Nekromanti Tirakerna tar över.

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Dessutom används vattenkraft, inte muskelkraft. Kapa motvikten så går porten inte att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts. Kapa drivlinan till vattenhjulet så går porten inte heller att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts.

Och dvärgarna kommer inte ut och svälter så ihjäl... såvida de inte verkligen äter sten och byter ut insekterna i kvasr mot just sten... /images/icons/smile.gif

"Med en schysst borg slår man belägrarna med häpnad."

Ehhh... Här har han faktiskt rätt... Baltsars borg...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Kiaz...

Tur.

Vrakher är lika farliga som drakar. Detta betyder dock inte att inte RPs kan döda dem. Det beror på hur snäll din SL är.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Kiaz...

Att Vrakher och grottroll är farliga är ingen nyhet. Hur farliga de skulle vara i praktiken på ett slagfält är en annan sak. Disiplin, vad är det? Några lätta katapulter med nafta (eller något liknande brännbart) skulle ge trollen problem!

Knappast. Deras hud tål hur mycket som helst. Sedan behövs det att vrakherna, tirakerna och trollen hamnar i en situation som gör att de kan bli utsatta för katapultbeskjutning. Eftersom de är nattvarelser och att de anfaller snabbt som satan så är nog sådana försvar meningslösa.

Vem behöver disiplin när man ska köra frontalangrepp? Tirakerna får helt enkelt omringa och sedan släppa lös sina kompisar...

Det stora problemet är förstås att populationerna på Asharinahalvön är helt flippade.

Korrekt.

Sedan är visserligen tirakernas befolkning också flippade. De borde vara 10 ggr så många som alverna och dvärgarna inte mindre.

Tror du fortfarande de kommer ta över världen?

Ändrar du på asharina så ändrar jag på kiaz...

Med tanke på hur aggresiva tiraker är kommer kriget antagligen sluta med att tirakarmén svälter ihjäl ute på ashaslätten efter att ha jagat efter en Asharisk armé

När jag ser en asharisk här som är tillräckligt stor för att utgöra något hot så käkar jag upp mina tår...

Asharinas här är KASS!

Jag har varit med om att en dvärg gjort detsamma (extraskada i hjärtat - 300+ i blödningstakt...).

Och en i min grupp kapade en trukhs bröstkorg med ett kvickt anfall med en muhadinsabel... Konstiga saker har hänt förut.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Amerika suger.

Du verkar glömma att Asharier får 1800tals Texasbor att verka fridsamma och obeväpnade. Dessutom så är ju de flesta ashariska städer befästa och belägringsarteleri har väl aldrig varit Tirakernas specialitee...

Asharinas "här" kan bara skydda sitt folk från rövare och förhindra brottslighet. De har inte tillräckligt många för att bemanna hela stadens murar. Tirakerna kan rusa rakt på och lita på att staden är handlingsförlamad av fasa och att de är utan ledare (tirakiska shamaner dödar befälen...).

Fanatiska tiraker med tro som bara FAN, överlägsen styrka och hat mot förtryckarna (asharier är som tyskarna mot judar när det gäller tiraker) borde slåss jäkligt bra också. Sedan slåss de på natten...

De som tror att man kan klara sig med att vara patriot är lika smart som en genomsnittsamerikan, och det vill vi väll inte?
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Åh, så vi är telepater nu? Har du någon aning om vad vårt syfte med tirakerna var? Hade du haft en aning så hade du garanterat inte sagt det ovan - vi ville ha en levande och intressant kultur och definitivt ingen ras att kötta

Nehepp. Men ni gör ju just ett shysst arbete med att förmedla det intrycket i folk. Kiona och fettodvärgen slacktar ju tiraker för jämnan. Tiraker är vildsinta och elaka och onda osv enligt alla kulturer utom deras egna. Tack vare Dan så är tirakerna inte köttfärs, men det är likt förbannat det en SL ska skicka på rpna när de vill döda massor av folk.

Sedan tycker jag att det med att kharzim (varför är han döpt efter sitt berg? det är ju som att bli döpt till Sverige i Sverige) ställer sig på sin bro och håller undan hundratals tiraker ensam är minst sakt lite vinklad. Vad tror du att det budskapet för ut till Eonspelarna?

