Nekromanti Tirakerna tar över.

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Tiraker har all möjlighet att ta över världen. De har shamaner, de har en gud och ALLA har qadosh, de är överlägsnast i strid och alver och dvärgar kan man döda utan problem, för att inte tala om människorna.
Tirakiska bärsärkar är lika farliga som riddare, de slaktar. Om tirakerna sedan anfaller på natten (vilket dom gör) Så har ingen någon chans.

Några som tycker annorlunda? Hur skulle ni bemöta ett tirakiskt härtåg. Går det att stoppa? Hur?
 

SuTTeN

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmö, Skåne
Precis som Klingons i star trek... I prencip... kanske...
jag vill bara skriva nåt så låt mig va :)

:: /SuTTeN\ ::
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Tycker jag inte, de kan juh lägga undan sina konflikter om ett hot som Borg tex skulle dyka upp.

Detta tror JAG inte att tiraker skulle kunns göra... ettersom jag inte har Tirak boken så ska jag nog inte yttra mig för mykke. :gremsmile:
 

SuTTeN

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmö, Skåne
Men jag menade, om Klingons vill anfalla T.Ex Romulans så kommer kanske inte alla vilja de utan fortsätta bråka mot den rivaliserande huset
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
De saknar dock tre saker: Anledning, Organisation och Antal.

I tirakboken läste jag någonstans någonting om en förlust på 80 tiraker på ena sidan och 20 alver på andra sidan...
Dessutom är de helt enkelt för oorganiserade, och efter att ha plöjt genom Asharien skulle de antagligen stoppas. Om de ens skulle ta sig genom Asharien, med tanke på att de antagligen måste gå genom alverna och dvärgarna först... och Soldarn...

Det kan dock ge upphov till intressanta fältslag, men räkna inte med något tirak-världsherravälde /images/icons/wink.gif.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Men det är för att folk på neogames vill ha slaktrasen som hjältar tar ihjäl. Ingen tänker på att tirakerna faktiskt KAN enas. det enda de behöver är en stark ledare. Deras hat mot alver och dvärgar förenar dem.

Kiaz är enat. Om kiaz går i krig så kan de ena de andra tirakerna. Deras shamaner kan stilla allt bråk. Alverna är inga krigare, vad krille än påstår. Alverna kan inte se sina vänner dödas. Därför tror jag de hellre flyttar på sig än att strida.

Dvärgarna kan belägras och shamanerna kan ta över portvakterna och öppna portarna. sedan bränner man ner dvärgfästena.

Människor har inte en suck. särskilt inte i asharina där de har bondemilis!
Soldarn kan inte ens stoppa en trollräd än mindre Kiaz där det finns monster i drivor. Kiaz är inte ens långt ifrån soldarn. Soldarn skulle inte märka fienden förren tirakerna omringat talon!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Kiaz...

Hört talas om kiaz?

Ett område med över hundratusen tiraker. Och de föder upp vrakher! De är kompisar med grottrollen. Ingen kan stoppa en arg vrakh. inte ens ett grottroll. Spelade ett äventyr då en vrakh slog ihjäl en heave med ett slag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det är för att folk på neogames vill ha slaktrasen som hjältar tar ihjäl."

Åh, så vi är telepater nu? Har du någon aning om vad vårt syfte med tirakerna var? Hade du haft en aning så hade du garanterat inte sagt det ovan - vi ville ha en levande och intressant kultur och definitivt ingen ras att kötta.

"Ingen tänker på att tirakerna faktiskt KAN enas. det enda de behöver är en stark ledare. Deras hat mot alver och dvärgar förenar dem."

Observera att "enade" inte är samma sak som "organiserade". Det finns många exempel genom historien på enade och fanatiska styrkor som fått hur mycket däng som helst på grund av avsaknad av organisation. Tysklands fördel under Andra världskrigeet var inte en stark ledare, utan en stark organisation. Tvärtom gick det åt helvete när den starka ledaren gick förbi den starka organisationen. Då hjälper det inte mycket om man är enad.

"Alverna är inga krigare, vad krille än påstår. Alverna kan inte se sina vänner dödas."

Vad tror du att alver är så förbaskat noga med att inte bli vän, utan bara behålla en ytlig relation till andra? Dessutom, skjuter man någon i ryggen så är risken bra mycket mindre att han skjuter tillbaks. Kanske därför alver gillar gerillakrigföring så mycket.

"Dvärgarna kan belägras och shamanerna kan ta över portvakterna och öppna portarna. sedan bränner man ner dvärgfästena."

Problem A: det behövs mer än en dvärg för att öppna porten. Det är också tämligen lätt att säkra porten så att den inte kan öppnas. Porten är tung och beroende av en rätt schysst motvikt för att över huvud taget kunna öppnas. Dessutom används vattenkraft, inte muskelkraft. Kapa motvikten så går porten inte att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts. Kapa drivlinan till vattenhjulet så går porten inte heller att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts.

Problem B: om du hade läst Dvärgar ordentligt så hade du märkt vilka förberedelser som dvärgar tar till för att förhindra brand. I synnerhet i områdena innanför portarna finns det väldigt lite brännbart (sten, ungefär). De flesta fatala bränder inträffar i kollager eller kolbäddar i gruvorna. Och ska man ta sig dit ner...

"Människor har inte en suck. särskilt inte i asharina där de har bondemilis!"

"Med en schysst borg slår man belägrarna med häpnad."

Du kan vara nästan hur många du vill och hur fanatisk du vill, men en schysst borg gör faktiskt underverk när det gäller chanser för försvararna.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
God bless Asharia!

