Lemur
lemur i ur och skur
Min lilla pamflett sporangium är tänkt att fungera som en struktur för äventyr och innehåller en hel del tabeller som stöd.
Otroligt!Min lilla pamflett sporangium är tänkt att fungera som en struktur för äventyr och innehåller en hel del tabeller som stöd.

Var finns den? Inte i grundreglerna väl?Svärdets sång har äventyrsplatser istället för scenarier. Därför har den en platsgenerator som jag tycker fungerar bra. Det är ett gäng tabeller man rullar på för att få fram beskrivningen av en plats. Som med alla dylika generatorer så tycker jag att det kanske snarare ger en stomme att utgå ifrån än ett helt färdigt resultat. Rullar jag i förväg så bygger jag ut den genererade platsen ofta genom att göra den påverkad av omgivningen så att det inte bara blir en plats i vakuum. (Det kanske finns en handelsman från grannbyn som slagit sig ner. En lada brändes ner för en månad sedan av pyromanen som RP jagade tidigare.) Jag gillar när resultatet blir lite konstigt eller motsägelsefullt, det är inspirerande att försöka "förklara" konstigheter.
Det är inga problem att använda generatorn under spelmötet också, men kanske bäst att göra det under en paus för det är lite rullande att göra. Men man får vara beredd att improvisera lite kring resultatet också. Bäst tyckte jag var att generera typ sex platser i förväg och sedan slumpa mellan dem när/om det behövs.
Jag tyckte att platsgeneratorn i Svärdets sång var lättare att använda praktiskt än t ex äventyrsgeneratorn i Cy_borg. Men det hade gärna fått vara större tabeller.
Aha, det kanske var i Korpens klagan!Var finns den? Inte i grundreglerna väl?