Observera att "enade" inte är samma sak som "organiserade". Det finns många exempel genom historien på enade och fanatiska styrkor som fått hur mycket däng som helst på grund av avsaknad av organisation. Tysklands fördel under Andra världskrigeet var inte en stark ledare, utan en stark organisation. Tvärtom gick det åt helvete när den starka ledaren gick förbi den starka organisationen. Då hjälper det inte mycket om man är enad.

Men det kan samla alla tiraker. Sedan är det bara och dela upp tirakerna i sisådär 4 olika trupper och ta varje land på asharina. Låt var trupp klara sig själv (tro mig, de gör dom nog).

Vad tror du att alver är så förbaskat noga med att inte bli vän, utan bara behålla en ytlig relation till andra? Dessutom, skjuter man någon i ryggen så är risken bra mycket mindre att han skjuter tillbaks. Kanske därför alver gillar gerillakrigföring så mycket.

Med människor kanske. Man kan nog inte UNDGÅ att bli god vän med någon om man känt killen i femhundra år. Sedan dör ju familjemedlemmar. Dem är man MYCKET god vän med.

Sunari är en skog. Lunta på...

Problem A: det behövs mer än en dvärg för att öppna porten. Det är också tämligen lätt att säkra porten så att den inte kan öppnas. Porten är tung och beroende av en rätt schysst motvikt för att över huvud taget kunna öppnas. Dessutom används vattenkraft, inte muskelkraft. Kapa motvikten så går porten inte att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts. Kapa drivlinan till vattenhjulet så går porten inte heller att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts.

Hepp. Då blir det ju ännu lättare. Shamanerna får kanske inte så mycket sömn men de kan ju fördriva nästan hela dvärgfästet. Eller så kan de be makhtah om hjälp. Gudomlig jordbävning...

Problem B: om du hade läst Dvärgar ordentligt så hade du märkt vilka förberedelser som dvärgar tar till för att förhindra brand. I synnerhet i områdena innanför portarna finns det väldigt lite brännbart (sten, ungefär). De flesta fatala bränder inträffar i kollager eller kolbäddar i gruvorna. Och ska man ta sig dit ner...

Jag har läst dvärgmodulen. Det är inte mitt fel att den suger...

Sedan vill jag minnas att ett dvärgfäste brann ner någonstans.

"Med en schysst borg slår man belägrarna med häpnad."

Du kan vara nästan hur många du vill och hur fanatisk du vill, men en schysst borg gör faktiskt underverk när det gäller chanser för försvararna.


Det finns ju SÅÅ många borgar i asharien...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
vad ska de göra sen?

"nu har vi stängt in oss här, ingen kommer in eller ut"
"ok, skitbra"

1 år senare.

"fienden drar sig tillbaka!"
"Gött! Hur kommer vi ut?"
"Öhh?"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Är inte ett dvärgafäste självförsörjande...? De kan alltså slå igen portarna och skita i tirakerna i tio år om det så krävs, jag menar... vad ska de göra åt saken?

Dessutom har jag för mig att jag har läst att tirakerna bara expanderar när de behöver det. Det kan jag inte hitta i tirakboken just nu dock, men jag har för mig att jag har läst det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Handdukar

Nu lägger jag ner. Dvärgar har i alla fall en chans att bearbeta stenväggar, till skillnad från mig. Så, herr Stenvägg, grattis till segern. Det här bevisar alldeles ypperligt att om man är obstinat nog och lever i ett tillräckligt civiliserat land där man inte får ha ihjäl opponenter som förolämpar en så kan man vinna alla gräl.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"fienden drar sig tillbaka!"
"Gött! Hur kommer vi ut?"


Svar 1: "Reparerar maskineriet."
Svar 2: "Bygger en ny port."

Välj själv.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Kiaz...

Att Vrakher och grottroll är farliga är ingen nyhet. Hur farliga de skulle vara i praktiken på ett slagfält är en annan sak. Disiplin, vad är det? Några lätta katapulter med nafta (eller något liknande brännbart) skulle ge trollen problem!

