Nekromanti Tiraker och tro i mundana.

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Kanske inte in-game, men väl när jag pratar om den här på forumen. :gremsmile:
Iddes mest inte säga "voodooinspirerade maktahdyrkare" mer, och Moodoo är klart klatchigare imho.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För dig verkar kruxet, som så ofta, vara att du har en så mycket djupare och mer nyanserad bild av vad fenomenet är att den därför måste följa utvecklingen i vår värld väldigt mycket mer exakt.

Själv tycker jag just det är sådana tankegångar som leder till en plastig och billig form av fantasy, där exempelvis voodoo bara kan finnas som den finns i vår värld, dvs på ett par öar samkokad med en fantasyvariant av kristendomen.
Nej, respektive nej. Men jag tycker om när fantasykulturer och -religioner känns unika, och detta görs bäst genom att mixa influenser från olika håll, och sedan röra ihop dem till en schysst (men rimlig) smet. Zombiedyrkan och höga hattar har vi sett i fantasy tusen ggr förr, men aldrig en religion som faktiskt tar tillvara de mer intressanta aspekterna av voodoo. Mûhad som det är just nu är på samma vis ett praktexempel på någon som tagit en shitload av ytliga attribut från Mellanösternkulturer och applicerat på en fantasykultur, men utan någon som helst förståelse för vad som utmärkte arabisk-iransk medeltidskultur -i verkligheten-. Detta gör att jag, när jag vill få in lite av de senare elementen för att skapa lite -riktig- Mellanöstern-känsla, och inte bara en ytlig chimär, hela tiden stöter på problem därför att Västlanden är försedda med inbyggda geografiska, historiska och konceptuella hinder mot det. Till exempel; utmärkande för Mellanöstern i vår värld var att det var ett blomstrande handelsområde för att det låg mitt i allt och geografiska förutsättningar såg till att karavanleder gick därigenom. Detta fungerar inte i Mundana eftersom det inte finns några geografiska skäl för karavaner att ta landvägen genom Mûhad, och därför är det mycket svårare att i Mûhad få till den färgsprakande mångfald och blomstrande stadskultur som utmärkte mellanöstern i vår värld; mhîmrätten, på samma vis, är ytligt sett en islam-rippoff, men utan några av de grejer som gör islam på medeltiden verkligt intressant, till exempel att det var en -ny- och inspirerad religion som precis upplevde en blomstringstid. Mûhad som beskrivet i Geografica bygger nästan uteslutande på lowest common denominator och small reference pools, och det är det -dåliga- sättet att skriva fantasy.

Och sedan, nu får det vara nog med märkliga omtolkningar av mina påståenden: jag har inte sagt NÅGOT om att Mundana-voodoo behöver vara samkokat med en fantasyvariant av KRISTENDOMEN, jag sade att fantasy-voodoo borde vara samkokat med NÅGON form av "civiliserad" religion. Jag har inte sagt ETT ORD om att denna civiliserade religion behövde vara pseudokristendom. Låt mig citera ordagrannt, bara så vi kan klara ut det här:

Voodoos definierande drag i min mening är att det är en synkretistisk mix av kristendom och animism, och jag kan inte se hur man skulle kunna ta tillvara detta drag i Maktahtron. Vill man ha något voodoo-liknande behövs en konstitutionell, "civiliserad" religion som över tid mixats med mer "primitiva" föreställningar, och står i relation till mer ortodoxa varianter av den "civiliserade" religionen.
Det är enorm skillnad på detta påstående och på det du tycks hävda att jag menar; jag vill ta tillvara -känslan- och -konceptet- som i min mening definierar voodoo, och är mer intresserad av detta än ytligt uppenbara och klyschiga attribut, och -detsamma- gäller då den "civiliserade" religion som jag menar att fantasyvoodoon bör vara synkretism av.

