Nekromanti tipsa om bok [ot]

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag skall läsa en bok på svenska(suck) så nu vill jag ha tips om bra, _bra_ böcker på svenska som varken är fantasy/sci-fi... man måste variera sig nån gång
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Läs "Låt tistlarna brinna" av Yassar Kemal. Ruskigt bra. Eller "Hummelhonung" av Torgny Lindgren. Eller "High Fidelity" av Nick Hornby. Alla hamnar på min top 20-lista.

Kul egentligen. Vad läser rollspelare egentligen förutom fantasy/sf/skräck? Ordet är fritt.

Hans
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Inte mycket du! Iaf inte jag... Det är tråkigt att läsa annat i den här perioden av mitt liv, läser dessutom bara fantasy och lite skräck. Måste nångång läsa några av sf-böckerna jag fick tips om i tråden SF vs Fantasy. Men det får bli en annan gång. Har just nu Elric of Melniboné, två delar i WoT och (netfeed: det här är ditt fel/images/icons/wink.gif) A game of Thrones att läsa.Har nog också samma problem som netfeed, jag ska läsa en kärleksroman på svenskan!/images/icons/sick.gif Snacka om tungt!Okej, svar till netfeed: läs någon bok av Guilo, läste för lite mindre än ett år sen en hamilton roman, han bekämpade terrorister i tysklan vet inte vad den hette(Dåligt tecken/images/icons/smile.gif). Jag blev faktiskt possitivt överraskad! Även om sidorna där han pratade om vapen var urtråkiga! men resten var spännande.Lycka till!/Jonas
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: tipsa om bok [ot] *edit*

"Populärmusik från Vittula" - Mikael Niemi
Extremt rolig och nordbor känner verkligen igen sig.. Flummar visserligen ur mot slutet.. Ska komma som film..

"Övergiven" - Catherine Cox
En triologi. Väldigt gripande om en kvinna under 1900-talets början..

Fågel utan vingar - Catherine Cookson
Håller hög standard.. Handlar om en kvinnas liv före, under och efter andra världskriget..

"Vägen till Jerusalem" - Jan Guillou (sp?)
Har visserligen inte läst den men en kompis tjatar på mig om att läsa den boken..

"To cut a long story short" - Jefferey Archer (vet ej svenska titeln)
Novellsamling som är riktigt välskrivna.. Vissa är baserade på verkliga händelser..

~Sorgligt några böcker har [color:448800]Han</font color=448800> läst som inte är fantasy/sf

edit: Lade dit en titel på Cookson
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Inte fantasy, ojoj. Jo Aarto Paselinnea (eller hur det stavas)
,hans böcker bra. Speciellt Kollektivt självmord.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jonas Gardell: "En komikers uppväxt", "Vill gå hem"
Peter Hedges: "Scotty Ocean"
Kjell Höglund: "Magnum Opus"
John Steinbeck "Vredens druvor", "Möss och människor"

...några fullpoängare och en bok som bara är jävligt kul att läsa (Magnum Opus).

/daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: tipsa om bok [ot] *edit*

populärmusik... var en rökare i krysset. extra kul att lsa i och med att jag praktiskt taget bott i de trakterna en hel del somrar som barn.

/daniel
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
har alla hans hamilton böcker hemma(fick dem i 16 års present) men har bara läst dne första och den när han är i tyskland... tycker jag att de suger...
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
läs lite klassiker

klassikerna må tyckas vara tråkiga men det finns faktiskt underbara sådana. Dostojevskij med bröderna Karamasov eller Brott och Straff. George Orwell med 1984. Sedan finns ju det ju nutida klassiker som den enanstående Satans Verserna av Salman Rushdie och hundratalet andra.

Men om det inte är ngt stort sidkrav så skulle jag faktiskt tipsa om Orwells 1984 som förutom att vara en grymt bra bok så är den även himmelsänd när det kommer till att göra djupare analyser. Finns en mängd politiska, mänskliga, moraliska teman att ta upp och analysera.

