Nekromanti tipsa om bok [ot]

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: läs lite klassiker

Får du helt slut på ideer så kan du ju alltid prova att läsa bibeln baklänges. Det retar alltid någon!

den tillhör kategorin: Victors ignoreringslista
till den finns även LotR
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Douglas Coupland: till exempel Mikroslavar eller Girlfriend in a Coma (den heter så på svenska också), fast det mesta han skrivit är bra.

Hermann Hesse: Siddharta

Pär Lagerkvist: Dvärgen, Ahasverus död eller kanske Bödeln

-JPS-
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Arn-triologin!!!!
Vägen till Jerualem!
Tempelriddaren!
och sist men inte minst;
Riket vid vägens slut!

Jan Gulliou/images/icons/love.gif

...Lite koboldiska, men bra som faen!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför inte läsa en historisk bok?
Antony Beever(?) har kommit ut med en ny bok om ryssarnas invasion av Tyskland, dessutom är hans bok om "Stalingrad" väldigt bra.
Sedan finns det en ny bok om Gustav Wasa som verkar väldigt lovande.
"Jarlens tid" av Dick Harrison ska visst också vara väldigt bra.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
I namn av de mina

En av de bästa skildringarna av fasorna under 2:a Världskriget. En självbiografi som följer den unge juden vad-han-nu-heter genom livet. Läs den!
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ang. Arn och CO

Personligen tyckte jag rätt mycket om Arn böckerna men Jan Guillou. Det jag har att klaga på är vår folkkäre författare Jan Gulliou som ännu en gång misslyckas med att skapa en någorlunda mänsklig huvudperson. Arn är klok, rättrådig och en heja på att fightas, vilket i Gullious fall innebär att han är bäst på att hantera svärdet. Han blir helgonförklarad (mer eller mindre) av både araber och kristna och lyckas t.o.m. bli vän med Saladin, den turkiske riddaren som gav korsriddarna en ordentlig läxa som de verkligen förtjänade ur historisk synvinkel. Detta har du redan nämnt men jag känner mig tvungen att betona det lite.
 
G

Guest

Guest
Charles Bukowski är sjukt rolig. Lite enformig eftersom han bara skriver om alkoholister som idkar älskog.

J.D.Salingers "Räddaren i nöden" har i stort sett räddat mitt psyke från utbrändhet några gånger.

Joseph Hellers "Moment 22" är jävulskt bra.

Klas Östergren är schysst, speciellt "Gentlemen" och "Fattiga riddare och stora svenskar".

Henning Mankells "Komedia infantil" är mycket (mycket) bra.

Om du är inne på sf/fantasy så finns det ju en del "nästan" fantasy som Jannes Arn böcker. Niklas Krog har gjort någon hyffsad bok ("Jor och Ka" tror jag någon hette).
Lennart Hagerfors skriver riktigt bra böcker, "Triumfen" är nog den bästa...

Annars kan du ju läsa Koranen eller Kabbellan, kan knappast kallas fantasy...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Gentlemen!

Gentlemen av Klas Östergren är en grymt skön stockholmsskildring som utpspelar sig på 70-talet. Gillar du deckare kan jag rekommendera Patricia Cornwells böcker om Kay Scarpetta eller Ed McBains böcker.

Willie
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Tips om böcker

Varför inte två humorklassiker: "Dumskallarnas sammansvärjning" av John Kennedy Toole eller "Tre män i en båt" av Jerome K Jerome. Båda två är skratta-käkarna-ur-led-skildringar av mänsklighetens ständiga jakt efter det ouppnåliga.

Om man hellre vill ge sig in i det mänskliga psykets mörkare vrår är "Dvärgen" av Per Lagerkvist ett bra tips. Jag såg att nån annan på tråden redan nämt den, men den kan inte rekomenderas nog. En annan isande studie i ondska och dess orsaker och verkan är "Med kallt blod" av Truman Capote som bygger på ett par uppmärksammade rånmord i 50-talets USA. Även filmen med Robert "Baretta" Blake i en av huvudrollerna rekomenderas.

/Anders
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tack [ant]

tack för hjälpen
nu vet jag nog vad jag skall välja /images/icons/kiss.gif

/netfeed som hoppas att inget misupfattade hans suck
 
Top