Ja och jag tycker det var ett dåligt exempel eftersom Sharbaanu, mig veterligen, är en historisk figur (som visserligen inkorporerats i shiitisk historieskrivning för att koppla ihop det persiska folket med profeten muhammed familj) och inte en figur som dyrkas i något större avseende (till skillnad från andra helgonfigurer som imamerna och kvinnliga medlemmar av profetens familj).
well, det finns ett tempel åt henne i Rayy iallafall, och artikeln ger just exempel på hur folk vallfärdar dit för att be till henne (vilket då har paralleller till tidigare dyrkan av Anahid på samma plats). Shahrbanu besatt inte "light of the walaya" dvs imamernas heliga ljus, men hon besatt kwarenah, perserkungarnas motsvarighet, och det tycks tämligen teologiskt signifikant, eftersom hon blev mor åt den fjärde imamen. Hon var inte heller en historisk figur, av allt att döma, utan rent legendarisk. Hur dyrkar man profetens fruar/Fatima på sätt som man inte dyrkar Shahrbanu?

Att sunni islam utvecklades som en reaktion på shiismen håller jag inte med om, men givetvis formades den proto-ortodoxa sunnismen i reaktion och i mötet med en hel rad föreställningar.

Den sunnitiska teologin så som vi känner igen den idag utvecklades däremot före shia islam som vi känner igen den idag, när shiiterna började dyrka imamerna som ofelbara helgon-varelser var sunni-islam som teologi sedan länge etablerad.

Splittringen mellan sunni och shia du talar om (oavsett om man daterar den till Muhammeds död, Alis regeringstid eller Husseins martyrskap)är i många avseenden en anakronism, splittringen utvecklades förstås allt eftersom, men jag anser inte att man kan tala om shia islam som etablerad gruppering förrän kanske på 900-talet.
Jag kan inte säga mer om detta än att det går tvärtemot allt vad mina lärare på islamologikursen sagt; jag har basically redan redogjort för det händelseförlopp och perspektiv de beskrivit: Någon idé om Sunni som grupp fanns -inte- innan Shias framväxt, och Shia i egenskap av Shi'at Ali, alltså Alis parti, fanns rimligen som någon form av gruppering redan under konflikterna om vem som skulle ta över efter Muhammed.

Föreställningen av att de hinduiska gudarna är aspekter av en "supreme being" är väl ingen ny föreställning?
Nej, men den fick emfas iochmed bhakti-rörelserna som uppstår efter att islam börjat spridas till Indien.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Voodoos definierande drag i min mening är att det är en synkretistisk mix av kristendom och animism, och jag kan inte se hur man skulle kunna ta tillvara detta drag i Maktahtron. Vill man ha något voodoo-liknande behövs en konstitutionell, "civiliserad" religion som över tid mixats med mer "primitiva" föreställningar, och står i relation till mer ortodoxa varianter av den "civiliserade" religionen.
Så hur skulle då detta fungera med det tidigare föreslagna moodoo som gemensam grund för marnakhtiraker i mänskliga samhällen?
I och med att tirakerna som bara pga ras med vissa undantag får nöja sig med grovarbeten kunde fungera rätt väl som parallell till vår världs svarta slavar och deras voodoo i karibien och louisiana.
Det skulle naturligtvis inte vara en rak ripoff, men grogrunden skulle vara densamma.
På så sätt skulle den ju till största delen uppfylla de kriterier som du anser att den ska uppfylla.
Granted jag skriver om moodoo för min egen skull, men en tumme upp från dig verkar ge wrnu-cred :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det tror jag skulle fungera. Säg, tirakerna i Asharina har kanske mixat Makhtahtron med Samorism genom seklerna, och resultatet har med tiden blivit moodoo; ett fenomen samorimännen sliter sitt hår över eftersom deras försök att konvertera tirakerna gick så episkt fel.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Topp!
Får läsa in mig lite mer på samori först bara så att man i resultatet kan hitta samori-influenserna utan att leta överdrivet noga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Låt oss konstatera att det du tycker är intressant med voodoo är dess synkretistiska drag (vilka du har i åtanke hade förstås varit kul att få reda på) med en "civiliserad religion" och att du därför inte kan tänka dig voodoo i Mundana om det inte innehåller just denna syntes.

Fine, men du kanske borde förstå att det dom flesta andra tycker är intressant med voodoo är just det som i allmänhet förknippas med voodoo och att det därför kanske snarare är det som borde vara utgångpunkten för diskussionen snarare än dina egna väldigt helomfattande och djupare definitioner av voodoo.

