Nekromanti Tjena Blixten

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Har sett Matrix nu. Den var ju asbra. Varför har jag inte sett den tidigare?
Den knuffade nästan ner Star Wars från första platsen på min lista. Missa inte Matrix!!! Det är en order.

Yassilus
--
Ei Saa Peittää
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: matrix...

Matrix= halvtaskig standard-hollywoodrulle med enormt överskattade specialeffekter, handling rippad från ryska scifi-klyschor modell 60-tal och skådespelarinsatser jämnförbara med de i spelfilmsversionerna av "Mortal Kombat". Ett koncept som kan tiltala den intelligens- och smak-befriade äckelamerikanska pöbeln, möjligtvis.

- Ymir, tycker Matrix är rätt kass.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Re: matrix...

men jävligt snygg inredning:)
Jochman- tycker också matrix är semi-dålig (en svag 3:a)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: matrix...

"Matrix= halvtaskig standard-hollywoodrulle med enormt överskattade specialeffekter"

Tycker precis tvärtom! Fast jag svarde mest för att höra vad du tycker är bra istället.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: matrix...

Håller med, det är fina actionscener men annars tycker jag att den är ganska dålig.

...Se en riktig film, se: "Soylent Green"...

"Soylent Green is people!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det tycker inte JA-aa-AAG! (Opera.)

Själv tycker jag att Matrix är underbar. Faktiskt. Mycket intressant budskap. Man kan ju säga att Matrix är långt mycket djupare än Lars Von Triers filmer, eftersom Matrix tar upp något "viktigare." (Tycker jag.) Men eftersom det är fart i Matrix så är det tydligen inte så.. /images/icons/wink.gif

Själv tycker jag nästan att det är sorgligt att bli påminnd att vissa fortfarande inte sett filmen.. /images/icons/frown.gif Om dom däremot hatar den så blir jag inte ledsen.. Konstigt? /images/icons/wink.gif

Ryska scifi-klyschor? Vadå?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Klyschor?

"handling rippad från ryska scifi-klyschor modell 60-tal"

Åkej... de där ryska "SF-klyschorna" du pratar om har inte visat sig i nämnvärt hög utsträckning här i väst, vare sig före eller efter 60-talet. En "klyscha" är ju trots allt en kliché, ofta överexploaterad. Om något inte förekommer här så är det inte en kliché här, och definitivt inte en överexploaterad sådan.

Så... hur kan de då vara klyschor?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ryssar

<I>Ryska scifi-klyschor? Vadå?</I>

Läs rysk SF! Den är värd det.

Marginellt relaterad anekdot: När 'Star Trek IV' prov-visades i Ryssland (lite märkligt val eftersom de aldrig hade sett vare sig TV-serien eller de tidigare filmerna, men ändå) så var den enskilt mest populära scenen mot slutet när McCoy utbrister: "We'll get a freighter. The bureaucratic mentality is the only constant in the universe." Den ryska publiken asgarvade så att man inte kunde höra slutet av filmen.

--
Åke
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Ryssar

Håller lätt med om att rysk SF är bra, det brukar dessutom finnas att få tag i på bibloteken. Läs trojkan om ni kan få tag på den.

Per
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: matrix...

Första gången så såg jag Matrix var på LinCon i ett fullsatt klassrum. Åh, vilken skön känsla det var.
Tyckte då den var som "Reno, obeväpnad men farlig".

Så den igen (textad) och gillade bakgrundsstoryn. En stark 3:a från mig.

/[color:green]Han</font color=green> som (apropå lingonsylt) tyckte "Blade" blev sämre ju fler ggr han såg den
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ryssar

Strugatskij, vill jag minnas att författaren hette...

Nightowl, the Eternal Librarian Assisstant

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Grattis. =)

Såg Matrix på premiären, BIO. Då tyckte jag och mina polare att den inte var så bra, men eftersom jag älskar köpfilmer så fick jag lov att köpa den.
Och visst, den blir bätrre för varje gång.

Men den, eller någon annan film kan aldrig peta ner Star Wars från första platsen.
Skäms för att ha utratt dig så. =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: matrix...

"handling rippad från ryska scifi-klyschor modell 60-tal "

Que?

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Mer info, mer input här <--, mer mer mer

Oj oj oj! Jag som får bånge av SF-böcker och ännu inte knaprat i mig några ryssar skulle mer än gärna vilja ha några namn på bra ryska sf-författare (så länge det inte är brott och straff i rymdmiljö). Snääääälla kan inte någ ge mig ett gäng namn?

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Isac?

Isac Asimov kanske är från ryssland, kanske?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Isac?

<I>Isac Asimov kanske är från ryssland, kanske?</I>

Hans föräldrar var från fd Sovjetunionen (fast inte just Ryssland, har jag för mig), men själv var han uppväxt i USA.

De ryska författare som poppar upp i första hand är väl bröderna Strugatskij och Stanislav Lem. Båda (ok, alla tre) har varit rätt produktiva och finns översatta till svenska i stor utsträckning. Bör kunna återfinnas på närmaste bibblo.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Isac?

Är inte (var inte?) Lem polack? Nevermind, LÄS honom! Cyberiaden är en bra start, men Solaris är klassikern!
Rymdpiloten Pirx och Memoirs Found in a Bathtub (vet inte vad den heter på svenska) är också höjdare!

Och när vi ändå är inne på östeuropeisk SF, glöm inte tjecken Karel Capek - Salamanderkriget och R.U.R. Hade det inte varit för den senare, hade vi inte haft ordet "robot" (fastän historien handlar om androider...)!

Östeuropeisk SF publicerades i Sverige av "SF skall fanimej vara en seriös litterär genre och inte någonn jävla spaceopera" - människor som Sam J. Lundwall, och därför har alltid mina bibliotekariekollegor varit mer benägna att acceptera inköp av dylik, så det brukar gå att hitta på bibliotek, ja.

Nightowl


"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Top