Knappast. Deras hud tål hur mycket som helst.


En (möjligen två) rundor för eld. Sedan tar de Ob1T6 trauma/smärta per runda tills det slocknar. Och trollen kan inte regenerera det.

Sedan behövs det att vrakherna, tirakerna och trollen hamnar i en situation som gör att de kan bli utsatta för katapultbeskjutning. Eftersom de är nattvarelser och att de anfaller snabbt som satan så är nog sådana försvar meningslösa.

Inte om det är en tirakarmé. Du flyttar inte en styrka med mer än högst några hundra individer så fort. Är det dessutom tiraker, vrakher och troll kommer deras "snabbt som satan" ge försvararna ha minst tio minuter på sig att göra sig redo, om de har någorlunda kompetenta vakter. Det räcker gott och väl för att för att en lätt katapult redo om den är monterad.

Och om de tänker göra nattanfall kommer jag göra angripa på dagen. Oj vad glada trollen och vrakherna blev.

Vem behöver disiplin när man ska köra frontalangrepp? Tirakerna får helt enkelt omringa och sedan släppa lös sina kompisar...

Omringa? Med en tirakarmé? Du ska vara glad om du kan få centern att vänta tillräckligt länge för att göra en båge av det. Och även om du har ledare skickliga nog att hålla koll på trupperna så ligger du jävligt risigt till om försvararna gör ett motanfall.

Det stora problemet är förstås att populationerna på Asharinahalvön är helt flippade.

Korrekt.

Sedan är visserligen tirakernas befolkning också flippade. De borde vara 10 ggr så många som alverna och dvärgarna inte mindre.


Jag kommer inte ihåg hur stor befolkningen i Sunari skulle vara men jag skulle kunna tänka mig 2-300000. Det kan nog finnas sådär 10000 tiraker till utspridda där också.

Tror du fortfarande de kommer ta över världen?

Ändrar du på asharina så ändrar jag på kiaz...


Err...Jovisst, om du har bestämt att bönder i Asharien och Soldarn envist vägrar odla 90% av marken så får det väl vara så när du är SL, men du lär inte få särskilt många personer att tycka att du har rätt.

På samma sätt kan du ju bestämma att tirakerna i Kiaz har food replicators a'la Star Trek vilket är det ända sättet de skulle kunna få tillräckligt med mat för att föda 100000 individer (som dessutom äter dubbelt så mycket som människor!) i det området, särskilt som de har ett jagar/samlar-samhälle.

Med tanke på hur aggresiva tiraker är kommer kriget antagligen sluta med att tirakarmén svälter ihjäl ute på ashaslätten efter att ha jagat efter en Asharisk armé

När jag ser en asharisk här som är tillräckligt stor för att utgöra något hot så käkar jag upp mina tår...


Behöver den inte vara, bara tillräckligt stor för att tirakerna ska försöka ha ihjäl den. Något hundratal bågskyttar och ungefär lika mycket lätt kavalleri borde räcka, framför allt med tanke på hur mycket avståndsvapen tirakerna använder.

Asharinas här är KASS!

Asharinas här är en försvarsmilis med en mindre mängd profesionella soldater. De kommer ligga risigt till i ett fältslag av ungefär samma anledning som en tirakarmé (dålig diciplin). Men nu så kommer de inte att möta tirakerna i ett fältslag utan vänta ut dem bakom befästningsverk - vilket kommer resultera i att tirakerna kommer dö som flugor!

Om du nu tycker att jag har klankat ner för mycket på tirakerna så kan jag åtminstone ge dig lite tillbaka: av de ca 20000 tiraker (frakk) det kan tänkas finnas i asharina kommer nära hälften vara redo att slåss, mot bara kanske 5% av alverna och människorna i Soldarn och 10% av människorna i Asharien (fler men mindre tränade).

/Henrik
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Kiaz...



