Nekromanti Tja

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Har hört att Eon e ett svårt rollspel jämfört med DoD 6 eller va de tvärt om? Eller kanske e dom lika svåra (lätta)?
Iallafall så e jag Newbie i rollspels världen och tänkte på vilket spel som e bäst? De känns som de finns fler saker till Eon (de e ju kul) och om de nu e lättare så e de ju oxå en fördel. Jag har tittat igen eller rent utav pluggat på som F*N i Drakar o Demoner o kan de rätt hyffsat nu känns de som men de kännns ändå som ett spel i svåraste laget. A de e ju inte svårt direkt men jag vill inte ha de ett dugg mer svårare de skulle bara bli krongel... men vad jag undrar e Eon eller DoD bäst för en Newbie som jag?
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
DoD 6 har helt klart färre regler! Det betyder att det är enklare, men också att det kräver att man är bra på att hitta på egna regler när det behövs.
Själv föredrar jag Eons väldigt många regler (som dock var för sig är ganska enkla och systematiska) och som har en regel för varje tillfälle, men det är nog en smaksak. Som Newbie går det nog bra med både och, bara man har orken att lära sig systemen (vilket man borde ha /images/icons/cool.gif) men DoD 6 är nog enklare att starta med.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Kort: Jeg har spilt en del rollespill (ca10år?).
Innenfor fantasy så bla D&D, AD&D, Sagan om Ringen,
DoD 3-5 (ikke 6). Og spiller nå EON.
Siden jeg ikke har spilt Den nye Drakar så har jeg seff. litt vanskelig for å utale meg, men tror det muligens ligger på sånn ca DoD 4.0 i vanskelighetsnivå uten noe særlig tileggsutstyr (Noen må bare rette på meg om jeg tar feil!!).
Min personlige mening er isåfall at EON ikke er noe lettere iallefall (enda mange prater om at det meste er frivillige regler osv.). Muligens så er det ikke mye vanskeligere, men hvis jeg spilte DoD6 og ville bytte pga det var for "vanskelig" så ville jeg iallefall ikke byttet til EON, men prøvd å "biti tenna sammen" og fortsatt med DoD6 (siden du er allerede litt inni det). Men hvis du kan plyndre littegrann og liker en liten utfordring så ville jeg absolutt prøvd EON.

Jaja har jo aldri lest DoD6, pluss at jeg begynte med DoD4 da jeg var sånn ca 13, så derfor er det veldig vanskelig og sammenligne det og EON som jeg kun har spilt de siste åra.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, första rollspelet jag provade var Eon. Reglerna i huvudsak är inte så svåra, men jag kan inte jämföra med DoD 6. Men börja med grunden och lägg till extra ju mer du lär dig
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
DoD är oseriöst. perfekt för newbies.

DoD 5 (eller dod chronopia) är mycket bra att spela om man är en ny kille/tjej på rollspel eftersom man kan hitta på absolut allting. När du spelat något/några år så är Eon en skön fräsh seriöst spel att fortsätta efter det. Eller så gör du som jag och köper alla spel du får tag i och väljer sedan det du gillar mest.

Eon är det mest avancerade spelet i marknaden just nu. Jag har inte hittat något svårare iaf.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: DoD är oseriöst. perfekt för newbies.

Eon är det mest avancerade spelet i marknaden just nu. Jag har inte hittat något svårare iaf.

Svårt och svårt... Jag tycker inte att det finns något som är svårt eller krångligt i Eon. Det är ett avancerat spel, inte ett komplicerat spel.

Nybörjare kan i och för sig ha problem med den stora mängden regler, OM de försöker lära sig alla på en gång. Det är nog det största problemet för nybörjare. Däremot är inte reglerna i sig särskilt svåra eller obegripliga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Definiera oseriöst

Jag måste säga att du använder termen "oseriöst" väldigt luddigt. Jag skulle vara tacksam för en tydligare definition. Varför skulle DoD, med sin Konflux-maffekampanj, vara mer oseriöst än Eon med sina misslor, till exempel?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: DoD är oseriöst. perfekt för newbies.

>Eon är det mest avancerade spelet i marknaden just nu. Jag har inte hittat något svårare iaf.

Menar du att du sätter likhetstecken mellan "komplicerade regler" och "seriositet"?