Jag håller med om att det är just kompotten av olika influenser som gör spelvärldar bra. Det är just det som gjort Asharien så lyckat i mitt tycke. Därför slipper jag gärna voodoo på en daakinfluerad ögrupp.

Ja och Rayy är (mig veterligen) inte direkt någon stor vallfärdsort. Inte minst jämförelse med te x Mashshad, Bagdad, Najaf där flera av imamerna ligger begravda.

Profetens fruar dyrkas i regel inte i någon större utsträckning inom shia islam (Aisha och Hafsa fördöms te x pga deras släktskap med de två första kaliferna och Aishas revolt mot Ali). Däremot finns en dyrkan av Fatima som är betydligt mer central än någon dyrkan av Sharbaanu.

Jag kan inte säga mer om detta än att det går tvärtemot allt vad mina lärare på islamologikursen sagt; jag har basically redan redogjort för det händelseförlopp och perspektiv de beskrivit: Någon idé om Sunni som grupp fanns -inte- innan Shias framväxt, och Shia i egenskap av Shi'at Ali, alltså Alis parti, fanns rimligen som någon form av gruppering redan under konflikterna om vem som skulle ta över efter Muhammed.

I beg to disagree.

Att ett shiitiska parti skulle ha bildats efter att Muhammed dog tillhör den shiitiska historieskrivningen och ibland den förenklade västerländska historieskrivningen, men det finns inga belägg för några pro alidiska strömmingar förrän efter mordet på den tredje kalifen Uthman. Och därefter tog det lång tid (mer än 200 år) innan en enhetlig shiitisk teologi utvecklades.

Vilka hade du som lärare by the way?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,584
Location
Rissne
Evokee said:
Fine, men du kanske borde förstå att det dom flesta andra tycker är intressant med voodoo är just det som i allmänhet förknippas med voodoo och att det därför kanske snarare är det som borde vara utgångpunkten för diskussionen snarare än dina egna väldigt helomfattande och djupare definitioner av voodoo.
Klassisk frågeställning: Ska man följa folks ytliga missuppfattningar/fördomar eller ska man utmana och berika dem? =)

Det är liksom inte som att man inte kommer att kunna ha med även de ytliga voodooelementen polulärkulturen fört fram bara för att man också ser till att ha en vettig bakgrund, som ser lite mer till djupet?

Eller blir din upplevelse på något sätt lidande av att det blir mer än James Bond-voodoo? =)



//Krank, som finner hela diskussionen fascinerande
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det skulle väl i princip bli en rörelse som skulle kunna samla stora mängder tiraker under ett banér så att säga.
Tror att de isf skulle kunna bli en rätt stor maktfaktor tror jag.
Det gör ju saken ännu intressantare, med tanke på att många makthavare säkert inte är alltför glada i att marginaliserade tiraker organiserar sig under en kättersk blandreligion, oavsett hur lite den egentligen har att göra med risken för oroligheter i samhället.

Vill du gå ett steg längre kan du låta moodoo har börjat spridas "bakåt" till bazirk-sjömän och på så sätt skapa ett band mellan "den där jobbiga minoriteten" och "de där jäkla piraterna och rövarna", som makthavarna lär tycka ännu sämre om. Lyckas du få med intriger med ursprung i Kiaz på ett hörn också blir det extra guldstjärna i kanten :gremwink:

Sedan måste du definitivt titta lite på Västmark, eftersom du då får träsk (vilket hjälper den ytliga voodoo-stämningen) och ännu flera religioner att ta element från. Och goda möjligheter till kontakter med bazirk, om jag inte har fel.

Glöm sedan inte bort att Marnakh har spritmonopol i delar av Asharina, vilket går väl ihop med andra delar av voodoons ytliga attribut :gremwink:

Hm, man blir ju mer än lagom inspirerad nu. Tack som faen för idébollandet regmolar, precis den här typen av feedback jag behöver.
Ingen orsak, jag gillar ju själv idén och får ofta egna idéer när jag bollar idéer med andra. Win-win situation, alltså :gremsmile:
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Det är liksom inte som att man inte kommer att kunna ha med även de ytliga voodooelementen polulärkulturen fört fram bara för att man också ser till att ha en vettig bakgrund, som ser lite mer till djupet?

