Tipsa mig om en bra science fictionbok

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Grym tråd!

Är väl ingen som nämnt Octavia Butlers Lilith's Brood? Nog det bästa jag läst inom SF.
Sen är ju Atwood's Oryx och Crake grym, men den har väl alla läst. Samma sak med The City & the City av China Miéville.
Läst alla och håller med att det är bra böcker.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Slår ett slag för närproducerat!

Gillade Lars Wilderängs stjärnklart-trilogi då jag läste den. Även Redovisningsavdelning Marviken uppskattades.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Iain M Banks Culture- böcker är ganska bra, men första boken är inte så lysande. The Algebraist är bra och är ett eget universum.

Bujolds Vorkosigan-saga är bra, börjar med Cordelia's Honor.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Iain M Banks Culture- böcker är ganska bra, men första boken är inte så lysande. The Algebraist är bra och är ett eget universum.
Jag gav upp eftet första boken. :)

Sätter upp tvåan på listan över böcker att läsa. Det börjar bli en lång lista efter den här tråden. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag gav upp eftet första boken. :)

Sätter upp tvåan på listan över böcker att läsa. Det börjar bli en lång lista efter den här tråden. :)
Om det är Consider Phlebas du har läst så är den väldigt annorlunda jämfört med de andra böckerna. Den är en ganska rak äventyrsberättelse där the Culture bara är en abstrakt fiende, medan övriga böcker handlar om personer som kommer från the Culture, och de är oftast betydligt intressantare.

The Player of Games är den som är lättast att börja med. Testa sedan Look to Windward, Surface Detail och Excession.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
The Player of Games är den som är lättast att börja med. Testa sedan Look to Windward, Surface Detail och Excession.
Jag har ju haft något form av Culture-ryck i år och vill intyga att ovan nämnda böcker är toppen på alla vis (även om jag inte är klar med Excession ännu): välskrivet, fascinerande (snarare än spännande kanske) och riktigt roligt ibland. Också fint med optimistisk sf! Jag håller nog Look to Windward för finast. Men jag tror Player of Games är en bra bok att börja med.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Några titlar som ännu inte nämnts, men som jag uppskattat mycket vid någon tidpunkt i det förflutna:

John Barnes - A Million Open Doors -- Om interplanetära kulturkrockar.
Stephen Baxter - Voyage -- Om vad som hade hänt om USA hällt in oändliga mängder pengar i NASA för att fixa en resa till Mars så snabbt som möjligt efter månlandningen.
Greg Bear - Moving Mars -- Om politiskt bråk och revolution på Mars.
David Brin - The Uplift War -- Om människor och deras tjänarraser som utkämpar gorillakrig (sp!) mot övermäktiga utomjordningar.
John Brunner - Stand on Zanzibar -- Klassiker om spioneri och överbefolkning.
Orson Scott Card - Enders's Game -- Om smarta barn som tränas för att bekämpa ett utomjordiskt hot.
Arthur C Clarke - Rendezvous with Rama -- Klassiker om mänsklighetens möte med en obegriplig utomjordisk farkost. Det finns inga uppföljare.
Greg Egan - Axiomatic -- Novellsamling med många smarta idéer om identitet.
Mikael Niemi - Svålhålet -- Novellsamling fylld med kreativ galenskap.
Dan Simmons - Hyperion -- Om resenärer som berättar historier för varandra under ett pilgrimståg till en främmande planet.
Neal Stephenson - Snow Crash -- Om informationsvirus och pizzaleveranser.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Eftersom du gillar klassisk-sf kom jag att tänka på ett inlägg jag gjorde i en äldre tråd om sf på svenska:

Tanntih Lee!

1970-tals-sf när den är som bäst.
  • Bit inte solen - utopi-dystopi som eventuellt är en världslitteraturens bästa skildringar av hur det är att vara tonåring. Om identitet, tillhörighet, om att finna sin plats i världen och i sig själv. Inleds med meningen "Min vän Hergal hade tagit livet av sig igen." (Fick en uppföljare i Safirvin som inte riktigt kommer upp på samma nivå, tyvärr.)
  • Den elektriska skogen - kroppsbytar-thriller med en miljard twistar, men som kanske framför allt handlar om frågan vad fan är ett människas "jag" egentligen? Och vad innebär det att radikalt förändra sig själv? Kan man göra det, och vad händer med den gamla versionen av dig? Bonus: huvudpersonen heter "Ful".
  • Gräsets tid - postapokalyptisk utopi. Utomjordingar och sex. Kan man verkligen vara fri om man har tillgång till allt? Kan man göra sig fri från frihet?
Lees författarskap är väl på ett sätt typiskt för andra vågens feminism, och de Beauvoir känns som en ständig följeslagare. Men det blir också tydligt i Lees romaner att det här med identitet, frihet och gränser, sociala roller, och medvetandets och kroppens möjligheter och begränsningar inte bara är politiska samhällsfrågor; i Lees författarskap har de ett existentiellt allmänmänskligt djup.

Läs Tannith Lee, hon är en bortglömd präla!
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Dune av Frank Herbert.
De sex han skrev när han levde.

Hoppas ju att det inte behövs sägas, men det är ett måste på att ha läst dem.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Peter F Hamilton, Night's Dawn trilogin (reality dysfunction, neutronium alchemist, sleeping god)
Peter F Hamilton, Commonwealth universet (i denna ordning): Commonwealth Saga (pandora's star, judas unchained), Void Trilogy (dreaming void, temporal void, evolutionary void), Faller Chronicles (abyss beyond dreams, night without stars)

Och en scifi som blandar in magi på jävligt intressant sätt, J Patrick Black, Ninth City Burning
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Flera bra förslag har nämnts, inte minst The Dispossessed och The Moon is a Harsh Mistress. Ytterligare förslag är Greybeard (Gråskägg) av Brian Aldiss, Animal Money av Michael Cisco och Plattform av Michelle Houellebecq.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ringworld av Niven är klassisk på många sätt, väldigt "SF-äventyr på gigantisk värld". Protector är också bra, om gruvarbetarastronaut som stöter på utomjording.

Blindsight av Watts är intressant på många sätt, om first contact mellan utomjordingar och en mänsklighet som skiljer sig från vår, med enormt intelligent AI och deextincted vampyrer - återberättat av en människa som saknar inre liv.

Asimovs Caves of steel, och de andra böckerna i den serien. Svenska översättningen kan vara riskabel dock.

All Systems Red av Martha Wells, om en säkerhetsrobot som inte gillar människor för att de distraherar honom från hans såpor som blir indragen i en rörig konspiration.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Medhåll på Ringworld och Blindsight.

Manifold-trilogin (Time, Space, Origin) av Stephen Baxter. Utforskar multuversum / many worlds tolkningen av kvantmekaniken genom att göra väldigt olika berättelser som alla börjar på Jorden i en nära framtid och kretsar runt iterationer av samma huvudperson.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Martha Wells Murderbot-böcker älskar jag. Lyssnade precis klart på Network effect (men börja med All Systems Red). Inläsningen av Kevin R. Free är fantastisk. Jag kanske har blivit galen, men jag funderar på att lyssna om från början direkt trots att jag har andra böcker på läslistan.

Reynolds som många nämner gillar jag också generellt. Revelation space.

Devolution: A Firsthand Account of the Rainier Sasquatch Massacre av Max Brooks. Fantastisk skräck med "bigfoot" i en nära framtid.
 
Top