Titta i brevlådan

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,192
Nämen! Ett SMS om att ett paket från Helmgast AB finns hos mitt lokala postombud? Trots att jag inte hört något på över en vecka sedan folk började packa upp?

 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Vad Själsband gör är ju att det i viss mån breddar alvkonceptet, så att man även kan spela Säling, Hjortid, Svanmö etcetera (om man också väljer påbyggnadsförmågorna).

Om man vill göra det mer konsistent kan man låta "Trädens röst" vara en applicering av Själsband - du kopplar ditt själsband till världssjälen Tevatenu, och detta fungerar då som Trädens röst. Det buffar ju Alv lite, eftersom de då får fler valmöjligheter, men tror inte det är något större problem, det finns det takhöjd för.

P. S. Nu pratar jag alltså fortfarande om fall där man vill anpassa till andra världar eller anpassa sitt eget Kopparhav - men grundpremissen i KH är ju fortfarande att alver inte (längre) kan länka sig själsligen till någon Moder Jord.
Jag brukar Inte vara så hård på lore och den typen avgränsningar mot spelare utan tycker att om det skapar en bra stämning och en bra historia så är jag öppen för alternativ. Så i detta fallet tycker jag det vore en kul grej om någon hade önskat vara bunden till växtriket snarare än ett djur. :) nu verkar mina spelare välja andra karaktärer så det blir kanske inte aktuellt ändå. Blir snarare ett ohederligt gäng med lurendrejare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,322
Jag brukar Inte vara så hård på lore och den typen avgränsningar mot spelare utan tycker att om det skapar en bra stämning och en bra historia så är jag öppen för alternativ. Så i detta fallet tycker jag det vore en kul grej om någon hade önskat vara bunden till växtriket snarare än ett djur. :) nu verkar mina spelare välja andra karaktärer så det blir kanske inte aktuellt ändå. Blir snarare ett ohederligt gäng med lurendrejare.
Ja, en länk till ett träd eller en växt är coolt - ett sorts dryadkoncept.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,884
Location
Ereb Altor
Ja, en länk till ett träd eller en växt är coolt - ett sorts dryadkoncept.
Precis. Och det kan gott och väl rymmas i Athos. Vi går ju inte på vilka eller vad som är besjälat. Enda problemet är väl isf att alven är bunden till en plats, snarare till en själ (eftersom träd, gräs och stenar inte direkt rör på sig. För det mesta).

@Styrman Vi ser gärna att Athos alver kan vara "ohederliga lurendrejare!" Och vill manha ett konkret exempel så har vi Syndikatets spelpodd, där just en alvtjuv figurerar. https://syndikatet.blog/2020/09/13/kopparhavets-hjaltar-del-1/
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Precis. Och det kan gott och väl rymmas i Athos. Vi går ju inte på vilka eller vad som är besjälat. Enda problemet är väl isf att alven är bunden till en plats, snarare till en själ (eftersom träd, gräs och stenar inte direkt rör på sig. För det mesta).

@Styrman Vi ser gärna att Athos alver kan vara "ohederliga lurendrejare!" Och vill manha ett konkret exempel så har vi Syndikatets spelpodd, där just en alvtjuv figurerar. https://syndikatet.blog/2020/09/13/kopparhavets-hjaltar-del-1/
Det ska jag ta och lyssna på.
Här blev det en fetlagd köpman, en minotaur krigare och en sjöfarar anka.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Ja, en länk till ett träd eller en växt är coolt - ett sorts dryadkoncept.
Om man inte byter ut förmågan så kan man ju alltid lägga till den som en ny unik förmåga som bara alver och druider kan köpa för erf.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,884
Location
Ereb Altor
Om man inte byter ut förmågan så kan man ju alltid lägga till den som en ny unik förmåga som bara alver och druider kan köpa för erf.
Ja de flesta förmågor till HT funkar utmärkt till KH. Hjältarnas väg är ett utmärkt supplement fullt av nya förmågor och annat!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,322
Om man inte byter ut förmågan så kan man ju alltid lägga till den som en ny unik förmåga som bara alver och druider kan köpa för erf.
Kanske också värt att säga att vi har planer på att utveckla "Själsband" ytterligare - olika typer av själsband kan täckas av olika förmågor eller ytterligare regler. Den variant av Själsband som presenteras i grundboken är den vanligaste, för rotlösa alver som lever ensamma eller i små grupper, eller i människornas samhällen.

Det är ju inte bara djur och växter man skulle kunna länka till, utan även andra andar och krafter. Som en tumregel kan man säga att varje större alvsamhälle (Goiana, Gwondel Leigu, Sivoa) har en unik själslösning.

Watch this space.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,198
Location
Örebro
För trött för att läsa ikväll, men blir defintivt bläddring imorgon då jag tvingas åka buss till grannstaden och senare jobbar natt. Blir finemang att läsa då! <3
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,198
Location
Örebro
Shhhh! Låt han äta den! Kommer du inte ihåg de giftbestrukna sidorna? "Höhö, precis som i Rosens Namn sa du ju!
Vad är det med Helmgast egentligen? Först vill Petter Nallo ha mitt blod, sedan vill Måns förgifta mig. Har ni verkligen samkört era agendor? Vill ju inte att Nallo ska bli förgiftad. ;)
 
Top