Glöm inte att "Storebror Ser Dig".
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Korrekt staving erbjudes...

Paasilinna *skakar på huvet åt dessa svennar*.

Men jag håller med, hans böcker är förbannat roliga /images/icons/wink.gif
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
klassiker..

Ska vi snacka klassiker kan vi lika gärna dra upp Jules Verne. Bl.a. "Den hemlighetsfulla ön" är en väldigt bra bok, som har Robinson Crusoe tema... men är mångfallt bättre.
Andra klassiker som "De tre musketörerna", "Ivanhoe", "Greven av Monte Christo" eller "Don Quiote" (felstavning på det sista, jag vet, men jag kommer inte på den rätta stavningen just nu) är också läsvärda.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Allt [ot]

Just nu är jag fast i engelsk medeltid på grund av mina studier, men annars läser jag mycket varierat. Förutom en kort period för några år sedan då jag nästan enbart läste fantasy har jag aldrig varit någon typisk sf/fantasy-läsare.

Jag har aldrig förknippat rollspel med någon speciell sorts litteratur, men det kan ju för all del bero på att jag började spela rollspel ganska sent, och att jag aldrig spelat särskilt intensivt (jag skulle till exempel aldrig beskriva mig som "rollspelare" som vissa verkar göra).

-JPS- (re)kommenderar netfeed att ta en titt på Mikhail Bulgakov, Aksel Sandemose och Ian McEwan.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Åskgudens son är inte helt fel den heller...

/Seinet Wintermute - Skall leka lite med datorn nu tror han
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nästan rätt!... tror jag

"Don Quiote" (felstavning på det sista, jag vet, men jag kommer inte på den rätta stavningen just nu)

Don Quijote stavas det*! så det var ju inte långt borta!

/Jonas
*Inte helt säker, har jag fel har jag nu gjort bort mig såinihelvete/images/icons/wink.gif/images/icons/sad.gif
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Möss och människor var ju bra faktiskt! Och kort som faan också!

/Jonas, gillar när böcker är korta, iaf när det inte är fantasy/images/icons/wink.gif
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: läs lite klassiker

1984 är väl egentligen SF, men den är bra nog för att listas även om man inte vill ha SF.

Har inte läst hela tråden, så jag ursäktar för att jag säkert upprepar vad andra sagt.

Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad är ju en höjdarklassiker.

Kafka har ett enormt underhållningsvärde.

Edgar Allan Poe är också bra, speciellt om man vill ha inspiration i hur man bygger upp en historia och berättar den bra. Är du för lat för att läsa kan jag rekommendera 'Closed on account of rabies', en skiva där olika artister läser Poes verk. Mina favoriter där är (naturligtvis) Diamanda Galas som läser 'The black cat' och Iggy som läser 'The telltale heart'.

Vill man ha lite lättviktigare icke-fantasy, icke-SF som kan fungera som inspiration för rollspelsscenarios så kan många av Alistair McLeans böcker funka. Är inte så glad för dem själv, men som inspriration duger de. Annan lättviktig rollspelsinspiration är Graham Masterton. Clive Barker är alltid kul.

Storm Constantine gör iofs sådant som kan klassas som fantasy/SF, men på ett så annorlunda sätt att det känns uppfriskande. Nytänkande, annorlunda, välberättat, stämningsfullt. Rekommenderas.

Får du helt slut på ideer så kan du ju alltid prova att läsa bibeln baklänges. Det retar alltid någon!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag läser sällan skönlitteratur utanför sf, fantasy och skräck. Istället blir det böcker om astronomi, fysik (de lättförstådda), religion, botanik, arkitektur, tecknande, saker som rör allmän bildning och saker som berör mina andra intressen. (Som är design, konst, trädgårdsarkitektur, arkitektur, kulturer, livshistorier, serier, tvspel och actionfigurer).
 
Top