall kolla upp dom. Jag kom iofs på att jag läst Pirx och tyckte att den var bra. Nu söker jag egentligen inte efter satir SF utan mer "sierösa" böcker. Har mannen bakom Pirx gjort mer seriösa saker?

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Jag skäms

Jag menade inte det. Jag skrev nästan. Star Wars regerar fortfarande!

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Det finns bättre....

Men den, eller någon annan film kan aldrig peta ner Star Wars från första platsen.

Med risk att bli påhoppad och lynchad så tycker faktiskt jag att femte elementet är en bättre film än alla Star Wars-filmerna. Detta kan iofs bero på att jag sett Star Wars-filmerna några gånger för mycket.

Willie - som får nya SW-spelet på onsdag

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2001-02-01 19:57.</EM></FONT></P>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Isac?

Lite udda attityd av mannen som skrev "Inga hjältar här", får man nog säga...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Isac?

Åja, sedan när är inte lysande satir (Dumskallarnas Sammansvärjning, Ett Anspråkslöst Förslag, Den Tappre Soldaten Svejk, etc.) stor litteratur?

Sedan är Inga Hjältar Här dessutom en, tja, inte kopia på, men väldigt inspirerad av, Harry Harrisons "Bill the Galactic Hero", som i _sin_ tur är en parodi på militär space opera i synnerhet och Starship Troopers i synnerhet. BGH rockar fett!

Slutligen är Lundwall också en insiktsfull man vad gäller åtminstone det litteratursociologiska värdet av rymdopera och liknande genrer; han gav i början av 70-talet ut en serie som hette Den Fantastiska Romanen, som innehöll exempel från hela historien för SF, skräck och i viss mån fantasy. Intressant läsning.

Slutligen inkluderar i viss mån Lundwalls begrepp om litteratur gamla pulpklassiker som Lovecraft och Howard; det är Lundwalls förtjänst att större delen av HPL's verk översatts till svenska. Här spökar också idén att även om HPL inte alltid håller litterär världsklass, har han inspirerat andra så mycket som _gör_ det, och detsamma gäller Howard. En liknande attityd ligger bakom en utgivning av även de mest obskyra av Jules Vernes verk på 70- och 80-talet.

Och som sagt: Bibliotekarier imponerades av Lundwall's publikationer, och därför kan man hitta mycken god litterär SF på svenska folkbibliotek. Det underlättas av att väldigt många förlitar sig på Bibliotekstjänsts sk. "sambindingslistor" med recensioner av allt material som getts ut; detta gör att man över hela landet följer liknande mönster vid inköp, även om man börjat bli mindre beroende av BTJ nuförtiden (förut var det ungefär: "VI ÄR BIBLIOTEKSTJÄNST. NI KOMMER ATT BLI ASSIMILERADE. MOTSTÅND ÄR MENIGSLÖST."). BTJ är alltså nissarna som binder in böckerna i sådana där typiska "biblioteksomslag" ni vet, förutom de pärmar etc. som boken kom med.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Isac?

Solaris. Solaris är _höjden_ av "seriositet". Den är vad många vill att SF skall vara - spekulativ litteratur, som ställer frågan "tänk om". Det är definitivt ingen vanlig action- eller äventyrshistoria, dock, även om det finns ett visst deckarinslag när man försöker fundera ut exakt vad som pågår. Skall inte säga för mycket, det är roligare att läsa själv.

Nightowl, the unemployed Eternal Librarian assistant, som märkte att det fanns ett dussin rollspelande bibliotekarier på rpg.net. Se på faun!

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Isac?

<I>Nu söker jag egentligen inte efter satir SF utan mer "sierösa" böcker. Har mannen bakom Pirx gjort mer seriösa saker?</I>

Um, förutom Framtidskongressen så nämndes Mögelmörkret, Cyberiaden, Solaris och Memoirs Found in a Bathtub (undrar fö om inte den svenska titeln är 'Minnen funna i ett badkar') i de två senaste inläggen...

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Isac?

Av dessa är definitivt Cyberiaden och Minnen funna i ett badkar (?) "roliga" böcker, i samma stil som rymdpiloten Pirx. Jag vet inte varför roliga böcker inte är seriösa, men... ;-)

Nightowl, rolig men seriös!

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Star wars...

...är och kommer förbli världens bästa film saga. Ser också fram emot sagan om ringen, men den kommer inte komma i närheten av Star Wars fenomenet. Tänk på att star wars, episode IV, spelades in för nästa 25 år sen.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Det finns bättre....

Med risk att bli påhoppad och lynchad så tycker faktiskt jag att femte elementet är en bättre film än alla Star Wars-filmerna. Detta kan iofs bero på att jag sett Star Wars-filmerna några gånger för mycket.

Tur att du tog en film med Bruce Willis, en riktig klippa. =)

Men hur kan man se Star Wars för mycke, de går inte. Jag kollar på star wars (alla 4 nu när episode ett kommit) ungeför en gång i månaden. Har gjort det i c:a 10 år nu.
Kan filmerna utan till =).


- "We'll be sent to the spice mines of Kessel or smashed into who-knows-what!", C3PO
- "You are beaten. It is useless to resist.", Vader
- "You must repair him! Sir, if any of my circuits or gears will help, I'll gladly donate them." ,C3PO igen!
- "You never know the power of the dark side" , Vader
Och den klassiska:
- "May the force be whit you, always" , Kenobi



"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Star Wars [GPÅSARH]

Tja, som jag redan gjort gällande upprepade gånger här på forumet är StarWars underhållande, men inte mer. Det är en pubertal, medioker och rätt värdelös filmhistoria, jämnförbar med dylik standard-äventyrsfilm modell Hollywood.
Så nej du, Star Wars är redan nerpetat från förstaplatsen av ett par hundra filmer, främst det mesta av regissörer som Zhang Yimou, Chen Kaige, Wong Kar-Wai, Akira Kurosawa, Takeshi Kitano, Hikorazu Kore-Eda, Hou Hisao-Hsien, John Woo, Tsui Hark, Kenji Mizoguchi, Francis Ford Coppola, Stanley Kubrick, Bernardo Bertolucci, Stanley Kwan, med flera med flera med flera. DET är bra film.

- Ymir, var bara tvungen att räkna upp en radda som vanligt.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Star Wars [GPÅSARH]

Smaken är förvisso delad men ingen film hittils är bättre än Star Wars. IMHO.

Jag köpte filmerna innan jag ens hade en video. :gremcool: Nu har jag dock ingen TV det började ryka ur den en dag. :-(

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Mer info, mer input här <--, mer mer mer

Hmm kanske inte exakt vad du fråga efter men Sam J. Lundwall:s förlag gav ut en novellsamling av ryska
SF-författare, kommer dock inte vad den hette. Jag har försökt få tag på den igen men inte lyckats. Nån som vet mer ?

Per
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
LOTR

BAh... Star Wars måste väl ändå hålla sig mot Tolkiens "Mästerverk" Jag hade hellre sett en film variant av Gillis bonde från Ham...

Tolkien är överskattad...

Matrix är intressant... Star Wars är uttjatad, men underhållande..

Jag tror att LOTR kan bli en bra film, mest för att man förhoppningsvis slipper allt krångel och bök som verkar vara Tolkiens kännetecken..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Budskap?

Hmm se Fight Club 12 gånger, raka skallen, skaffa nya solglasögon och spräng några viktiga finansbyggnader...

DET är budskap....

"you are not what you consume"

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 
Top