Nekromanti Tiraker och tro i mundana.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. polyteism

Vore det inte passande om västerländska män använde ögon-skugga (eller vad det nu heter)? Ska tydligen vara bra mot solen och därför även haft en praktisk funktion.
Ger du mig en källa på det så lovar jag att ha med det (fattar inte -varför- det skulle skydda). Att utmana vår världs genusnormer på något hörn vore ju bra, särskilt som Mûhad rent generellt är liksom überpatriarkalt, och kan Khal Drogo hålla världshistoriens mest macho brandtal samtidigt som han har ett halvt ton ögonskugga/skokräm kan väl vem som helst ha det.

Å andra sidan, är inte thalaskiska män totala kajalpojkar redan?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Ang. polyteism

Ang omskärelse finns en berömd väggmålning i någon egyptisk grav som föreställer män som får sina penisar behandlade på något sätt. Det kan varit det som skapat idéer att det praktiserades på den tiden.

Ang Akhenaton så var det som sagt en av mina guider som ansåg det. Det är mer ett exempel då den gamla tiden och religionen fortfarande gör sig påmind, då vissa egyptier tänker sig honom som en förmedlare av Islam. Likaså finns säkert kristna egyptier som anser likadant fast som en tid förespråkare för tro på en enda gud.

Va häftigt att din lärare var guide just där. Har hängt en hel del på olika historiska platser i Egypten och även jobbat på Nilenskryssningar. Vet du var och hur han arbetade? Kommer han från Egypten?

Jag är ärligt talat mer sugen på Eon än Warhammer och inspiration från de andra gamla kulturerna från Nordafrika och Mellanöstern funkar också bra såklart. Bara sand, mörka gravar och förbannelser är inblandade på något sätt.

Jag håller på att förbereda lite kampanjmaterial för äventyr utspelande i Talon där jag inspirerats mycket från Luxor i Egypten. Luxor ligger på den gamla egyptiska huvudstaden Thebes ruiner och detta märks av då vanliga människor gräver i sina källare och hittar både skatter och mumier som de säljer på svarta marknaden. En fantastisk stad där arkeologi och gravplundring är vardag och t om en näring. Eftersom Talon ligger på katakomber tänkte jag att en liknélse inte är helt fel. Börjar bli lite less på västerländska medeltidsamhällen nu, men i väntan på Jargien och Västlanden så...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Re: Ang. polyteism

Ger du mig en källa på det så lovar jag att ha med det (fattar inte -varför- det skulle skydda).

Hörde det här:

http://www.thegreatcourses.com/tgc/courses/course_detail.aspx?cid=3588

Enligt föreläsaren så skyddade det mot solen, och enligt något forum jag googla så är förklaringen att kosmetikan drog åt sig solstrålarna och på sätt skyddade själva ögonen.

Jag googlar efter en mer handfast källa och det här är det bästa jag hittar:

http://www.levity.com/alchemy/islam23.html

The almond shape of the black Egyptian eyes was underlined by the application of black kohl or green malachite. Eyepaint was also considered as a treatment to cure or prevent eye diseases. A great number of prescriptions deal with preventing ingrowing eyelashes.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/01/100111112845.htm

Ancient Egyptian Cosmetics: 'Magical' Makeup May Have Been Medicine for Eye Disease

Att utmana vår världs genusnormer på något hörn vore ju bra, särskilt som Mûhad rent generellt är liksom überpatriarkalt

Misstänkte att det skulle falla dig i smaken just av den anledningen : p
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Ang. polyteism

Ymir: I skarpt och stark solsken så är en stor del av de ljus som når ögonen refleterat ljus från området under ögonen. (Detta eftersom ögonen ligger i skugga i ögonhålerna ganska bra.) Är det området svartmålat refleterat nästan inget ljus.


Testa det någon gång. Det är väldigt effektivt.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Ang. polyteism

Har för mig att de har testat detta på mythbusters och kommit fram till att "kors i taket det var faktiskt sant!"

http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(2008_season)#Eye_Black

Under eye black.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Sen, för att återanknyta lite till starten (btw, ot:a så mycket ni vill, jag tycker att det är kul att äntligen ha startat en tråd med eld på ;)) så har jag bestämt mig för att låta moodoo'n ha sin grund i västmark, och då framförallt norröver mot damarien till.
Västmark känns väldigt mycket som en smältdegelsregion och då tycket jag att en smältdegelsreligion inte är helt tagen ur det blå.
Så det blir ju en sekt som blir ganska lik voodoon i vår värld.
Tänket mig att den inte bara är tirakisk, utan att den istället skulle vara utbredd längs hela världens kuster, i synnerhet i varms länder, samt att den skulle vara en förhålöandevis vanlig sekt i jargien, i synnerhet som den är ganska lätt att dölja. Anden wahagu tillbes på samma sätt som St Vincerius, och även om altaret kanske kan se lite annorlunda ut så är det väl inte överdrivet svårt att påstå att man har fått ta vad man har i sin dyrkan.

Vill på något sätt gärna få moodoon till en tro som är mycket utbredd i samhällets undre skikt samt bland krigare och soldater. Så legoknektar, gladiatorer, tjuvar, tiggare, slavar, rackare och vagabonder kan alla
hitta något gemensamt.
Religionens inneboende "skitighet" samt att den har tagit sig från stad till stad med fattiga vandrare och sjömän istället för med faktiska missionärer kanske har bidragit till att den fortfarande inte än något som praktiseras av bättre bemedlade.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Ang. polyteism

Kan anekdotiskt också hålla med om detta. Mina ögon är väldigt känsliga för solljus och blir lätt irriterande men har jag kajal på mig så lindras det.


Om inte annat är kajalsminkade beduiner coola.


/Poseur
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Ang. polyteism

Word of caution, kolade ögon är väldigt arabiskt. Jag vet inte om vi behöver fler analoger mellan Mûhad och mellanöstern.

- L
 
Top