Det jag vänder mig emot är att voodoo måste ha samma bakgrund i Mundana som irl (eller som Ymir tycker den har irl) för att få klassificeras som voodoo eller kunna appliceras på Mundana.

Eller blir din upplevelse på något sätt lidande av att det blir mer än James Bond-voodoo? =)

Nej däremot blir den lidande om den tvunget ska se ut som på tellus, dvs tillhöra något öfolk som utsatts för daak/kristendom- influenser.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Ang. polyteism

Är inte helgondyrkan (Daak) och profetdyrkan (samorismen) någonslags polyteism. Mycket av de idéerna inom kristendomen var väl som en kompromiss till dyrkan av de gamla gudarna eftersom vanliga människor hade svårt att greppa att en Gud kunde sköta allt som det tidigare krävts massor av gudar för. Ifall detta låter rimligt kanske det skulle vara coolt med en utdöd religion som dyrkade de "gamla gudarna". Kanske fortfarande dyrkas av mer primitiva folkslag eller delar av landet som ligger mer avskilt från det religiösa centrumet.

Som exempel nämns Jordmodern och Dibuk som två gudar i någonslags gudaskara som dyrkas. Kanske man kan följa upp de religionerna med fler gudar som var centrala innan Daak och Samorismen gjorde sitt inträde och ersatte dessa med helgon/profeter och demoner.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Ang. polyteism

Kolla lite på hedendomen. Bland annat Samorismen har tagit mycket av sina Aurias och Pelias från deras Helion. Dessutom verkar det som om många samoritroende anser att Helion bara är en äldre version av deras tro och därför fortfarande är okej att dyrka.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Ang. polyteism

Jag har alltid ansett att samorismen anser att Helion är Far till Aurias och Pelias och således helt okej att dyrka.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Ang. polyteism

Tack för bra länk! Arbetar just nu i södra Italien och här är det lurigt att hitta spelgrupper. Men då och då när andan faller på brukar jag förbereda lite Eon kampanjer till den dagen jag återvänder till Sverige.

Fast det var lite dyrt att frakta mina hyllmetrar av Eonböcker så en nätwiki är mkt uppskattad:D
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. polyteism

Det är klart att vördnad för helgon och profeter har -nån- slags drag av polyteism, men jag tror att det ändå finns en fundamental väsenskillnad, teologiskt och socialt, även mellan idén om "en gud, flera mänskliga (snarare kanske -ickegudomliga-) mellanhänder", och idén om "en övergud, flera undergudar". Ta kristendomen eller islam kontra bhakti-hinduism eller zoroastrianism som exempel. Voodoo befinner sig nånstans i gränslandet mellan dessa eftersom intermediarie:sen där är nån form av andeväsen/upphöjda halvgudavarelser. Food for thought dock; jag drar ofta paralleller till Tolkiens fantasyreligion eftersom den är maskerad monoteism, men monoteism likfullt, och samma sak gäller lätt för voodoo (valar är -inte- gudar, ej heller loa).
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Ang. polyteism

Det finns ganska många wikis om Eon ute på nätet, men få som uppdateras frekvent och än färre som tar upp allt material, oavsett om det är husreglat eller ej.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Ang. polyteism

I den platsen jag befinner mig nu i finns en viss koppling till de gamla gudarna fortfarande. Jag bor i en ganska okänd italiensk region som heter Kalabrien men på det antika Grekland fanns det utmed kusterna här ett antal kolonier där den grekiska kulturen härskade. I dessa kolonier bestämde man sig för olika gudar och gudinnor att be till och bygga tempel åt. Här blev det ofta till växtlighetens gudinna Demeter och hennes dotter årstidernas gudinna Persefone som man dyrkade. Här finns många rika odlingar och god bördighet så det är ju logiskt att just de gudinnorna dyrkades.

Men sen kom Kristendomen med deras tro på en gud med många manliga drag. Det man gjorde här var att man istället började dyrka Jungfru Maria istället eftersom det också var någonslags modersdyrkan. På så sätt ändrade man inte de gamla ritualerna så värst mycket utan man döpte bara namn på gudinnan och därmed blev man kristen. Än idag finns många underliga traditioner här som härstammar från den grekiska tiden och denna tidens religion. T ex så begravs alla människor ovan jord, precis som de gamla grekerna i små hus.

