Tipsa om bra scenariogeneratorer här!

Guy Sclanders, killen bakom How to be a Great GM, har skrivit boken The Complete Guide to Creating Epic Campaigns. Det är inte en generator precis, men kan användas som sådan. Det är en ganska detaljerad steg-för-steg process för att skapa kampanjer och äventyr.

Man skulle kunna destillera ner den till en serie slumptabeller om man vill, tror jag. (Jag korrade boken, så säg inget om ni hittar stavfel! :oops: )

Cover.jpgContents.jpg

Svärdets sång har äventyrsplatser istället för scenarier. Därför har den en platsgenerator som jag tycker fungerar bra. Det är ett gäng tabeller man rullar på för att få fram beskrivningen av en plats. Som med alla dylika generatorer så tycker jag att det kanske snarare ger en stomme att utgå ifrån än ett helt färdigt resultat. Rullar jag i förväg så bygger jag ut den genererade platsen ofta genom att göra den påverkad av omgivningen så att det inte bara blir en plats i vakuum. (Det kanske finns en handelsman från grannbyn som slagit sig ner. En lada brändes ner för en månad sedan av pyromanen som RP jagade tidigare.) Jag gillar när resultatet blir lite konstigt eller motsägelsefullt, det är inspirerande att försöka "förklara" konstigheter.

Det är inga problem att använda generatorn under spelmötet också, men kanske bäst att göra det under en paus för det är lite rullande att göra. Men man får vara beredd att improvisera lite kring resultatet också. Bäst tyckte jag var att generera typ sex platser i förväg och sedan slumpa mellan dem när/om det behövs.

Jag tyckte att platsgeneratorn i Svärdets sång var lättare att använda praktiskt än t ex äventyrsgeneratorn i Cy_borg. Men det hade gärna fått vara större tabeller.
Var finns den? Inte i grundreglerna väl?

Kring alla former av generatorer tycker jag det intressanta är att ta fram målet med generatorn och sen gå lite därifrån till ett sätt att använda den.

Ta som exempel scenariogeneratorn som finns här: https://www.rollspel.nu/threads/rollspel-som-designverktyg.83165/

Målet där var att känna lite på vilka aktiviteter och utfall som var viktiga för spelet vi tog fram. Att se vad som hände när vi började strukturera dem litegrann och koppla dem till sånt som spelarna skulle upprepa många gånger om.

Kan ju jämföra med exempelvis Hot-korten som följde med i första Mutant År noll-lådan. Har för mig tipset där är att se dem lite som introduktionen till ett avsnitt i en TV-serie. Du drar ett kort, läser från det, och sen bakas det in i "avsnittet" på ett eller annat sätt. Det funkade svinbra när vi spelade och gav liksom lite extra input till det vi ändå gjorde mer på eget karaktärsdrivet initiativ.

I Bargains & Bloodshed brukar vi rulla fram ett par länder och en startpunkt, sen spelar vi därifrån och ser vad som händer. Inget "scenario" alls egentligen, tycker jag i alla fall, utan snarare en gnista som får elden att tändas.

Det kanske mest extrema är väl att göra som med Best, mitt tidiga OSR-lekprojekt, där nästan allt blir olika sorters tabeller och slag: https://drive.google.com/file/d/1zRlpM0gVQ6MKcmeLbFihPuEJu9NapWUj/view?usp=sharing

Back