/Anders
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Jag började spelleda Eon utan att ha några som helst tidigare erfarenheter av rollspel. Det fungerade alldeles utmärkt. Att man inte lär sig allt på en gång gör inget. Även om Eons regler är många, är det väldigt systematiskt gjorda - vilket gör att man lätt kan hitta på en egen regel om man saknar eller inte kommer ihåg någon.

Dessutom bjuder världen (Mundana) på hur många möjligheter som helst - alltifrån enklaste bondäventyr till episka kampanjer med världens framtid på spel. Världen känns logisk och spännande.

Kan tillägga att jag började spela när jag var 15.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, jag började spela när jag var 14. nu är jag 15. Inte mycket av en veteran som ni ser.
Och jag ber er, hys inga fördommar om oss 15-åringar. Jag har träffat ett par som inte passar stereotypen. Men inte många
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Chronopia

Vår käre silversurfare syftar på D&D Chronopia. Han har troligtvis inte ens hört talas om svavelvivinter.

Mängder med DoD-spelare gillar inte Chronopia för att det är oseriös et cetera.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
DoD

Skulle nog börja med nån utasv DoD-versionerna.
Ja började med DoD & fortsatte med EON, kändes som en bra fortsättning av det hel. Det känns som EON är snäåået mer avancerat än DoD.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Hmm, alltså jag började spela rollspel när jag var 12. Spelade Chronopia (DoD) som en kompis hade.

13-årsdagen förgylldes med en Eon-regelbok till lilla mig. Jag hade då inte några större svårigheter att lära mig reglerna. Man får kanske läsa dem och använda dem ett par gånger tills de sitter, men när de gör det så är de oslagbara (min åsikt).
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: DoD är oseriöst. perfekt för newbies.

Ja. Sedan svarade jag på båda hans frågor. DoD ÄR oseriöst. Eon HAR komplicerade regler.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Definiera oseriöst

Gå och slå upp det.

Det var du som fixade misslor till Eon. Ditt fel. Jag har inte med misslor i MITT Eon. Förutom ibland när spelare vill spela dem eller om man vill lätta upp stämningen.

Förövrigt så är det nya Eon också kass. Där finns det ondska och godhet och annat skit som gör världen tråkig och ökar krigarnas axelplåtar med tre ton, och ökar deras svärd till uteslutande tvåhandssvärd. Mörkret är kasst och pajar världen. Men det är en annan diskussion.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Chronopia

Äh, håll käften din lilla sprätt, jag har läst en hel del från de andra spelen också och de verkar inte heller så jäkla bra. De äventyren som finns är för jävligt dåliga. Magikerna vill korrumpera och förstöra för att de känner för det. Jäkligt löjligt.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: DoD är oseriöst. perfekt för newbies.

Det blir inte så kul för den stackars nybörjaren när han ska sätta sig och köra sitt första äventyr till Eon och tänker mer på regler än på sitt äventyr. Det är nästan bättre att köra ett lättare spel från början och sedan ge sig på Eon när man kan äventyra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Definiera oseriöst

"Gå och slå upp det."

SAOB har följande att säga:

seriös (av senlat.seriosus, avledn av lat. serius, sannolikt besläktad med SVÅR) 1) som utmärkes av allvar, allvarlig (se d. o. 1, allvarsam, högtidlig, värdig o. d.), 2) som präglas av l. har l. uttrycker en fast föresats l. ett allvarligt menat l. verkligt intresse (särsk. om spekulant l. förfrågan av spekulant); äv.: som helhjärtat ägnar sig åt sitt arbete, ambitiös l. dyl. 3) allvarlig (se d. o. 2 f, farlig, betänklig, svår o. d.)

Åkej, kom nu och hävda att vi inte har, uttrycker en fast föresats, eller präglas av ett allvarligt menat eller verkligt intresse, och att vi inte helhjärtat ägnar oss åt vårt arbete.

"Förövrigt så är det nya Eon också kass. Där finns det ondska och godhet och annat skit som gör världen tråkig och ökar krigarnas axelplåtar med tre ton, och ökar deras svärd till uteslutande tvåhandssvärd. Mörkret är kasst och pajar världen. Men det är en annan diskussion."

Way! Silversurfan lyckas återigen läsa in vad han inte vill se i modulen, trots att det inte står där!
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Jag hade spelat Viking i ungefär 3-5 månader innan en i min spelgrupp (som har spelat lika länge) köpte EON II i början var det väl lite jobbigt att slå upp allt när man skulle göra något men efter ett tag så flöt det på väldigt bra.
 
Top