Likaså har modern alltid setts som huvudguden och inom kristendomen som sagt är jungfru Maria central. Detta speglas av i familjerna i Kalabrien där modern har en central och betydande roll. Detta ser man också på lite olika håll som i regionens egna maffiaorganisation där också modern är central.

På så sätt speglas den gamla grekiska kulturen och polyteismen i just den här världen fortfarande roll:)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. polyteism

Jag bor i en ganska okänd italiensk region som heter Kalabrien
Är Kalabrien verkligen "ganska okänd"? Jag trodde det var nån form av major kulturregion i Europa, iallafall i avseende på mattraditioner. En googling på ordet ger fler träffar än "rollspel" och "aftonbladet".

Men sen kom Kristendomen med deras tro på en gud med många manliga drag. Det man gjorde här var att man istället började dyrka Jungfru Maria istället eftersom det också var någonslags modersdyrkan.
Fast jag har sett övertygande argumentationer för att kristendomen varit en religion som förkroppsligat anmärkningsvärt "kvinnliga" värden och koncept (det finns till exempel en tydlig tendens att kvinnor i kristenheten genom i princip hela historien varit de mest aktiva aktörerna i religionsutövandet, och kvinnors roll i spridningen av den tidiga kristendomen är ju avsevärd). Se tillexempel "Christianity - a very short introduction" av Linda Woodhead för ett intressant kapitel om detta. Detta utesluter ju självfallet inte att kristendomen -också- genomsyras av en djupt patriarkal tradition och föreställningsvärld, något boken också tar upp, i med ovan nämnda kvinnliga aktörers...komplexa...förhållande till en manlig gud - vad författarens analys kokar ned till om jag kommer ihåg rätt är typ att kristendomen är en sällsynt effektiv förtrycksmekanism i den att den ger kvinnorna agency och lockar med löften och upplevelser specifikt riktade till -deras- situation, men har stenhårda patriarkala parametrar som sätter upp oöverstigliga gränser för sagda agency.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Ang. polyteism

Nja för mellanmjölkssvensken är Kalabrien ganska okänd jämfört med ex. Sicilien och Toscana. Platsen är möjligen känd för vissa matlagningsprogram. Jag arbetar inom turism och här finns inte så värst många svenskar.

Vad jag menar är att istället för att fokusera på de manliga figurerna inom kristendomen i sin tillbedjan vände man sig här till de kvinnliga, pga tradition av gudinna-dyrkan. Kvinnors roll i konverteringen till kristendomen känner jag väl till. Ex. frankernas kung Klodvigs kristna hustru som konverterade sin man och därmed hela det frankiska folket. Har för mig att Islam också spreds mycket tack vare kvinnlig konvertering.

Ang. polyteism påverkan i andra länder kan jag nämna Egypten som ytterligare ett exempel. Arbetade tidigare där och där menade många egyptologer som jag lärde känna att gamla egyptiska seder levde kvar i Islam och i den egyptiska (koptiska) kristendomen. Vet pinsamt lite om Islam tyvärr, men en av mina muslimska guider ansåg att den gamla faraonen Akhenaton kunde anses som den första profeten inom Islam. Lite intressant person att läsa om, då monoteism gjorde ett av sina första intåg i världen då men inte blev så framgångsrikt.

Förresten Ymir du som skriver Västlanden. Inspireras någon av de länder åt den gamla egyptiska kulturen? Jag är helt besatt av gamla gravar och tempel eftersom jag guidat på såna platser så att få över de miljöerna till Eon skulle vara kul. Kampanjen Sylfens Vrede följer ju visserligen mycket av de banorna, men skulle vara kul att spela gravplundrare i en liknande egyptisk miljö också.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. polyteism

Ang. polyteism påverkan i andra länder kan jag nämna Egypten som ytterligare ett exempel. Arbetade tidigare där och där menade många egyptologer som jag lärde känna att gamla egyptiska seder levde kvar i Islam och i den egyptiska (koptiska) kristendomen.
Självfallet gjorde de det, det finns nästan alltid nån form av kontinuitet i religionsutövande. Nu har jag inga konkreta exempel dock, jag är mer insatt i Iran, men ute i isolerade byar och nomadläger har man liksom alltid dyrkat guden/djinnen i den där stenen, och det kommer man fortsätta göra, om än efterhand på nya sätt, när religioner byts ut.