Inte om det är en tirakarmé. Du flyttar inte en styrka med mer än högst några hundra individer så fort. Är det dessutom tiraker,
vrakher och troll kommer deras "snabbt som satan" ge försvararna ha minst tio minuter på sig att göra sig redo, om de har
någorlunda kompetenta vakter. Det räcker gott och väl för att för att en lätt katapult redo om den är monterad.


Men grejen är den att tiraker ÄR odiciplinerade. Det gör att de rör sig i klungor och därför förflyttar de sig MYCKET snabbare än vilken annan här som helst. Undantaget kavalleri. Kanske.

Och om de tänker göra nattanfall kommer jag göra angripa på dagen. Oj vad glada trollen och vrakherna blev.

Gurderna är världens bästa spanare. De kan se en fiendehär flera dagar innan hären ens är i närheten. Vi ska se vem som överraskar vem...

Omringa? Med en tirakarmé? Du ska vara glad om du kan få centern att vänta tillräckligt länge för att göra en båge av det. Och
även om du har ledare skickliga nog att hålla koll på trupperna så ligger du jävligt risigt till om försvararna gör ett motanfall.


Man kan omringa. Sedan när slaget börjar så blir det problem. Om man har grottroll och vrakher i fronten så kommer motståndarhären ångra sitt motanfall. Se regler för skräckinjagande motståndare...

Err...Jovisst, om du har bestämt att bönder i Asharien och Soldarn envist vägrar odla 90% av marken så får det väl vara så när du är
SL, men du lär inte få särskilt många personer att tycka att du har rätt.


Du glömmer att soldarn är 90% skog och att asharien är 90% öken. Tirakerna kan sprida ut sig över kharzim och göra räder ner mot städerna. De klarar sig.

Behöver den inte vara, bara tillräckligt stor för att tirakerna ska försöka ha ihjäl den. Något hundratal bågskyttar och ungefär lika
mycket lätt kavalleri borde räcka, framför allt med tanke på hur mycket avståndsvapen tirakerna använder.


Jag skulle bli väldigt förvånad om asharina skulle ha ens hundra kavallerister. De har ungefär fyra "riddare" i varje by. Dessa tar en jäkla tid att samla. Sedan kan de ju försöka rida i mörkret. Bågskyttar? I mörkret? Yeh right!



Asharinas här är en försvarsmilis med en mindre mängd profesionella soldater. De kommer ligga risigt till i ett fältslag av ungefär
samma anledning som en tirakarmé (dålig diciplin). Men nu så kommer de inte att möta tirakerna i ett fältslag utan vänta ut dem
bakom befästningsverk - vilket kommer resultera i att tirakerna kommer dö som flugor!


Vilka befästningsverk. Stadsmuren? Hahaha!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Är inte ett dvärgafäste självförsörjande...? De kan alltså slå igen portarna och skita i tirakerna i tio år om det så krävs, jag menar...
vad ska de göra åt saken?


Ett dvärgfäste är INTE självförsörjande. Förutom Drezins. Fast varför skulle tirakerna anfalla dem?

Dessutom har jag för mig att jag har läst att tirakerna bara expanderar när de behöver det. Det kan jag inte hitta i tirakboken just nu
dock, men jag har för mig att jag har läst det.


Tja, de behöver expandera. Det blir nog trångt i kiaz snart...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Handdukar

Jippie! Jag älskar att vinna gräl.

Nåja, är jag sten så är du 30 meter tjock lera. Tar ett jävla tag att gräva sig igenom men skoj är det.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
OK

Jag ger mig. Krille har rätt, du har bestämt dig för att tirakerna är en überras och därmed basta.

Jag kan tala om för dig (med en hel del erfarenhet av olika krigsspel) att en tirakarmé, så som den är beskriven i Eon, skulle få storstryk av en profesionell armé.
Neogames har också erkänt att befolkningsiffrorna i böckerna är felaktiga, men det är upp till varje SL att avgöra vad som är vettigt.

Jag tror jag får en majoritet med mej när jag säger att du missbedömmer hur stora befolkningarna borde vara fullständigt.

/Henrik
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Såja!

Var snäll nu, annars skickar jag Sara Ytterbrink på dig.. muaHAHAHAHAHA! *Försvinner skrattande i solnedgången*
 
Top