Tipsa mig om en bra fantasybok

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag läser mycket fantasyböcker och behöver tips på bra grejer. Ge mig tips!

Mina egna favoriter:
The name of the wind av Patrick Rothfuss
Typ alla böcker av Joe Abercrombie
Gentleman Bastard serien av Scott Lynch
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Har du goodreads (eller något liknande) så man vet vilka böcker du läst?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hm, gissar att du också kommer att ha läst mycket som rekommenderas i så fall. Men här kommer några försök:
- Prydain-böckerna av Lloyd Alexander är bra och funkar även för äldre trots att de är rätt uttalat ungdomsböcker.
- I Warhammer-utgivningen finns vissa guldkorn men också mycket rätt kasst. Men Beasts in velvet och Drachenfels av Yeovil (?) var bra.
- Konfluxserien av Erik Granström
- Jonathan Strange & Mr Norell av Susanna Clarke
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag är ju helt jävla skamlös. Så läs min bok! :D

Det du blev lovad är historien om släkten Elken och världen Inchijua som de kallar sitt hem. Genom historien är de hjältar, skurkar, helgon, monster, rövare, dräpare, äventyrare, läkare, trollkarlar, häxor, riddare och revolutionärer. I världens gryning blev de givna ett äkta namn, ett namn som inte försvinner med tid eller blod, ett namn som var ett löfte men mer än det är något som de alla måste förhålla sig till.

Men ska jag rekomendera någon annans så är ”Besatt av hämnd” av Ola Birgersson awesome smutsig och brutal grim dark fantasy på svenska.

Och vill du inte ha grimdark så ”An unclean legacy” av Jenna K. Moran som är surrealistisk och fantastisk fantasy!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
+1 på Prydain! Var beredd på att den första är sämst, med god marginal. Så om du vill kan du skippa den och börja direkt på tvåan.

Ursula K Le Guins böcker om Övärlden

Min fru älskar allt av Robin Hobb
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Givet det du själv tar upp som favoriter så tror jag att Foundryside av Robert Jackson Bennett skulle falla på läppen.

Kanske även Phoenix Extravagant av Yoon Ha Lee, fast jag personligen föredrar hans renodlade SF-böcker.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Och förstås, om du inte redan kört på dem, Terry Pratchetts böcker om Discworld! Gör bara inte misstaget att börja från början. Bok 4, Mort, är en bra start.

Hans fristående böcker, som Nation, är väl inte fantasy i den striktaste definitionen av ordet, men klart bra bok ändå.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Prydain-böckerna är bra. Le Guins övärlden också. En personlig favorit är annars Raymond E. Feist, i varje fall de äldre böckerna.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Böckerna om Vlad Taltos av Steven Brust. Serien börjar med Jhereg. Grymt bra!

The Khaavren Romances (börjar med The Phoenix Guard) av samma författare är också bra men betydligt svårtillgängliga på grund av sättet de är skrivna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag läser inte så mycket fantasy, så jag vet inte riktigt vad dina favoriter är för några, men jag gillade The Magicians av Lev Grossman. Första boken är som i tre akter inne i själva boken, och den första är nog bland det trevligaste jag läst. Sedan finns det två böcker till, de är väl OK.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Book of the New Sun av Gene Wolfe.
Time and the Gods (samling i Fantasy Masterworks-serien; bästa ingående novellsamlingen är väl A Dreamer's Tales) av Lord Dunsany.
Perdido Street Station av China Miéville.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Glen Cooks "The Black Company". Handlar om The Black Company, det sista fria legokompaniet från Khatovar. Det är lite i samma stil (väldigt smutsig fantasy) som Jon Abercrombie fast karaktärerna är inte på samma nivå av sociopati.

Det enda som kan vara tveksamt är att The Black Company är första boken i en lååååång bokserie.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Glen Cooks "The Black Company". Handlar om The Black Company, det sista fria legokompaniet från Khatovar. Det är lite i samma stil (väldigt smutsig fantasy) som Jon Abercrombie fast karaktärerna är inte på samma nivå av sociopati.

Det enda som kan vara tveksamt är att The Black Company är första boken i en lååååång bokserie.
Men det är korta böcker! Cook pladdrar inte, till skillnad från många andra fantasyförfattare (nämner inga namn för att inte få fler arga ansikten :gremelak: ).
 
Top