eller ah, det finns ju ett välkänt exempel iofs iochmed kvinnlig omskärelse, som ju är utbrett i Egypten. Det är en förislamsk tradition (men INTE från faraonisk tid som ibland påstås, att man skulle ha hittat omskurna mumier var enligt min islamologi-lärare en myt), men som via nån enstaka hadith sanktionerades i islam, och som både experter och vanligt folk i Egypten lägger (eller har lagt) i sin uppfattning om muslimsk tradition och identitet.

Att däremot påstå att Akhenaten var islams första profet, det saknar nog alla former av stöd bland teologerna... (islam sätter ingenstans i sten vilka alla profeter är, men de viktigaste är alla bibliska figurer (plus Muhammed då), och i övrigt verkar tendensen vara att profeter kan återfinnas inom alla religioner som anses tillhöra "bokens folk", dvs, basically, de man vill vara kompis med - detta är egentligen kristendom, judendom, zoroastrianism och manikeism, men utsträckte sig senare till hinduism, buddhism, etc, medan manikeismen föll i onåd. Lång historia). Don't get me wrong, Akhenaten var ball och vissa egyptier som inte är sådär jättedjupt teologiskt insatta tycker nog det är rimligt att tänka sig att han var en islamsk profet (varför inte, liksom?), men jag -tror- inte att teologerna hade hållit med.

Är du jättenyfiken på det här kan jag kanske hooka upp dig med min islamologi-lärare, som tidigare varit turistguide i just Egypten.

Förresten Ymir du som skriver Västlanden. Inspireras någon av de länder åt den gamla egyptiska kulturen? Jag är helt besatt av gamla gravar och tempel eftersom jag guidat på såna platser så att få över de miljöerna till Eon skulle vara kul. Kampanjen Sylfens Vrede följer ju visserligen mycket av de banorna, men skulle vara kul att spela gravplundrare i en liknande egyptisk miljö också.
Antika egypten är lite done to death, to be honest. Det finns lite egyptiskt stoff i form av "Zius fornkultur", men det skrivs mycket lite om denna - den gör sig faktiskt mer påmind bland Dakhû'r-nu-kamorferna - (ja...de är egypten-tema 3v1l ödlemän...Kollar du i gamla Fenix-artikeln om kamorferna så har kamorfen på bilden ett khopesh-svärd tex). Dock har ju momolanskan på klädbilderna i grundboken en Egypten-stylee-outfit, som tack och lov inte ser superklyschig ut, så jag kände att -nåt- behövde göras av detta. Momolan har därför en hel del inspiration inte så mycket från Egypten som Meroë och Nubien i allmänhet, vilket förhoppningsvis turns out awesome. Mûhad har kanske ett Egypten-element element i form av "De svunna kungarnas vila", en plats där de balsamerade liken av Zius fornkungar vilar sida vid sida med zhaniska kungar från före Mhîm på högar av guld, men den är i ärligheten namn mer inspirerad av nekropolen Shah-i-Zinda i Samarkand.

Är det gamla gravar du är sugen på lär Västlanden inte göra dig besviken oavsett, men är du sugen på att spela gravplundrare i en direkt egyptisk miljö rekommenderar jag Warhammer, där mumierna liksom... slår tillbaks...
and how! (Warhammer hade rentav en kampanj för några år sedan där Tomb Kings storkonung Settra organiserade en armé för att åka till Imperiet och reclaima sina skatter från Imperiets muséem, så plötsligt kom en armé av arga, odöda faraoner seglande uppför floden...det var ofattbart awesome...)

Det finns ett scenario till gamla WHFRPG Som involverar Tomb Kings och verkar ganska fett; Lure of the Liche Lord.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Re: Ang. polyteism

Jag tänkte samma sak idag när jag började lyssna på en föreläsningsserie om de egyptiska faraonerna.

Vore det inte passande om västerländska män använde ögon-skugga (eller vad det nu heter)? Ska tydligen vara bra mot solen och därför även haft en praktisk funktion.
 
Top