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Människor har inte en suck. särskilt inte i asharina där de har bondemilis!


<hr></blockquote>



Du verkar glömma att Asharier får 1800tals Texasbor att verka fridsamma och obeväpnade. Dessutom så är ju de flesta ashariska städer befästa och belägringsarteleri har väl aldrig varit Tirakernas specialitee...

Dessutom är ju Ashariens män fria och det ger ju vår egen historia ofantligt många exempel på att fria män slåss VÄLDIGT MYCKET BÄTTRE än trälar/livegna/förtryckta.

/Bjorn

PS: Fan vad Victoria B's nya skiva e bra, perfekt Eon-musik!
DS
 
G

Guest

Guest
För att slå tillbaka ett enat tirakanfall så behöver människorna enas. Till exempel Jargien och Talamur. Då skulle man kanske kunna slå tillbaka dom, eller förgöra. Jargien från väster, Consaber och Talamur från öster. Men den chansen är väldigt liten.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Kiaz...

Hört talas om kiaz?

Många gånger...

Ett område med över hundratusen tiraker. Och de föder upp vrakher! De är kompisar med grottrollen. Ingen kan stoppa en arg vrakh. inte ens ett grottroll.

Att Vrakher och grottroll är farliga är ingen nyhet. Hur farliga de skulle vara i praktiken på ett slagfält är en annan sak. Disiplin, vad är det? Några lätta katapulter med nafta (eller något liknande brännbart) skulle ge trollen problem!

Det stora problemet är förstås att populationerna på Asharinahalvön är helt flippade.

Rimliga nivåer är ca. 1 miljon vardera i Asharien och Soldarn, ca 10000 tiraker i Kiaz. Tror du fortfarande de kommer ta över världen? Och det är bortsett från att Frakk inte har någon riktig möjlighet att skaffa sig en kompetent ledning för ett erövringskrig. Med tanke på hur aggresiva tiraker är kommer kriget antagligen sluta med att tirakarmén svälter ihjäl ute på ashaslätten efter att ha jagat efter en Asharisk armé.

Spelade ett äventyr då en vrakh slog ihjäl en heave med ett slag.

Jag har varit med om att en dvärg gjort detsamma (extraskada i hjärtat - 300+ i blödningstakt...).

/Henrik
 

Cavaci

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
10
Location
Östergötland
Tiraker har faktiskt ett både fysiskt och nummerärt övertag. Om de kunde organisera sig, och enas, plus ta vara på sina allianser med grottroll, vättar, ulvar och dessutom lyckas bemästra t.ex vrakher. Skulle det inte vara mycket som skulle stå emot dem. (Möjligen dvärgarna, ärligt talat fattar jag inte varför ens de försökt ge sig på dem, när det kommer till fästningarna, är det som att slå på en sten med en yxa och tro att den ska gå sönder). Alverna är nästan bara ett problem om man slåss på deras vilkor. Även om Thism skulle kunna göra bra motstånd, särskilt om Sanaris magiker skulle backa upp dem.
Eftersom nästan alla vet hur man bekämpar tiraker, d.v.s defensivt, så blir det nog problem att försöka locka ut dvärgar och människor ut ur sina befästningar, och få alverna ur skogen. För de vet hur chanslösa de skulle vara i öppen strid. Dessutom har tiraker en förmåga att inte kunna hålla si, utan rusa rakt på, och de flesta andra raser har nog bättre tålamod. Men det är sant att Asharien skulle få problem om en samlad tirakhär skulle få för sig att anfalla, Soldarn skulle ha bättre chans, då de är lite bättre tränade och bättre befästa. Men de skulle inte klara ett massivt anfall.
Jag har faktiskt spellett ett intressant fältslag där ena delen av spelarna var tiraker och andra människor. Ledaren för tirakerna (en RP) var en oerhört erfaren och skicklig ledare, och hade fårvånande bra pli på sina krigare. Hans diplomatiska kunskaper och rävspel hade även gett hans stam understöd från grottroll och ulvar. Och jag kan säga att även fast de fortfarande inte var fullt organiserade, så hade inte människorna en suck, trots att de var bättre utrustade, bättre tränade och befästa. Om de tirakerna lyckas med taktik... är de livsfarliga.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jag hade för mig att det fanns tre-fyra gånger fler dvärgar än tiraker, och tre gånger fler alver än desamma, så det har nog inget numerärt övertag...

Annars är det väl mer skoj at leda en oorganiserad samling orcher än en organiserad, magsåret blir liksom större då!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Äh

Det finns bara 20 tiraker där, å så en massa speglar så ser det ut som om de är fler. Ni är lurade allihopa, Kiaz är ofarligt.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Re: Kiaz...

Jag har spelat ett äventyr där en männsika har dödar en vrakh/images/icons/dragon.gif.....oj grabben
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Re: Kiaz...

Jag har spelat ett äventyr där en människa dödat en vrakh/images/icons/dragon.gif.......oj grabben
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Dessutom används vattenkraft, inte muskelkraft. Kapa motvikten så går porten inte att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts. Kapa drivlinan till vattenhjulet så går porten inte heller att öppna, oavsett hur många dvärgar som besätts.

Och dvärgarna kommer inte ut och svälter så ihjäl... såvida de inte verkligen äter sten och byter ut insekterna i kvasr mot just sten...[le]

"Med en schysst borg slår man belägrarna med häpnad."

Ehhh... Här har han faktiskt rätt... Baltsars borg...
 
Top